اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۴۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۴
شهردار اهواز :
سید خلف موسوی: با فکر و ایده جدید مبتنی بر پژوهش و تحقیق در مباحث مهم شهری ،می توان شهر را متحول کرد.
میثم حلالی- اختصاصی شوشان

آیین تجلیل از کوشندگان عرصه پژوهش شهرداری اهواز در سالن جلسات شورای شهر اهواز با حضور جمع حضرت آیت الله شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، اعضای شورای شهر، معاونین شهردار و شهردار اهواز و پرسنل شهرداری و ... برگزار شد. 

در ابتدای این آیین مهندس ابراهیم نوشادی، معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز گفت: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر کشور و سازمانی محسوب می شود و سازمانی می تواند به اهداف خود دست یابد که نیروی انسانی توانمندی داشته باشد، از این رو وقتی سازمانهای بزرگ دنیا را بررسی می کنیم می بینیم علت موفقیت آنها وجود نیروهای متفکر و توانمند در زمینه پژوهش بوده و یا بالعکس آن هم بدلیل عدم وجود نیروهای توانمند بوده و باعث انحلال سازمانها گشته است.

وی بیان داشت: وقتی شهرداری و شورای شهر به مهم بودن امر پژوهش پی بردند سرمایه گذاری های خوبی در این زمینه صورت گرفته و به خصوص در دهه اخیر این موضوع شکل و شمایل پررنگ تری به خود گرفت و خوشبختانه امروز شهرداری اهواز با جمع زیادی از تحصیلکرده ها و پژوهشگران در بدنه خود مواجه است، این در حالی است که زمانی شهرداری چنین ظرفیتی نداشت و اکنون با توجه به راه اندازی مرکز علمی کاربردی شهرداری اهواز اغلب پرسنل شهرداری یا در حال تحصیل هستند و یا تحصیلات خود را تمام کرده اند و بستر برای این مهم به خوبی در شهرداری فراهم شده است.

نوشادی تصریح کرد: در حوزه پژوهش و برگزیدگان این حوزه در شهرداری اخیر به خصوص در 2 سال اخیر پایان نامه ها و مقالات و پژوهش های فراوانی صورت گرفته و از دل این مهم کتابهای فراوانی به چاپ رسیده است و این نشان می دهد که در امر پژوهش هیچ گونه محدودیتی پذیرفته نیست، اما در این مهم به یاد داریم که زمانی هر پژوهشی به شهرداری می آمد پذیرفته می شد، اما اکنون هم حجم پژوهش ها بالاست و هم اینکه داوری ها به خوبی صورت می گیرد تا بتوانیم بهترین ها را داشته باشیم، به طور مثال از 78 اثری که به شهرداری آمد تنها 27 مورد برگزیده شدند که بسیار عالی می باشد.

معاون برنامه ریزی و توسعه شهرداری اهواز گفت: در حوزه مستندسازی و تجارب موجود کارها به خوبی در حال شکل گرفتن است و خوشبختانه تفاهم نامه 2 میلیارد تومانی با دانشگاه شهید چمران بسته شده است و قطعا فعالیت های که قرار است در شهرداری صورت گیرد با پژوهش هایی که توسط دانشگاه صورت می گیرد به نحو شایسته ایی انجام می شوند.

وی در پایان با اشاره به اینکه شهرداری اهواز به هیچ طرح پژوهشی بدهکار نیست و به روز سعی کرده مطالبات این مهم را پرداخت کند گفت: وقتی اولویت کارها در شهرداری و شورای شهر مطالعات پژوهشی برای انجام تمامی فعالیت ها است، بی شک می توانیم به شهری آباد سریعتر دست یابیم.

همچنین دکتر محمد رعایایی سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: استان خوزستان در سالهای اخیر رشد کمی بسیار مناسب و خوبی در زمینه آموزش داشته و تعداد صندلی ها و کلاس های دانشگاه های دولتی و ... به غیر از دانشگاه علوم پزشکی به 270 هزار دانشجو رسیده که رقمی بسیار شگفت انگیز است.

وی ادامه داد: در حال حاضر120 هزار نفر در دانشگاه های آزاد، 60 هزار نفر در پیام نور و مابقی دانشگاه ها و 25 هزار نفر هم در دانشگاه های دولتی مشغول تحصیل هستند، اما استان ما در راستای نسبت جمعیت به دانشجو در رده 30 کشور است که در 2 سال اخیر تلاش ها برای ارتقاء این جایگاه آغاز شده است و امیدواریم این رده به سرعت تغییر و به جایگاه درخور شان خود برسیم.

رعایایی بیان داشت: وقتی به بودجه کشور در زمینه پژوهش می نگریم با واقعیت تلخی مواجه می شویم و آن اینکه رقم فوق بسیار ناامید کننده است ولی در کشورهای اروپایی و پیشرفته میزان بودجه ایی که به پژوهش اختصاص می یابد بین 3 تا 5/3 درصد از درآمد ناخالص ملی است و در کشورهای همجوار ما بین1و 2 است که ما بسیار پایین تر از این ارقام هستیم، مثلا در آلمان 80 میلیون نفری 3500 میلیارد دلار، در فرانسه 2500 میلیارد دلار هزینه پژوهش می شود ولی در کشور ما درآمد 500 میلیارد دلار است و تنها 4 دهم درصد به هزینه پژوهش اختصاص می یابد.

سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: وقتی ما می گوئیم نیروی انسانی مهمترین رکن پژوهش است، سوال پیش می آید که ما به چه میزان به نیروی انسانی اهمیت داده ایم، سرمایه انسانی بسیار در کشورهای در حال توسعه در زمینه پژوهش موضوع مهمی است و نخبگان و کارآفرینان برای توسعه و رونق کار خود به این رکن نیازمند هستند، از این رو باید تمامی مسئولین دولتی برای رشد و توسعه کشور به امر پژوهش بیش از گذشته توجه نمایند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه طبق آخرین آمارها ضریب هوشی کشور در حال پایین آمدن است گفت: ذکر مصیبت ما دانشگاه شهید چمران است و انتظار داریم مورد توجه سایر دستگاه ها در زمینه پژوهش قرار گیریم نه اینکه مورد بی توجهی باشیم، زیرا تنها وظیفه ما درس دادن به دانشجویان نیست، بلکه باید در زمینه تحول جامعه کمک کنیم ما در هیچ استانی خبری مبنی بر تخریب دیوار دانشگاه را نمی شنویم، اما در استان خوزستان حکم قضایی برای تخریب دیوار صادر می شود و این واقعا دردناک است.

رعایایی در پایان گفت: هدف ما پاک کردن چهره محرومیت ازاستان خوزستان است و نباید به گونه ایی عمل کنیم که شرمسار مردم شویم. 
همچنین در ادامه این آیین دکتر مریم ابریشم کار عضو شورای شهر اهواز گفت: از آنجایی که همه ما اطلاع داریم میزان دانایی هر کشوری باعث توسعه و پیشرفت آن کشور می شود و طبیعتا برای اینکه میزان دانایی یک کشور بالا برود نیاز به فعالیت های پژوهشی است و در شهرداری اهواز بدلیل اینکه یک سازمان گسترده در تمامی زمینه های ساخت و ساز و حمل و نقل و فضای سبز و امکانات و ... می باشد قطعا باید شاهد فعالیت های پژوهشی در تمامی زمینه ها باشیم.

وی ادامه داد: وقتی در شهرداری اهواز یک مدیریت به عنوان مدیریت پژوهش ایجاد می شود، قطعا نشان می دهد چه علاقه مندی در شهرداری به فعالیت های پژوهشی است و خدا را شاکریم که با حمایت تمامی اعضای شورا و شهرداری فعالیت های پژوهشی به خوبی مورد توجه است.
این عضو شورای شهر اهواز بیان داشت: ایجاد مرکز علمی و پژوهشی در شهرداری نمونه بارز توجه شهرداری به فعالیت های پژوهشی است و استقبال خوبی هم توسط پرسنل شهرداری از این موضوع به عمل آمده است و امروز می توانیم شاهد این باشیم که تخصص های مختلف از دل دانشگاه شهرداری برای کمک به شهرداری بیرون می آید و انتظار می رود با توجه به وجود سایر دانشگاه ها شاهد رشد و ترقی در تمامی زمینه های پژوهشی باشیم.

ابریشم کار گفت: از آنجایی که رتبه پژوهشی یک مرکز چه دانشگاه و چه سازمان بر اساس مقالات، مسائل پژوهشی و پایان نامه ها بدست می آید، انتظار می رود تمامی مقالات و پژوهش هایی که در دانشگاه شهرداری انجام می شود به این اسم باشد تا بتوانیم رتبه دانشگاه شهرداری اهواز را ارتقاء بخشیم و امیدواریم با همت و مشورت شورا و نخبگان و پژوهشگران در حوزه های مختلف به نتایج مطلوبی دست یابیم و اینکه اینگونه نباشد تنها در روز تقدیر از پژوهشگران به سراغ پژوهشگران برویم.

همچنین در ادامه این آیین مهندس سیدخلف موسوی شهردار اهواز گفت: اینکه حضرت آیت الله شفیعی در چنین جلسه ایی دعوت ما را لبیک می گویند نشان دهنده علاقه وی به امر پژوهش است و وی به موضوع علم و پژوهش در استان بسیار علاقمند می باشند و از این مهم بسیار خوشحالیم.

وی ادامه داد: من فکر می کنم در 2 سال اخیر و به خصوص در دوره چهارم شورای شهر بیشترین ارتباط با دانشگاه شهید چمران اهواز توسط شهرداری برقرار شده و خدا را شاکریم که دانشگاه تمایل خوبی به ما داشت و تدوین برنامه 5 ساله دوم ما را عهده دار شده و انشاء الله از سال آینده این برنامه شروع می شود و تمامی اساتید دانشگاه در تمامی حوزه ها تمام فرآیندهای شهری را تحت عنوان برنامه 5 ساله تصویب می کنند و این مهم یک موضوع بی سابقه به شمار می آید.

شهردار اهواز بیان داشت: وقتی همشهریان ما، اهواز را نیازمند توسعه میدانند و اهواز جزء 8 کلانشهر بزرگ کشور می باشد نیازمند تدوین برنامه ایی هستیم که از دل دانشگاه بیرون آمده باشد و طبیعتا اگر به جای دیگری برای این امر می رفتیم ظلم به خوزستانی ها و پژوهشگرانی بود که در خوزستان مشغول فعالیت هستند و گرمای این آب و هوا را تحمل می کنند.

وی ادامه داد: از این رو ما اگر بخواهیم یک مقایسه کوچک بین کشورهایی که بخشی از تولید ناخالص ملی خود را به امر پژوهش اختصاص داده اند و کشور خودمان داشته باشیم در یک نگاه متوجه می شویم که تا چه میزان ان کشور پیشرفت کرده اند، به طور مثال کشوری مثل سوئیس هر آنچه در صنعت خود می سازد برند می شود و کیفیت بسیار عالی دارد و این نشان دهنده پژوهش محوری آنها است و باید در این زمینه ما هم گامهای موثری برداریم.

موسوی تصریح کرد: برای موفق بودن در هر زمینه نیاز به پژوهش داریم و باید در تمامی کارخانجات صنعتی و تولیدی خود به امر پژوهش روی بیاوریم تا کالاهای ایرانی برند جهانی شوند و مورد اعتماد تمام بازارهای مصرف دنیا، شما وقتی به شرکت های بزرگ موفق نگاه می کنید چند مهندس و متخصص و پژوهشگر با حقوق های عالی مشغول تولید فکر برای تولیدات باکیفیت هستند و این نشان می دهد که پژوهش چقدر موضوع مهمی برای پیشرفت در هر کشوری می باشد.

شهردار اهواز گفت: در شهرداری اهواز خود را مکلف کرده ایم که یک درصد از درآمدها را به امر پژوهش اختصاص دهیم و شورای شهر هم به این مهم اهتمام ویژه دارد و خدا را شاکریم که حداقل در این بخش هیچ گونه اختلافی بین شهرداری و اعضای شورای شهر وجود ندارد و همه متفق القول علاقمند به انجام فعالیت های پژوهشی توسط دانشگاه برای شهرداری هستند.

وی ادامه داد: اما ما از شرایط کنونی راضی نیستیم و باید با ایده های مختلف و برتر در زمینه پژوهش سرعت توسعه و عمران شهر را بیش از پیش کنیم تا بتوانیم رضایت مردم را شاهد باشیم و این مهم می تواند ما را راضی کند.

موسوی گفت: امر پژوهش تنها مختص این نیست که تنها یک صنعت راه اندازی شود و باید در تمام بخش ها حضور پررنگ پژوهش را ببینیم، مثلا در نحوه نظارت بر پروژه های عمرانی ان هم به صورت آنلاین، در مسائل مالی و حتی رضایت مندی مردم و باید صاحبان ایده و دلسوزان و مطبوعاتی ها و مردم و علاقمندان به این مهم ما را برای توسعه شهر کمک نمایند.

شهردار اهواز گفت: خدماتی که شهرداری ارائه می دهد روزانه اتفاق می افتاد و برای مردم قابل لمس است، از این رو فعالیت ها باید بر اساس پژوهش صورت گیرد تا بتوانیم رضایت مندی مردم را ببینیم و بدون شک کار غیرعلمی و غیرپژوهشی ما را موفق نمی کند.

آیت الله سیدعلی شفیعی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: مسئله پژوهش یک مسئله خیلی فراتر از مقداری است که در رابطه با آن بحث می شود و من اظهار تاسف می کنم از اینکه خیلی از موضوعات حالت دکوری پیدا کرده و رسم شد و تنها سمیناری برگزار می شود و این برنامه ها در آن نمایش داده می شود و بعد می رود تا زمان دیگری و این مسئله به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی ادامه داد: اصولا کلمه علم رسیدن به واقع است و رسیدن به واقع پژوهش و تحقیق می خواهد و انسان به سادگی نمی تواند به واقعییت برسد و بسیار تلاش و پشتکار می خواهد .

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان بیان داشت: هر کسی به علم برسد به پژوهش می رسد و این باید در تمامی دستگاه ها به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، اما انتهای علم رسیدن به خدا است و طبیعتا نمی توان به تمام علم دست یافت.

شفیعی گفت: پژوهش و تحقیق و تعمق و بررسی در همه زمینه ها در فکرت انسان وجود دارد و هر چیزی ماهیتش بالفطره در انسان است و فطرت علم در انسان است و باید تحقیق شود، بنابراین در پژوهش انتظار می رود با جدیت بیشتری کار شود.







comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
چلداوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۴
comment
1
0
comment امید است این مراسم منشاء خیر وبرکت برای شهروندان شهر اهواز باشد .باتشکر
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
comment
0
1
comment یکی از طرح های پژوهشی می تواند دلایل عدم پیشرفت عمرانی و فرهنگی شهر اهواز نسبت به شهرهای اصفهان و مشهد و... می توان باشد به طوری که اکنون اهواز جز شهرهای درجه سه ایران می باشد .
comment
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
comment
0
0
comment بالاخره معلوم نشد که پژوهشگران کیانند. به جای تجلیل از آنها حتی با ذکر نام، خود گفتند و خود ستودند خود را.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار