اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۷۴۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۲
رشیدی(مدرس دانشگاه)

در واقع كارآفرینان كسانی اند كه با ایجاد محصولات و خدمات نوین مورد نیاز مردم، درآمد خوبی كسب می كنند. معمولاَ گمان می رود كه كارآفرینان در راه اندازی شركت ها تبحر دارند. در هر حال، آنها از هیچ، كسب و كاری جدید خلق می كنند. آنها به رغم مخاطرات بسیار، پیشگام كارهای جدید می شوند. 

    امروزه بیشتر مشاغل جدید را شركت های كارآفرینی خلق می كنند. كالاها و خدمات برتر، فن آوری نوین و پیشرفت ها عموماَ از مراكز كارآفرینی نشأت می گیرند. ریشه رشد و شكوفایی ما در شركت های كوچك و كارآفرینان كوشایی است كه مشتاقانه نظریات نوین خود را عملی می كنند. 

كارآفرینی مزایای خاص خود را دارد‎؛ از جمله دستمزد بالا ، امنیت، ایجاد دارایی، استقلال كاری و رضایتمندی. با وجود مزایای فراوان كارآفرینی عده كمی از افراد جامعه به فكر راه انداختن كسب و كاری برای خود هستند. شاید مهمترین دلیل این امر، ترس باشد چرا كه بیشتر افراد جامعه می ترسند با پرداختن به كارآفرینی حقوق ماهیانه خود را از دست بدهند. همچنین آنها نمی توانند ریسك، عدم اطمینان و فكر بی پولی را تحمل كنند و فكر صورت حساب های پرداخت نشده و بی پولی، آنها را به وحشت می اندازد. 

در این قسمت سعی داریم با برشمردن هفت گام اساسی، دریچه ای نو بر روی كارآفرینان و دیگر افراد جامعه برای راه اندازی و مدیریت كسب كاری جدید برای خود و دیگر افراد جامعه بگشاییم و با پرداختن به نكات اساسی و سخنان كارآفرینان بزرگ دنیا، به باورهای جدیدی در عرصه كارآفرینی برسیم. 


گام اول: آغاز كار یك مبارزه است
     آغاز یك كسب و كار جدید چالشی سخت، نومیدكننده و سرشار از نگرانی است. این كار به شجاعت و پایداری لجوجانه نیاز دارد. كارآفرینان باید برای برخورد با مشكلات عذاب آوری آماده باشند كه تنها با استقامت و پافشاری سخت و مداوم برطرف می شوند. هر كسب و كار تازه ای را كه شروع می كنید علاوه بر مشكلات معمول‏، مشكلات خاص خود را دارد. هر كارآفرین در شروع كار مجبور است راه خود را از میان طیف بی پایان مشكلات باز كند. تمام این مسایل و مشكلات قابل حل اند.

 كسانی كه مقاومت می كنند و از مشكلات نمی هراسند از سیاهی بیرون می آیند. نكته مهمی كه یك كارآفرین در آغاز كار باید آن را در نظر داشته باشد این است كه گاه، پول پاداشی نیست كه فوراَ بدست آید. اما تجربه می تواند از مثقال ها طلا ارزشمندتر باشد. چرا كه نرخ بهره بسیار بالایی دارد كه قطعاَ جایی به كار شما خواهد آمد. هر چه ثروت خود را دیرتر به دست آورید، آن ثروت بیشتر خواهد بود. 

گام دوم: چگونه یك زمینه كاری مناسب بیابید.

     كسب و كاری كه شروع می كنید حتی االامكان باید مبتنی بر یك فكر تازه باشد.  راه رسیدن به چنین ایده یا مفهومی، تمركز بر حل یك مشكل یا برآورده ساختن نیازی در جامعه است كه اخیراَ به آن توجه نشده است. برای آنكه گام دوم كارآفرینی را برداریم باید نكات زیر را رعایت كنیم. 

1- نیازهای شما، نیازهای دیگران نیز هست. مردم خیلی بیش از آنچه متفاوت به نظر می رسند به هم شبیه اند. یأس ها و امیدهای شما همان یأس ها و امیدهایی است كه همسایه شما دارد. موفقیت شما به تجزیه و تحلیلی كه از خود دارید یا شناختتان از دیگران، بستگی دارد. اگر شما به طور جدی به دنبال موقعیت و موفقیت باشید، شانس در خانه شما را هم خواهد زد.

وقتی آماده می شوید، آنچه را به دنبالش هستید خواهید یافت. اگر احتیاجات، خواسته ها و ناامیدی های كوچك خود را دقیق بررسی كنید، فرصتی را كشف خواهید كرد. در خانه، در محل كار، حتی در زمان تفریح باید هر روز به واكنش های خود توجه كنید، چرا ناراضی هستید، چه چیز شما را عصبی می كند، چه آرزویی دارید، دلتان چه می خواهد؟ احتیاجات شما نیازهای همگانی است، از دیگران هم غافل نمانید. اطرافیان در محل كار یا خانه چه مشكلاتی دارند؟ شما چگونه می توانید حلال مشكلات آنها باشید؟ چگونه می توانید نیازهای و خواسته های آنان را برآورید؟

2-  برای پیشرفت، باید یك شكاف بازار بیابید، آنگاه كسب و كار شما هدفی خواهد داشت. تقلید از تلاش های رقبا كاری بیهوده است. شما مراد خود را بیابید. به دیگران خدمت كنید. زندگی را برای مشتریان خود بهتر، ساده تر، شادتر و سودمندتر كنید. به این ترتیب پول دار خواهید شد. كارآفرین باید در تولید كالا و ارایه خدمات بالاتر از حد وظیفه عمل كند. این طرز برخورد شكاف های بازار را بهتر از هر روش دیگری پر می كند. فرصت، چیزی بیش از یك روش بهتر برای ارائه خدمات و رفع نیازهای جامعه بشری نیست.

در واقع از هر دستی بدهید، از همان دست پس خواهید گرفت. هنری كایزركسی كه تاكنون یكصد شركت تاسیس كرده است در این خصوص توصیه می كند‎؛ هرچه خدمات بهتری ارائه كنید، پیشرفت بهتری خواهید داشت. اگر هدف شما جسورانه و والا باشد، می توانید به دنبال خدمات جدیدتری برای رفع نیازهای دیگران باشید… اعتراف می كنم كه هر گاه نیاز برطرف نشده ای می بینم. شوق عجیبی به رفع آن پیدا می كنم. موقعیت های ارایه محصولات و خدمات جدید همانند ایده ها و اشتیاق های انسانی بی پایان اند.

3-كارهای خدماتی برای شروع ساده تر از كارهای تولیدی اند. تنها تحولی كه در یك شركت خدماتی به آن نیاز دارید، ارائه برترین خدمات است. خدمات ضعیف را بررسی كنید، به فرصت های ناگفته ای دست خواهید یافت. فرمول موفقیت در كارآفرینی به این صورت است ((ارائه خدمات، كمی بهتر و كمی بیشتر)). ای.دبلیو. استاتلر موسس هتل های استاتلر، شعاری دارد كه می توانید آن را شالوده فرمول موفقیت خود بدانید، رمز ساده ای كه اگر به آن مجهز باشید، می توانید محله و یا حتی كشور را فتح كنید ((زندگی خدمت است، كسی كه پیشرفت می كند كسی است كه به همنوعان خود كمی بیشتر، كمی بهتر خدمت كند)).

بهتر آن است كه به سخنان «هنری فورد» نیز در این خصوص گوش فرا دهیم: 

مشكل خیلی از ما در دنیای كسب و كار این است كه بیش از هر چیز به دلارهایی فكر می كنیم كه می خواهیم كسب كنیم و از همان آغاز، راه را اشتباه می رویم. من به شما اطمینان می دهم كه اگر شخص به ارائه خدمات در كسب و كار خود عقیده داشته باشد، نیازی ندارد نگران سودآوری كارش باشد. او قطعاَ به پول خواهد رسید. ایده خدمات رسانی در كسب و كار، بالاترین تضمین موفقیتی است كه شخص می تواند داشته باشد.

4- شركتی با محصولی جدید، باید بر كیفیت تاكید كند. محصولی تولید كنید كه بیش از یك مزیت سودآور داشته باشد. به دنبال فروش های قابل تكرار و همیشگی باشید. چارلز وال گرین موسس یك فروشگاه زنجیره ای، در این خصوص توصیه می كند: 

بزرگترین فرصت شغلی هر فرد معمولی، دقیقاَ توسط كاری ایجاد می شود كه به آن مشغول است. كاری كه فرد انجام می دهد، هر چقدر هم كه دون پایه باشد، باز در آن كار سریع تر از هر كار دیگر می تواند پیشرفت كند. آدم متوسطی مثل من كه هیچ هنر خاصی ندارد، بهتر است به كسب و كاری بچسبد كه به آن وارد است.

5-كاری كه شروع می كنید احتمالاَ هدف ثابت شما نخواهد بود. پس از آغاز كار ایده ها و فرصت های جدید به ذهن تان خطور خواهد كرد كه پاداش های بزرگ تری خواهند داشت. به دنبال راه هایی برای چند برابر كردن امكان سوددهی باشید. در جستجوی كسب و كارهای جدیدی باشید كه امكانات جنبی داشته باشد. 

6- شاید تصمیم به خرید كسب و كاری دارید. در صورت داشتن سرمایه لازم، این كار مزایای مشخصی دارد. ولی برای موفق شدن، همچنان برای كشف موقعیت ها و متحول كردن آنها، به نبوغ كارآفرینی نیاز دارید. پیشنهادهای زیر برای موفقیت شما ارایه می گردد: 

- اگر شما وسیله ای را اختراع می كنید، در دنیای خالی مخترعان گرفتار نشوید، بیرون بروید و اختراعات را به اهل فن، سرمایه گذاران و دیگران متخصصان نشان دهید. حتی اگر توصیه های نومید كننده هم دریافت كنید، مهم نیست. لااقل به واقعیت هایی در مورد محصول خود پی می برید. از این اطلاعات به عنوان عاملی برای پیشرفت استفاده كنید. 

     -از در جا زدن در برنامه های بزرگ و اساسی كه یكی از مهمترین مشكلات جامعه بشری را حل خواهند كرد، بپرهیزید، آنها معمولاَ خوره پول اند و بیشتر اوقات قابل اجرا هم نیستند، با پروژه های كوچك ولی مورد نیاز، شروع كنید. 
     -ممكن است كار یا سرگرمی موقتی وجود داشته باشد كه كسی را پولدار كند، ولی اینها همه پدیده هایی گذرا هستند، شما چیزی می خواهید كه ده سال یا بیشتر به تولید آن ادامه دهید. در این صورت است كه سود واقعی به دست خواهید آورد.
     -ایده شما برای ایجاد یك كسب و كار تازه می تواد واجد یا فاقد مزایای باشد، اما تا آن كسب و كار را راه نیاندازید، نمی توانید این نكته را ثابت كنید. باید كار را شروع كنید و تصمیم بگیرید كه یك كارآفرین باشید. 

گام سوم؛ چگونه شركت خود را راه اندازید؟ 

شما به عنوان یك كارآفرین باید محصول یا خدمت خاص خود را، در چارچوب بازار، در كنار محصولات و خدمات رقابتی دیگر، به پادشاهان بازار عرضه كنید. این پادشاهان بازار همانا مصرف كنندگان اند. شما باید با كالاهای خدماتی پرمزیت، این فرمانروایان را راضی نگهدارید. چارلز كترینگ یكی از بزرگترین كارآفرینان نوآور دنیا، در این خصوص می گوید: 
    در كسب و كار، آن كسی كه هرگز درباره اش فكر نمی كنید و او را نمی شناسید، می نشیند و كل جریان را كنترل می كند. آن شخص، مشتری شما است. همیشه گفته ام تمام سود و زیانی كه در دفاتر یك تولید كننده دیده می شود، حاصل تشویق ها و تحذیرهای مشتریان است.
     گام های اساسی اولیه برای راه اندازی یك شركت كه محصول یا خدمتی جدید را ارائه می كند‏، می توان به شرح زیر برشمرد.
1- نخست باید، طرحی برای كسب و كار ترسیم كنید؛ هر گاه ایده ای برای ایجاد یك كسب و كار دارید، طرح آن را بنوسید. این كار، در آینده به كارتان خواهد آمد. 

2- برای نخستین سال عملیات خود بودجه ای تنظیم كنید. این كار میزان پول مورد نیاز شما را تعیین خواهد كرد. یك بودجه، باید مشخص كند كه برای عملیات سالانه چقدر پول نیاز خواهید داشت. سپس باید این پول را تهیه كنید. 

3- مرحله بعدی در راه اندازی كسب و كار جدید، تهیه سرمایه است. یافتن سرمایه برای كسب و كار نو آسانتر از آن است كه می پندارید. باید كاری كنید كه سرمایه گذاران شما را باور كنند و شما را به عنوان یك موقعیت بسیار سودآور ببینند. ویلیام لیر در این خصوص می گوید: 
    بسیاری از افراد نمی دانند كه در آغاز راه اندازی یك كسب و كار جدید، آیا باید زیر بار قرض بروند؟ من می گویم این بستگی به شعور فرد دارد. اگر شخصی كاملاَ در مورد كسب و كار جدیدش مطمئن است باید خانه را گرو بگذارد. من بارها برای حفظ كسب و كارم همه چیزم را گرو گذاشته ام. در واقع، زمانی را به یاد می آورم كه به نظرم می رسید به همه كس در این كشور بدهكارم. به هر حال، بدون توجه به چگونگی آغاز كار، دیر یا زود شما هم باید زیر بار چنین تعهداتی بروید.

4- اگر از كارهای كوچك شروع كنید، هیچ راهی مگر ترقی ندارید. شروع از كار كوچك بسیار كمتر از آغاز كارهای بزرگ نیاز به پول دارد. چنین شروعی شما را قادر می سازد بر كل بنیاد كسب و كارتان احاطه داشته باشید.

5- گام اساسی دیگر در راه اندازی كسب و كار جدید، انتخاب یك وكیل است. در همان اوان كار به وكیلی خوب نیاز دارید.

6- نامگذاری شركت و به ثبت رساندن آن گام اساسی دیگری است كه برای راه اندازی شركت خود باید آن را انجام دهید. به شكل های مختلفی می توانید شركت جدید خود را پایه گذارید، ولی به شما توصیه می كنیم، موسسه ای خصوصی بمانید. 

7- وجود شریك در اوان كار نعمت بسیار بزرگی است. با این حال، شراكت عموماَ به مرور زمان به هم خواهد خورد. در دوره ای خاص، شما می توانید بدون شریك به كار ادامه دهید. برخی از بهترین و دراز مدت ترین شراكت ها، شراكت زوجی است شامل یك فرد مخترع یك دانشمند و یك فرد خبره در كار فروش یا مدیریت. 

8- یكی از اولین كارهایی كه در آغاز كسب و كار جدید خود باید انجام دهید، جمع آوری اطلاعات است. شما باید در مورد رقبا، قیمت گذاری، بازاریابی، توزیع و غیره مطلع باشید. تلفن این كار را برای شما انجام خواهد داد.

گام چهارم؛ چگونه كارمند بگیرید و روابط خود را تنظیم كنید؟
 
  بعد از آنكه شركت خود را راه اندازی كردید، بخشی از مشغله فزاینده شما استخدام، تعلیم و نظارت بر كارمندان جدید خواهد بود، كه این كار شكوفایی شركت شما را به همراه خواهد داشت. برای انجام این كار باید نكات زیر را رعایت كرد: 

1-  وقتی شركتی راه انداختید باید آن را اداره كنید و توسعه دهید. باید اولین كاركنان را استخدام كنید و گروه اصلی خود را تشكیل دهید. كارمندان، در توسعه شركت به شما كمك می كنند، ولی معمولاَ به مرور زمان كارمندان دیگری جایگزین آنها خواهد شد. 

2- باید بیاموزید كه چه سیاستی برای استخدام بهترین افراد اتخاذ كنید. بیشتر افراد در محیطی كارآفرینانه رشد می یابند. دیوید اوگیلوی به مدیرانش در این خصوص می گوید: 

    اگر شما افرادی را استخدام كنید كه از خودتان تواناتر باشند، شركت اوگیلوی ماتر به شركتی از غول پیكرها مبدل خواهد شد، ولی اگر اشخاصی را به كار گیرید كه از شما كمتر باشند، شركتی پر از كوتوله ها خواهیم داشت.

3- همه روابط انسانی یك دوره ماه عسل دارند. اگر كاستی هایی در این دوران مشاهده كردید، این‏ تنها قسمت بالایی كوه یخ است. 

4- از قراردادهای استخدامی استفاده كنید، ولی سعی نكنید از طریق آن رقابت را از بین ببرید. هرگز بدون قولنامه كتبی كه وكیل تان آماده كرده، معامله ای را قبول نكنید. بیاموزید چگونه از دادگاه استفاده كنید و چگونه مخارج حقوقی خود را كنترل نمایید. 

5- برای انجام امور شغلی خود همیشه نامه بنگارید. اطمینان یابید كه رفتار تلفنچی های شركت كاملاَ‌مودبانه و عالی باشد. از كارت های شكایت پیوسته استفاده كنید. بررسی شكایات مشتریان بهترین ابزار مدیریتی اند. 

6- هرگز از مشتریان خود نترسید با مشكلات رویارو شوید. قیمت گذاری مناسب داشته باشید. مطالبات خود را وصول كنید و بر حاشیه سود خود بیفزایید. 
7- از حسابدار خود بخواهید اصول اولیه را به شما بیاموزد. از او اطلاعات مالی دقیق بخواهید و همیشه از او سئوال كنید. 

8- مامور بیمه آتش سوزی و حوادث خود را وادارید اصول بنیادین بیمه را آن گونه كه در مورد شما صدق می كند به شما بیاموزد. 
9- با یك شركت روابط عمومی هم رابطه برقرار كنید. تبلیغات را از اهل فن فراگیرید. به دنبال تبلیغات سطح بالا باشید. با تبلیغات خود به دیگران خدمت كنید. 
10- بانكداران كمك زیادی به كارآفرینان نمی كنند. روابط بانكی خود را به آرامی و دقت بسازید. از آبرو و اعتبار خود حفاظت كنید. 

11- شخصیت والای خود را حفظ كنید‏، عدالت را تضمین كنید. 

گام پنجم؛ چگونه با تكیه بر سه اصل راه خود را هموار كنید.
سه اصل مهم و اساسی وجود دارد كه نه تنها دورنمای مورد نظر یك شركت را مشخص می كند، بلكه اصول مستحكمی را برای اداره سازمان پایه می گذارد. آن سه اصل مهم عبارتند از: 
الف) اصل نخست: صداقت و درستكاری
هیچ شركتی بدون صداقت تام نمی تواند در دراز مدت پیشرفت كند. هرگز این افسانه را باور نكنید كه اعمال خلاف از عناصر معمول موفقیت در كسب و كار است. همه شركت های بزرگ به بالاترین حد درستكاراند. بدون آن نمی توان خدمتگزاری صادق بود. صداقت هرگز نباید بدون خلوص و تنها در حرف باشد. درستكاری باید ریشه ای عمیق در شركت جدید شما داشته باشد. برای موفقیت هیچ چیز حیاتی تر از آن نیست. 
توماس.بی. واكر میلیونر چوب بر (مالك بیش از ۰۰۰/۹۰۰ هكتار جنگل در مینه سوتا و كالیفرنیا) می گوید: نه تنها آدمی می تواند درستكار باشد و ثروتمند شود، بلكه تقریباَ ناممكن است ثروتمند شد، مگر آنكه درستكار باشد. این امانتداری، درستكاری و تعهد است كه موجب می شود مردم به شما اطمینان كنند و تجارت را رونق می بخشد و روابط كاری را فعال می كند . هاروی فایرستون نیز در این خصوص توصیه می كند: یك كاسبكار موفق آن نیست كه در یكی دو سال رونق بازار پول زیادی درآورد یا از خوش اقبالی، از نخستین پیشگامان آن زمینه تجاری باشد؛ بلكه كسی است كه در زمینه ای پررقابت، بدون داشتن هیچ برتری نسبت به رقبا، صادقانه و قانونی از دیگران پیشی گیرد و حرمت خود و اجتماع را حفظ كند.

ب) اصل دوم: اجتناب از كمك های دولتی
شركت تازه كار بیشماری سعی می كنند. از دولت كمك مالی دریافت كنند. اگر از این فلسفه پیروی كنید‏، قوانین طبیعت انسانی به ضرر شما خواهند بود. شما ناگزیر باید برای آنچه به دست می آورید، بهایی بپردازید و این برایتان گران تمام می شود. به دست آوردن چیزی در قبال هیچ، پاداش شما را به تعویق می اندازد و حتی شاید آن را برای همیشه از شما بگیرد. هانری كایزردر این خصوص می گوید:  مردان قدرتمند، قابل و شجاع، نیاز به كمك مالی ندارند. آنها فقط می خواهند امكان كار كردن، خلاقیت، پس انداز كردن، خرج كردن و رهایی از قیود را داشته باشند و به انرژی آزاد خود برای كسب و كار بزرگ زندگی احتیاج دارند.
ج) اصل سوم: سهیم كردن كارمندان در سود 
وقتی شركت شما به سودآوری می رسد، باید در تقسیم آن با كارمندان سخاوتمند باشید. كارمندانی با دستمزدهای بالا، پرانگیزه اند. اگر به كارمندان اجازه دهید به پاداش های بالا برسند خودتان هم از این طریق منتفع خواهید شد، سایر سودها و پاداش های شركت را هم قسمت كنید. 

گام ششم؛ چگونه بر نگرانی های خود غلبه كنید؟
آغاز كارآفرینی، به شجاعت و همت بسیار كارآفرین نیاز دارد، اما زمانی كه او در این مسیر قدم گذاشت، هیچ امنیتی و هیچ تضمینی وجود ندارد، تنها مخاطره است و انبوهی از ناشناخته ها. همه چیز روی یك مسیر خطی پیش می رود. كارآفرین تنها، مشكوك، مسخره یا فراموش شده است. او تنها به خود اعتقاد دارد، به ایده ای ایمان پیدا كرده و به رویایی نامحسوس به مثابه یك لنگر متكی شده است. احساسات مهیج و نشاط آوری كه مدتی بر تازه كاران مستولی است، جای خود را به شك و تردیدی عذاب آور می دهد. نداشتن یك شغل، چك حقوقی و امنیت، ترس ایجاد می كند و اراده را سست می نماید. نگرانی و فشار روحی كارآفرین را عذاب می دهد. از همان روز نخست، ناراحتی و درد شروع می شود. برای غلبه بر این نگرانی ها رعایت نكات زیر توصیه می شود: 
1) بین مصیبتی كه تجربه می كنید و میزان موفقیت نهایی شما ارتباطی وجود دارد. در آغاز شما با مشكلات فراوانی روبرو می شوید.در كار خود كلك نزنید، اگر حتی از ساده ترین اطلاعات هم آگاهی ندارید، سئوال كنید. 
2) تنها با جواب رد شنیدن است كه می توانید حساسیت خود نسبت به جواب رد را از بین ببرید. به عنوان یك كارآفرین خیلی زود پوست كلفت خواهید شد. 
3) مشكلات مالی با پشتكار برطرف خواهند شد. همه كارآفرینان با موانع مالی روبرو بوده اند. هر چه بیشتر رنج بكشید، بیشتر یاد می گیرید.
4) ایده خام شما برای كسب و كاری نو به سرعت موضوع تمسخر اطرافیان واقع خواهد شد. همیشه این گونه بوده است. به یاد داشته باشید كه هیچ انسان عاقلی باور نداشت احتراع هنری فورد چیزی بیش از یك سرگرمی باشد. پدر بزرگ جیمزاس. كمپریكی از قدرتمندان بیمه و بنیانگذار كمپر كمپانیزبه او این گونه توصیه می كند: 
وقتی می بینی بیشتر همكارانت، بیشتر هم دوره ها یا رقبای كاری ات یا بیشتر مردم كشور به یك سو می روند، به گوشه ای خلوت برو، ترجیحاَ به جایی كه بتوانی با طبیعت ارتباط برقرار كنی، و از خودت بپرس: چرا آنها به آن سو می روند، آیا جهت آنها درست است؟
5) تنها راه فرار از مصائب، كار كردن است. تلاش های مضاعف شما را از چنگ مشكلات شغلی می رهاند. لی دی فارست مخترع لوله خلاء كه پخش رادیویی جدید را ممكن ساخت، می گوید: اوقاتی وجود داشت كه حس می كردم از حد تحمل خود گذشته ام. برخی مشكلات بزرگ می نمودند. به نظر می رسید اراده لازم برای شروع دوباره را از دست داده باشم. ولی هر بار، پس از بررسی اجمالی اوضاع، راه فراری پیدا می كردم. هر چقدر اوضاع وخیم به نظر برسد، اگر خوب جستجو كنی، همیشه امید نجاتی وجود دارد.
6) وقتی كسی به شما نه می گوید تازه اول كار است، هنر غلبه بر «نه» چیزی است كه باید در آنها مهارت یابید. باید سعی كنید «نه» را به «بله» تبدیل كنید. 
7) اگر می خواهید كارآفرین موفقی باشید، باید به شركت خود در حیطه ملی بنگرید و دریافت خود را نسبت به كسب و كارتان ارتقاء بخشید و فضایل ساده یك كارآفرین موفق را یاد بگیرید. «آدولف آخر» بنیانگذار نیویورك تایمز، در خصوص فضایل ساده یك كارآفرین موفق می گوید: شما درخواهید یافت كه موفقیت تنها با تمرین فضایل معمولی یعنی ساخت كوشی، شعور، علاقه، اعتماد به نفس و صداقت به دست می آید. منابع این مملكت چنان نامحدود، موقعیت ها چنان بی شمار و امكانات تحصیل و تجهیز چنان فراوان و اتلاف و غفلت چنان متداول اند كه برای شكست نه تنها در رسیدن به اهداف خرد مالی، بلكه در دستیابی به كامل ترین شكل موفقیت هیچ بهانه ای وجود ندارد.
8) تجربه كافی شما را خردمند خواهد ساخت. اگر دوام آورید، به كار ادامه دهید و روحیه جنگندگی را حفظ كنید، در نهایت می توانید به یك ابركارآفرین تبدیل شوید. 
گام هفتم؛ چگونه كسب و كار جدید خود را اداره كنید؟ 
      مرحله مهم و پایانی كارآفرینی، مرحله ای است كه یك كارآفرین كسب و كار جدید خود را راه اندازی كرده است و باید در این مرحله آن را اداره كند تا به اهداف مورد نظر خود نایل گردد. برای اداره بهتر كسب و كار جدید در این مرحله توصیه های زیر را همواره مدنظر داشته باشید: 
1)كارمندان به قواعد و خط مشی ها نیاز دارند. با استخدام اولین كارمندان، به چیزهایی مثل آیین نامه داخلی و شرح وظایف و پرونده پرسنلی نیاز دارند. كارمندان باید تحت آموزش قرار گیرند. حالت اسمزی (تاثیرپذیری) روش آموزشی ضعیفی است. اجتناب از اشتباه را تمرین كنید. از روش های امنیتی استفاده كنید. كمی بدبین شوید.
2) نگذارید تصمیمات مهم خراب شوند. بر تصمیمات مالی نظارت كنید. یك سیستم سفارش خرید تعیین كنید. 
3) برای پیروی از خط مشی شركت، به مدیران خود متكی باشید. مواظب تصمیمات خودخواهانه خود و كارمندان تان باشید.
4) فلسفه یك شركت بزرگ و فعال، تحت فشار تقویت می شود. این پیام و دیگر پیام های حیاتی را به طور مرتب برای زیردستان تكرار كنید. دوره های آموزشی و تعلیمی را پیوسته ترویج دهید.
5) دست كم هفته ای یك بار شركت خود را بازرسی كنید. هیئتی از كارگران تشكیل دهید تا از طریق آنها بازخورد داشته باشید.
6) تا آنجا كه می توانید خودتان تصمیم بگیرد‏، ولی بیاموزید كه برخی مسئولیت ها را به زیردستان واگذارید. مدیران معتقد خود را از روی عملكردها انتخاب كنید. 
7) با رشد شركت، یك سیستم گزارشگر دقیق تهیه كنید، اطلاعات دقیقی بر پایه زمان بندی مرتب به دست آورید. موجودی ها را محافظه كارانه اداره كنید. 
8) تمام سعی خود را برای اجتناب از نابرابری ها و بی عدالتی ها بین كارمندان به كاربرید. كم كاران را اخراج كنید. كمی سخت گیر الزامی است. 
 انواع کارآفرین
      این سوال که کار آفرین کیست؟ پیش از هر موضوع دیگر کار آفرین مورد بررسی قرار گرفته است . این در حالی است که شواهد چندی نشان می دهند که کارآفرینان به طور کلی ویژگیهای مشخصی دارند. مانند سطح بالای انگیزش به موفقیت مرکز کنترل درونی و تحمل ابهام . به نظر نمی رسد که این ویژگیها تنها ویژگی های یک کار آفرین باشند بلکه ممکن است به تشخیص مقوله های مختلف کارآفرینان کمک کند .برای مثال اسمیت و میلر کارآفرینان ماهر را از  فرصت طلبان  جدا می کنند و به این نکته توجه دارند که فرصت طلبان وفق پذیرند  و رشد محورتر هستند .در این جا چهار نوع از کار آفرینان مشخص می شوند که عبارتند از :
الف)کار آفرینانی که بر حرکتهای جسورانه تاکید می کنند و برای موفقیت بر انگیخته می شوند .
ب) کار آفرینانی که کسب و کارهایی حول فروشندگی و شبکه بندی ایجاد می کنند .
ج) کارآفرینانی که بر اختراع و نو آوری تاکید دارند.

 کارآفرینی اجتماعی
    کارآفرینی اجتماعی به عنوان یک ابزار مفهومی برای تغییر های اجتماعی مورد توجه واقع شده است . بنابراین چون این مفهوم فرصتی برای تحول اجتماعی به وجود می آورد در هر بخش و در هر جامعه ای مورد توجه قرار می گیرد .
در زمینه کارآفرینی اجتماعی درک تعاریف هریک از سه بخشی که کار آفرینان می توانند در آنها فعالیت نمایند مهم می باشد . این سه بخش عبارتند از :
- بخش خصوصی : که از آن به عنوان بخش انتفاعی یا بخش سود آور یاد می شود . این بخش به مسائل اقتصادی که به فعالیتهای سود آور به منظور ایجاد دارایی برای مالکان و ذی نفعان یا سهام داران متمرکز است تاکید دارد .
 -بخش عمومی : این بخش به وسیله حکومت کنترل می شود و بر اجرای سیاستهای حکومتی تاکید دارد .
 - بخش داوطلبانه : از آن به عنوان  بخش سوم بخش اجتماعی بخش شهروندی یا بخش بدون سود نیز یاد می شود . آن یک بخش اقتصادی است که به فعالیتهای غیر انتفاعی گرایش دارد و به شدت بر حمایتهای داوطلبانه برای بقای خود متکی است . فلسفه وجودی سازمانها بر این بخش ماهیت ایثارگرانه آنها به جای تولید سود و افزایش ارزش سهام داران است .سازمانهای غیر انتفاعی داوطلبانه به طور ویژه درگیر عملیات هماهنگی و جذب منابع هستند و بیشتر کار آنها میانجی گری است . البته این سازمانها به هماهنگی و حمایت سازمانهای غیر انتفاعی دیگر نیز کمک می کنند . چنین سازمانهایی به عنوان تسریع کننده (کاتالیزور) اساس یا منبع تخصص اطلاعات تحقیقات هستندبه کار گیری مدل برای تعریف مفهوم کار آفرینی اجتماعی به تبیین بیان درستی از آن کمک می کند. در این جا این مدل بیان می شود که به سه نوع متفاوت کارآفرینی می پردازد که عبارتند از:کار آفرینی خصوصی، دولتی و اجتماعی 
پروه های کارآفرینانه اجتماعی می توانند سهم مثبتی در توسعه اجتماع به طور موثر و مداوم داشته باشند . عواملی که در موثر بودن و موفقیت کارآفرینی اجتماعی سهم دارند عبارتند از : نوآوری و استفاده از تجربه های دست اول در راه تلاش برای تعقیر دادن ادراکات اجتماعی سنتها نگرشها و رفتارها .
جنبه های اثر گذار کار آفرینانه اجتماعی شامل تعقیرهایی در نگرشها و رفتار اجتماعات مجاور گسترش ایده کارآفرینی اجتماعی ایجاد اشتغال و اثر گذاری بر سیاست ملی است . همچنین عواملی که این اثرگذاری را تحت تاثیر قرار می دهند عبارتند از : شخصیت کار آفرین اجتماعی و منابع آماده شده ای همچون دانش نمونه ها یا الگوها مواد شبکه ها و ارتباطات و حمایت خانوادگی.
سه دیدگاه مهم درباره کارآفرینی اجتماعی
     کارآفرینی سابقه زیادی در بخش بازرگانی دارد. مهمترین نظریه هایی که در این باره مطرح می شود خلق نوآوری یا  ارزشی است که به وسیله شومپیتر و دراکر بیان شده است . ولی با اعمال نظریه های اجنماعی این نظریه معانی دیگری نیز دارد .در زیر بدین دیدگاه مهم اشاره می کنیم :
1)برخی کارآفرینی اجتماعی را ترکیبی از سرمایه گذاری بازرگانی با تاثیرات اجتماعی دانسته اند . 
در این دیدگاه کارآفرینی به عنوان مهارتهای فنی و علمی برای ایجاد کارآفرینی که مقاصد اجتماعی به اضافه بازرگانی پایدار را به سرمنزل    می رساند دیده شده است. سازمانهای غیر انتفاعی ممکن است مجموعه ای از پست های تجاری را ایجاد کنند و از آنها در راه  ایجاد و به کار گیری و درآمد زایی که البته مقاصد اجتماعی را در نظر دارد استفاده کنند. استفاده از این دیدگاه برای موسسه های انتفاعی می تواند به صورت واگذاری قسمتی از سود یا سازماندهی فعالیتهایشان برای خدمت به اهداف اجتماعی باشد این گونه نوآوری ها از منابع به وجود آمده از فعالیت های تجاری موفق برای پیشبرد و تقویت فعالیتهای اجتماعی بهره می برند.

2 )دیدگاه دوم  کارآفرینی اجتماعی را به عنوان نو آوری برای تاثیرات اجتماعی را به عنوان نوآوری برای تاثیرات اجتماعی بیان می کند.
  این منظر عمدتا بر نوآوریها و سازماندهی اجتماعی تاکید دارد و به مشکلات اجتماعی بیشتر پرداخته و بیشتر به پایداری اقتصادی به وسیله ضوابط و معیارهای اجتماعی معمول شغلی کم توجهی می کنند . این نوع کارآفرینی اجتماعی که بر مشکلات اجتماعی تمرکز دارد به جای این که به ضوابط و معیارهای اجتماعی یا تقاضای بازار پاسخ دهد نو آوریها را پایه ریزی می کند سازماندهی های اجتماعی جدیدی بنا می سازد و منابعی را تجهیز می کند تا با آن به مشکلات پاسخ داده شود . 
3)عده ای دیگر کارآفرینی اجتماعی را به عنوان راهی برای سرعت بخشیدن به تحولات اجتماعی مطرح می کنند که البته کاملا فراتر از راه حل های مشکلات اجتماعی خواهد بود. 

از این دیدگاه کارآفرینی اجتماعی در بهترین حالت تعقییرهای کوچکی در اندازه های کوچک به وجود  می آورد  که  این تغییر ها در کل سیستم  موجود  باعث  سرعت  بخشیدن  تغییرهای  بزرگتر  می شود. در این جا تنها نیاز نداریم که مشکلات فوری را در یابیم بلکه باید وابستگی ها و سیستمهای اجتماعی بزرگتر را بشناسیم درک مطلب بالا این فرصت را می دهد که با پا را دایم های جدیدی در نقاط حساس قدرت و نفوذ آشنا شویم که می تواند ما را به تغییرهای تقویت کننده هدایت کند که به ایجاد و ثبات سازماندهی های اجتماعی متحول شده می انجامد .
ویژگی های شخصیتی کارآفرینی اجتماعی:
کارآفرینان اجتماعی گاهی با ویژگی های شخصی شان که شاید با فعالیتهای که انجام می دهند در تضاد باشد تعریف می شوند.
    بیل درایتون کارآفرین اجتماعی را به عنوان یک خط شکن با یک ایده جدید و قوی فردی که خلاقیتهای زیادی را برای حل مشکلا ت دارد و جهان خیالی و واقعی را ترکیب می کند شخصی که یک شخصیت اخلاقی قوی دارد و به طور کلی از بینشی برای تغییر بهره مند است معرفی می‏کند . درایتون همچنین می گوید که همچون کارآفرینان خصوصی کارآفرینان اجتماعی هم یک تعقیر منظم را پیشبینی می کنند و نقاط مهم را که به آنها اجازه خواهد داد تا کل جامعه را به سوی یک مسیر جدید هدایت کنند می شناسند سپس با اصرار و پافشاری زیادی در پی به سرانجام رساندن کار خود می باشند.

مک کللند ویژگیهای شخصیتی عمومی که در کارآفرینان با سطح بالای موفقیت وجود دارد را بیان می کند که عبارتند از:نوآوری، ریسک پذیری خردمندانه، اعتماد به نفس، سخت کوشی، هدف گذاری، پاسخ گویی
سازمانهای کارآفرینی اجتماعی
    ساختار سازمانهای کارآفرینانه اجتماعی انعطاف پذیر و با بروکراسی کم است . در این سازمانها وجود یک گروه کوچک و متعهد با کارکنان تمام وقت در کمک به یک فرهنگ نوآوری مهم است درباره ماهیت سازمانهای کارآفرینانه اجتماعی لید بیتر بیان می کند که ماهیت پیچیده محیط باعث کنش متقابل سازمان و محیط می شود .همچنین باعث ایجاد روابط با ذی نفعان و مصرف کنندگان می شود . این پیچیدگیها کارآفرینان اجتماعی را ملزم به آگاهی از نیازهای پیچیده و تقاضای مشتریان می سازند.بازرگانی را مثل رهبری خوب و مهارتهای مدیریتی دارا می باشند ولی آنها بیشتر با کارها و فعالیتهای دلسوزانه و حمایت کننده ارتباط دارند تا کسب پول .کارآفرینان اجتماعی افرادی هستند که برای حل مشکلات اجتماع تصور و بینش مطلوبی دارند دیگران را تشویق و تحریک می کنند و دارای توانایی و ظرفیت غلبه بر سوانح و خطرات در این فرایند هستند .تامپسون تاکید می کند که کارآفرینان اجتماعی ( که بیشتر شامل اعضای بخش دولتی میشوند) به جامعه نزدیکتر می باشند از این رو می توانند نیازهای واقعی را تشخیص دهند و به آنها با روشهایی هدفمند و با معنا پاسخ دهند .کارآفرینان اجتماعی خلاق هستند واعتماد وهمکاری را از طریق ایجادروابط وشبکه های ارتباطی در جست وجوی منابع به دست می آورند .
مراحل فرایند کارآفرینی اجتماعی
فعالیتهای کار آفرینی مانند هر فعالیت دیگری دارای فرایندی است .
این مراحل شامل :
مرحله اول خلق ایده می باشد در اکثر موارد یک ایده برگرفته از یک نیاز فعلی است یا می تواند ناشی از یک نیاز آتی باشد
مرحله دوم مطالعه یک ایده است . این مرحله نیازمند روش طوفان فکری است اگر چه این ایده می تواند تفکر یا ابتکار هر فردی باشد اما تمام اعضای تیم مدیریتی در تمام مراحل فعالانه شرکت می کنند.
مرحله سوم نیازمند حمایت متخصصان حرفه ای همچون حسابداران و وکلا پژوهشگران بازاریابان و غیره می باشد .
 مرحله چهارم : جست و جوی منابع مالی
مرحله پنجم : اجرای طرحها

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
زینب مدبری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۰۴
comment
0
0
comment استاد ارجمند
بسیار خوب و مفید بود لطفا مجدد از این مطالب مطرح نمایید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار