شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۶۱۵
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۲۶
نظام مقدس جمهوری اسلامی نماد دفاع از مظلوم و تبلور آرمان های بزرگ اسلامی است که به جنگ تبعیض ،فقر و فساد آمده است و بحمدالله در ۳۵ سال شاهد پیشرفت و شکوفایی در بسیاری از حوزه ها بودیم. اما این دلیل بر نبود مشکل ،محرومیت و تبعیض نیست.
همزمان با لیالی قدر مراسم سوگواری و سخنرانی در حسینیه شهدای شمخانی اهواز برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام فیاضی مدرس حوزه علمیه قم به ادامه سلسه مباحث خود پیرامون ابعاد شخصیت وجود حضرت امیرمومنان (ع) پرداخت.

وی به مقوله حقوق اقلیت ها در سیره و نظام حکومتی حضرت علی (ع) اشاره و مبانی آنرا تشریح کرد.

فیاضی در این زمینه گفت: یکی از وظایف مهم حکومت اسلامی و نهادهای آن به رسمیت شناختن، نهادینه کردن و اجرای حقوق انسان های تحت حاکمیت خویش است. اگر چه اجرای چنین حقوقی جدای از ادای تکالیف نمی باشد. دولت اسلامی، که نمود دولت رحمت و گذشت است،  از همان ابتدا به گونه ای عمل کرد که حقوق همه مردم تضمین گردد، مگر  آن که با اعمال و رفتار خود، زمینه سلب این حقوق را از خویش به وجودآورد. قرآن کریم با رسمیت بخشیدن به اقلیت ها، حقوق آنان را نیز به رسمیت شناخته است. پیام اسلام و پیامبران (علیهم السلام) برای تحقق بخشیدن به این آرمان در زندگی فردی و اجتماعی انسان ها، واردشده و موجب رحمت عالمیان گردیده است. هر فرد و گروهی می تواند بااختیار خود، هر عقیده ای را برگزیند، گر چه تنها دین پذیرفته شده نزد خداوند، چیزی جز اسلام نمی باشد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)با انعقاد قرار داد صلح و سازش با اهل کتاب، این روش را به طور عملی به اجرا گذاشتند.دوران پنج ساله نظام علوی نیز از این قاعده کلی جدا نیست.نمونه های متعدد تاریخی ـ که در ضمن بحث خواهد آمد ـ گویای این واقعیت است. از آنجا که این تحقیق در صدد بررسی حقوق اقلیت ها درنظام علوی است، ابتدا به اصول حاکم بر روابط دولت اسلامی و اقلیت هامی پردازد و سپس با طرح انواع حقوق این گروه ها، به نمونه های تاریخی آن در حکومت امام علی (علیه السلام) اشاره خواهد شد.

وی گفت: از نظر حضرت علی (علیه السلام)، همه انسان ها در همه جوامع واعصار، بدون هیچ گونه تبعیض از شایسته ترین حقوق برخوردارند.محتوای فرمان حضرت به مالک اشتر به گونه ای روشن بر این معنا دلالت دارد. کلمه (ناس)، (رعیت) و (عامه) و بیان مشابهت مردم درخلقت همه گویای این واقعیت است.

وی ادامه داد: در این مکتب، همه انسان ها در حقوق و تکالیف بسیاری مشترکند.احترام ذاتی، کار و فعالیت مناسب و سودمند و حق بهره برداری از مزایای مادی و معنوی اسلام مشروط به عدم مزاحمت با حقوق سایر مسلمانان و استحقاق عقوبت در صورت تخلف از قوانین، از این جمله است. این نکته نیز مد نظر است که در فرمان حضرت علی (علیه السلام)، از مالک خواسته می شود افراد جامعه ای که زمامداری آن در به عهده گرفته، باحقایق اسلامی ناب آشنا نماید و آنها را در سیر نهایی کمال خود قراردهد؛ زیرا هر انسان ذی حقی می تواند از حقوق خود سوء استفاده کرده وبا توجه به موقعیتی که اسلام در اختیار آن قرار داده است، حقوق دیگران را ضایع کند و موجبات اخلال در نظم عومی و فساد اخلاقی اجتماعی رافراهم کند. در این صورت، بر حاکم اسلامی فرض است که به شدت ازعمل او جلوگیری کند و هم خود فرد و هم جامعه اسلامی را از خطرسقوط نگه دارد.با مقایسه کلام حضرت علی (علیه السلام) در مورد انسان و سایرمکاتب فکری، که انسان را در همین بعد طبیعی خلاصه می کنند و هیچ بعد و استعداد و رفتاری جز همانچه با نمودهای طبیعی و مستند به انگیزه های طبیعی از خود بروز می دهد، قایل نیستند، زیبایی های مکتب الهی اسلام در مورد انسان بسیار چشمگیر خواهد بود.

این مدرس حوزه افزود : نظام اسلامی باید در حفظ حقوق اقلیت ها تلاش کند. کسی نمی تواند وجود قومیت ها را منکر شود و قران بر وجود آنها تاکید دارد إِنَّا جَعَلْناکُمْ خَلَقْناکُمْ مِنْ ذَکَرٍ وَ أُنْثى‏ وَ شُعُوباً وَ قَبائِلَ لِتَعارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاکُم،.تکثر در جامعه اسلامی از آیات و نشانه های خداست. خداوند پیامبر را برای نجات اقلیت از ظلم اکثریت فرستاد.حضرت موسی ع مبعوث شد تا اقلیت تحت ظلم نظام منحوس فرعونی نجات دهد. فرعون نماد ظلم به اقلیت هاست. در این باره، حضرت می فرماید: هرگز سنت نیکی را که موجب وفاق مردم گشته و توده جمعیت بر مبنای آن اصلاح شده است نادیده نگیر. این سفارش حضرت شامل سنت های اقلیت واکثریت می گردد؛ زیرا روش پسندیده همیشه در انحصار اکثریت نبوده است. از سوی دیگر، احترام به شیوه های نیکو موجبات گردهمایی گروه های اقلیت در کنار اکثریت مسلمان را فراهم می کند. 

فیاضی در پایان گفت : همه ما برای برپایی و استمرار نظام جمهوری اسلامی تلاش و جانفشانی کردیم اما باید مراقبت کنیم تا زمینه ای فراهم نشود که اقوام در برخی حوزه ها احساس محرومیت و تبعیض کنند. در خوزستان این حساسیت و توجه بسبار بالا باشد. نظام مقدس جمهوری اسلامی نماد دفاع از مظلوم و تبلور آرمان های بزرگ اسلامی است که به جنگ تبعیض ،فقر و فساد آمده است و بحمدالله در ۳۵ سال شاهد پیشرفت و شکوفایی در بسیاری از حوزه ها بودیم. اما این دلیل بر نبود مشکل ،محرومیت و تبعیض نیست.
تاکید بر رعایت حقوق قومیت ها و اقلیت ها

تاکید بر رعایت حقوق قومیت ها و اقلیت ها

تاکید بر رعایت حقوق قومیت ها و اقلیت ها

تاکید بر رعایت حقوق قومیت ها و اقلیت ها

تاکید بر رعایت حقوق قومیت ها و اقلیت ها

تاکید بر رعایت حقوق قومیت ها و اقلیت ها

تاکید بر رعایت حقوق قومیت ها و اقلیت ها


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۰
comment
0
0
comment منظورتون را واضح و شفاف بيان كنيد !!!
اگر در ايران اسلامي حق و حقوق اقليت ها رعايت نميشد كه الان اقاي شمخاني كه از اقليت هاي قومي عرب زبان است الان دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران نبود !!!!!
انتصاب اقاي شمخاني از اقليت هاي قومي عرب زبان به سمت دبير شوراي عالي امنيت ملي ايران دليل و نشانه رعايت حق و حقوق اقليت ها در ايران اسلامي است .
comment
پسر اهواز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
comment
0
0
comment اقای اصلاح طلب حرفهای چند سال پیش یادت رفت .....حالا برای ما اصول گرا شدی
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار