اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۸۶۰
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۸
کارشناس صنایع غذایی خوزستان گفت: کشاورزی این استان از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی رنج می برد.

فرخنده همافر  اظهار کرد: بخش کشاورزي خوزستان از نبود صنايع تبديلي و تکميلي رنج برده و کشاورزی این استان نیازمند صنایع تبدیلی است.  در حقیقت یکی از بهترین روش های توسعه اشتغال و افزایش درآمدهای غیر كشاورزی در مناطق روستایی، توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی كشاورزی است.

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تكمیلی مؤثر ترین راهكار برای كاهش حجم ضایعات كشاورزی به شمار می رود. صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی به صنایعی گفته می شود که به فرآوری و عمل آوری محصولات کشاورزی پرداخته و به عبارت دیگر با زیرمجموعه این بخش ارتباط مستقیم دارد و فرآیند تولید مواد کشاورزی را کامل می کند.

کارشناس صنایع غذایی خوزستان تصریح کرد: محصولات كشاورزی در كمترین زمان در معرض فساد قرار می گیرند و به همین دلیل، حتی اگر در تولید محصولات كشاورزی بهترین و با كیفیت ترین محصول را تولید كنیم باید با فرآوری، از ضایعات آن بكاهیم.

همافر با تاکید بر اینکه دستيابي به توسعه پايدار در امنيت غذايي بدون در نظر گرفتن توسعه روستاها امكانپذير نیست، گفت: بزرگترين عامل برای افزايش درآمد و ارتقای سطح زندگي کشاورزان و روستاييان، گسترش صنايع تبديلي و تكميلي كشاورزي است.

وی با اشاره به استعداد و ظرفیت های کم نظیر بخش کشاورزی خوزستان تأکید کرد: علاوه بر توليد محصولات کشاورزی، فرآوری و تبديل محصولات کشاورزی می تواند پاسخگوی نيازهای اقتصادی باشد.

کارشناس صنایع غذایی خوزستان عنوان کرد: گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی خوزستان یک کار ضروری بوده و ضعف در صنایع تبدیلی و تکمیلی، بخش کشاورزی این استان را با مشکلاتی روبرو کرده است.

همافر بیان کرد: صنايع تبدیلی و تکمیلی در بسیاری موارد به سرمايه گذاري چندان نياز نداشته و مي تواند سرمايه هاي اندک محلي را جذب نمايند. افزایش ارزش افزوده، توسعه صادرات و کاهش ضایعات و همچنین کاهش ریسک از عمده ‌ترین فواید توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی در بخش کشاورزی محسوب می ‌شوند.

وی ادامه داد: صنايع لبنيات سازي، كارخانه هاي آبميوه گيري، تهيه رب گوجه فرنگي و تهيه خشكبار از جمله صنايع تبديلي در روستاها هستند. توسعه صنایع تبدیلی نه تنها درآمد کشاورز و تولیدکننده را افزایش می دهد بلکه موجب اشتغالزایی، توسعه کشاورزی و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی هم می شود.

کارشناس صنایع غذایی خوزستان یادآور شد: ایجاد صنایع تبدیلی یکی از سودمندترین ارتباطات بین دو بخش صنعت و کشاورزی است چرا که زمینه مناسب برای توسعه بخش کشاورزی را فراهم آورده و به افزایش تولیدات، بهره وری، ایجاد فرصت های شغلی، تأمین نیازهای اساسی و پیوند با دیگر بخش های اقتصادی کمک می کند.

همافر اضافه کرد: با توجه به آثار مستقیم و غیر مستقیمی که صنایع غذایی از نظر تولید و اشتغال در بخش کشاورزی بر جای می گذارد می تواند موجب رشد و شکوفایی اقتصادی شود.

وی در پایان گفت: بازاریابی برای حضور مداوم در کشورهای هدف و ارتقای کیفی محصول کشاورزی از اولویت‌های اصلی صادرات است که در سایه ایجاد و راه اندازی صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی امکان‌ پذیر می ‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار