شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۹۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۰
جانعلی خورشیدی عضو شورای شهر اهواز تاکید کرد:
به دلایلی که عرض کردم شورای شهر اهواز در یکسال ابتدایی خود عملکرد مطلوبی نداشته است اما در سال دوم عملکرد خوبی را تجربه کردیم
حسن اخلاق، روابط عمومی بالا و حضور میدانی در بازدید از مناطق و محلات شهر از جمله ویژگی های جانعلی خورشیدی عضو شورای اسلامی شهر اهواز است. خورشیدی، فرهنگی است و سه دهه در آموزش و پرورش خدمت کرده است.

در مباحث مختلفی که در شورای شهر ایجاد می شود سعی می کند پیش از اظهارنظر، مطالعه و تا آنجایی که امکان دارد با رویکرد فرهنگی نظراتش را بیان کند. او در برخی از نطق هایش نیز سعی کرده نقدی کارشناسی بر مشکلات شهری داشته باشد و در مواردی، موضوعات زیست محیطی و آلودگی هوا، وضعیت جاده های بین شهری و بهداشت و سلامت را مورد توجه قرار داده است. او بارها خواستار تحقق مدیریت شهری و متناسب شدن اختیارات شورا با مسئولیت های آن و توقعات و انتظاراتی که شهروندان دارند، شده است و در این گفتگو نیز بر ظرفیت های تعریف شده قانون اساسی برای نهاد شورا تاکید می کند.

وی در سال دوم شورا معاونت اجرایی شورای شهر را بعهده داشته و در دو سال گذشته دهها بازدید میدانی از محلات و مناطق مختلف شهر اهواز داشته و صدای مردم این مناطق را از نزدیک شنیده و آن را در شورای شهر بازتاب داده است و در این مصاحبه نیز برخی از مطالبات مردمی را بیان می کند. این گفتگو را با هم می خوانیم؛

** عملکرد شورای شهر اهواز را در دوسال گذشته چگونه ارزیابی می کنید؟
شورا از نیمه دوم سال 92 فعالیت خود را آغاز کرد. درآن زمان دو موضوع بر سر راه شورا وجود داشت، یکی اینکه بودجه سال بسته شده بود و دیگر مبنای تشکیلاتی شورا که بر اساس 9 نفر بود و نه 21 نفر و تصویب بودجه محصول نظر قائم مقامی شورا یعنی استانداری بود.

نکته ی دیگری که باعث شد شورا در نیمه اول سال آغاز فعالیتش در موضوع اقتصادی نظارت کامل نداشته باشد، انتخاب شدن حسابرس ها توسط قائم مقام شورا بود. قاعداً حسابرس باید نماینده شورا باشد اما در حقیقت نماینده شهرداری بودند.

در این زمینه تلاش بسیاری پس از بررسی تفریغ بودجه در شورا، شهرداری را متقاعد سازیم که حسابرس را شورا انتخاب نماید.

در شورای شهر بررسی هایی که از لحاظ کارشناسی و تخصصی انجام دادیم، میزان بودجه ای که بسته شده بود، بودجه ای نبود که نیازهای شهر اهواز را برآورده کند.

به دلایلی که عرض کردم شورای شهر اهواز در یکسال ابتدایی خود عملکرد مطلوبی نداشته است اما در سال دوم عملکرد خوبی را تجربه کردیم و مطمئن باشید در سال سوم بهتر از آن نیز می شود.

البته بنده معتقدم پتانسیل فردی اعضای شورا و پرسنل شهرداری خیلی بالاتر از آن چیزی است که خروجی دارد. 

ضرورت اجرایی شدن رویکرد قانون اساسی به نهاد شورا

یکی از عیب های بزرگی که در استان ما وجود دارد تمرین نکردن انجام کار گروهی است. وقتی که ما استان مان را با سایر استان ها مقایسه می کنیم، می بینیم که سلایق و تفکرات افراد متفاوت است اما چه می شود که آن ها در خیلی از زمینه ها موفق اند اما استان ما ناموفق؟!

ما نیاز به تمرین کارگروهی داریم تا بعبارتی یک تیم ملی کاری ایجاد کنیم. متاسفانه تاکنون به این هماهنگی تیمی نرسیده ایم.

دلایل مختلفی برای این کار وجود دارد که یکی از آنها آموزش کار گروهی است.

  
ما باید به این باور برسیم که هرکس برای خودش کار می کند، اگر احساس شد که برای دیگران کار می کنیم، اراده مان سست می شود.

نکته دیگر این است که شورای شهر آن چیزی نیستند که مردم انتخاب کردند و از آن توقع دارند. حتی در مجموعه شهرداری هم، از این جهت که سازمان ها به شورا می گویند شورا حق دخالت در تفریغ بودجه ما را ندارد یا شورا اصلا نمی داند بودجه در چه زمینه هایی هزینه شده است. فلان سازمان می گوید هیات مدیره همه کاره است و کسی بر این کار حاکم نیست، خوب چطور شرکت ها و سازمان های وابسته به شهرداری که 300 میلیارد تومان از بودجه را گرفتند، شورا حق دخالت ندارد؟ 

مثلاً بودجه سازمان عمران ساحل کارون که در شورا برای تفریغ می آید وقتی عضو شوا نمی داند که در کجا هزینه می شود، چرا باید آن را تفریغ کند. تصویب بودجه این سازمان بر گردن ماست اما عملا نظارت بر آن از گردن ما ساقط است.

رئیس سازمان قطار شهری تنها برای پاسخ به سوالات و ابهامات در شورا حاضر می شود. اعضای شورا فقط برای بازدید از پروژه های قطار شهری حضور پیدا می کنند و عملاً نقشی در آن ندارند. 50 درصد از سرمایه قطار شهری وابسته به شهرداری است در حالی که در اصفهان و خراسان رضوی قطار شهری زیر نظر شهرداری و با نظارت شورا فعالیت می کند.

در خیلی از جاهایی که شوا قصد نظارت دارد، قانون گذار دست اعضا را بسته است. در بسیاری از شورای سازمانها، شورای شهر نماینده هم ندارد.

از طرفی طبق قانون، تشکیلات شهرداری ها را وزارت کشور با اطلاع شورا و پیشنهاد شهردار تعیین می کند، این انفاق یعنی عملاً شورای شهر هیچ کاره است.

در واقع قانون گذاران به نوعی شوراهای شهر را کنار زدند و مسئولین هم بدشان نمی آید که شورا یک نهاد سمبلیک باشد.

ما باید بپذیریم که مردم ما مردم 100 سال پیش نیستند، در کسری از ثانیه نقش شوراها در سایر استانها و کشورها را مطلع می شوند. 
وقتی قانون گذار ما حتی حقوقی که قانون اساسی برای شوراها پیش بینی کرده را به شوراها نداده و شورای شهر را مانند یک نوجوان تلقی می کنند در حالی که بنده چندین بار در شورا فریاد زده ام که شورا بزرگ شده است، شورا بلوغ پیدا کرده است پس باید حقوق و اختیارات شان را بدهند.

مگر شورای شهر منتخب مردم نیست، مگر مورد اعتماد نیست؟ چرا هرکسی می آید پاره ای از اختیارات شوراها را کم می کند؟

مشکلات و چالش ها زیاد است و با وجود همت و تلاشی که برای اصلاح امور داریم بنده هنوز به کاری که می کنیم ناراضی هستم زیرا پتانسیل مان را خیلی بالاتر از اینها می بینم.

** این که فرمودید قانون گذار دست شورای شهر را بسته است، این امر فقط در اهواز اینگونه است یا در کلانشهر های دیگر کشور نیز به این صورت است؟
با توجه به سابقه کاری خودم در مسایل مالی، اداری و حقوقی، در این قانون نقص هایی می بینم. اما بعضی اوقات تعامل میان شهرداری و شورا فراتر از بحث قانون است و به نوع تعامل و نگاه مسئولان و دولتمردان به نهاد شورا بستگی دارد. اگر این تعامل نباشد و بخواهیم براساس قانون پیش برویم، می بینیم که قانون گذار در خیلی از جاها دست ما را بسته است و اگر در یک محکمه ای برای قضاوت برویم، حق با طرف مقابل خواهد بود. در عین حال اگر شاهد تعامل سازنده ای میان شورا و دستگاهها باشیم می توان بخشی از خلاءها را جبران نمود.

بحث کلی بنده این است که چرا قانون گذار بحث نمایندگی را در قانون پر رنگ نکرده است. این موضوع در شهرهای دیگر کشور نیز اینگونه است. اگر در حال حاضر از نمایندگان سوال شود که چرا فلان کار را نکردید، دلیل آن نقض قوانین توسط ماده ای دیگر از همان قانون است.

سوال بنده این است چرا نباید یک عضو شورا در عزل و نصب ها دخالت کند. بالاخره اعضای شورا نقش نظارتی دارند. عضو شورا باید بتواند بگوید که آقای شهردار اگر مسئولی عزل و نصب می کنی، فرد جدید باید از قبلی قوی تر باشد.

ضرورت اجرایی شدن رویکرد قانون اساسی به نهاد شورا

یا مثلاً حذف و ادغام معاونت ها نباید فقط با اطلاع شورا باشد بلکه باید از کمیسیون های تخصصی شورای شهر مانند کمیسیون برنامه و بودجه نظرخواهی شود.

اخیرا بحث هایی هم در خصوص تغییراتی در ساختار شهرداری اهواز و حذف یا ادغام معاونت فرهنگی اجتماعی و سازمان فرهنگی ورزشی مطرح شده است نظر شما در این زمینه چیست؟
بنده از همینجا به مسئولان شهرداری می گویم که شهرداری ها دو کارکرد فرهنگی و اقتصادی دارند. لذا به ساختار فرهنگی موجود نباید دست زد. جمعی از اساتید دانشگاه ها، روحانیون و فرهنگیان بر این عقیده تاکید دارند که نباید تشکیلات فرهنگی و اجتماعی تضعیف شود شود بلکه باید تشکیلات و ساختار موجود قوی تر و منسجم تر بشود.

بنده به نمایندگی از شورای شهر اعلام می کنم که هیچ کدام از اعضا راضی به وارد شدن خدشه به معاونت فرهنگی و سازمان فرهنگی ورزشی و تشکیلات آنها نیستند.

ما باید این را بدانیم که کارهای فرهنگی برخلاف دیگر فعالیت ها دیربازده است و بعضی از افرادی که با این کار موافق هستند، تاکنون کار فرهنگی نکرده اند و با این حوزه آشنایی ندارند. شهرهایی مانند تبریز و اصفهان و مشهد و تهران هم که در فرهنگسازی و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی شهرهای موفق و سرآمد هستند نه تنها دنبال حذف و یا ادغام تشکیلات فرهنگی شان نیستند بلکه آنرا قوی تر می کنند و ارتقا می دهند.

مقام معظم رهبری مرتب بر ضرورت توجه به فرهنگ و فعالیت های فرهنگی تاکید می فرمایند و این موضوع را از اولویت ها در حوزه مدیریت شهری می دانند. باید توجه کنیم که شهرداری ها نهادهای اجتماعی و فرهنگی هستند و نهادهای خدماتی و عمرانیِ صِرف نیستند.

** به نظر شما دلیل طرح موضوع حذف یا ادغام معاونت فرهنگی باتوجه به مرزنشین بودن استان و ورود فرهنگ های صادراتی و هجمه فرهنگی دشمن مانند وهابیت و... چیست؟
طبق صحبت هایی که قبلاً در شورا در این زمینه مطرح شد، طرح حذف  معاونت فرهنگی یا ادغام آن با سازمان فرهنگی ورزشی رای نیاورد. حال که زمزمه های حذف معاونت فرهنگی شهرداری با اطلاع شورا مطرح شده است در حالی که اعضای شورا با آن مخالفند، شما اصحاب رسانه به کمک ما بیایید. شما بهتر از من می دانیم در لب مرز چه خبر است. اگر معاونت فرهنگی در اهواز حذف و یا به سطح یک سازمان ادغام و تقلیل پیدا کرد، شک نکنید شهرهای دیگر استان به تبعیت از مرکز استان این کار را می کنند. اگر بنده نماینده مردم هستم اعلام می کنم با این کار مخالف هستم.

در شهرداری معاونت هایی است که از صبح تا غروب چهار متن کاغذ نمی نویسند. چرا معاونت اداری و مالی و معاونت برنامه ریزی را ادغام نمی کنند که هرچه برنامه بودجه و هزینه داشته باشیم در آنجا برنامه ریزی شود.

** در مورد مرکز مطالعات و پژوهش های شورای شهر اهواز توضیحاتی ارائه بفرمایید.
این مرکز دو بحث موازی در شهرداری و شورای شهر است یعنی هم در شهرداری و هم در شورای شهر وجود دارد. در شهرداری به دلیل پشتوانه مالی قوی تر عمل شده است اما در شورا در حد یک اسم باقی مانده است و برنامه خاصی در شورا در این زمینه نداشته ایم.

بنده امروز اعلام می کنم که وجود این مرکز در شورا یک نیاز است و باید شورا در سال سوم در این بحث محکم تر وارد شود.

زمانی که مشکل آلایندگی در اهواز مطرح شد و با توجه به افزایش روزافزون آمار سرطان در استان مشاهده کردیم که مردم از لحاظ بهداشتی در تهدید هستند، کمیته بهداشت را در شورا تشکیل دادیم. اما متاسفانه قانون گذار دست شورای شهر را برای تذکر و زیر سوال بردن مسئولین مربوطه بسته بود. سوال بنده این است اگر ما در شورا در مورد مسائل اجتماعی و ناامنی بحث کنیم اختیارات ما کجاست؟

**با توجه به تجربیات و مطالعاتی که داشته اید مهمترین مسئله فراروی کارکرد شوراها را چه می دانید؟
به عقیده بنده، مهمترین مسئله همین بحث تحقق مدیریت واحد شهری و قرار گرفتن شوراها در همان جایگاهی است که قانون اساسی پیش بینی کرده است. به هر حال ما معتقدیم قانون اساسی میثاق ملی ما و خونبهای شهدای ماست. اعضای شورا منتخبان مردم هستند. در واقع دیده بانان شهر هستند و شهر، فقط شهرداری نیست. بحث آلودگی های محیط زیستی، ناهنجاری های اجتماعی، مسائل فرهنگی، آموزش و پرورش و بهداشت و سلامت همه به اعضای شورا بعنوان نمایندگان مردم مربوط است. در قانون اساسی هم بر این موضوع تاکید شده است.

 خوب باید در این رابطه و برای اجرایی شدن نگاه حاکم بر قانون اساسی درباره شوراها، قوانین عادی تصویب بشود و زمینه تحقق مدیریت واحد شهری فراهم شود تا نمایندگان مردم بتوانند خواسته ها و مطالبات مردم را از سایر دستگاهها هم پیگیری کنند.

** شما در یکسال گذشته به عنوان معاون اجرایی شورا فعالیت داشتید، لطفاً در خصوص فعالیت این معاونت توضیحاتی ارائه کنید.
بنده به محض ورود به شورا و با مشاهده تشکیلات  شورا، متوجه شدم یک ضعفی وجود دارد و آن عدم وجود معاونت اجرایی بود. 

معاونت اجرایی وظیفه پیگیری مصوبات شورا را دارد. این معاونت پس از تهران، به عنوان دومین معاونت اجرایی در شوراهای کشور تشکیل شد.

برای این معاون دو ماموریت تعریف شده است که یکی از آنها برای راه اندازی تشکیلات مورد نیاز اعضای شورا از لحاظ اداری، مالی و تشکیلاتی و دیگری انسجام بخشی و پاسخگوی مسئولین حیطه شهرداری اهواز به اعضای شورا است. این معاونت در سال گذشته، ایجاد شد که امیدواریم در سال دوم موفق تر از گذشته باشد.

** با توجه به بازدیدهای میدانی شما از سطح شهر اهواز ، مشکلات اصلی مردم را چه می دانید؟
در اهواز هم مناطق کم برخوردار وجود دارد و هم مناطق برخوردار وجود دارد. اما آنقدر از این مناطق برخوردار غافل شدیم که در حال تبدیل شدن به مناطق کم برخوردار هستند.

در این زمینه چند محور وجود دارد. ما باید روی موضوع فرهنگ سازی بیشتر توجه کنیم. مورد دیگر افزایش سرعت عملیات پروژه های اجرایی در سطح شهر است.

به عقیده بنده امروز شهرداری با یک بحران دست و پنجه نرم می کند. اثرات بحران هایی مانند بیکاری، کمبود پول و تحریم امروز در شهر اهواز نمایان شده است.

مشکل دیگر در پرداخت عوارض است. تنها 50 درصد مردم در حالت خوشبینانه عوارض خود را به شهرداری پرداخت می کنند.

در اهواز 5 شرکت مادر وجود دارد، شرکت های مانند ملی حفاری، نفت و فولاد که در پرداخت عوارض خود با مشکل مواجه هستند. در تحقیقاتی که بنده انجام دادم متوجه شدم، عوارضی که این شرکت ها به دلیل آلایندگی هوای اهواز به دارایی پرداخت می شود، به تهران می رود. این در حالی است که اگر تنها 50 درصد آن به شهرداری تزریق شود، طی مدت دو سال آینده شهرداری اهواز متحول خواهد شد.

کار پرداخت عوارض این شرکت ها به گونه ای شده است که تا ماشین های شهرداری در درب شرکت خاک نریزند و کارگران شهرداری آنجا تجمع نکنند، عوارضی پرداخت نمی شود. چندی پیش حساب های یکی از شرکت های صنعتی در اهواز به دلیل پرداخت نکردن عوارض توسط شهردار منطقه مسدود شد که پس از وساطت هایی که صورت گرفت و پس از دریافت چک عوارض شهرداری، مشکل مرتفع گردید. البته این شرکت ها نیز اعلام می کنند که مشکل مالی دارند.

بنده این انتظار را از مدیران شرکت ها و سازمان دارم که دست به دست هم بدهند. این شهر متعلق به یک نفر نیست، این شهر متعلق به شورای شهر نیست. شورایی که اکنون حرف می زند نماینده بیش از یک میلیون شهروند است. ما انتظار داریم صدای نمایندگان مردم در شورا شنیده شود و حقوق مردم ادا شود.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۶
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
comment
0
0
comment اعضای شورا منتخب مردم هستند !
comment
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
comment
0
0
comment بلکه خودتون بگویید عملکردتان خوب است،
بنده بعنوان مهندس عمران وکارشناس شهرداری عملکرد دوره کتانباف را یکصدبرابر از شما میدانم،
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
comment
0
0
comment سلام در آستانه ماه محرم هستیم آقای شورا ارادت شما به آقا امام حسین چگونه است . شورا چه برنامه هایی برای ایام ماه محرم دارد . چرا به آن اشاره ای نداشته اید . آقای شورا شما سه دهه کار فرهنگی کرده اید توجه شما به فرهنگیان و فرهنگ عاشورا چیست ؟
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
comment
0
0
comment سلام عضو شورای ناراضی شهر از چه ناراضی هستی چرا پتانسیل های خودت را و کارهایی که انجام داده اس چیزی نمی گویید ؟
comment
عبدالله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
comment
0
0
comment سلام یاد بگیر


امام صادق (عليه السلام) :

«إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ عليه السلام أربَعينَ صَباحا بِالدَّمِ، و إنَّ الأَرضَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالسَّوادِ، و إنَّ الشَّمسَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالكُسوفِ وَ الحُمرَةِ؛»

«آسمان تا چهل روز، بر حسين عليه السلام خون گريست و زمين تا چهل روز، با وزش بادِ سياه گريست و خورشيد تا چهل روز، با گرفتگى و سرخ شدن گريست.»

(بحار الأنوار: ج ٤٥، ص ٢٠٦، ح 13)

به جرات می توان گفت مهمترین مطلب در خصوص واقعه عاشورا همانا درک عاشورا است ، موضوعی که متاسفانه نه تنها به درستی درک بلکه حتی بیان هم نشده است ، به منظور درک این واقعه باید سراغ اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا رفت که اهداف قیام حضرت را می توان به طور کلی در موارد زیر بیان کرد.

· احیای مظاهر و نشانه های اسلام اصیل و ناب محمدی

· اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین های اسلامی

· مبارزه با ستمگران جهت تامین امنیت بر مردم مظلوم و ستمدیده

· فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی

نکته مهم تر از همه این است که نهضت عاشورا در احیای عزت اسلامی تاثیر چشمگیری دارد و این موضوع نیز بر همه روشن است که مهمترین بازتاب قیام عاشورا حفظ و بقای اسلام بوده است. بنی امیه در زمان خلافت یزید در پی ویران کردن ریشه اصیل دین مبین پیامبر اکرم(ص) بودند ، امام حسین(ع) با حماسه خونین خود چهره کریه بنی امیه را فاش و با از بین بردن مشروعیت و مقبولیت آن ، بقای اصول اعتقادات مسلمانان دین را تضمین نمودند،که صد البته نهضت سید الشهدا تنها در این مقوله خلاصه نمی شود. بلکه این نهضت در احیای فرهنگ شهادت طلبی ، ایثار و ظلم ستیزی و نفرت انگیزی به سلاطین مستکبر و بازگشت به سوی اصالت های عصر نبوی نقش مهمی ایفا نمودند . و همه اینها موجب بازگشت عزت از دست رفته مسلمانان گردید. (ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه)

در عصر حاضر متاسفانه هستند دولت ها و سلاطینی که همچون یزید زمان عمل کرده و در پی نابودی اصول و مبانی دین پیامبر اکرم(ص)اند، از آن جمله دولت بی کفایت آل سعود در عربستان است که خود را خادم حرم امن الهی میداند اما در پشت پرده حامی اصلی گروهک های تروریستی است ، گروهکهایی که به نام اسلام و شریعت در سوریه ،عراق ، یمن و افغانستان علیه مردم مظلوم و بی دفاع دست به جنایت می زنند .جنایاتی که دل هر انسان آزاده ای را با هر دین و مذهبی به درد میاورد.( ... وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ)

سردمداران آل سعود با همراهی کشورهای عربی دست نشانده خود در منطقه و برخی از قدرت های جهانی با سیاست اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و به تعبیر مقام معظم رهبری(مد) موزی گری سعی دارند تا مانع از اتحاد مسلمین و قدرت گرفتن آنها شوند، حمله به یمن ،حمایت از تروریستهای داعش در سوریه، عراق و لبنان از جمله اقدامات آشکار این دولت دست نشانده غربی/عربی در رسیدن به این هدف شوم است که انشاءالله در آینده نزدیک دامن گیر خودشان خواهد شد.( يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم)

دولت بی تدبیر سعودی به تازگی دست افراد نا اهل و ناپخته ای افتاده است و همین امر این کشور را دچار اشتباهات راهبردی در منطقه کرده .در واقع این اشتباهات ماهیت دولت عربستان و مذهب وهابیت را بیش از پیش برای مسلمانان جهان آشکار ساخته است. از جمله این اشتباهات که در حافظه تاریخی تمام مسلمانان ثبت خواهد شد فاجعه منا و کشته شدن بیش از 4700هزار نفر از حاجیان در سرزمین امن الهی است که بیش از هر چیز بی کفایتی و سوء مدیریت ال سعود را به خوبی روشن میسازد .

امسال ماه محرم رنگ بویی ویژه دارد، ملت شریف و شهید پرور ایران اسلامی داغدار عزیزان مهاجریست که کربلا را در منا و حسین را در سرزمین وحی زیارت کردند، حاجیانی که کربلایی رفتند تا با لباس احرام به قیام عاشورا بپیوندند و با سید و سالار شهیدان هم نشین گردند، روحشان شاد و یادشان کربلایی باد.( وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ)





رامی علاسوند مقدم

رییس شورای اسلامی کلان شهر اهـواز







کد: 27963
نویسنده خبر: اپراتور شورای شهر




تصاویر مرتبط
پیام ریس شورای اسلامی کلانشهر اهوازبه مناسبت آغاز ماه محرم


امتیاز بندی
12345


در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.























کمیسیون ها






















کمیته ها







































امام صادق (عليه السلام) :

«إنَّ السَّماءَ بَكَت عَلَى الحُسَينِ عليه السلام أربَعينَ صَباحا بِالدَّمِ، و إنَّ الأَرضَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالسَّوادِ، و إنَّ الشَّمسَ بَكَت أربَعينَ صَباحا بِالكُسوفِ وَ الحُمرَةِ؛»

«آسمان تا چهل روز، بر حسين عليه السلام خون گريست و زمين تا چهل روز، با وزش بادِ سياه گريست و خورشيد تا چهل روز، با گرفتگى و سرخ شدن گريست.»

(بحار الأنوار: ج ٤٥، ص ٢٠٦، ح 13)

به جرات می توان گفت مهمترین مطلب در خصوص واقعه عاشورا همانا درک عاشورا است ، موضوعی که متاسفانه نه تنها به درستی درک بلکه حتی بیان هم نشده است ، به منظور درک این واقعه باید سراغ اهداف امام حسین (ع) از قیام عاشورا رفت که اهداف قیام حضرت را می توان به طور کلی در موارد زیر بیان کرد.

· احیای مظاهر و نشانه های اسلام اصیل و ناب محمدی

· اصلاح و بهبود وضع مردم سرزمین های اسلامی

· مبارزه با ستمگران جهت تامین امنیت بر مردم مظلوم و ستمدیده

· فراهم ساختن بستری مناسب برای عمل به احکام و واجبات الهی

نکته مهم تر از همه این است که نهضت عاشورا در احیای عزت اسلامی تاثیر چشمگیری دارد و این موضوع نیز بر همه روشن است که مهمترین بازتاب قیام عاشورا حفظ و بقای اسلام بوده است. بنی امیه در زمان خلافت یزید در پی ویران کردن ریشه اصیل دین مبین پیامبر اکرم(ص) بودند ، امام حسین(ع) با حماسه خونین خود چهره کریه بنی امیه را فاش و با از بین بردن مشروعیت و مقبولیت آن ، بقای اصول اعتقادات مسلمانان دین را تضمین نمودند،که صد البته نهضت سید الشهدا تنها در این مقوله خلاصه نمی شود. بلکه این نهضت در احیای فرهنگ شهادت طلبی ، ایثار و ظلم ستیزی و نفرت انگیزی به سلاطین مستکبر و بازگشت به سوی اصالت های عصر نبوی نقش مهمی ایفا نمودند . و همه اینها موجب بازگشت عزت از دست رفته مسلمانان گردید. (ان الحسین مصباح الهدی و سفینه النجاه)

در عصر حاضر متاسفانه هستند دولت ها و سلاطینی که همچون یزید زمان عمل کرده و در پی نابودی اصول و مبانی دین پیامبر اکرم(ص)اند، از آن جمله دولت بی کفایت آل سعود در عربستان است که خود را خادم حرم امن الهی میداند اما در پشت پرده حامی اصلی گروهک های تروریستی است ، گروهکهایی که به نام اسلام و شریعت در سوریه ،عراق ، یمن و افغانستان علیه مردم مظلوم و بی دفاع دست به جنایت می زنند .جنایاتی که دل هر انسان آزاده ای را با هر دین و مذهبی به درد میاورد.( ... وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ)

سردمداران آل سعود با همراهی کشورهای عربی دست نشانده خود در منطقه و برخی از قدرت های جهانی با سیاست اختلاف افکنی میان شیعه و سنی و به تعبیر مقام معظم رهبری(مد) موزی گری سعی دارند تا مانع از اتحاد مسلمین و قدرت گرفتن آنها شوند، حمله به یمن ،حمایت از تروریستهای داعش در سوریه، عراق و لبنان از جمله اقدامات آشکار این دولت دست نشانده غربی/عربی در رسیدن به این هدف شوم است که انشاءالله در آینده نزدیک دامن گیر خودشان خواهد شد.( يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُركُم وَيُثَبِّت أَقدامَكُم)

دولت بی تدبیر سعودی به تازگی دست افراد نا اهل و ناپخته ای افتاده است و همین امر این کشور را دچار اشتباهات راهبردی در منطقه کرده .در واقع این اشتباهات ماهیت دولت عربستان و مذهب وهابیت را بیش از پیش برای مسلمانان جهان آشکار ساخته است. از جمله این اشتباهات که در حافظه تاریخی تمام مسلمانان ثبت خواهد شد فاجعه منا و کشته شدن بیش از 4700هزار نفر از حاجیان در سرزمین امن الهی است که بیش از هر چیز بی کفایتی و سوء مدیریت ال سعود را به خوبی روشن میسازد .

امسال ماه محرم رنگ بویی ویژه دارد، ملت شریف و شهید پرور ایران اسلامی داغدار عزیزان مهاجریست که کربلا را در منا و حسین را در سرزمین وحی زیارت کردند، حاجیانی که کربلایی رفتند تا با لباس احرام به قیام عاشورا بپیوندند و با سید و سالار شهیدان هم نشین گردند، روحشان شاد و یادشان کربلایی باد.( وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ۚ بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ)





رامی علاسوند مقدم

رییس شورای اسلامی کلان شهر اهـواز







کد: 27963
نویسنده خبر: اپراتور شورای شهر




تصاویر مرتبط
پیام ریس شورای اسلامی کلانشهر اهوازبه مناسبت آغاز ماه محرم


امتیاز بندی
12345


در حال حاضر هیچ نظری ارسال نشده است
ارسال نظر:
تنها کاربران ثبت نام کرده مجاز به ارسال نظر می باشند.























کمیسیون ها






















کمیته ها
comment
فرزاد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
comment
0
0
comment سلام ودرود به جانعلی خورشیدی که شخصیت مردمی دارد وهمیشه همه انتقادها رو قبول دارد وحداقل تا به امروز اثبات کرده که منفعت طلب نیست ودنبال خیلی از مسایل نیست
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار