شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۵۰

مدیرعامل مؤسسه مالی و اعتباری مهر گفت:‌ در شرایط اقتصادی موجود کشور،‌ امکان کسب درآمد از محل اعطای تسهیلات وجود ندارد.

غلامحسن تقی نتاج در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل مؤسسه مالی و اعتباری مهر اهواز، با بیان اینکه بازار پول و سرمایه با یکدیگر در رقابت هستند، اظهار کرد: مسئله‌ای که باید برای این دو بازار در نظر گرفت، مدیریت رقابت آنهاست. همچنین در حال حاضر بازار سرمایه نهادینه‌تر از بازار پول است، ولی قدرت بازار پول در اقتصاد کشور بیشتر است.

وی افزود: این وضعیت در یک اقتصاد منطقی باید برعکس باشد، اما در حال حاضر واقعیت کشور ما این است، بنابراین باید بازار سرمایه را توسعه داد و بیشتر تقویت کرد.

مدیر عامل مؤسسه مالی و اعتباری مهر گفت: مؤسسه مهر با توجه به اینکه حدود دو سال است مجوز تأسیس بانک مهر اقتصاد را گرفته و در آینده نزدیک پذیره‌نویسی این بانک انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: مؤسسه مهر دو دهه سابقه داشته و با 8 میلیون مشتری دارای 800 شعبه است، این مسائل نشان می‌دهد این مؤسسه برای فعالیت به عنوان یک بانک مستقل فضا و قابلیت لازم را دارد.

نتاج با تأکید بر اینکه نرخ تورم در اقتصاد کشور تابعی از مولفه‌های مختلف اقتصادی است،‌ گفت: نرخ تورم در اقتصاد کشور فقط تابعی از رشد اقتصادی نیست بلکه شرایط روحی حاکم بر اقتصاد جامعه،‌ نرخ ارز و دیگر مؤلفه‌ها نقش تعیین کننده‌ای را در نرخ تورم دارند.

مدیرعامل مؤسسه مال و اعتباری مهر با اشاره به اینکه تولید باید با هدفگذاری صادارت باشد،‌ درخواست کرد: در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی محدودیتی برای نظام بانکی قائل نشوند. بسته‌های تشویقی نیز نباید فراموش شوند.

*راه‌اندازی بانک مهر اقتصاد در سال‌جاری

مدیر عامل مؤسسه مالی و اعتباری مهر با اشاره به اینکه ماه گذشته مقدمات پذیره‌نویسی بانک مهر اقتصاد فراهم شد، از نظر سرمایه و سپرده قانونی همه مسائل حل شده، گفت: در سال جاری بانک مهر اقتصاد وارد بازار پول و اقتصاد کشور خواهد شد که میزان پذیره‌نویسی آن 51درصد خواهد بود. همچنین سپرده مؤسسه مهر نیز در حال حاضر 2 هزار میلیارد تومان است.

نتاج در خصوص تغییرات سود سپرده‌ها و چگونگی تعیین آن از سوی مؤسسات و بانک‌ها اظهار کرد: مؤسسات مالی و اعتباری در خصوص سود سپرده‌ها پس از آخرین مصوبه بانک مرکزی برای افزایش آن آزاد هستند، بنابراین سود سپرده‌ها پس از اقدام بانک مرکزی برای افزایش در اواخر سال به دو دسته تقسیم شد، برخی مؤسسات و بانک‌ها بین 7 تا 20 درصد و برخی دیگر برای جذب سپرده‌های بیشتر بین 27 تا 30 درصد سود اعلام کردند.

مدیرعامل مؤسسه مهر با بیان اینکه پس از جذب سپرده‌ها فعالیت اصلی بانک‌ها برای ارائه سود به مشتریان و کسب حجم معقولی از سود برای خود توسط بانک‌ها شروع می‌شود، بیان کرد: پس از افزایش سود سپرده‌ها مؤسسه مهر سود موجهی را با توجه به سود مصوب بانک مرکزی اعلام کرد و در این شرایط تنها سهم چهار درصدی خود را در اقتصاد کشور حفظ کردیم و به دنبال افزایش آن با اعلام سودهای بیش از حد نبودیم.

وی با بیان اینکه مانده منابع مؤسسه سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان افزایش یافت، تصریح کرد: 65 درصد از منابع بانک‌ها و مؤسسات صرف تسهیلات‌دهی می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه مال و اعتباری مهر با برشمردن توانمندی‌های اقتصادی خوزستان، این استان را یکی از تأمین کننده‌های اصلی منابع مالی در کشور عنوان کرد و اظهار کرد: این توانمندی‌ها نشانگر وجود ظرفیت بالقوه در استان است که باید با برنامه‌ریزی و تلاش‌های مستمر این ظرفیت به دستاوردهای بالفعل تبدیل شود تا موجب رفع محرومیت در نقاط محروم استان و کشور شود.

وی افزود: خوزستان از نظر کشاورزی دارای ظرفیت بالایی است و طبق فرمایشات امام راحل (ره) توسعه ایران از مسیر کشاورزی است و با توجه به منابع خدادادی در کشور و با فعالیت در این عرصه انشاءالله بتوانیم فرمایشات حضرت امام خمینی را محقق کنیم تا به عنوان یک فعال اقتصادی کمکی به مرتفع شدن بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی میهن عزیزمان شود.

نتاج بر رعایت موازین بانکداری بدون ربا و بانکداری اسلامی تاکید و اظهار امیدواری کرد: مؤسسه مالی و اعتباری مهر به عنوان یک مجموعه پولی و بانکی در خدمت اقتصاد کشور بتواند فعالیت‌های گسترده‌تری در زمینه توسعه کشاورزی انجام دهد.

نتاج خاطر نشان کرد:‌ مؤسسه مالی و اعتباری مهر با استفاده از سرمایه‌های مردم در اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی تلاش می‌کند تا اندوخته‌های مردم در مسیر درست توسعه کشور هزینه شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار