شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۸۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
سارا ممبینی


 بررسی علل پیشرفت کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی برخوردار هستند . جهان امروز دریافته است که آموزش افراد نوعی سرمایه گذاری ملی است و هرکشوری که در این راه تلاش بیشتری کند، بدون شک از رشد بیشتری در آینده برخوردار خواهد شد. چون سرمایه انسانی که در نتیجه ی آموزش حاصل می شود ،از مهم ترین عوامل توسعه جوامع به شمار می آیند.

فرآیندهای آموزشی علاوه بر اینکه سبب پرورش نیروهای علمی و متخصص می شود اگر از بسترهای استاندارد و مناسبی برخوردار باشند ،نیروهایی را به جامعه تحویل خواهند داد که علاوه بر اینکه از فضیلت های اخلاقی برخوردار هستند ، درک و فهم بالایی نیز نسبت به مسائل سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه ی خود دارند.

انسان ها عوامل فعال و فکری جوامع می باشند وبی شک مهمترین دورانی که این سرمایه های ملی را پرورش می دهد، دوران مدرسه است که بعدها خروجی فرآیندهای آموزشی، به جامعه و دستگاه های اجرایی وارد می شوند و ضمن قرار گیری در مقام تصمیم سازی و تصمیم گیری بر مسائل جامعه و کشور تاثیر گذار خواهند بود.

فارغ التحصیلان آموزش دیده برای اینکه بتوانند وظایف محول شده ی خود را به خوبی انجام دهند، نیاز دارند تا از آموزش های مطابق با استاندارهای ملی و بین المللی برخوردار شوند.تا هم بتوانند در زندگی خانوادگی خود موفق عمل کنند و هم در زندگی اجتماعی فرد موثری باشند. این نیروها می توانند در کنار اشتغال در دستگاه ها یا سازمان ها و یا کسب و کارهای غیردولتی ، سازمان های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را متراکم می سازندو توسعه ی ملی را به جلو ببرند. به وضوح کشوری که نتواند مهارت ها و دانش مردمش را توسعه دهد به نحو مؤثری به بهره برداری برساند، قادر نخواهد بود توسعه را در کشور به پیش ببرد.

یکی از فاکتورهای مورد نیاز در رشد ،واقع بینی و قرار گرفتن در مسیر توسعه در جوامع ،آموزش های سیاسی است که بیشتر اوقات در کلاس های درس مغفول می مانند و این درحالی است که جای خالی چنین آموزش هایی سبب ناآگاهی و درک نادرست دانش آموزان از تحولات سیاسی موجود در جامعه می شود . دانش آموزانی که تحت آموزش های سیاسی قرار نگیرند بعضا نمی توانند وقایع جوامع خود را تحلیل کنند ووقتی به سن رای دادن می رسند ،ممکن است دست به انتخاب نادرست زده و در انجام تکلیف سیاسی خویش مرتکب اشتباه شوند.

وزیر آموزش و پرورش نیز تربیت سیاسی را در کنار تربیت اعتقادی ، اخلاقی، اجتماعی و تربیت زیبا‌شناختی، تربیت بدنی ، تندرستی و تربیت علمی جزو شاخص های مورد نظر در برنامه‌های تدوین شده سند تحول آموزش و پرورش می داند ، وی در همین راستا اعلام می دارد که باید به شوراهای دانش آموزی در مدرسه، منطقه و استان که ماحصل آنها تشکیل مجلس دانش‌آموزی است، توجه ویژه ای شود تا سلسله مراتب حضور دانش آموزان در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی حفظ شده و دانش آموزان از این طریق ضمن تربیت سیاسی و اجتماعی ، درک متقابل ، سعه ی صدر ، دموکراسی، قدرت تحمل مخالف ، به رسمیت شناختن حقوق دیگران ،تصمیم گیری و تصمیم سازی در حوزه ی سیاست و جامعه را تمرین کنند.

از این رو لزوم پرداختن صحیح به این نوع تربیت در مدارس و کلاس های درس به عنوان یکی از اصلی ترین مبانی ورود نوجوانان و جوانان دانش آموز به عرصه ی اظهار نظرو فعالیت های مهم در کشور به چشم می خورد و با توجه به نزدیک بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری لزوم این امر بیشتر احساس می شود. در عین حال باید دانش آموزان دبیرستانی را که برای اولین بار امکان شرکت در دهمین دوره ی  انتخابات مجلس شورای اسلامی را پیدا می کنند ، ضمن دادن آگاهی های لازم ،برای حضور در عرصه ی انتخابات تشویق کرد.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۲
comment
comment
مردانی محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۹
comment
0
3
comment با سلام و تشکر فراوان از درایت و هوش سیاسی و آینده نگری شما جوان فعال در عرصه رسانه
comment
حمید محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۰
comment
0
3
comment از خانم ممبینی که این مسئله مهم که جایگاهی در دولت های نهم ودهم نداشت را طرح نمودند کمال سپاسگزاری را دارم و جا دارد این حلقه مفقوده در رشد دانش آموزان یعنی رشد شناخت سیاست در قشر نوجوان وآینده ساز را دولت تدبیر وامید را که مغفول مانده برنامه ریزی و عملیاتی کند که آینده کشور در دست این نوجوانان می باشد
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار