شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۹

کارشناس معاونت غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به ورود بخش زیادی از لوازم آرایشی و بهداشتی از طریق قاچاق نسبت به روند فزاینده استفاده از آنها و اثرات سوء به ویژه در زنان و دختران هشدار داد.

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، زینب ظاهری اظهار داشت: با ورود محصولات آرایشی به کشور و به ویژه در خوزستان، موضوع زیبایی پوست و مو نیز به همان میزان اهمیت پیدا کرده به طوری که زیاده روی در استفاده از لوازم آرایشی، سلامت جامعه به ویژه زنان و دختران را به خطر ‌انداخته و هر روز نیز بدون توجه به تبعات سوء آن، بر میزان تقاضای این لوازم افزوده می‌شود.

وی توضیح داد: پوست سالم بهترین محافظ در برابر عوامل آسیب رسان خارجی است و چنانچه پوست در اثر استفاده از فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی تقلبی دچار آسیب شود، کارآیی لازم را در حفاظت از بافت‌های زیرین از دست می‌دهد.

به گفته این مقام مسئول، واکنش‌های پوستی به دنبال مصرف مواد آرایشی بهداشتی تقلبی به صورت التهاب آلرژی، کهیر و واکنش‌های حساسیتی به نور، خود را نشان می‌دهد.

ظاهری خاطر نشان کرد: به طور متوسط، هر فرد بالغ، هر روز حداقل از هفت محصول مؤثر بر پوست استفاده می‌کند که شامل عطرها، ضد آفتاب‌ها، کرم‌های مرطوب کننده، پاک کننده‌های پوست، محصولات مراقبت از مو، ضدعرق‌ها، محصولات آرایشی، مواد آرایشی رنگی و محصولات آرایشی ناخن‌ها است.

وی با بیان اینکه بیشتر مردم، مشکل چندانی در استفاده از این محصولات ندارند، افزود: تخمین زده می‌شود که مشکلات کلی تنها در دو درصد مردم رخ می‌دهد و در صورت استفاده از محصولات تقلبی و غیر استاندارد، این عوارض افزایش می‌یابد.

ظاهری با اشاره به اینکه بسیاری از این لوازم آرایشی از طریق قاچاق وارد کشور و به ویژه استان خوزستان می‌شوند، تصریح کرد: به دلیل غیراستاندارد و تقلبی بودن این لوازم آرایشی عارضه‌های جسمی، صدمات پوستی و بیماری‌های مختلفی هم‌چون آلرژی پوست، زخم‌های پوستی و حتی سرطان در مصرف کننده ایجاد می‌شود.

وی به مصرف کنندگان لوازم آرایشی که اغلب زنان هستند، توصیه کرد: فقط محصولات آرایشی دارای برچسب وزارت بهداشت، پلمپ شده، دارای برندهای معروف و معتبر و از مراکز مجاز فروش این محصولات که مجوز رسمی از وزارت بازرگانی را دارند، خریداری کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار