اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
دکترعبدالحسین قاسم زاده مدیر کل انتقال خون استان خوزستان مطرح کرد:
قاسم زاده با بیان اینکه 12 پایگاه انتقال خون در استان خوزستان فعال هستند، افزود: الزاما نباید در تمام شهرهای استان پایگاه انتقال خون وجود داشته باشد و سازمان به اندازه کافی خون مورد نیاز بیمارستانهای استان را تهیه می کند.
اشاره : فرآیند انتقال خون از انسان به انسان از زمان شناخت گروه‌های خونی محقق شد و انجام این کار عمری کمتر از ۱۰۰ سال دارد. انتقال خون از انسان به انسان برای نخستین بار در ایران در سال ۱۳۰۳ در شهر مسجد سلیمان و در بیمارستان نفت این شهر انجام شد. سازمان انتقال خون نیز در سال ۱۳۵۳ در کشور تاسیس شد و از آن زمان تاکنون عملیات انتقال خون به صورت رسمی در کشور انجام می‌شود.

سازمان انتقال خون در ایران بالاترین و تنها مرجع تصمیم گیری در زمینه تامین و توزیع خون و فرآورده های خونی سالم در سطح کشور است و تمامی تصمیم گیری ها در ارتباط با فراورده های خونی مستقیما به این سازمان مربوط است. فرآیند انتقال خون در ایران در سال‌های ابتدایی به صورت فروش خون بود و افرادی به ازای انتقال خون خود به افراد نیازمند وجه نقد دریافت می‌کردند؛ با گذشت زمان و مخصوصا با آغاز جنگ تحمیلی، انتقال خون شکل دیگری به خود گرفت و در سال‌های دفاع مقدس بسیاری از افراد برای اهدا خون مراجعه می‌کردند و در ازای اهدای خون خود هیچ انتظاری نداشتند.  

از ابتدای تاسیس سازمان تا سال ۱۳۵۷ بجز سازمان مرکزی سه پایگاه شیراز، اهواز، مشهد فعال بوده و در حال حاضر 206 مرکز انتقال خون خدمات خون رسانی را در سراسر کشور به عهد دارند و مراکز کلیه استان های کشور دارای پایگاه های انتقال خون هستند. مهمترین هدف انتقال خون در ایران تأمین خون و فرآورده های سالم آن با بهترین كیفیت استاندارد مطابق با موازین تعیین شده بین المللی برای بیماران و نیازمندان و همچنین ترویج طب انتقال خون است. در این راستا مدیرکل انتقال خون استان خوزستان در نشستی خبری به تشریح وضعیت سازمان انتقال خون اقدام کرد. عبدالحسین قاسم زاده در این نشست با تبریک هفته انتقال خون به اهداکنندگان و کارکنان سازمان انتقال خون خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان در زمینه اهدای خون جزء استانهای ممتاز کشور است به نحوی که با توجه به نسبت جمعیت استانی و نسبت جمعیت کشوری توانسته خوب عمل کند.

دکتر قاسم زاده مدیر کل انتقال خون خوزستان ابتدا با اشاره به تاریخچه خون گیری و انتقال خون در این استان گفت : سازمان انتقال خون خوزستان نیز در سال ۱۳۵۷ فعالیت خود را در استان آغاز کرد. در سالهای پس از جنگ تحمیلی، اهدا خون در کشور بیش از گذشته رایج شد و اکنون در این زمینه شرایط بسیار مناسب است. از سویی خوزستان استانی تالاسمی خیز و تعداد بیماران مبتلا به تالاسمی در این استان قابل توجه است؛ همچنین به دلیل وجود تجهیزات و امکانات درمانی موجود در استان، عملهای جراحی زیادی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و بیماران زیادی از استان‌های همجوار و حتی کشورهای همسایه برای درمان به خوزستان مراجعه می‌کنند، به همین دلیل مصرف خون در خوزستان زیاد است .

گرامیداشت روز جهانی اهدا کنندگان خون 
دکتر قاسم زاده با اشاره به روز جهانی اهدای خون در ادامه خاطر نشان ساخت : سازمان بهداشت جهاني، جامعه بين المللي انتقال خون، انجمن بين المللي صليب سرخ و هلال احمر و اتحاديه بين المللي سازمان هاي اهداكنندگان خون به اتفاق از سال 2004 ميلادي ( 1383) ،14 ژوئن را روز جهاني اهداكننده خون نامگذاري نمودند و از همه كشورها خواستند در اين روز براي بزرگداشت اهداكنندگان برنامه ريزي نمايند. انتخاب اين روز به مناسبت تولد پروفسور لنداشتاينر كاشف گروه هاي خون و برنده جايزه نوبل بود كه طب انتقال خون پس از اين كشف بزرگ پيشرفت زيادي كرد.

براین اساس روز ۲۴ خرداد هر سال (۱۴ ژوئن) به نام روز جهانی اهدای خون (روز جهانی تقدیر از اهدا کنندگان خون) انتخاب شده‌است. در این روز از همت والا و فعالیت انسان دوستانه تمام کسانی که در زمینه اهدا و انتقال خون و نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند، قدردانی می‌شود.
مهمترين اثر اهداي خون، نجات زندگي انسانها و آگاهي از سلامت جسماني است. تحقيقات نشان داده اهداي مكرر خون به ميزان زيادي فرد را در برابر ابتلا به بيماريهاي قلبي- عروقي محافظت مي كند، همچنين اهداي خون نه تنها براي افراد سالم زياني ندارد، بلكه موجب جلوگيري از ابتلاي آنها به بيماري ها نيز مي شود، ضمن اينكه سيستم خون سازي بدن به گونه اي است كه با افزايش جريان خون در بدن، طي مدت كوتاهي اين مقدار خون اهدا شده را جايگزين مي كند. در جريان اهداي خون اين پايش ها صورت مي گيرد: ضربان قلب، فشار خون، دماي بدن، نوع گروه خوني و تشخيص كم خوني.

خوزستان جزو استان های ممتاز در زمینه اهدای خون 

عبدالحسین قاسم زاده در این نشست با تبریک هفته انتقال خون به اهداکنندگان و کارکنان سازمان انتقال خون خوزستان تصریح کرد: استان خوزستان در زمینه اهدای خون جزء استانهای ممتاز کشور است به نحوی که با توجه به نسبت جمعیت استانی و نسبت جمعیت کشوری توانسته خوب عمل کند.

وی با بیان اینکه 12 پایگاه انتقال خون در استان خوزستان فعال هستند، افزود: الزاما نباید در تمام شهرهای استان پایگاه انتقال خون وجود داشته باشد و سازمان به اندازه کافی خون مورد نیاز بیمارستانهای استان را تهیه می کند.

قاسم زاده با بیان اینکه خون مورد نیاز تمام مراکز درمانی و بیمارستانها براساس شبکه ایجاد شده تامین می شود، تصریح کرد: سازمان انتقال خون خوزستان نسبت به تامین خون مورد نیاز 49 بیمارستان استان به صورت روزانه اقدام می کند.

وی از رشد شاخص های فنی به خصوص اهدا خون مستمر خبر داد و گفت: این شاخص ها از 23 به 58 درصد افزایش یافته اند و 58 درصد اهدا کنندگان خون به سازمان اهدا کننده مستمر هستند. 

قاسم زاده خاطر نشان کرد: اهدا کننده مستمر به کسی گفته می شود که حداقل سالانه دو بار نسبت به اهدای خون اقدام می کند که این استمرار از شاخص های تعیین ایمنی خون های تولیدی است.
قاسم زاده خاطر نشان کرد: امروز با پيشرفت علوم پزشكي فعاليت‌هاي سازمان انتقال خون در محدود به گرفتن خون وتزريق خون نيست بلكه مجموعه‌اي از يك سلسله عمليات و فرآيند‌هاي پيچيده‌اي فنی است که برروي خون‌هاي اهدايي و بررسی و آزمایش طيف وسيعي از بيماري‌هاي مختلف را برعهده دارد. اين حساسيت وتنوع پيچيدگي در كار انتقال خون، آن را به سازمانی پيشرفته و تبديل كرده است. 

سالانه 40هزار واحد پلاسما به آلمان ارسال می شود

طبق گزارش سازمان بهداشت جهاني، كشور ايران جزو 5 كشور برتر دنيا در پيشبرد وارتقاء كيفيت خون ومحصولات خوني است ودر زمينه تولید محصولات جانبي وارسال پلاسما به شركت‌هاي پالايشگر خارجي به منظور تبدیل به داروها وفرآورده‌هاي پلاسمايي در منطقه خاورمیانه  پيشرو می باشد.
مدیرکل انتقال خون خوزستان در این باره با اشاره به اینکه از سال 87 فرآیند پلاسمای تولیدی خوزستان مورد تایید آلمان و فرانسه قرار گرفت، افزود: تاکنون افزون بر 160هزار واحد پلاسما برای تولید دارو به کشور آلمان و فرانسه ارسال شده است.

وی گفت: این داروهای تولیدی  برای تامین نیاز بیماران داخل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.

قاسم زاده اظهار کرد: از پلاسما برای تولید فاکتورهای انعقادی ، آلبومین و آمپول های IVIG استفاده می شود. وی همچنین خاطر نشان کرد: استان خوزستان جزو 6 استان کشور است که توانسته بخش اشعه را راه اندازی کند.

هیچ بیماری به دلیل کمبود  خون فوت نشده است

مدیرکل انتقال خون خوزستان با تاکید بر تامین خون مورد نیاز بیماران خاطر نشان کرد: تا کنون در استان خوزستان هیچ بیماری به دلیل کمبود خون فوت نشده است. وی در خصوص طرح جایگزین که در این نوع اهدا یکی از آشنایان یا اقوام فردی که نیازمند به خون است اقدام به اهدای خون می نمایند، افزود: این طرح به طور کامل حذف شده و انتقال خون  نیاز خون بیماران را به صورت رایگان تامین می کنند.قاسم زاده اظهار کرد: استان خوزستان از نظر ظرفیت و امکانات درمانی ازتوانمندی های ویژه ای برخوردار است.

وی درخصوص میزان خون دهی خانم ها و آقایان گفت: هر مرد سالم می تواند در سال چهار بار و هر زن سه بار خون اهدا کند، بدون اینکه خطری متوجه آنان باشد.قاسم زاده در ارتباط با سلامت و ایمنی خون: خاطر نشان کرد: کلیه آزمایشات بصورت رباتیک انجام می گیرد که هرگونه احتمال خطای انسانی را از بین می برد. 

مدیرکل انتقال خون خوزستان خاطرنشان کرد: «برخی افراد به اشتباه تصور می‌کنند که اگر یک واحد خون اهدا کنند، تنها جان یک نفر نجات می‌یابد، در حالی که اهدا یک واحد خون می‌تواند حداقل جان سه بیمار را نجات دهد، زیرا با پیشرفت علم، امروز از هر واحد خون محصولات زیادی به دست می‌آید و به این ترتیب می‌توان جان چند بیمار را نجات داد. در حال حاضر خوشبختانه با توجه به فرهنگ سازی انجام شده، میزان اهدا خون در جامعه بسیار افزایش یافته است.

خرید دستگاه پلاکت فریز

وی با اشاره به خرید دستگاه پلاکت فریز در سازمان انتقال خون استان اظهار کرد: این دستگاه قادر است پلاکت موجود در خون اهداکنندگان را به صورت مجزا دریافت کند. در روش سنتی پلاکت گیری از هر کیسه خون فقط یک واحد پلاکت تولید می شود در صورتیکه هر واحد پلاکت ماشینی حدودا برابر 5 واحد پلاکت سنتی خواهد بود .

قاسم زاده با بیان اینکه خوزستان تالاسمی خیز است، اظهار کرد: حدود سه هزار بیمار خاص در استان وجود دارد که از این بین، دو هزار نفر دچار بیماری تالاسمی و ۸۰۰ نفر نیز هموفیلی هستند. خوشبختانه در چند سال اخیر به دلیل رشد علمی در بخش خون و خون رسانی طول عمر، این بیماران افزایش یافته است. 

قاسم زاده تصریح کرد: اهدای خون در کشورهای پیشرفته به صورت کاملا داوطلبانه انجام می گیرد که خوشبختانه در کشور ما هم اهدای خون به صورت داوطلبانه و با اهداف خیرخواهانه انجام می گیردو يكي از افتخارات انتقال خون ايران داوطلب محوري آن است.

وی اظهار کرد: عمل اهدای خون در کشورهای توسعه یافته نسبت به دیگر کشورها موفقیت بیشتری داشته اما ایران پابه پای این کشورها پیش رفته است.

وی مجموع خون مصرفی سالانه در مراکز و پایگاه های انتقال خون خوزستان را 120هزار واحد اعلام کرد و افزود: از این مجموع به استان های همجوار چیزی ارسال نمی شود و تنها مورد مصرفی داخل استانی دارد و تنها در موارد خاص پلاسما به خارج از استان ارسال می شود.

قاسم زاده گفت: سالانه از مجموع خون اهدایی در پایگاه ها و مراکز انتقال خون خوزستان، 120هزار واحد خونی و 240هزار واحد فرآورده برای بیماران خاص مبتلا به تالاسمی، هموفیلی، تصادفی و سرطانی در اختیار بیمارستان ها و مراکز درمانی استان قرار می گیرد.

اهدای خون ایمن تر از حجامت 
قاسم زاده همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه حجامت بهتر است یا اهدای خون گفت: اهدای خون قطعا بهتر از حجامت است، زیرا در اهدای خون تمام مسائل بهداشتی رعایت می شود و براین اساس هیچ گونه آلودگی وارد بدن بیمار نمی شود، همچنین این مهم می تواند پاداش عمل خیر را هم برای فرد بدنبال داشته باشد و همچنین از خون آن انواع فرآورده های خونی نیز تولید شود، اما در حجامت تنها برای فرد حجامت کننده سودمند است. وی افزود: از سویی باکتری و ویروس هایی بر پوست بدن انسان وجود دارند که در شرایط عادی خطری ندارند اما اگر این باکتریها وارد خون شوند، خطراتی را برای سلامتی بدن به دنبال خواهند داشت که در بحث حجامت این موضوع قابل تامل است.

مدیرکل سازمان انتقال خون خوزستان در همین رابطه گفت: اینکه می گویند حجامت خون کثیف انسان را از بدن بیرون می کشد، توجیه مناسبی نیست، زیرا قلب به عنوان تصفیه کننده خون بدن مشغول فعالیت است و هر 5 دقیقه یک بار تمام خون را در بدن به گردش در می آورد و اصلا اگر خون کثیف در بدن انسان وجود داشته باشد و در یک نقطه جمع شده باشد باعث بیماری می شود.وی گفت: با توجه به اینکه به لحاظ علمی و پزشکی ، نگهداری واحد خونی بیش از یک ماه امکان پذیر نیست لذا در تلاش هستیم خون تازه اهدایی جایگزین ذخایر خونی شود تا همیشه در ذخایر ما ، خون تازه وجود داشته باشد.

مدیرکل انتقال خون خوزستان از همه اهدا کنندگان خون که با فراخوان این سازمان با مراجعه به مراکز و پایگاه های خونگیری ، خون اهدا کردند تقدیر کرد و گفت: پایگاههای خون گیری همچنان پذیرای اهداکنندگان خون می باشند.

اهداي خون به عنوان خالص ترين نمونه رفتار انسان دوستانه در جامعه بوده و اهداكنندگان داوطلب، انسانهايي كه بي هيچ چشمداشتي، ايثارگرانه خون خود را به بيماران مي بخشند تا قطره قطره زندگي را به كام بيماران بنشانند، به زيباترين شكل ممكن درخدمت جامعه انساني همت کرده اند. 

اهدای خون نمادی است ارزشمند از همدلی، احساس مسئولیت، پیوند با همنوع و از خالص‌ترین نمونه‌های نوع دوستی. در جهان امروز و در هیاهوی زندگی مادی، اهداکنندگان خون قهرمانانی هستند که بدون هیچ توقع و چشم داشتی، بخشی از وجودشان را در اختیار همنوعان خود قرار می‌دهند.

این‌ها که سخاوتمندانه سلامتی‌شان را با دیگران قسمت می‌کنند، به باران رحمتی می مانند که قطراتی از وجود‌شان بر درد و آلام بیماران نیازمند می‌بارد و این بارش مهر، به دیگران جانی دوباره می‌بخشد.

و سازمان انتقال خون به عنوان يك نقطه پيوند بين اهداكنندگان خون و بيماران نيازمند به خون يا فراورده هاي خوني به خوبي به ارزش اين عمل انساني واقف و هميشه درصدد تشكر و قدرداني از اهداكنندگان بوده است.

دکتر قاسم زاده در مراسم تقدیر از اهدا کنندگان خون :
نجات جان یک انسان همانند نجات جان همه انسان هاست

دکتر عبدالحسین قاسم زاده همچنین در مراسمی با حضور جمع زیادی از اهداکنندگان خون که بعضی از آنها تا 160 بار خون اهداء کرده اند اظهار داشت: روز 24 خرداد ماه روز جهانی تقدیراز اهداکنندگان خون است همه کسانی که سازمان را در خصوص اهدای خون یاری می کنند تقدیر و تشکرمی کنم و برخود لازم می دانم قدرو منزلت کاری را که این دوستان درطی این سالها انجام دادند به عنوان یک وظیفه ای که در حدبضاعت ما هست همه ساله تا آنجا که امکانش هست مراتب سپاس خودمان را به عنوان یک شهروند از این عزیزان انجام داده باشیم.

وی در ادامه افزود: از حدود 100 سال پیش برای اولین بارباشناسایی گروه های خونی توسط دانشمندان که بعد از شناسایی گروههای خونی این توان و امکان برای دانش پزشکی و طب فراهم آمدکه بشر بتواند برای نجات جان همنوعش خونی را از انسانی به انسان دیگر منتقل کند .تاقبل از این تاریخ تقریبا" تمام تلاش های بشر برای اینکه بتواند خون را از انسانی به انسانی درمواقع ضرورت و حساس منتقل بکند امکان پذیرنبود و معمولا" منجر به مرگ می شد ولی بعدازاین کشف بزرگی که اتفاق افتاد یک تحولی در نجات جان انسان های نیازمند بخون به وجودآمد .  طی دهه های گذشته پابه پای پیشرفت و توسعه پزشکی در بخش های مختلف طب انتقال خون هم از این قافله عقب نماندو توانست در این مدت زمان کوتاه بخش اعظم دانش خود را تکمیل بکندبه گونه ای که امروز صدها فرآورده مختلف ازاین خون های اهدایی تولید می شودکه به مصرف بیماران می رسد در جای جای بخش های مختلف درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

مقوله انسان و نجات جان انسان ها از جمله مقولات مقدس و محترمی است که خداوند کریم به این مطلب اشاره فرموده است که نجات جان یک انسان به مثابه نجات جان عالمی از انسان ها است .

تمام شعارهایی که تاکنون در مناسبت های مختلف و اشکال مختلف در خصوص بزرگداشت و تقدیراز اهداکنندگان و یا عظمت اهداء خون ذکرشده هیچ کدام به کلام خداوند متعال نمی رسد.
چه بسیارند انسان هایی که فقط در کارنامه اعمالشان فقط همین نوع دوستی کفایت می کند برای انسان شدن و آدم شدن و به جنت رفتنشان.

 و قطعا" آدم های بزرگی می توانند اقدام به این کاربکنند کسانی هستند در میان اهداکنندگان 5   بار ، 10 بار و بالای 130و 140 بار و حتی اهداکنندگانی که تا 160 بارخون اهداکرده اند واقعا" جای تقدیر و تشکر است. انسان بخشی از وجود خودش را با وجودهمه خطراتی که می تواند داشته باشد بدون هیچ چشمداشتی  اهدا می کند .

این مطلب نشان از این دارد  که یک علقه انسان دوستی وحس خداشناسی در وجوداین انسان ها متبلورشده که به همنوع خودشان بدون اینکه او را بشناسند عشق می ورزند ،می در شرایط  مختلف این خدمت را انجام می دهند در سرما و گرما در روزهایی که استان ما آلوده به خاک و آلودگی است و بعضا" در ایام ماه مبارک رمضان وجا دارداز کسانی که درسالهای گذشته در این ماه خصوصا" در شب های احیا ما را یاری دادند وبیمارانی را که چشم به راه خونشان هستند در بیمارستانها دوراز نظرنگذاشتند. تقدیر و تشکر می کنم .

و سازمان انتقال خون هم به عنوان امانتدار که تلاش خودش را برای اینکه خونی را که اهداء می شودبا بهترین کیفیت و با بیشترین دقت نظر در اختیار بیماری که به این خون نیاز دارد  انجام می دهد .
دکتر قاسم زاده در ادامه افزود : همکاران ما با همه محدودیت های مالی و انسانی که دراین سازمان بوده کم نگذاشتند که به حمدالله سازمان در این سال ها موفق شد که تائیدیه استاندارد را از کشورهای ارویایی دریافت کندو این امر بسیاربزرگی بود که سازمان هم وظیفه خودش را سعی کرد به نحو احسن انجام دهد.

 از همه کارکنان زحمتکشی که تلاش کردند امانتدار باشند و از همه  مراکز درمانی که تلاش کردند تا خونی که قرار است  در رگ های بیمار به جریان درآید در شرایط استاندارد باشد.










نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار