محمد‌جواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از راه اندازی مترو اصفهان، تبریز و اهواز طی امسال خبر داد.

"> وعده جدید برای افتتاح مترو اهواز / امسال راه می‌افتد
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۳۹

محمد‌جواد محمدی‌زاده رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از راه اندازی مترو اصفهان، تبریز و اهواز طی امسال خبر داد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت ،  محمد‌جواد محمدی‌زاده  گفت: مردم اگر برای حفاظت از سلامت خودشان احساس مسئولیت و در این راستا اقدام کنند هیچ خرجی ندارد بلکه تصمیم و اراده می‌خواهد و به عنوان امری معروف باید تشویق شود.

وی با اشاره به دستورات مقام معظم رهبری در زمینه حفاظت از محیط زیست گفت: مقام معظم رهبری با دستوراتی که فرموده‌اند همواره بر اهمیت محیط زیست و توجه و اهتمام راجع‌به آن توجه ویژه‌ای داشته‌اند و امیدواریم تکلیفمان را در حوزه فرهنگ‌سازی محیط زیست عمل کنیم.

اجرای طرح جامع کاهش آلاینده‌ها

معاون رئیس‌جمهوری در ادامه به چند برنامه در حال انجام دولت در زمینه حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: طرح جامع کاهش آلایندگی یکی از برنامه‌های در دست اقدام دولت است.

وی اضافه کرد: هوای تهران و چند شهر بزرگ تهران مثل مشهد، اصفهان، شیراز، اراک و غیره میزانی آلایندگی دارد. که این میزان در سموم خطرناک نسبت به سال‌های گذشته بهبود خوبی پیدا کرده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: ما در سال جاری و حتی در سال قبل از نظر گاز‌های مخرب وضعیت نگران‌کننده‌ای نداشتیم.

بنزین یورو 4 الزامی شده است

وی اضافه کرد: همچنین وضعیت خودروها از نظر کیفیت بهبودی پیدا کرده و استفاده از بنزین یورو 4 الزامی شده است. همچنین خوشبختانه وضعیت سوخت شامل بنزین، گازوئیل و سوخت هواپیما ارتقاء پیدا کرده است.

محمدی‌زاده در ادامه به توسعه فضای سبز که سرانه یک متر برای هر نفر است افزود: همچنین یکی دیگر از کارهای در دست اقدام دولت است اصلاح موتورخانه‌های منازل که مسئول تأمین برودت و حرارت را برعهده دارد، است.

مترو اصفهان، تبریز و اصفهان امسال راه اندازی می‌شود

به گفته محمدی‌زاده تقویت حمل و نقل عمومی که امسال در اصفهان، تبریز، اهواز مترو راه‌اندازی می‌شود را از دیگر برنامه های دولت عنوان کرد.

وی اضافه کرد: برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی برنامه‌ای جامعی در دست داریم.

مشکلات امنیتی در عراق عامل ریزگردها در ایران

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در زمینه گرد ‌و غبار در کشور مشکلاتی داریم زیرا پیش از 90 درصد آن از کشورهای همسایه شامل عراق، عربستان، سوریه و اردن تولید ریزگرد می‌شود گفت: توافق‌هایی با کشورهای همسایه مخصوصاً عراق داشته‌ایم که متأسفانه به دلیل وجود ناامنی و سرمایه‌‌ای که باید عراقی‌ها بگذارند به نتیجه نرسیده‌ است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست اضافه کرد: ریز‌گردها خوشبختانه مشکل کشنده‌ای نیست اما برای کسانی که مشکل ریوی و قلبی دارند و همچنین برای زنان باردار و کودکان مشکل آفرین است.

وی با اشاره به اینکه 85 هزار واحد صنعتی در کشور فعال است گفت: سال گذشته پایش واحد‌های صنعتی آلاینده به 1800 واحد صنعتی رسید و در همین زمینه تا دو سال دیگر هیچ واحد آلاینده صنعتی در کشور نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: در این راستا سیستم‌هایی را گذاشتیم که لحظه به لحظه این واحدها را پایش می‌کنیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در ادامه سخنانش به مشکل تولید زباله در کشور اشاره کرد و گفت: روزانه در کشور 50 هزار تن زباله تولید می‌کنیم که اگر درست مدیریت شود درونش کلی ثروت است و اگر بد مدیریت شود برای کشور، مردم و محیط‌ زیست یک تهدید محسوب می‌شود.

محمدی‌زاده ادامه داد: در 300 شهر کشور موضوع مدیریت زباله را پیگیری خواهیم کرد. که زباله‌ها در این شهرها جمع می‌شود. همچنین زباله‌های ویژه و خطرناک که شامل زباله‌های بیمارستانی و داروهای تاریخ گذشته است 100 درصد امحاء می‌شود.

برنامه پنجساله برای زباله های خانگی

وی اضافه کرد: برای زباله‌های خانگی یک برنامه پنجساله داریم که دو سال از آن گذشته است. در این راستا بخشی از زباله تبدیل به پول و بخش دیگر آن تولید انرژی و برق می‌شود.

محمدی‌زاده به برنامه‌های دیگر دولت اشاره کرد و گفت: تثبیت شن های روان در کشور از دیگر برنامه‌های در دست اجرا است که قصد داریم در سال جاری 150 هزار هکتار تثبیت شن‌های روان داشته باشیم.

معاون رئیس‌جمهوری افزود: دولت تصمیم دارد اصلاح روش‌های آبیاری را در کشور انجام دهد که این کار نزدیک به 6 هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی می‌شود و در کنار آن اشتغال ایجاد می‌کند و همچنین دشت‌ها و پالاب‌هایی که نیاز به آب دارد را تأمین خواهد کرد.

رئیس حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در کشور تنوع زیستی بالایی داریم اضافه کرد: تعداد پرندگانی که در ایران وجود دارد با پرندگان کل اروپا برابری می‌کند به همین دلیل ایران رتبه دوم تنوع زیستی را در جهان به خود اختصاص داده است.

وی تأکید کرد: برای حفظ این تنوع زیستی مردم و دولت وظایفی دارند که باید به خوبی آنها را انجام دهند.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار