شيخ‌نيا تصريح كرد: بحث جنگ و مهاجرت، وجود پديده گرد و غبار، وجود صنايع بزرگ در استان و پراكندگي صنايع و آلاينده‌ها از جمله چالش‌هاي زيست‌محيطي خوزستان است. "> مشکلات خوزستان از دید معاون محیط زیست کشور
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۱

شيخ‌نيا تصريح كرد: بحث جنگ و مهاجرت، وجود پديده گرد و غبار، وجود صنايع بزرگ در استان و پراكندگي صنايع و آلاينده‌ها از جمله چالش‌هاي زيست‌محيطي خوزستان است.

معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: مسئولان استاني در بحث‌هاي نفت، گاز و تامين حق‌آبه تالاب‌ها با توجه به وضعيت نامناسب آلاينده‌هاي مختلف در حوزه‌هاي كشاورزي، نيروگاه‌ها و صنايع همكاري كنند كه اين مشكلات كاهش يابد.

به گزارش ايسنا ، حسن شيخ‌نيا در مراسم توديع و معارفه مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان اظهار كرد: خوزستان استاني با ظرفيت‌هاي بسيار بالا در عرصه‌هاي مختلف و داراي تنوع‌ اقليمي و زيستگاهي متفاوت است و از اين لحاظ جزء منحصر به فردترين استان‌هاي كشور محسوب مي‌شود.

وي افزود: حدود 10.8 درصد از عرصه‌هاي استان تحت پوشش سازمان حفاظت محيط زيست است و حدود 21 درصد از تالاب‌هاي كشور در اين استان قرار دارد. همچنين وجود 30 درصد از صنايع فولادسازي و نورد لوله كشور و رودخانه‌هاي مهم مانند "كارون" در اين استان ازجمله شاخص‌هاي مهم استان خوزستان است. در خوزستان علي‌رغم وجود ظرفيت‌هاي بسيار، تهديدها و نگراني‌هايي هم وجود دارد كه اميدواريم مسئولان استاني بتوانند بر اين مشكلات غلبه كنند.

شيخ‌نيا تصريح كرد: بحث جنگ و مهاجرت، وجود پديده گرد و غبار، وجود صنايع بزرگ در استان و پراكندگي صنايع و آلاينده‌ها از جمله چالش‌هاي زيست‌محيطي خوزستان است.

وي ادامه داد: سازمان حفاظت محيط زيست چه در حوزه توسعه ميادين نفت و گاز و چه در بخش صنايع ونيروگاه‌ها برنامه‌هاي خوبي را پيگيري كرده و با توجه به توسعه اين ميادين كه آلاينده محيط زيست به شمار مي‌آيند، بايد تلاش‌هاي بسياري در زمينه حفظ محيط زيست انجام شود. با توجه به رويكرد وزارت نفت در خصوص ملكف كردن صنايع به حفظ محيط زيست اميدواريم گام‌هاي خوبي در اين زمينه برداشته شود و با شتاب و نگاه دقيق توسعه متوازن و پايدار محقق شود و آسيبي به بخش‌هاي مختلف وارد نشود.

معاون توسعه مديريت، حقوقي و امور مجلس سازمان حفاظت محيط زيست كشور خاطرنشان كرد: در بحث ريزگردها نيز برنامه‌هاي خوبي پيش‌بيني شده كه بخشي از اين برنامه‌ها با استفاده از تكنولوژي‌هاي خارجي و بخشي نيز با به‌كارگيري فناوري‌هاي نوين داخلي اجرايي مي‌شوند.

تورج همتي، مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان نيز در اين مراسم گفت: ‌ارتقاء سطح مناطق تحت پوشش حفاظت محيط زيست از 9.5 درصد در سال 89  به 10.8 درصد در سال 90 و بهره‌برداري از فاز دوم طرح توسعه، احياء و تكثير گوزن زرد ايراني در پارك ملي كرخه از 70 به 200 هكتار از جمله اقدامات انجام شده در يك سال گذشته است.

وي افزود: در زمينه محيط زيست طبيعي نيز افتتاح باغ‌موزه كرخه، انجام عمليات سرشماري حيات وحش پستانداران و پرندگان مهاجر آبزي و كنار آبزي در 20 سايت، انجام عمليات سرشماري آهوي ايراني با استفاده از هواپيماي بدون سرنشين، حفاظت از حيات وحش و افزايش جمعيت وحوش، احداث و بهره‌برداري از سايت پيشگيري و كنترل بيماري‌هاي وحوش، مقابله و پيشگيري از پيامدهاي خشكسالي، پيشگيري و مقابله با آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان، فنس‌كشي و آماده‌سازي 100 هكتار از منطقه "ميش‌داغ" با هدف تكثير و احياء آهوي ايراني، ابلاغ طرح مديريت و حفاظت از تالاب شادگان و صدور ابلاغ اعضاي كميته‌هاي استاني و محلي، برگزاري كميته استاني و محلي و پيگيري تامين حق‌آبه و مديريت منابع آب استان از ديگر اقدامات انجام شده است.

همتي تصريح كرد: در زمينه محيط زيست دريايي نيز شناسايي و نقطه‌برداري 184 نقطه صنايع، تاسيسات ساحلي و خروجي‌هاي صنايع به دريا، افتتاح آزمايشگاه‌ دريايي، پيگيري تاسيس پژوهشكده محيط زيست دريايي، تعيين 10 ايستگاه پايش محيط زيست دريايي در "خورموسي" و 23 ايستگاه در محل خروجي پساب‌هاي صنايع پتروشيمي ماهشهر و اجراي برنامه مديريت و پايش زيست محيطي در 10 بندر تجاري و صيادي استان انجام شده است.

وي درباره اقدامات انجام شده در بخش محيط زيست انساني، ادامه داد:‌ انجام پروژه بازنگري طرح جامع كاهش آلودگي كلانشهر اهواز، انجام 340 مورد پايش و بازديد فرايندي با آناليز يك‌هزار و 500 نمونه و هفت هزار پارامتر، دريافت 848 گزارش پايش خود اظهاري از 168 منبع آلاينده، نصب 19 سامانه پايش لحظه‌اي پساب خروجي و 10 سامانه پايش لحظه‌اي خروجي دودكش كارخانجات و توسعه و ارتقا شبكه ايستگاه‌هاي پايش محيطي از ديگر اقدامات صورت گرفته است.

در پايان اين مراسم از زحمات تورج همتي تقدير و احمدرضا لاهيجان‌زاده به عنوان مديركل جديد حفاظت محيط زيست خوزستان منصوب شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار