شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۰۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
مهندس بشیر خباز مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز
مدیر اجرایی طرح کارون و دز طرح 550 هزار هکتاری در باب اعتبارات تخصیص یافته به طرح بیان داشت: برای کل پروژه اعتباری بالغ بر 1 و نیم میلیارد دلار در نظر گرفته شده که تا کنون 300 میلیون دلار(20درصد) آن به طرح اختصاص داده شده است.
 پیرو سفر مقام معظم رهبری در سال 75 و فرمایش ایشان در خصوص احیای 800 هزار هکتار از اراضی استان خوزستان و ایلام، وزارت نیرو در بحث تامین آب،احداث سدهای موجود و کانال های اصلی و درجه یک و دو اقدام کرد.

 پیش از سال 89 با حضور چند تن از وزرا و مسئولین توافق شدشبکه ی فرعی آبیاری زهکشی و ادامه ی کار به موسسه ی جهاد نصر واگذار شود. در نتیجه امکان سنجی شد و 550 هزار هکتار از اراضی ای که تامین آب شده بود در اختیار موسسه جهادنصر قرار گرفت تا بتواند بر روی این اراضی کار کند.

این را مهندس بشیر خباز مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر در تشریح جزییات اجرای طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستانبیان کرد.

مهندس بشیر خباز هم چنین درباره ی سابقه ی همکاری خود اظهار داشت: از سال 89 با موسسه ی جهاد نصر مشغول به خدمت هستم. در مقطعی مدیر حوزه ی کرخه و درمقطعی دیگر به عنوان مدیر دفتر فنی حوزه مشغول به کار بوده ام.

نادر بشیر خباز درتوضیح وسعت طرح در این حوزه گفت: حدود 60 هزار هکتار از 550 هزار هکتار فاز نخست طرح در این حوزه قرار دارد که شش شهر را شامل می شود. حوزه ی کارون شهرهای شوشتر، باوی و اهواز را در بر می گیرد و حوزه ی دز شامل شهرهای دزفول، اندیمشک و شوش می شود. به عبارت دیگر30 درصد از کل اراضی طرح در این دو حوزه قرار دارد.

وی در خصوص پیشرفت فیزیکی کار توضیح داد: در سال 89، 550 هزار هکتار برایاحداث شبکه های فرعی در اختیار موسسه جهاد نصر قرار گرفت.از آن زمان تا کنون حدود 130 هزار هکتار از کل طرح به اتمام رسیده و به مرور تحویل بهره بردار شده و از طریق جهاد کشاورزی خوزستان و ایلام به زارعین تحویل داده می شود. و در حوزه ی کارون و دز حدود 34 درصد از 53 هزار هکتار قرارداد موجود در این دو حوزه به اتمام رسیده است.

مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز درباره ی وضعیت قرارداد ها در این حوزه اذعان داشت: در حوزه ی کارون و دز 23 پیمانکار و 1700 پرسنل در کارگاه های حوزه وجود دارد.مبلغ اولیه ی این پیمان ها تقرباً 400 میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به اهمیت بومی سازی اجرای طرح برای موسسه ی جهاد نصر و استفاده از ابزار و تجهیزات و پرسنل بومی گفت: تمام تلاش موسسه در راستای بومی سازی فعالیت های طرح بوده است ولذا حدود 94 درصد بومی پرسنل و 60 درصد پیمانکاران طرح را افراد بومی استان تشکیل می دهند. 

مهندس بشیر خباز علت عدم امکان استفاده ی صد در صد از پیمانکاران و پرسنل بومی را چنین خواند: سطح قراردادها و تعیین رتبه ی  پیمانکاران با مبلغ طرح تعیین می شود و از آن جا که در حوزه ی کارون هر سه بخش شبکه، زهکش زیر زمینی و تسطیح اراضی وجود دارد وبنابراین مبالغ پروژه ها بالاست، می بایست پیمانکاران رتبه یک و دو به کار گمارده شوندو چون پیمانکاران رتبه یک و دو در استان حداقل هستند و یا در پیک ظرفیت شان کار گرفته اند، لذا در این حوزه بیش تر از پیمان کاران غیربومی استفاده شده است.

وی افزود: اما در حوزه ی دز تنها شبکه را داریم و بنابراین مبلغ پروژه ها پایین تر است. ما در این حوزه با خرد کردن پروژه ها در مبالغ کم تر از پیمانکاران رتبه 3 و 4 استفاده کردیم تا به این شکل پیمانکاران بومی بتوانند مشغول به کار شوند. به همین دلیل استفاده از پیمان کاران بومی به مراتب در حوزه ی دز بیشتر است و از بین حوزه های موسسه ی جهاد نصر، حوزه ی دز بیشترین پیمان کاران بومی را دارد.
بشیر خباز درمورد استفاده از تجهیزات و ابزار موجود در استان اظهار داشت:به غیر از ماشین آلات که بخش خارجی داشتند و خوشبختانه جدیداً بومی سازی شدند 95 درصد از تجهیزات و ماشین آلات کشوری و استانی هستند.

وی مقرون به صرفه بودن و هدایت پیمانکار از طریق کارفرما برای استفاده از تولیدات استانی را دلیل اصلیاستفاده از لوازم مصرفی و تجهیزات استان تا حد 94 درصد دانست. 
او ادامه داد: امیدواریم با تخصیص اعتبار، موجبات خریداری ماشین آلات استانی از طریق قوانین تبصره ی 81 فراهم شود تا هم تولید کنندههای استانی رونق بگیرند و هم کار با تولیدات استانی به پایان برسد.

مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز طرح احیای اراضی دشت های خوزستان و ایلام موسسه ی جهاد نصر با اشاره به سرعت پیشرفت پروژه پس از ورود موسسه به طرح اذعان داشت: نحوه ی کار موسسه به صورت تجمیع است و زمین های زارعین حداکثر دو فصل در اختیار موسسه است؛ امری که به نسبت قبل، بسیار مورد رضایت کشاورزان قرار گرفته است.

او ادامه داد: این کار باعث هماهنگی بیشتر در انجام کار شده زیرا زارع به جای سه پیمانکار با تنها یک پیمانکار سر و کار دارد که هم رضایت کارفرما و زارع را به وجود آورده است و هم کار در حداقل زمان انجام می شود.

مهندس بشیر خباز در خصوص چراییانتخاب نوع اجرای پروژه به شکل EPC بیان داشت: هر قرارداد پیمانکاری یک مشاور دارد. این قراردادها اکثراً قرارداد هایی هستند که مطالعات شان وجود داشته؛ یعنی پیش تر یک مشاور مطالعات فاز یک و دو را انجام داده و پیمانکار آن را به اجرا برده است و همان مشاور فاز سه را که نظارت کارگاهی است، بر عهده دارد.اما چون این کارپیشرفت کار را کند کرده بود، طرح را به شکل EPC به اجرا بردیمیعنی در حال حاضر طرح و ساخت با هم است. پس پیمانکار یک مشاور را با هماهنگی موسسه انتخاب کرده و پس از برنده شدن در مناقصه کار را به آن ها می سپرد.به این طریق فرصت برای مطالعه و اجرای هم زمانفراهم وفاصله ی زمانی کم شد.

وی اضافه کرد: در حدود 28 کارگاه از 70 کارگاه تمام حوزه ها EPC هستند؛ اما باقی آن ها به روش قدیم اجرا می شوند.

بشیر خباز در باب برنامه های سال جاری گفت: در برنامه سال 94 در همه ی حوزه ها 81600 شبکه فرعی می باید به بهره برداری برسد که حدود 24100 هکتار آن در حوزه ی کارون و دز قراردارد.

 وی افزود: از ابتدای سال جاری تا کنوندر کل حوزه ها 21 هزار هکتار شبکه فرعی، 15 هزار هکتار زهکش زیر زمینی و 21 هزار هکتار تسطیح اراضی به اتمام رسیده که از این مقدار در شبکه حدود 5426 هکتار آن در کارون و دز؛2919 هکتار در حوزه ی دز و 2507 هزار هکتار در حوزه یکارون بوده است. در خصوص زهکش زیر زمینی و تسطیح اراضی و تجهیز و نوسازی که مختص اراضی کارون است برای هر کدام حدود 2800 هکتار زهکش و 3700 هکتار تسطیح در این حوزه به اتمام رسیده است.

مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز اظهار داشت: در 126 هزار هکتار اراضی کل حوزه ها110 هزار زهکش زیر زمینی و 87 هزار تسطیح به اتمام رسیده و این طبق برنامه پبش رفته و مشکلی نداریم.

وی در ادامه تسریح کرد: در چند سال گذشته، ساخت شبکه های اصلی جلوتر از طرحو ساخت شبکه های فرعی عقب تر بود اما در حال حاضر با ورود موسسه، کار ساخت شبکه های فرعی جلو افتاده و ساخت شبکه های اصلی عقب افتاده و بنابراین وزارت نیرو دنبال همسان سازی است تا بتوان پروژه را با سرعتی که داردبه پیش برد.

مهندس بشیر خباز همچنین گفت: پیش از ورود موسسه ی جهاد نصر به طرح، در بحث شبکه های فرعی سالانه 7 هزار هکتار از اراضی به اتمام می رسید، اما موسسه برای سال گذشته 35000 هزار هکتار شبکه را به اتمام رسانده است.

نادر بشیر خباز در مورد نوع آبیاری اراضی تحت نظارت حوزه اذعان داشت:در این حوزه بیشتر از آبیاری تحت فشار، کم فشار، کانالت و کانال در جا استفاده می شود. 

او در ادامه افزود: آبیاری اراضی دو حوزه ی کارون و دز عموماً کانالت و کانال درجا است و چیزی حدود15 درصد از این احجام تحت فشار و کم فشار است.
مدیر اجرایی طرح کارون و دز طرح 550 هزار هکتاری در باب اعتبارات تخصیص یافته به طرح بیان داشت: برای کل پروژه  اعتباری بالغ بر 1 و نیم میلیارد دلار در نظر گرفته شده  که  تا کنون 300 میلیون دلار(20درصد) آن به طرح اختصاص داده شده است.

وی همچنین گفت: پس از تخصیص مالی 1 و نیم میلیارد دلاری حدود 70 هزار هکتار انجام شده است و پیش از آن 60 هزار هکتار انجام شده بود که بخشی از آن مربوط به فعالیت های جهاد سازندگی استان و بخشی دیگر متعلق به پروژه های اتمام شده توسط موسسه بوده است.
مهندس نادر بشیر خباز مهم ترین مشکل مربوط به حوزه ی کارون و دز را نه مشکل تامین آب، که مشکل تامین اعتبار دانست و افزود: ما در این دو حوزه مشکل تخصیص آب نداریم و عمده ی مشکل ما به عنوان کارفرما مسئله ی کمبود نقدینگی برای پیشبرد پروژه است.
او در ادامه افزود: در اکثر حوزه های طرح مشکل کم آبی جدی نیست واز بین کل حوزه های موجود، تنها حوزه ی کرخه با مشکل حاد کم آبی روبروست.

نادر بشیر خباز افزون بر این گفت: مسئله مهم دیگر زارعینی هستند که از این راه امرار معاش می کنند و واگذاری زمین به پیمانکار برای دو فصل برای شان کار راحتی نیست و گاهی مانع کار پیمانکاران می شوند که به همین دلیل گاهی مشکلات اجتماعی پیش می آید، کار سخت می شود و برنامه ی زمان بندی ما نیز با مشکل مواجه می شود.

مدیر اجرایی حوزه ی کارون و دز طرح 550 هزار هکتاری درباره ی زمان اتمام و بهره برداری از طرح 550 هزار هکتاری اظهار داشت: اگر تخصیص اعتبار صورت گیرد، طبق برنامه ی زمان بندی شده، کل طرح در پایان سال 95 به بهره برداری خواهد رسید.

او اضافه کرد: اگر باقی اعتبارات در زمان های مشخص تعیین شده پرداخت نشود، نمی توان امیدوار بود که تا پایان سال 95 کل این 312 هزار هکتار یعنی 80 درصد باقی مانده ی طرح به بهره برداری برسد.

مهندس بشیر خباز مدیر اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در باب ساز و کار واگذاری اراضی به زارعین گفت: در سازمان کشاورزی استان معاونتی به نام معاونت بهره برداری تشکیل شدهکهکارهای اتمام شده را پس از بررسی و رفع نقص به معاونت تحویل می دهند و سپس از طریق معاونت به زارعین تحویل داده می شود.

وی در تکمیل صحبت خود بیان داشت: در هر مقطع زمانی، پیمانکار قطعات آماده شدهولو 100 هکتارِ آماده ی بهره برداری را تحویل معاونت می دهد و برای تحویل منتظر اتمام کل پروژه نمی ماند؛ یعنی به شکل بلوک به بلوک، پس از ورود به زمین، و انجام کار به صورت تجمیع روی آن، زمین به بهره بردار محول می شود.

بشیر خباز دورنمای طرح را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: با تکمیل پروژه ی 550 هزار هکتاری بحث سرمایه گذاری در وزارت نیرو تحقق می یابد. تامین و امنیت مواد غذایی در استان و اشتغال در زمان اجرای طرح و پس از آن یکی دیگر از اثرات اجرای طرح خواهد بود. 

او در ادامه اظهار داشت: و باید افزود که از 300 هزار نفر شاغل در کل طرح حدود 80 هزار نفر در دو حوزه ی کارون و دز در کشت و داشت و برداشت و فروش محصولات به شکل مستقیم و غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد و اشتغال مطمئن خواهند داشت.

بشیر خباز افزود: طبق تحقیقات انجام شده در رامشیر در مورد میزان محصول پیش و پس از اجرای طرح حدود 1.5 تا 2 تن توناژ محصول در این شهر افزایش خواهد داشت. در مجموع در کل طرح سالیانه 9.5 میلیون تن و در حوزه ی کارون و دز 30 درصدافزایش توناژ محصولات را خواهیم داشت.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار