اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۶۳۸
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۱
 وزیر صنعت، معدن، تجارت با اشاره به اینکه نوسانات جدی در حوزه ارز نخواهیم داشت گفت: نوسانات فعلی بازار ارز در حد قابل قبول و طبیعی است و در حال حاضر بحث یکسان سازی نرخ ارز در سطح دولت مطرح نیست.

 نعمت زاده در جلسه امروز شورای گفت‌وگو درباره ایجاد تسهیلات برای روابط تجاری ایران و عراق اظهار کرد: از جمله مهم ترین موضوعاتی که امروز مطرح شد نرخ ترجیحی برای ارائه تسهیلات به صادرکنندگان بود که به دلایل خاصی در دو سال قبل نرخ تسهیلات بانکی برای صادرکنندگان از سوی بانک مرکزی یکسان شده بود.

وی عنوان کرد: انتظار داشتیم نرخ تسهیلات صادرات ترجیحی شود و قرار است این موضوع در جلسه بعدی شورای پول مطرح شده و این نرخ به صادرکنندگان اعطا شود. در حال حاضر نرخ تسهیلات ارز همان نرخ معمول است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه انتظار نوسانات جدی را در بازار ارز نداریم خاطرنشان کرد: به عنوان یک کارشناس در این حوزه از سال گذشته نیز گفته ام که در بازار ارز ثبات وجود خواهد داشت و امروز هم می‌گویم نوسانات این بازار در سطح قابل قبول و طبیعی است و این طور نیست که برخی دست نگه دارند و خرید و فروش نکنند.

نعمت زاده ادامه داد: در حال حاضر دامنه نوسانات ارز مختصر است و در قیاس با گذشته از ثبات بیشتری برخوردار است.

وی همچنین درباره موضوع یکسان سازی نرخ ارز با تاکید بر اینکه این موضوع هنوز در دولت مطرح نشده است تصریح کرد: موضوع یکسان سازی نرخ در شورای پول و اعتبار مطرح است و تصمیم‌هایی در این مورد برای بعد از رفع تحریم‌ها گرفته می‌شود.

وزیر صنعت، معدن، تجارت همچنین درباره تغییر دستورالعمل برای واردات خودروهای لوکس گفت: در حال حاضر واردات خودروهایی با حجم بالای 2500 سی سی ممنوع است اما پیشنهاد داده شده است که این دستورالعمل به نحو دیگری باشد، با این حال بعید می‌دانم که به زودی در این زمینه تصمیم جدیدی گرفته شود.

نعمت زاده در ادامه با تاکید بر اینکه عراق به دلیل مشکلات داخلی و هزینه‌های این کشور قادر به پرداخت مطالبات پیمانکاران ایرانی یا غیرایرانی نیست اظهار کرد: در حال حاضر این موضوع باعث شده که پیمانکاران ایرانی با مشکل مواجه شده و بدهکار باشند. ما به دنبال این هستیم که از طریق بانک توسعه صادرات برای حل مشکل آن‌ها تسهیلاتی بدهیم.

وی ادامه داد:‌ در حال حاضر این موضوع از سوی بانک مرکزی به بانک توسعه صادرات ابلاغ شده و مشکل اصلی آن بحث ضمانت‌نامه است.

به گزارش ایسنا، رییس اتاق بازرگانی در ادامه این نشست درباره موضوعات مطرح شده در نشست شورای گفت‌وگو اظهار کرد: موضوعات مهم این جلسه بحث توسعه خدمات بانکی، پوشش بیمه ای صادرات ایرانی، توسعه زیرساخت‌های حمل و نقلی، بهبود امکانات زیرساختی در پایانه‌های مرزی، از سرگیری اعطای جوایز صادراتی،‌ رفع محدودیت تردد برای بازرگانان ایرانی و توافق بر سر تعرفه‌های ترجیحی ایران و عراق بوده است.

جلال پور در ادامه با اشاره به درنظر گرفته شدن 200 میلیون یورو تسهیلات برای خدمات فنی و مهندسی تصریح کرد: قرار است این تسهیلات در دو مرحله به تجار داده شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت برنامه‌های دقیق ارزی داشته است گفت: قرار نیست افزایش شدید در نرخ ارز داشته باشیم و این موضوع مدیریت می شود.

رییس اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه مشکلات بانکی با عراق بیش از مسایل تجارت با این کشور است خاطرنشان کرد: در حال حاضر امکان نقل و انتقالات پولی برای یک بانک عراق ایجاد شده و بعد از توافق برجام نیز برای همه بانک‌ها امکانات نقل و انتقالات پولی فراهم خواهد شد.

وی ادامه داد:‌ در بحث های حمل اتومبیل و مسایلی که صادرکنندگان دارند لازم است زیرمجموعه‌های راه و شهرسازی و زیرساخت های حمل و نقل ریلی در این باره بحث کرده و مشکلات را حل کند.

جلال پور همچنین درباره دیگر مشکلات تجارت با عراق عنوان کرد: بحث حمل و نقل، انتقال ارز، تعرفه‌ها و استانداردهایی که عراق به صورت ناگهانی برای واردات ایجاد می‌کند از جمله مشکلات تجارت با این کشور است. 

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار