شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۴

 

مجتبي جودكي

نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي روز يكشنبه هفتم خرداد ماه جاري با پيام رهبر معظم انقلاب فعاليت خود را در بهارستان آغاز كرد و منتخبان ملت آيين تحليف را به جاي آوردند. مجلس شورا در ايران اسلامي از جايگاه وي‍ژه اي بر خوردار است تا آنجا كه امام راحل آن را در راس همه امور خواندند.

از جمله وظايف اصلي نمايندگان مي توان به تصويب قانون و نظارت بر حسن اجراي آن از سوي دستگاه ها اشاره نمود. خوزستان با افزون بر چهار و نيم ميليون نفر جمعيت داراي 18 نماينده در مجلس مي باشد كه در اين بين اهواز و آبادان هر كدام با دارا بودن سه نماينده بيشترين سهم را به خود اختصاص داده اند. بخش عمده اي از نفت و گاز ايران (اصلي ترين منبع درآمدي كشور) از خوزستان استحصال مي شود و اين استان در بخش هاي صنعتي نظير فولاد و پتروشيمي قطب محسوب مي شود. خرما، نيشكر و انواع مركبات و صيفي جات خوزستان نه تنها بخش قابل توجهي از بازار كشور را معطوف به خود كرده بلكه در بسياري از كشورهاي جهان علي الخصوص در منطقه خاورميانه مشتري فراواني دارد.

همچنين اين استان زرخيز در بخش توليد انرژي برقابي، ترانزيت كالا، صيادي ، گردشگري، دامداري و ... پتانسيل هاي فوق العاده و منحصر به فردي دارد كه وجود هر كدام از آنها به تنهايي نيز مي تواند رونق بخش اقتصاد هر استاني باشد.

با اين وجود خوزستان با مشكلات عديده اي نظير عقب ماندگي هاي ناشي از آسيب هاي وارده در جنگ تحميلي و 8 ساله مواجه مي باشد. بسياري از نقاط خوزستان در دوران دفاع مقدس آماج حملات گسترده هوايي و زميني دشمن بعثي قرار گرفتند و آسيب هاي شديدي را در زمينه هاي زير ساختي متحمل شدند كه به رغم تلاش هاي صورت گرفته همچنان نياز به رسيدگي و توجه دارد. هجوم ناجوانمردانه رژيم عراق و همدستانش در آن دوران و سلب امنيت زندگي در ديار نفت و نيشكر و خرما باعث شد تا موج گسترده اي از كوچ سرمايه گذاران و نيروي انساني ماهر از اين استان به ديگر استان هاي كشور آغاز شود كه خلا آن هنوز احساس مي شود و بايد براي رفع آن چاره اي انديشيد.

نرخ بالاي بيكاري از ديگر مشكلات خوزستان محسوب مي شود كه زيبنده نام استاني كه درصد چشمگيري از توليد كشور را دارا بوده و قطب اقتصادي كشور محسوب مي شو، نيست. استان با ظرفيت هاي منحصر به فردي كه در زمينه هاي مختلف دارد مي تواند بستر مناسب براي ايجاد فرصت هاي شغلي فراوان باشد كه اين مهم جز با خرد جمعي و برنامه ريزي هاي كارشناسانه و دلسوزانه به انضمام عنصر پيگيري امكان پذير نخواهد بود. قوانين و مصوبات فراواني به منظور جبران عقب ماندگي هاي استان و همچنين رونق در بخش هاي اقتصادي و غيره طي سال هاي اخير به تاييد و تصويب رسيده كه اين جريان به ويژه در دولت هاي نهم و دهم شتاب بيشتري داشته است.

سفرهاي متعدد هيات دولت و شخص رئيس جمهور به خوزستان در اين سال ها منتج به اخذ تصمياتي راهگشا و سودمند علي الخصوص براي رفع موانع و مشكلات بخش هاي مسكن، سرمايه گذاري و اشتغال شده است كه عينيت بخشيدن به آنها انديشه و همت مردان همين ديار را از طيف هاي مختلف خاصه وكلاي ملت طلب مي كند. از جمله ديگر مشكلات اساسي كه در سال هاي اخير مردم استان را نگران ساخته و آسيب هاي روحي و جسمي فراواني به آنان وارد كرده پديده گرد و غبار مي باشد. گرد و غبار اگرچه در اين روزها مهمان ناخوانده بسياري از استان هاي ديگر كشور نيز محسوب مي شود وليكن در خوزستان نمود و ظهور ديگري دارد كه بايد براي رفع يا كاهش حجم آن كوشيد. موضوع انتقال آب از سرشاخه ها، مشكلات درآمدي شهرداري ها، جبران آسيبب هاي ناشي از خشكسالي هاي متمادي و ... از ديگر مشكلاتي است كه گريبانگير استان شده و به نگاه، برنامه و كوشش ويژه نياز دارد تا به سامان برسد. از نمايندگان به عنوان وكلاي ملت به ويژه در استان خوزستان انتظار مي رود كه با همان توان و انگيزه اي كه در عرصه انتخابات شركت جسته و به تكليف خود براي حضور در صحنه و عينيت بخشيدن به موضوع مهم مردم سالاري ديني عمل نمودند، در زمنيه رفع مشكلات استان و فراهم كردن زمينه توسعه و پيشرفت آن نيز تلاش و همراهي نمايند. حضور تاثير گذار نمايندگان در جلسات مجلس، علي الخصوص نوع عضويت آنها در كميسيون ها و تاثير گذاري بر تصميمات مي تواند امتياز بزرگي براي استان باشد كه به نظر مي رسد از اكنون مي بايستاز سوي قشر مزبور مورد توجه قرار گيرد.

همچنين بديهي است كه وحدت و همگرايي نمايندگان استان براي رسيدن به اهدافي كه مصلحت كل استان در آن نهفته مي باشد در نيل به توسعه و پيشرفت و شكوفايي استان بسيار موثر مي باشد. از مجموع 18 نماينده مجلس پيش تنها 4 نماينده به مجلس جديد راه يافته اند و اين امر بيانگر آن است كه فرصت خدمتگزاري گاه بسيار اندك بوده، پس بهتر آنكه از اين فرصت مهم در راه رفع مشكلات و نيازمندي هاي مردمي كه اعتماد كرده و زمينه ساز چنين فرصتي شده اند استفاده شود. پرواضح است كه تلاش هاي ارزنده اي از سوي نمايندگان پيشين استان به منظور تحقق اهداف عمراني، اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي، ورزشي و ... در گوشه گوشه استان صورت گرفته كه از چشم هيچ هم استاني منصفي پوشيده نيست و لازم است كه ارج نهاده شود.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار