اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۱
به‌عقیده کارشناسان قیمت مسکن در خوزستان به دلیل نیاز مصرفی مردم و حضور گسترده سرمایه داران اواخر امسال افزایش پیدا می‌کند.

 چند سالی است که به بهانه‌های مختلف قیمت مسکن در خوزستان دچار نوسانات زیادی شده، از سال 90 تا کنون قیمت مسکن در خوزستان کاهش نیافته و فقط بازار آن کم رونق شده است.حالا با توجه به پایان مذاکرات هسته‌ای و احتمال انعقاد توافق دوباره بازار مسکن در اهواز رونق گرفته و نگرانی‌های مردم درباره احتمال افزایش قیمت مسکن به صورت حبابی زیاد شده است.

محمدباقر مرادی کارشناس مسکن  با بیان اینکه بازار مسکن مانند بازار ارز نیست که با توافقات بین المللی دچار نوسان شود، اظهار داشت: البته تغییراتی در بازار ایجاد می‌شود که در مدت زمان طولانی این تغییرات رخ می‌دهد.

وی عنوان کرد: بحث تأثیر توافق هسته‌ای در بازار مسکن زمانی رخ می‌دهد که پول زیادی وارد بازار شود و قدرت خرید مردم بالا رود اما در صورتی که نقدینگی بازار کنترل شود، بازار مسکن دچار تلاطم نمی‌شود.این استاد دانشگاه می‌افزاید: در بحث ساخت و ساز مسکن هم نباید تغییر زیادی در قیمت ایجاد شود چرا که بیش از 90 درصد مصالح ساختمانی مورد نیاز برای ساخت مسکن، در کشور تولید می‌شود.وی معتقد است: بازار مسکن در ایران هر 4 سال یک بار دچار نوسان کاذب می‌شود و قیمت‌ها به صورت حبابی افزایش پیدا می‌کند و با توجه به روند صعودی قیمت در سال 90 باید از سال آینده منتظر افزایش قیمت‌ مسکن در کشور باشیم.

این استاد دانشگاه بیان می‌کند: در کشورهای پیشرفته مسکن یک کالای مصرفی است و به همین دلیل سرمایه گذاری در بازار مسکن برای کسی سود ندارد اما در کشور ما نگاه سرمایه‌ای به مسکن سبب حضور گسترده دلالان و سرمایه داران در این بازار شده و هر چندسال یک بار قیمت مسکن به دلیل حضور این افراد دچار نوسان کاذب می‌شود.

*پرداخت تسهیلات برای جلوگیری از نفوذ دلالان
سعید عبیات که مشاور املاک است نیز در این باره  گفت: سابقه نشان داده که خبرهای سیاسی مهم کشور و منطقه تأثیر مستقیمی بر قیمت مسکن داشته و به دلیل ذهنیت شکل گرفته در افراد جامعه پیش بینی بنده افزایش قیمت مسکن در ماه‌های آینده است.وی با اشاره به رونق شکل گرفته در بازار مسکن افزود: برخی از سرمایه‌داران منتظر اتمام مذاکرات بودند و با پایان یافتن مذاکرات به سمت سرمایه گذاری در بازار مسکن روی آوردند. وی با انتقاد از ورود سرمایه گذاران و دلالان به بازار مسکن عنوان کرد: مسکن نیاز اولیه انسان است و دولت باید با پرداخت تسهیلات و زمین جلوی سوءاستفاده سرمایه داران را بگیرد. تا زمانی که مردم نیاز به مسکن دارند دلالان از خلاء موجود در نظارت بر روی بازار سوءاستفاده می‌کنند که دولت می‌تواند با تکمیل واحدهای مسکونی مسکن مهر کمی از نیاز بازار مصرف را تأمین کند و سبب کنترل قیمت‌ها شود.

*رونق بازار مسکن
مرادعلی واهبی نیز با اشاره به پیش بینی کارشناسان مبنی بر افزایش قیمت‌ مسکن در ماه‌های آینده اظهار داشت: برخی از سرمایه داران کشور منتظر اعلام خبر پایان مذاکرات بودند و این دلیلی شده که سرمایه به بازار مسکن تزریق شود.وی با اشاره به افزایش قیمت دو برابری مسکن در ماه‌های پایانی سال 90 و سال 91 عنوان کرد: امسال این روند تساعدی مانند گذشته نیست و باید با ورود دولت به بازار مسکن این موضوع کنترل شود. نایب رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر اقتصاد کشور بیمار است وقتی تقاضا زیاد شود همه سرمایه خود را به بازار مسکن تزریق می‌کنند و پس از کاهش تقاضا دوباره روند سرمایه گذاری کاهش پیدا می‌کند و بازار دچار رکود می‌شود.وی با اشاره به موضوع مسکن مهر در خوزستان گفت: آماده سازی و واگذاری واحدهای مسکن مهر تنها راهی است که می‌تواند از افزایش قیمت به صورت حبابی در کشور جلوگیری کند.

*تأثیر توافق هسته‌ای بر قیمت مسکن
علی زنگنه نیز با بیان اینکه پیش بینی ما افزایش قیمت‌ مسکن در کشور از اواخر امسال آغاز می‌شود، عنوان کرد: اگر به روند بازار مسکن در خوزستان توجه کنید، به این نتیجه می‌رسید که ما 3 سال با رکود بازار مواجه می‌شویم و یک بار نیز قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند و بازار رونق می‌گیرد.رئیس اتحادیه مشاورین املاک خوزستان بیان کرد: توافق هسته‌ای نمی‌تواند به صورت مستقیم بر قیمت مسکن تأثیر گذار باشد اما با تأثیر بر قیمت دلار می‌توان شاهد کاهش قیمت مصالح ساختمانی شد اما احتمال کاهش قیمت مسکن در حال حاضر امکان پذیر نیست.

وی افزود: البته بر اساس تجربه سال‌های گذشته می‌توانیم اینگونه استنباط کنیم که اواخر امسال باید شاهد افزایش قیمت مسکن و رونق بازار باشیم.زنگنه با مهم خواندن بحث عرضه و تقاضا در مسکن گفت: اگر مقدای از واحدهای مسکن مهر آماده شوند و به مردم تحویل داده شوند می‌توانیم قیمت بازار را کنترل کنیم و جلوی افزایش حبابی قیمت زمین و ملک در استان را بگیریم.رئیس اتحادیه مشاورین املاک خوزستان اظهار کرد: البته در برخی از نقاط خود مشاورین املاک وارد معاملات می‌شوند و این هم به نوعی کاذب قیمت‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد که راه حل خروج از این مشکل منطقه‌ای کردن نرخ‌نامه‌ها است.    
منبع: تسنیم

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار