شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۰
بازدید وزیرجهادکشاورزی از پروژه های طرح 550 هزار هکتاری
حجتی در سفر خود به خوزستان از اراضی کشاورزی آبادان، خرمشهر بازدید کرد.
شوشان - سپیده اسکندری :

محمود حجتی در سفر دو روزه ی خود به استان خوزستان از اراضی کشاورزی آبادان، خرمشهر و مینو شهر بازدید کرد. 

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از اراضی کشاورزی طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام در آبادان و خرمشهر و روستای منیوحی دیدن کرد.
در نشستی که پس از بازدید از اراضی آبادان، خرمشهر و مینو شهر انجام شد، در خصوص طرح 550 هزار هکتاری، تصاحب غیر قانونی زمین های شهری توسط برخی شرکت ها، زمین های کشاورزی غرب کارون، شیلات، مشکلات زه آب های نیشکر، مشکل تامین علوفه در شهرک پروار بندی خرمشهر و دیگر مشکلات این شهرها تبادل نظر شد.

در این نشست حیاتی فرماندار خرمشهر اجرای طرح 550 هزار هکتاری را یکی از افتخارات دولت کنونی خواند و گفت: از افتخارات دولت کنونی پیگیری طرح مقام معظم رهبری است که تا پیش از این متوقف شده بود. تا کنون در خصوص ده هزار هکتار اراضی این طرح که در خرمشهر است، اقدامات خوبی صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه ی مطلوب باید گام های بسیاری برداریم. 

ولی الله حیاتی سپس ضمن اشاره به اراضی غرب کارون اظهار داشت: 20 هزار هکتار از اراضی خرمشهر در غرب کارون قرار گرفته اند که جزو اراضی مستعد ما هستند و از 80 هزار تن انواع محصولات کشاورزی این شهر، نقطه ی عمده تولید این محصولات از اراضی غرب کارون است لذا اگر اراضی غرب کارون نیز در طرح 550 هزار هکتاری قرار گیرد، آینده بهتری برای کشاورزی خرمشهر متصور خواهد شد.

حیاتی هم چنین افزود: تاکنون 90 درصد از طرح تاسیس شیلات خرمشهر که 2000 فرصت شغلی ایجاد خواهد کرد پیشرفت فیزیکی داشته است اما تکمیل این طرح نیاز به تامین اعتبار در برخی زیر ساخت ها دارد. با تامین اعتبار، هرچه زودتر این طرح به بهره برداری خواهد رسید و فرصت های شغلی جدیدی برای مردم خرمشهر ایجاد خواهد شد.

در ادامه عبدلله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس به بیان برخی مشکلات این شهر پرداخت و گفت: در رابطه با فاز دوم شیلات مشکل بزرگی در زمینه ی دفع زه آب ها و پساب ها وجود دارد. دوستان کشت نیشکر در این قضیه کانالی کشیدند و ادامه دادند تا سمت مارد، ولی در تعهدات نفت کوتاهی صورت گرفته و باید در نظر داشته باشیم که تا مدتی دیگر زه آب های نیشکر به سمت زمین های کشاورزی کشیده و تمام زمین های کشاورزی را از بین خواهد برد. وجود این زه آب ها در کل مسیر جاده ی آبادان خرمشهر عمق فاجعه را نشان می دهد و لذا امیدواریم فکری به حال این قضیه بشود زیرا اگر فکری به حال اش نشود در سال های آتی مشکل اش دامن گیر کل آبادان، خرمشهر و کشاورزی این شهرها خواهد شد.


نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی همچنین اذعان داشت: شهرک پروار بندی خرمشهر یکی از طرح هایی است که سال هاست متوقف شده و در زمینه ی توسعه ی این شهرک عملیاتی انجام نگرفته است. بسیاری از مردم سرمایه خودشان را در این راه گذاشتند اما نتیجه ای نگرفتند. مشکل تهیه علوفه در این شهرک و گرانی علوفه و مشکل در کاشت زمین ها از جمله مشکلات دیگر در این زمینه است که باید رسیدگی شود.

او سپس از وزیر جهاد کشاورزی درخواست اخذ مجوز مرغداری برای صدور مرغ و فراورده های مرغی به کشورهای هم جوار کرد و گفت: سال گذشته وزارت کشاورزی دستوری مبنی بر عدم تحویل مجوز در زمینه ی مرغداری صادر کرد و اظهار داشت که بازار اشباع شده است؛ از آن جا که خرمشهر و آبادان در مسیر ترانزیتی عراق قرار دارند، با اخذ مجوز به عراق و دیگر کشورهای عربی همجوار مرغ صادر خواهیم کرد و از ورود آن به بازار ایران و خوزستان جلوگیری خواهد شد. لذا چشم امید به اخذ مجوز برای بهبود وضع منطقه ی خرمشهر را داریم.

عبدلله سامری سپس به بحث ریزگردها و مشکلاتی که ریزگردها برای کشاورزان استان ایجاد کرده اند پرداخت و اظهار داشت: ریزگردهایی که وارد آبادان و خرمشهر می شوند، کشاورزی خوزستان را نابود و کشاورزان را متضرر کرده است؛ با وجود این، در این زمینه بیمه ای لحاظ نشده و زمین های متضرر از این قضیه زیر نظر بیمه کشاورزی نیستند. متاسفانه کشاورزان از این موضوع متضرر می شوند و بیمه هم حاضر به پرداخت نیست، لذا باید به این مشکل کشاورزان رسیدگی شود.

وی اضافه کرد: در زمینه ی توسعه ی کشاورزی برخی مردم پدر بانک کشاورزی تشکیل رونده ای داده و هزینه هایی کرده اند اما حال که می خواهند تسهیلات بگیرند، بانک کشاورزی اعتباری پرداخت نمی کند؛ در حالی که به شهرهای دیگر پرداخت شده است.
سامری در ادامه ضمن گلایه از برخی از شرکت های زمین خوار با رانت های دولتی، خواهان دخالت جهاد کشاورزی در قضیه بازپس گیری این زمین ها شد.

نماینده مردم خرمشهر در این زمینه بیان داشت: یک سری زمین هایی هستند که افرادی در آن ها را تصرف کرده اند. 23 هزار هکتار زمین وجود دارد که ده سال تمام در اِشرافیت "ستاد معین" است. این ستاد فقط بر روی 6 هزار هکتار کار کرده و البته همین کار هم خلاف بوده است یعنی زمین هایی را که طرح اکالیپتوس بوده اند، تبدیل به شیلات یا کشت کرده است و باقی زمین ها را به کشاورزان غرب کارون کرایه داده و این یعنی خیانت، یعنی کار خلاف.

وی ادامه داد: 9 هزار هکتار زمین برای توسعه ی میادین نفتی در اختیار شرکت نفت اروند قرار گرفته است که برای باز پس گیری آن ها نیاز هست که وزارت جهاد کشاورزی ورود کند. 

عبدلله سامری در پایان اذعان داشت: برخی زمین های کشاورزی را عده ای از جمله شرکت "دریا کنار" تصرف کرده اند به مدت حتا 10 سال و هیچ کشتی هم نکرده اند و متاسفانه مسئولان استان نیز با ایشان همکاری می کنند و لغو قرارداد نمی کنند و هم چنان زمین ها بایر مانده است.

در ادامه کیخسرو چنگلوایی مدیر کل جهاد کشاورزی خوزستان به صحبت پرداخت و گفت: در رابطه با اعتبارات کشاورزی، ما هیچ مشکلی نداریم اما در رابطه با صندوق توسعه ی ملی، پول صندوق تمام شده است و سقف پرداخت های بانک کشاورزی در استان پر شده است.
وی در خصوص "ستاد معین" بیان داشت: قرار شده 6 هزار هکتار زمین در اختیار این شرکت باقی بماند و مابقی به منابع طبیعی واگذار شود و مجوز آب بگیریم و بتوانیم آن ها را زیر کشت ببریم.


هم چنین شهریار بذرکار مدیر کل منابع طبیعی استان به ایراد سخن پرداخت و اظهار داشت: شبهه ای وجود دارد که در دولت پیشین در ارتباط با اقدامات وزارت نفت، دولت 8 هزار هکتار را جزو حیطه ی اختیاری نفت گذاشت و همان موقع کارگروهی تشکیل شد که آیا این کار درست است یا خیر؛ که به نتیجه ای نرسید.

بذرکار در ادامه افزود: ما در برخی موارد با وزارت با وزارت نفت مشکل داریم که در تمام این موارد به مصوبه دولت گذشته استناد می کنند و از لحاظ قانونی پیگیری تخلفات نفت و شرکت های تابعه با مشکل رو برو می شود.

مدیر کل منابع طبیعی همچنین بیان داشت: جاهایی که شرکت های پیمانکاری مربوط به نفت تخلف کرده اند، شرکت نفت با توجه به همان مصوبه به دفاع از آن می پردازند و مراجع قانونی نیز با استناد به آن مصوبه، رای را بر علیه منابع طبیعی صادر می کند.

در پایان محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با جمع بندی مطالب گفته شده اظهار داشت: در خصوص مطالب بیان شده باید پیگیری صورت گیرد. واگذاری زمین ها به نفت مصوبه نیست بلکه ابلاغیه است و حتا اگر مصوب هم شده باشد، باید تصیح شود. کار نفت برداشت ذخایر نفتی است و به 9 هزار هکتار زمین نیازی ندارد. آیا در خلیج فارس که از پارس جنوبی استخراج می شود، دریا را واگذار کرده اند. واگذاری عرصه ها به شرکت نفت یک چیز من درآوردی و اشتباه است و منطقی نیست.

حجتی افزود: کل زمین های وزارت نفت تا کنون 9 هزار هکتار بوده که حالا در یک شهری، یک میدان نفتی 9 هزار هکتار زمین بگیرد؟ باید بر اساس مقررات پیگیری و منعکس شود و هرکسی سر جای خودش برگرد.

وی در ادامه ضمن اشاره به شرکت ها و قراردادهای زیان ده گفت: وقتی در یک مدت مشخص شرکتی نتواند از عهده ی کاری برآید، آن قرارداد یا باید بازبینی شود و یا لغو شود؛ چه ستاد معین باشد و چه دریا کنار. لذا باید دنبال شود تا این مسئله بر طرف شود.

وزیر جهاد کشاورزی هم چنین به مشکل شرکت پرواربندی خرمشهر اشاره کرد و بیان داشت: در مورد پروار بندی، دیدگاهی هست که تا کنون توجه نشده است. از نظر من دامداری چه در زمینه ی دام و چه پروار باید با زراعت تلفیق شود. دامداری که بخواهد تمام علوفه اش را از بازار بخرد، دامدار موفقی نیست زیرا این کار اقتصادی نیست. داستان تولید در بخش کشاورزی یک داستان به هم پیوسته و یک زنجیر به هم پیوسته است. 


او اضافه کرد: هر کس چنین مجوزهایی در این چند دهه در این مملکت داده، به مردم و کشور ظلم کرده است.
حجتی در پایان اظهار داشت: امیدواریم آن چه امروز توافق کردیم، و آن چه امروز ملاحظه کردیم، هر چه زودتر به بار بنشیند و زمین های بایر اکنون تبدیل به باغ های فنی و مهندسی و قابل قبولی شود و در زمینه ی نخیلات و مرکبات و دیگر محصولات کشاورزی بتوانیم باغ های در سطح 10 هزار هکتار در خرمشهر داشته باشیم.

وی افزود: همه ی ما به خرمشهر و مردم خرمشهر مدیونیم. این سرزمین حماسه ها آفریده و لذا باید دین خود را به این منطقه ادا کنیم. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار