اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۵۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
مدیر اجرایی حوزه کرخه ی ایلام موسسه جهاد نصر
حشمت عزیزان در خصوص اراضی تحت نظارت حوزه ی کرخه گفت: کلیات طرح در حدود 800 هزار هکتار بود اما طرح مصوب برای احیای اراضی 550 هزار هکتار بوده که از این رقم، 51 هزار هکتار آن سهم ایلام بوده است.
حشمت عزیزان مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلام طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در گفتگو با شوشان به تشریح جزییات اجرای طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان پرداخت.

مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلام طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر گفت: این طرح که طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام نام دارد، در بازدید مقام معظم رهبری از سد کرخه در سال 1379 به تصویب رسید.

وی ادامه داد: این طرح از سال ها پیش آغاز شده بود اما آغاز ضعیفی داشت و می توان گفت شروع رسمی اش عملاً در سال 89 بوده؛ و در استان ایلام شروع این طرح از سال 91 بوده است.

پروژه هایی چند، از سوی سازمان کشاورزی به موسسه ی جهاد نصر منتقل شد.

مهندس عزیزان در خصوص پیشرفت فیزیکی کار اظهار داشت: درکل پروژه های گذشته که از سازمان جهاد کشاورزی ایلام به موسسه ی نصر واگذار شد و پروژه هایی که خود موسسه به عنوان طرح تکمیلی پروژه های سازمان انجام داده، تا پایان سال 93، 5563 هکتار تسطیح اراضی و یا تجهیز و نوسازی انجام دادیم و 3700 هکتار نیز شبکه های فرعی (کانال های بتنی و کانال های بتنی در جا) اجرا کردیم.

وی افزود: خوشبختانه اراضی استان ایلام به علت عدم وجود مشکل شوری آب نیاز به زه کشی ندارند اما طبق پیش بینی هااحتمالاً برای حدود 1800 هکتار از اراضی طرح مشکل آب زیرزمینی خواهیم داشت که امیدواریم با تمهیدات پیش بینی شده، این مشکل رفع شود.

حشمت عزیزان در ادامه در خصوص اراضی تحت نظارت حوزه ی کرخه گفت: کلیات طرح در حدود 800 هزار هکتار بود اما طرح مصوب برای احیای اراضی 550 هزار هکتار بوده که از این رقم، 51 هزار هکتار آن سهم ایلام بوده است.

عزیزان افزود: با توجه به این که در اواخر سال گذشته 6 هزار هکتار از اراضی شمال استان ایلام در به طرح الحاق شد، در حال حاضر اراضی ایلام از 51 هزار هکتار به 57 هزار هکتار افزایش پیدا کرده است.

او همچنین بیان داشت: طرح احیای اراضی کرخه ی ایلام برایسه منطقه ی دشت عباس، عین خوش و فکه در نظر گرفته شده است که در این میان برای دشت عباس و عین خوش که در فاز اول طرح قرار دارند، تخصیص آب صورت گرفته اما منطقه ی فکه به دلیل عدم تخصیص آب در فاز دوم قرار دارد. 

مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلامطرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در خصوص تامین آب صورت گرفته در این حوزهتصریح کرد: از کل 320 هزار هکتار اراضی تخصیص آب داشته شده، 30 هزار هکتار آن در فاز اول بوده و تخصیص آب داده شده و 21 هزار هکتار آن را به دلیل عدم روشن شدن تخصیص آب، اجرایی نکرده ایم.

مهندس عزیزان گفت: برای این طرح، در دهه 80، سالانه 510 میلیون متر مکعب از طریق تونل کرخه به ایلام اختصاص داده و منتقل می شود.

وی در مورد شرکت های طرف قرارداد با طرح و میزان شاغلین در این حوزه اذعان داشت: در حال حاضر 7 پیمان با اعتباری بالغ بر 220 میلیارد تومان در سطح 24 هزار هکتار در دشت عباس و عین خوش مشغول کار هستند؛ در این میان تنها پیمانکار بومی استان، موسسه ی جهاد نصر ایلام است.

عزیزان افزود: در بخش پیمانکاری 7 هزار و 43 نفر نیروی انسانی شاغل وجود دارد و در بخش مشاور 339 نفر مشغول کار هستند.بیش از 70 درصد شاغلین طرح را نیروهای بومی استان تشکیل می دهند اما نیروی تخصصی عمدتاً از سایر استان ها به کار گماشته شده اند.

مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلام در ادامه در بحث تامین تجهیزات و مصالح اظهار داشت: عمده ی مصالح و تجهیزات استان ایلام متاسفانه از خارج از استان تهیه می شود؛ این امر به دلیل مشکلات موجود در استان و بُعد مسافتی پروژه تا مرکز از سویی و عدم وجود کارخانه های بزرگ تولید لوله سازی و سایر تجهیزات مورد نیاز طرح از سوی دیگر می باشد.

حشمت عزیزان اذعان داشت: کمتر از 10 درصد از ابزار آلات و  تجهیزات مورد نیاز طرح از درون استان تامین می شود.

وی اعلام کرد: اعتبار مورد نیاز برای کل طرح حدود 850 میلیارد تومان پیش بینی شده که تاکنون بالغ بر 220 میلیارد تومان در فاز اول تامین اعتبار شده و حدود 40 میلیارد تومان هزینه شده است.

او هم چنین در خصوص اجرای فاز دوم طرح بیان داشت: با توجه به تصمیماتی که اخیراً در سطح معاونان وزارت خانه های جهاد و نیرو صورت گرفته، با تخصیص آب فکه موافقت شده است، این موضوع در سفر معاون نخست رییس جمهور به استان ایلام مطرح و مورد تایید واقع شد.

حشمت عزیزان اضافه کرد: در سفر آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی 1000 هکتار از اراضی حوزه رسما توسط وی به بهره برداری رسید.

مهندس حشمت عزیزان مدیر اجرایی طرح کرخه ی ایلام در خصوص اراضی دشت عباس و عین خوش توضیح داد: در دشت عباس و عین خوش زمین ها متعلق به مردم است و در این میاندکل 11 هزار هکتار از اراضی دشت عین خوش توسعه ای است یعنی از زمین های دیم تبدیل به زمین های آبی شده اند، اما از 20 هزار هکتاراراضی دشت عباس عمده ی اراضی، زمین های بهبود یافته اند به این معنا که زمین های دشت عباس گرچه زمین هایآبی بوده اند، اما به دلیل عدم وجود شبکه های فرعی،  بخشی از این اراضی دیم کشت می شده اند. یعنی زمین هایاین منطقه هم زمین های توسعه یافته و هم بهبود یافته اند.

عزیزان درباره ی زمین های فکه گفت: عمده ی اراضی دشت فکه دیم هستند که با تمهیدات پیش بینی شده به زمین های آبی تبدیل خواهد شد.

حشمت عزیزان هم چنین در بحث مشکل کم آبی در اجرای پروژه اظهار کرد: مشکل آب که در بحث تخصصی از آنبا عنوان بحران آب یاد می شود، یک بحران ملی است. از ان جا که کشور ما در منطقه ی خشک و نیمه خشک قرار دارد و بارندگی در کشور ما کمتر از یک سوم متوسط جهان است، در حال حاضر با مشکل کم آبی روبرو هستیم. به همین دلیل راهکارهایی را مانند تغییر روش های آبیاری و استفاده از آبیاری تحت فشار و کم فشار به کار گرفته ایم تا با صرفه جویی آب، بخشی از این کمبود را پوشش دهیم.

مهندس عزیزان ضمن اعلام نوع آبیاری در این طرح گفت: در پروژه های فعلی به جای آبیاری سطحی و کانال های بتنی از آبیاری تحت فشار، کم فشار و کانالت استفاده کرده ایم که هم باعث افزایش راندمان آبیاری شدهو هم صرفه جویی در مصرف آب را به دنبال داشته است.

حشمت عزیزان افزود: در استان ایلام از چاه ها و آب های زیر زمین هم در آبیاری اراضی استفاده می شود. این امر دو حسن به دنبال دارد نخست این که مانع از بالا آمدن آب زیر زمینی می شود و در نتیجه مشکل شوری زمین پیش نخواهد آمد و بحث زهکش زیر زمینی مرتفع خواهد شد و دوم این که از پتانسیل موجود در جهت پیشبرد فیزیکی کار به بهترین شکل استفاده می شود.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد پروژه ها در حوزه ی کرخه ی ایلام این است که حدود 35 هزار هکتار از اراضی یعنی بیش از دو سوم اراضی حوزه ی کرخه ی ایلام به روشآبیاری تحت فشار انجام می شود.

مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلامطرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر ادامه داد: روش آبیاری تحت فشار در دشت هایعین خوش و فکه به این صورت است که نیاز به نیروی برق و انرژی مجدد ندارد زیرا آب را تا یک ارتفاعی برده می شود و چون نسبت به زمین های منطقه در سطح بالاتری قرار دارد، در نتیجه با استفاده از نیروی ثقل آبیاری تحت فشار اجرا می شود. این به این معناست که هزینه های تعمیر و نگهداری، بهره برداری و اجرای ایستگاههای پمپاژ ثانویه در پروژه حذف شده و این یکی از محاسن بزرگ حوزه ی ایلام است.

مهندس حشمت عزیزان پیشرفت فیزیکی کار را خوب ارزیابی کرد و بیان داشت: در 24 هزار هکتار اراضی در دست اقدام بیشترین پیشرفت فیزیکی مربوط به عین خوش(E1) در سطح 3 هزار و 100 هکتار 60 درصد و کمترین آن که حدود 10 درصد است فاز دو عین خوش و در سطح 5 هزار هکتار است. 
وی گفت: کل پروژه های حوزه کرخه ایلام حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مهندس عزیزان مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلامطرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در خصوص برنامه ریزی صورت گرفته برای سال جاری اعلام کرد:در برنامه ی سال 94 تعهد شده 10 هزار هکتار شبکه فرعی و 5 هزار هکتار تجهیز و نوسازی(تسطیح اراضی) صورت گیرد یعنی به صورت ماهانه در مجموع 1300 هکتار به اجرا می شود.

او ادامه داد: در بحث شبکه های فرعی در چهار ماهه ی نخست پیش بینی شده بود 2891 هکتار عملیاتی شود که تا کنون 2427 هکتار آن اجرا شدهو 464 هکتار باقی مانده است. یعنی 84 درصد تعهد چهار ماهه ی ما دربحث شبکه اجرایی شده است. و در خصوص تجهیز و نوسازی 710 هکتار پیش بینی شده بود که تا کنون49 درصد پروژه یعنی 346 هکتار آن به مرحله ی اجرا رسیده و 364  هکتار باقی مانده است.

عزیزان اضافه کرد: بخشی از این عقب ماندگی به علت عدم وجود دستگاه های تخصصی در ایلام است زیرا بیش تر دستگاه ها در مناطق مختلف طرح مشغول هستند اما در حال حاضر این نقیصه مرتفع شده و برنامه ریزی بدین صورت است که این عقب ماندگی طرح در ماه های آتی جبران شود.

مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلام در خصوص نحوه ی مالکیت اراضی و مشکلات مربوط به ان توضیح داد: در حوزه ی کرخه مالکیت اراضی عمدتاً یا در اختیار مردم بوده و یا پیش از اجرای طرح طبق روال قانونی خودش به مردم واگذار شده و برای درصد کمی که تعیین تکلیف نشده اند، کارهای قانونی در حال اجراست. در عین خوش و احتمالا در آینده در فکه، بخش هایی از اراضی طرح مشکل تعیین تکلیف اراضی را خواهیم داشت اما در دشت عباس در این خصوص مشکلی نداشته ایم.

حشمت عزیزان گفت: بیش از 90 درصد اراضی تعیین تکلیف شده اند.

وی ادامه داد: در این حوزه با توجه به استقبال زیاد کشاورزان از این طرح و وجود سطوح بالای مالکیتی، مشکل معارضین و مسایل اجتماعی را مانند خوزستان نداریم.
مهندس عزیزان در مورد نحوه ی اجرای پروژه و واگذاری اراضی به بهره برداران را اعلام داشت: به مانند دیگر حوزه های طرح، در ابتدا مسئله ی یکپارچه سازی اراضی مطرح بود و بنابر اینبه پیمانکاران ابلاغ شد تاپیش از اجرای طرح با حضور زارعین و مشاورین بررسی های لازم بر روی اراضی و یکپارچه سازی صورت گرفته و سپس طرح اجرا می شود.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت ملی پروژه گفت: امیدواریم با بهره برداری از این طرح در دو سال آینده در خوزستان و ایلام بتوانیم به اهداف اصلی طرح که تولید، رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این دو استان است برسیم. و با توجه به قرابت دو استان ایلام و خوزستان به کشور عراق، بهره برداری از این پروژه در سطح ملی هم تاثیر گذار خواهد بود.

مدیر اجرایی حوزه ی کرخه ی ایلامطرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصرمهم ترین دغدغه و مشکل طرحرا بحث تخصیص آب خواند و افزود: انتظار داریم که ان شالله هر چه زودتربا درایت مسئولین بالای مملکتی مشکل کم آبی فکه حل و فصل شود
وی اضافه کرد: با تخصیص آب فکه موافقت اولیه شده است؛ البته به این شکل که کشت تابستانه در دشت عباس با چاه صورت گیرد و از محل صرفه جویی و توسعه روشهای آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت بتوان تخصیص اراضی فکه را هم برقرار کرد.

حشمت عزیزان اذعان داشت: با تغییر الگوی آبیاری و کاربری آب و مدیریت منابع آب قول تخصیص آب فکه داده شده است.

مهندس عزیزان طرح 550 هزار هکتاری را یک طرح مهم، که یک معجزه ی ملی خواند و بیان داشت: پس از انقلاب تا پیش از اجرای طرح، کمتر از 15 هزار هکتار اجرای شبکه در استان ایلام داشته ایم و هدف ما در نهایت 57 هزار هکتار است و امیدواریم و با بهره برداری از این طرح، در چند سال آینده شاهد بهبود وضعیت کشاورزان منطقه باشیم.

عزیزان در پایان گفت: در حال حاضر طبق آمار، تولید محصولات کشاورزی ایلام سالانه یک میلیون تن است و با اجرای طرح بیش از 800 هزار تن به تولید محصولات استان افزوده و در نتیجه شاهد افزایش میزان اشتغال در این حوزه خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار