اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۶۳۳
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
سایت فردا ، نزدیک به محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در یاداشتی تصریح کرد که:
- کمپین نخریدن خودروی داخلی یک خیانت تمام عیار است.
- کیفیت خودروهای داخلی خوب است.
-قیمت خودروهای داخلی هم گران نیست .
و در پایان هم نوشت:
همه ما باید هزینه سرپا داشتن یک تولید در کشور را بدهیم آن وقت است که می‌توان گرانی خودروی داخلی و کیفیت کمتر آن را تحمل کرد. تا کور شود هر آن که نتواند دید! 

متن این یادداشت را که البته با موضع عصر ایران در این خصوص مخالف است ، از باب تضارب آرا بخوانید:


اول از همه باید موضع خود را در این گزارش کوتاه اعلام کنم و بعد از آن به سراغ استدلال برای این موضع بروم. موضع من این است که کمپین نخریدن خودروی صفر داخلی یک خیانت تمام عیار به تولید ملی در این کشور است که آگاهانه یا ناآگاهانه (نظر من به اولی نزدیکتر است) آغاز شده و مردم هم در تنور آن دمیدند. من معتقدم خودروی داخلی بر خلاف دو پیش فرض این کمپین هم کیفیت دارد و هم گران نیست. البته که باید این موضع را قبول داشته باشید که هم مفهوم کیفیت نسبی است و هم ارزانی و گرانی. منبع من برای گزاره‌های موجود در این گزارش کوتاه، بانک مرکزی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران است. این سومی شرکتی خصوصی است که هر ماه آماری از کیفیت خودروهای موجود در بازار ارایه می‌کند. اگر این سه منبع را قبول ندارید و معتقدید دولتی هستند یا دستشان توی یک کاسه است؛ بقیه این متن را نخوانید.  

حرف افراد این کمپین این است که خودروی داخلی با این کیفیت باید ارزان‌تر از این باشد چون خودروی خارجی، اگر تعرفه در کار نباشد، ارزان‌تر درمی‌آید. استدلال به شدت سست است چرا که در مفهوم گرانی یا ارزانی، «شاخص هزینه تولیدکننده» مدنظر قرار نمی‌گیرد. با در نظر گرفتن این شاخص می‌توان فهمید که قیمت خودرو در ایران، اگر هم بالاست، به دلیل این است که تولید آن گران است. اینکه چرا تولید گران است ماجرای دیگری است ولی اکثر ماجرا مربوط به واردات اکثر قطعات از خارج و تاثیر تحریم است ولی اجازه بدهید استدلال خودم را با کمی آمار شفاف‌تر کنم. پراید در سال 1390، هفت میلیون تومان بوده است. در مهرماه آن سال سیاه اقتصاد ایران، تحریم آغاز شد. بانک مرکزی می‌گوید در نتیجه همین موضوع و البته مسایل دیگر، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در این سال، 54 درصد رشد داشته است. اگر فکر کنیم که تورم در خودرو، همین قدر بوده (که احتمال زیاد بیشتر بوده است) معنای آن این است که بپذیریم تولید یک پراید که در سال 1389 مثلا 3 میلیون تومان هزینه برداشته، یک سال بعد 4 و نیم میلیون تومان خرج روی دست سایپا گذاشته است. حالا یک عامل دیگر را در نظر بگیرید. خودرو یک کالای صنعتی است و در چنین صنعت بزرگی، افزایش تولید به معنای کاهش قیمت تولیدکننده و کاهش تولید به معنای افزایش هزینه تولید آن است. میزان تولید خودرو، به تبع کاهش تقاضا، در سال 1391 نسبت به سال قبل، 45 درصد و در شش ماهه اول سال 1392 نسبت به همین مدت در سال قبل، 37 درصد کاهش داشته است. به این موارد تحریم را هم اضافه کنید و نتیجه این است که عزیزان! خودرو در ایران گران تولید می‌شود و مقایسه آن با خارج از کشور قیاس مع الفارق است. یک نکته از این معنا اینکه ایران خودرو، برای تامین مالی خود که حدود 30 درصد هزینه‌هایش می‌شود؛ باید از بانک‌ها وامی با 30 درصد بهره بگیرد ولی هیوندایی در کره، 3 درصد سود پرداخت می‌کند. مقایسه این دو خطا نیست؟  

نکته دوم کیفیت است. می‌گویند خودروی ایرانی کیفیت ندارد. بیان صحیح‌تر این عبارت این است که خودروی داخلی نسبت به خارجی کیفیت کمتری دارد و برای این کیفیت هزینه گزافی پرداخت می‌شود. برای سنجش این ماجرا به چه چیز اشاره کنیم؟ بیایید از کشته‌های تصادفات بگوییم که تازگی، تصویر اجسادشان، دستاویز کمپینی‌ها شده است. طبق آمار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در سال 1390، 913 میلیون مسافر در کشور جابجا شده است. در این سال 20 هزار نفر، در جاده‌های ایران کشته شده‌اند. این بدان معناست که هر ایرانی، توانسته حدودا 12 بار در جاده‌های ایران، به سلامت عبور و مرور کند و فقط 20 هزار نفر در یک سفر خود دچار سانحه فوتی شدند. آمار کشته‌ها در کشور بالاست ولی باید تعداد سفر را هم در نظر داشت. 

حال، با پذیرش اینکه تعداد کشته‌ها بالاست بیاییم ببینیم همه چیز به اتومبیل ربط دارد؟ خیر. تا وقتی حدود 10 درصد رانندگانی که تصادف می‌کنند آگاهانه قوانین را نادیده می‌گیرند و تا وقتی گفته می‌شود که میزان بزرگراه‌های ایران، یک سوم کشور سوئد است در حالی که سوئد کوچکتر از ایران است و مناطقی از آن قطبی هستند. 

بیایید اصلا تلفات را قبول کنیم. باز هم آیا می‌توان گفت که خودروی داخلی بی کیفیت است؟ خیر. شرکت خصوصی بازرسی و کیفیت استاندارد ایران می‌گوید بدترین خودروی داخلی ام وی ام 111 است. (تیر 1394) اما جالب است بدانید که این خودرو در بخش فنربندی، تعلیق و قدرت، موتور و ترمز که به نوعی اصول ماشین است؛ هیچ نمره منفی ندارد و نمره منفی آن در بخش بدنه و تزیینات داخلی بالاست. ضمن اینکه شاخص رضایت مشتریان از همین خودرو، 667 از هزار است. حال نکته سوم در مورد کیفیت اینکه، متوسط کیفیت خودروی داخلی در حال افزایش است. 

شاخص رضایت مشتریان از خودروی داخلی در سال 1387، 628 بوده ولی الان 653 است. پراید در سال 1380، 350 ایراد دارد که در حال حاضر بخش بسیار عمده آن را ندارد. سرانه بنزین خودروها از سال 1382 و از 8/8 لیتر به 4/7 لیتر در سال 1390 رسیده است. در عین حال برخی از نارضایتی مشتریان هم مربوط به خدمات پس از فروش است که ربطی به کیفیت خودرو ندارد. پس حرف من در مورد کیفیت اینکه، اولا هر چه می‌کشیم از کیفیت خودرویمان نیست بلکه راه و رانندگی خودمان هم موثر است ثانیا خودروی داخلی حداقل‌هایی از کیفیت را دارد، در حال رشد کیفیت است و شاخص خوبی برای این ماجرا هم رضایت مشتریان است.  

حرف آخر: صنعت، 19 درصد از میانگین تولید ملی در بازه 1382 تا 1392 را عهده‌دار بوده است. یعنی در این بازه، از هر 100 تومان تولید همه ما، 19 تومان در بخش صنعت بوده است. از این میزان هم حجم بالایی در خودرو بوده که غیر از خودش، 60 صنعت اقماری هم دارد. در این شرایط تحریم خرید خودروی داخلی، هیچ چیز نیست جز خیانتی بزرگ به تولید و رشد اقتصادی و اشتغال در این کشور. نمی‌گویم خودروسازها هر چه توانستند برای کاهش قیمت و افزایش کیفیت کرده‌اند. سوء مدیریت و فساد بوده و آن‌ها هم مقصرند ولی وقتی فکر کنیم که همه ما باید هزینه سرپا داشتن یک تولید در کشور را بدهیم آن وقت است که می‌توان گرانی خودروی داخلی و کیفیت کمتر آن را تحمل کرد. تا کور شود هر آن که نتواند دید!
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
comment
0
0
comment نمی دانم وضعیت ماشین خودم را بول بکنم یا مطالب فوق ،در شهریور سال93خودروی 405پژو صفر گرفتم که در حال حاضر فقط 12000 هزار کیلومتر با آن رفته ام ببینید وضعیت آن هنگام تحویل چگونه بود :1-میکروسودئچ دربها خراب2-سنسور میل سوپاپ وسنسور اکسیژن خراب 3-سیستم برق چراغهای ترمز دارای ایراد اساسی 4-رنگ بدنه دارای ایراد5-مصرف بنزین را که دیگر نیاز به گفتن ندارد.حاضرم به شوشان وجهت صداقت اراده نمایم.
comment
عادل
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۱
comment
0
0
comment خیانت تمام عیار کار آن کسانی است که پول و سرمایه این کشور را صرف تولید که نه سرهم بندی آهن آلاتی کردند و نام آنرا خودرو گذاشتند پزوی تولید 1987 پراید تولید 1990 را هنوز با افتخار سرهم بندی میکنند و نام آنرا خودرو گذاشتند شما اگر واقعا به حرفهایی که میزنید اعتقاد دارید چرا احتمال دست به یکی کردن این 3 سازمان را خودتان مطرح میکنید ایا این یک فرار رو بجلو نیست ؟ قدری واقع بین و البته بسیار بیشتر ازاین که هستید مودب باشید با مردم طرفید نا با بیگانه ، درکش سخت نیست البته برای شما شاید باشد .
comment
راننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
comment
0
0
comment آقای تفسیر گر خودت از چه ماشینی استفاده میکنی؟اولا باید دید شما ویا کسانی که شمارا تشویق به عنوان این مطالب یا بهتر بگویم مغلته کاریها کردهاند چند درصد سهام در این کارخانجات تولید داخلی خودرو را دارند ضمنا مردم باید هزینه سرپا نگهداشتن تولید داخلی را با چه چیز بپردازند ؟با مالشان یا جانشان؟وقاحت هم حد واندازه ای دارد چرا از آمار اعلام شده از ریاست پلیس راه کشور سخن به میان نمی آورید (بیش از نود درصد تصادفات منجر به فوت در جاده ها در تصادفات خودرو های پراید بوده )بنده شخصا هیچگونه گرایشی به کمپ......ن ها نداشته وحامی. خودکفایی وتولید داخلی هستم ولی ته تولید خودروهای بی کیفیت. وقیمتهای نامعقول ولی حال که اینگونه سخن به میان آوردید پس بنشین وبمان تا مردم بخرند.
comment
راوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۴
comment
0
0
comment مرد ومردانه خودت بگو چه تعداد از خودروهای صادراتی به کشورهای........پس از پیداشدن عیوب وایرادهای فراوان پس فرستاده شد؟عزیز برادر از رو برو دیگه!
comment
صداوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
comment
0
0
comment بله منتظر باش مردم بیان دم ایران خودرو وسایپا صف بگیرن برا خرید خودرو جانم به همین خیال باش.
comment
رسولی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
comment
0
0
comment ولش کن کمپین چیه دیگه والا اگه از دم قسط ماهی دویست هزار تومن باشه من که یک سمند ال ایکس صفر میخام قبول کردین دعوتنامه بفرستین درخدمتم ولی زود بخشنامه کنید مردم دارن سخت انتظار میکشن منم. قول میدم اینجوری همه ماشینها که رو دشتشون یا دستتون مونده فروش میره.
comment
امیری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
comment
0
0
comment هیچگونه خیانتی وجود ندارد مردم نمیخرند ونباید بخرند چون به هزار ویک دلیل قیمتها نامعقول گران وکیفیت بسیار پایین میباشد.والسلام
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۸
comment
0
0
comment خودرو های تولید داخل گرانند ،معیوبند،واینکه مردم تا این زمان بخاطر کیان ودفاع از حق مثلمشان ازانرژی هسته ای واستقلال وپیشرفت کشورشان خیلی فشارهارا تحمل کردند .پس شما لطفا ازآب گل آلود ماهی نگرفته وروی صبر وتحمل مقیاص نگذاشته و چوتکه نزنید ومردم نمیخرند ،نباید هم بخرند تاکورشود هرآنکه نتوان دید.
comment
محمد امین حیات مقدم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۳
comment
0
0
comment خیانت اصلی دادن خودروهای بی کیفیت داخلی با قیمت های بسیار بالا است.
در بسیاری از کشورهای دنیا برای ماشین گمرک واردات قرار نمی دهند ولی در ایران این حرکت را انجام میدهند.
comment
راوی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۷
comment
0
0
comment این سایت هم بره کشکشو بسابه !؟
comment
راننده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
comment
0
0
comment مردم نمیخرند ونباید هم بخرند تا کیفیت به تکنولوژی روز دنیا برسد وقیمت واقعی فروخته شود همینه که هست .تاکور شود هرآنکه نتوان دید.هرچی میخاین خودتونو بااین حرفها گول بزنید فایده ای نداره پس عزیز جان خودتو خسته نکن اگه خیلی به گفته هاتون اعتقاد دارین پس خودروها رو با گارانتی ۵ساله بفروشین جرأتشو دارین باسم خودرو فرغون تحویل مردم میدین باقیمت نجومی طلبکار هم هستین .والا رو رو برم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار