اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۵۵۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵
آنانکه از اصلاحات واصلاح طلبی نردبانی برای دستیابی به منافع گروهی و اغراض شخصی و فردی خود می سازند، باید بدانند که دست آوردهایی جز خیانت به آرمانهای نظام و ملت درو نخواهند کرد .
سید رسول موسوی 

امروز جامعه ما دست به گریبان مسائلی است که در نتیجه عدم انجام اصلاحات در درون نظام پیش آمده است و بدلیل بی توجهی به توزیع عادلانه ثروت نوکیسه های بی رحم برگوشه و کنار نظام اقتصادی کشور مسلط هستند و بدلیل این عدم توجه فقر گسترش پیدا می کند ، بیکاری جوانان روز به روز عمیق تر می شود و زندگی مردم مخصوصا طبقه متوسط سخت تر می شود و علاوه بر این از منابع کشور نه تنها بدرستی بهره بردای نمی شود .

بلکه این منابع علنا و آشکار تلف می شود . اختلاس ورشوه بطور علنی وبدون ترس وخجالت انجام میشود و البته این همه آفت ها و این همه آسیب ها وده ها مورد دیگر از این قبیل اگر اصلاحات باشد بطور مسلم و قطعی پیش نمی آید .

 پس باید گفت که اصل اصلاحات یک کار لازم ضروری  و ساختاری است و حتماباید انجام بگیرد و اما اصلاحات ملاک ها ، مشخصات و معیارهایی دارد که ابتدا باید آنها را ایجاد و سپس به اصلاح پرداخت .

نکته ای که در اینجا بطور دقیق و عمیق آن را باید متذکر شد این است که اصلاحات در جامعه ایران که نظام حکومتی آن دینی و اسلامی است ومردم سالاری دینی اولویت اول برای مسئولانش دارد و البته جهت وسمت و سوی اصلاحات وماهیت وحقیقت آن را هم ارزش ها و هم قانون اساسی مشخص کرده است عبارتند از :

1- اولین معیار برای حرکت های اصلاحی در جامعه ما اسلام و مبانی اسلامی است یعنی هر حرکت اصلاح طلبانه باید در چارچوب حفظ اصول و مبانی اسلامی انجام گیرد .(منظور از مبانی اسلام ، پایه هایی است که اسلام و نظام بر آنها نهاده وتاسیس شده است.)

2- از دیگر معیارهای اصلاحات ، قانون اساسی است قانونی که عنوان میثاق ملی شناخته شده است وبیانگر روابط مناسبات فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی و نهادهای حاکمیتی و حکومت ودولت وروابط دولت ومردم به شمار می آید وارکان وپایه های نظام جمهوری اسلامی را تعیین و تحکیم کرده است.

 در مقدمه قانون اساسی آمده است « قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیانگر نهادهای فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و اقتصادی جامعه ایران است و بر اساس اصول و ضوابط اسلامی است که انعکاس خواست قلبی امت اسلامی باشد.

بنابراین و با توجه به آنچه که در بالا گفته شد اصلاحات وحرکت های اصلاح گرایانه باید درچهارچوب اصول و ضوابط قانون اساسی انجام بگیرد وهر اصلاحی که اصلی از اصول قانون اساسی را زیر سوال ببرد ویا مخدوش ونقض نماید.

 حتی اگر با شعار اصلاح طلبانه همراه باشد اصلاح نیست و فساد است به همین دلیل می توان گفت که قانون اساسی شاخص  ومعیار وملاک زندگی همه افراد اعم از دولتی و غیر دولتی است و علت انتشار هرگونه مطلب علیه قانون اساسی در مطبوعات ممنوع شده است .

این برای آن است که کسی حق ندارد به هر دلیلی معیار و شاخص وملاک زندگی افراد جامعه را بشکند و اگر چنین کرد در دادگاه قانون اساسی بر علیه او اقدام وتحت تعقیب قرار می گیرد در پایان این نکته را باید یادآوری کرد و آن اینکه در جامعه ای مثل کشور ایران امروز ، بخش قابل توجهی از گرفتاری ها ومشکلات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ریشه ها  وزمینه های فرهنگی دارند بطور کلی اگر اصلاحات را از حوزه فرهنگ آغاز کنیم بصورت طبیعی نارسایی های اقتصادی ، سیاسی  واجتماعی نیز درمان خواهدشد .


همانطوریکه گفته شد ، اصلاحات در هر نظامی لازمه پیشرفت وتوسعه درهر جامعه نیز می باشد  وانقلاب اسلامی ایران نیز در ذات و جوهر خود هدفی جز انجام اصلاحات عمیق و بنیادی و کارآمدندارد ، یعنی اینکه اصلاحات عمق دراجرا وکار آمدی و پویایی دراصول داشته باشد ، نه شعاری و بی پایه و احساسی و بی مبنی باشد. آنچه در مقوله اصلاحات مورد توجه و حائز اهمیت است ، کیفیت و چگونگی طرح واجرای آن می باشد.

 اصلاحات مانند شمشیر دولبه ای است که اگر از آن بصورت غلط و در محیطی ، پر تنش و متشنج استفاده گردد کشور را به ورطه سقوط ومتلاشی شدن می شکاند والبته علت اینکه پیشنهاد شد که اصلاحات از حوزه فرهنگ آغاز شود این است که بالاترین و والاترین عاملی که در هویت و موجودیت جامعه  دخالت اساسی دارد.

 بی شک فرهنگ آن جامعه است واساساً فرهنگ هر جامعه ماهیت ، هویت وموجودیت آن را تشکیل می دهد و با انحراف فرهنگ هرچند جامعه از ابعاد اقتصادی ، سیاسی ، صنعتی ونظامی قدرتمند وقوی باشد ولی از لحاظ فرهنگ پوچ و میان تهی باشد مستقل نخواهدبود در فرآیند توسعه فرهنگی و اقتصادی و سیاسی ، فرهنگ جامعه را از حالت رکود ، خمودگی وعقب ماندگی به حالت بالنده، زنده و فعال و با نشاط ومشارکت پذیر میشود .مدارا و مردم داری با مردم در اسلام از نشانه های عاقل و عقلانیت معرفی شده است « عاقل ترین مردم کسی است که بیشتر با افراد مدارا کند و خوارترین مردم کسی است که آنان را مورد تحقیر و توهین قراردهد »

(1) موضوع دیگری که از منظر اندیشمندان اسلامی لازم است تذکر داده شود و اصلاح طلبان به آن توجه بیشتری کنند بحث آزادی احزاب است شهید مطهری در این ارتباط می گوید « در حکومت اسلامی احزاب آزادند ، هر حزبی اگر عقیده غیر اسلامی هم دارد در ابراز عقیده خویش آَزاد است ، فکرش آزاد است ، هرچه دلش می خواهد بگوید اما اجازه توطئه گری و فریبکاری را ندارد »

 (2) امید است که مسئولان دولت عقلانیت و اعتدال نیروهای سیاسی ، بویژه جریان اصلاح طلبی که مدافع اصلاحات است ، با بهره گیری از  ارزشهای اسلامی ، قانون اساسی و تجربیات گذشته و درس آموزی از اشتباهات سیاستمداران واحزاب سیاسی دنیا و با اتکال به خداوندمتعال  همکاری ومشارکت مردم عزیز ایران ضمن خنثی کردن همه استراتژی های جدید دشمنان مملکت وبدخواهان کشور در محیطی آرام ، بدون تشنج و بهره گیری از طرح وبرنامه و پژوهش های کارشناسانه و دقیق نسبت به انجام اصلاحات و اصلاح امور مردم در جهت مصالح نظام ، اسلام ورشدوتوسعه کشور وسربلندی ایران عزیز گام برداریم .

آنانکه از اصلاحات واصلاح طلبی نردبانی برای دستیابی به منافع گروهی و اغراض شخصی و فردی خود می سازند، باید بدانند که دست آوردهایی جز خیانت به آرمانهای نظام و ملت درو نخواهند کرد .

منابع : 
1-کتاب بحار جلد 1 صفحه 441  

2-کتاب جمهوری اسلامی، شهید مطهری صفحه 128  

سید رسول موسوی مدیر مسئول روزنامه عصر کارون 

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
محسن رادمنش
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۶
comment
1
0
comment بحثی کاملا منطقی ودلسوزانه است
و حرف دل همه اصلاح طلبان واقعی می باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار