اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۵
مهران یاوری:
سوال اساسی اینجاست که در شرایط کنونی کنش طرف یا طرفهای دیگر این تعامل یعنی نظام و بازیگران رسمی چه باید باشد؟ دولتمردان چه آرایشی در برابر این واکنش مردمی دموکراسی به خود می گیرند و جواب این رشد فرهنگی و اجتماعی را چگونه می دهند؟
حضور مردم و مشارکت آنان در انتخابات، یک کردار یک طرفه نیست بلکه کنشی دوسویه یا تعاملی است در حیطه ی این مهم مملکت امروز ما در آستانه تجربه ای جدید از دموکراسی و روابط حاکم بر جامعه بوده و در فرآیند این تجربه جز با پیامها و پیام رسانهای متفاوت در چارچوب قوانین حاکم بر جامعه رابطه برقرار نمی کند.

انتخابات چه در ریاست جمهورى، شورای شهر و چه در مجلس شورای اسلامی و همچنین درخبرگان رهبرى یکی از نمادهای مشارکت مردم به صورت حداکثری و از فرآورده های دموکراسی نوین در جهان است. حضور مردم و مشارکت آنان در انتخابات، یک کردار یک طرفه نیست بلکه کنشی دوسویه یا تعاملی است در حیطه ی این مهم.

سوال اساسی اینجاست که در شرایط کنونی کنش طرف یا طرفهای دیگر این تعامل یعنی نظام و بازیگران رسمی چه باید باشد؟ دولتمردان چه آرایشی در برابر این واکنش مردمی دموکراسی به خود می گیرند و جواب این رشد فرهنگی و اجتماعی را چگونه می دهند؟

 اگر پذیرا باشیم که صورتبندی هرگونه اصل های ارتباطی، مستلزم تفکر در مورد نوع پیام و تعبیر پیام است، آنگاه برای ایجاد یک ارتباط موثر بایستی شکل پیام به گونه ای طراحی گردد که مردم با انگیزه های متفاوت خود بتوانند با آن رابطه برقرارکرده و تعبیری لبریز از اعتماد از آن داشته باشند.

به بیان دیگر به واسطه این پیام و تعبیری که محصول آن است، فرد باید در ارتباط خود احساس امنیت و اطمینان کند و در صداقت ارسال کننده پیام شک نداشته که به قواعد تعامل اطمینان نماید و منظور واقعی پیام را در موقعیت ارتباطی خود درک کرده و پیام را منطبق با انتظارات و تقاضاهای خود تفسیر کند. 

باری برای برانگیختن و تشویق رفتار مشارکت جویانه مردم باید به گونه ای به فراهم ساختن و تدبیر موقعیت (آستانه انتخابات) پرداخت که در و دیوار آن مقتضیات شرکت کنندگان را فریاد بزنند، زیرا در ادبیات علوم سیاسی و جامعه‌شناسی سیاسی، رفتار رأی ‌دهی و مشارکت از موضوعات مهم برای بررسی و مطالعه بوده است. شاید در موقعیت فعلی جامعه، هیچ اقدامی به اندازه درانداختن طرحی نو و کارآمد در عرصه تدبیر و معرفی اشخاصی با اندیشه نو، در ادراکات گزینشی مردم مفید و موثر واقع نگردد .

مملکت امروز ما در آستانه تجربه ای جدید بوده و در فرآیند این تجربه جز با پیامها و پیام رسانهای متفاوت رابطه برقرار نمی کند . منتخبینی که می خواهند در صحنه این شرایط نقش موفق و قابل قبولی از خود به نمایش بگذارند، باید نشان دهند که متوجه مقتضیات شرایط جدید بوده و با تحولات مذاقی و دماغی انتخاب کنندگان خود آشنا هستند.

در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی، رقابت مجدد برخی نمایندگان دوره های پیش و… صحنه و فضای انتخابات را متفاوت تر از گذشته خواهد نمود و نوع انتقاد و تعاملی کاندیدا و طرفداران آنان را پر رونق تر می کند.

به صورت کلی نگرش مرتبط با رفتار رأی‌ دهی را می‌توان به دو شاخه تقسیم نمود: در شاخه اول به جستجوی آن که آیا مردم رأی می‌دهند و در انتخابات مشارکت می نمایند؟ و در شاخه دوم: صحبت از این است که افراد حاضر شونده در انتخابات به چه افراد یا گروه‌های سیاسی رأی می‌دهند. به جد می توان گفت، دلیل اشخاص برای حضور و یا عدم مشارکت در انتخابات مطمعناً در بسترهای سیاسی متفاوت، با هم مغایر است و انتخاب گروه‌های سیاسی گوناگون جدید نیز بسته به عملکرد آنان و انتخاب افراد روشنفکر، اندیشه نو، پرانرژى، دلسوز و مردمى نه با رویکرد قومی و قبیله ای بلکه درخوزستان با اتحاد کلیه اقوام، وابسته به شرایط در هر واحد سیاسی می باشد. در پایان، یادمان باشد تنها منتخبینی می توانند موفق شوند که قادر باشند تصویری واقعی و قابل اعتماد از برداشتی را که قرار است از این کِشت حاصل گردد، مقابل چشمان مردم نمایش دهند.

والسلام مهران یاورى فعال سیاسى اجتماعى
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار