اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۸
مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز از ادامه پیگیری¬ها برای راه¬اندازی دستگاه رزونانس مغناطيسي هسته معروف به (NMR) خبر داد.
دکتر ایرج کاظمی نژاد در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه اظهار کرد: طی چهار سال اخیر بسیاری از دستگاه‌های NMR متعلق به دانشگاه¬ها و مراکز تحقیقاتی بزرگ کشور به دلیل عدم تأمین به‌موقع هلیم مایع از کار افتاده است و آسیب جدی به این بخش وارد گردیده است.
مدیر آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: با بهبود وضعیت دیپلماسی کشور و رفع برخی موانع، هلیوم مایع مورد نیاز این دستگاه با هزینه نسبتا زیاد تامین شد و خوشبختانه مگنت دستگاه به عنوان بخش اصلی آن احیاء گردید.  اما پس از آن دستگاه مذکور با مشکل بورد الکترونیکی مواجه شده است. با توجه به اینکه این دستگاه ساخت شرکت آلمانی Bruker  آلمان است، خدمات پشتیبانی و قطعات آنها نیز باید از کارخانه سازنده تامین شود که پیگیر رفع مشکل بورد الکترونیک دستگاه NMR هستیم.
کاظمی نژاد خاطرنشان کرد: هزینه عملیات تزریق هلیوم مایع و راه¬اندازی مگنت این دستگاه بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون تومان بوده است که با تلاش¬ها و رایزنی¬های فراوان با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شبکه شاعا وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودجه آن به¬صورت مستقل به آزمایشگاه مرکزی اختصاص داده شده است.  
گفتنی است دستگاه تشدید مغناطیسی هسته یا(NMR (Nuclear Magnetic Resonance، یکی از مهم‌ترین دستگاه‌های شناسایی مواد شیمیایی است و بسیاری از کارهای تحقیقاتی تجربی شیمی و فیزیک، به‌ ویژه در گرایش‌های شیمی آلی و شیمی معدنی، وابسته به آن است.
 برای یک دستگاه 400 مگاهرتزی تقریبا هر 200 روز یک‌بار، مخزن دستگاه باید از هلیم مایع، پر شود. امکان خاموش کردن دستگاه نیز در هر زمان وجود ندارد و برای خاموش کردن آن لازم است دست‌کم دو سوم مخزن دستگاه حاوی هلیم باشد. چنانچه به‌هر دلیلی هلیم مایع در موعد مقرر به دستگاه نرسد بخش ابررسانای دستگاه که میدان مغناطیسی بسیار بالا را تولید می¬کند، به‌شدت آسیب می‌بیند. 
شایان ذکر است قیمت یک دستگاه NMR چهارصد مگاهرتزی حدود چهار میلیارد تومان است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار