شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹
مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان
آلومینیوم کاوه خوزستان در راستای رسیدن به افق چشم انداز بیست ساله کشور و با هدف ايجاد اشتغال و رفع محروميت هاي منطقه ايجاد شده است و قطعا دستاوردهای آن موجب رونق و پیشرفت مسجدسليمان خواهد شد.
سيدعباس حسيني، مديرعامل كارخانه آلومينيوم سازي كاوه خوزستان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری شوشان گفت: پروژه احداث كارخانه آلومينيوم سازي كاوه خوزستان ، 23دی ماه سال گذشته  با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسوولان استانی در مسجدسلیمان  كلنگزني شد.

به گزارش شوشان ، مديرعامل كارخانه آلومينيوم سازي كاوه خوزستان به پیشینه صنعت آلومینیوم در دنیا اشاره کردوگفت: صنعت تولید آلومینیوم در دنیا به 130 سال گذشته تاکنون باز می گردد. در این سال ها این صنعت رشد چشمگیری داشته است. به طوری که میزان تولید آلومینیوم در سال 2014 به حدود49 میلیون تن در جهان رسیده است. که چهار میلیون و پانصدهزار تن  از تولید آلومینیوم در منطقه خارومیانه صورت می گیرد. در حال حاضر در امارات متحده عربی   سالانه2 میلیون و 400 هزار تن تولید آلومینیوم تولید می شود عربستان سعودی نیز افق تولید آلومینیوم در این کشور را 10 میلیون تن در سال پیش بینی کرده است.

حسینی به وضعیت تولید آلومینیوم در کشور اشاره کرد و گفت: در ایران از سال 1380 رشد تولید آلومینیوم متوقف شده است. در حال حاضر کارخانه ايرالکو در اراک 180هزارتن در سال ، کارخانه المهدی با 110 هزار تن و کارخانه هرمزال با 147 هزار تن در سال آلومینیوم تولید می کنند.

مديرعامل كارخانه آلومينيوم سازي كاوه خوزستان  مجموع تولید آلومینیوم در سال گذشته را جدود  350هزارتن در کشور برآورد کرد و گفت: بر اساس چشم انداز 20 سال کشور باید ظرفیت تولید آلومینیوم به 5/1 میلیون تن در سال برسد. این در حالی است که تولید آلومینیوم در کشورهای همسایه از سال  1971 تاکنون از 120هزارتن به 9/4 میلیون تن رسیده است.

مديرعامل كارخانه آلومينيوم سازي كاوه خوزستان بیان داشت: آلومینیوم کاوه خوزستان در راستای رسیدن به افق چشم انداز بیست ساله کشور و با هدف ايجاد اشتغال و رفع محروميت هاي منطقه ايجاد شده است و قطعا دستاوردهای آن موجب رونق و پیشرفت مسجدسليمان خواهد شد.

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان خاطرنشان کرد: مصرف سرانه آلومینیوم در دنیا 15 کیلوگرم است که متأسفانه در ایران به سختی به پنج کیلوگرم می‌رسد بنابراین راه اندازی کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان می‌تواند ضمن متحول کردن منطقه و صنعت مزبور، متضمن عرضه محصولات با استاندارد جهانی به بازار کشور باشد.
 
حسینی همچنین به اهمیت این فلز ارزشمند در زندگی امروزه و سرانه مصرف آن در جهان و ایران پرداخت و تصریح کرد: آلومینیوم در زمره فلزات پرمصرف و با اهمیت فراوان در زندگانی امروز است به گونه‌ای که مقدار تولید آن در قرن گذشته از 8 هزار و 900 تن در سال به سال 49 میلیون و 300 هزار تن رسیده است.
 
وی افزود: در کشور ما هم با توجه به پیشرفت تکنولوژی، نیاز به این صنعت بیش از پیش احساس می‌شود به گونه‌ای که در سند چشم انداز 1404 پیش بینی شده ظرفیت تولید این محصول از 437 هزار تن به یک میلیون و 500 هزار تن برسد که در این میان سهم کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان 40 هزار تن بیلت، 20 هزار تن اینگات و شمش آلیاژی و 10 هزار تن پروفیل است.

وي بيان كرد: اميدواريم با همكاري بخش هاي مربوطه تا دو سال آينده يعني در ابتداي سال 96 شاهد بهره‌برداري از اين شركت و عرضه محصولات آن باشيم. اين پروژه به دليل موانع زياد در چند سال اخير به تعويق افتاد و خوشبختانه با همكاری مسوولان ارشد استان دوباره به مرحله اجرا رسيد و اعتبار فاز اول آن 200 ميليارد تومان ميباشد.

مديرعامل كارخانه آلومينيوم سازي كاوه خوزستان ادامه داد: : پروژه احداث كارخانه آلومينيومسازي كاوه خوزستان ، 23دی ماه سال گذشته  با حضور استاندار خوزستان و جمعی از مسوولان استانی درشهرک صنعتی شماره دو  مسجدسلیمان  كلنگزني شد.

حسینی تصریح کرد: تولید 40 هزارتن بیلت استاندارد ، 20 هزارتن شمش  آلیاژی و ده هزار تن پروفیل در فاز اول این پروژه در دستور کار قرار دارد. تاکنون  عملیات های توپوگرافی ، تستطیح ، استحکام زمین ، تجهیزکارگاه ، عقد قرارداد با کشورهای اروپایی ، برق موقت ، احداث جاده دسترسی به پایان رسیده است.

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان در خصوص میزان اشتغالزایی این پروژه و تأثیر آن بر اقتصاد و رونق منطقه بیان کرد: آلومینیوم یک صنعت اشتغالزاست و طبق تعریفی که در دنیا برای این صنعت وجود دارد به ازای هر یک تن تولید دو شغل وجود دارد و البته اشتغال خوبی هم در صنایع پایین دستی شکل می‌گیرد.با راه اندازی صنایع پایین دستی صنعت آلومینیوم در بخش های ساختمان ، هواپیماسازی و قطعات خودرو میتوان برای حدود 100 هزار نفر شغل ایجاد کرد.

مديرعامل كارخانه آلومينيوم سازي كاوه خوزستان به احداث جاده روستاهای کنجکدکار و دومده و انتفاع 50 خانوار این روستاها از جاده اشاره کردوگفت: احداث این جاده 2 میلیارد تومان برای این شرکت هزینه داشته است.

حسینی گفت:با راه اندازی این کارخانه برای  200 نفر به طور مستقیم و حدود 600 نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان  عدم وجود زیرساخت های لازم در منطقه را بزرگترین مشکل احداث این کارخانه دانست و گفت:اعتبار مورد نیاز بهره برداری از این پروژه در فاز اول 200 میلیارد تومان است. برای تامین آب مورد نیاز خود می بایست 12 تا 15 کیلومتر خط انتقال آب را از دریاچه پشت سد گتوندعلیا به محل کارخانه احداث کنیم. همچنین احداث 30 کیلومتر خط انتقال برق صنعتی در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان  همچنین از همکاری صمیمانه و دلسوزانه اهالی منطقه تقدیر کرد و گفت: صددرصد از نیروهای شاغل در این کارخانه بومی منطقه هستند.

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان بازار فروش این کارخانه را استان خوزستان و کشور عراق دانست و گفت: مواد اولیه این کارخانه از استان های هرمزگان و اراک تامین می شود. اماکلیه ملزومات و مایحتاج روزانه و ماهانه کارخانه از شهرستان مسجدسلیمان و استان  تامین می شود. در این زمینه تاکنون 8 میلیارد تومان هزینه برای  عملیات خاکی ، تجهیزکارگاه و ...شده است که موجب ایجاد کار و فعالیت در شهرستان مسجدسلیمان شده است.

حسینی به امضای تفاهمنامه کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان با شرکت آب و فاضلاب روستایی استان به‌منظور فراهم کردن آب مصرفی مورد نیاز این کارخانه و همچنین تأمین آب شرب روستاهای واقع در مسیر کارخانه در منطقه عنبر مسجدسلیمان اشاره کرد و اظهار کرد: کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان در این تفاهم نامه مکلف به احداث تاسیسات آبرسانی برای کارخانه و روستاهای واقع در مسیر کارخانه شده است و شرکت آبفا روستایی استان نیز تعهد داده است تعرفه آب بها روستایی برای این کارخانه اعمال کند.

مدیرعامل کارخانه آلومینیوم کاوه خوزستان با ابراز امیدواری در تسریع در روند اجرایی این کارخانه پیش از زمان پیش بینی شده است گفت: در برنامه زمان بندی شده پایان عملیات اجرایی و افتتاح کارخانه اردیبهشت 1396 پیش بینی شده که امیدواریم با پیشی گرفتن از برنامه زمان بندی شده و تولید محصول موجبات قطع نیاز کشور به بیلت استاندارد را فراهم آوریم.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار