شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۶۹۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۳
سارا ممبینی


پارچه های سیاه و سبز مزین به "السلام علیک یا ابا عبدالله " بر فراز بام های شهربه آرامی تکان می خورند . شهر مهیای عزاداری سالار شهیدان است و رنگ و بوی محرم گرفته است .نام حسین (ع) از خلال بیرق های برافراشته بر بام ها، آزادگی ، مردانگی ، شجاعت ، ایثار ، امید ، عشق و انسانیت را به ذهن متبادر می سازد .چنین ویژگی هایی برترین فضایل انسانی اند و در واقعه ی عاشورا به عینه قابل لمس هستند.

گریزی به واقعه ی عاشورا نشان می دهد که انسانیت از ماندگارترین پیام های این واقعه ی تاریخی است .نمود حضور دین در زندگی یک فرد ،بزرگی روح ، عزت و کرامت انسانی و تسلیم نشدن در برابر وسوسه هایی است که انسانیت را زایل و روح را مخدوش می کند .با درک عاشورا می توانیم انسان بمانیم ، انسانیت خود را حفظ کنیم و فضایل انسانی را در جامعه ترویج دهیم .

آزادگی از پیام دیگری است که عاشورا در پیشینه ی تاریخی دین و سرزمین مان به ودیعه نهاده است .آنجایی که امام حسین (ع) یارانش را جمع کرد و به ایشان فرمود " من تکلیف دارم و این دشمنان با من سروکار دارند ، اگر شما هم بمانید کشته می شوید و هیچ تکلیفی بر شما نیست " امام شهیدان، بیعت خویش را از یارانش برداشت و سپس چراغ ها را خاموش کرد و فرمود :" هرکس که می خواهد از همین راه که آمده است ، بازگردد" آیا آزادی عمل و اختیاری به این وسعت در طول تاریخ متصور است .امام حسین (ع) با احترام به اصل آزاد منشی ، آزادی در تصمیم گیری و احترام به تفکر افراد می خواست کسانی در کنارش بمانند که در باطن بر اهمیت موضوع آگاه باشند وماندن از روی جبر و اجبار را نمی خواست .

کنترل اجتماعی ، دیگر پیامی است که تحلیلگران در قیام عاشورا به آن استناد می کنند . از آنجایی که جامعه یک سیستم است و تمامی سیستم ها نیاز به کنترل و نظارت دارند ،جامعه ی ما نیز از این امر مستثنی نیست .کنترل اجتماعی باید بر مبنای علم ، منطق و اخلاق باشد و وقتی به قیام عاشورا می نگریم ،می بینم که هدف امام حسین (ع) از این قیام قدرت طلبی نبود و این آموزه ای مهم برای دولتمرادان است و ترجیح منافع ملی و اعتقادی بر منافع شخصی فاکتوری مهمی است که به واسطه ی آن می توان جامعه را به با نیروی خرد جمعی ، مصالح عمومی و اصول اعتقادی اداره و کنترل کرد .

امیدواری، ودیعه ی دیگری از قیام عاشورا به جا مانده در قلب انسانهاست .امام حسین (ع) در آن شرایط سنگین به خانواده اش می فرماید :" برای سختی ها و مشکلات آماده باشید چرا که خداوند یاری گر است ".امام حسین (ع) با اشاره به رحمت و عنایت پروردگار ، امید را در دل خانواده اش زنده نگه می دارد و این پیامی است برای خانواده ی بزرگ ایران اسلامی تا در هنگام رویایی با مشکلات عنان از کف نداده و با افت روحیه مواجه نشوند . امام حسین (ع) در هنگام بی تابی های زینب دست روی سینه اش می گذارد و می فرماید :"مبادا شیطان شکیبایی تو را از بین ببرد." و این درسی است که تا همیشه می توان از آن در زندگی شخصی و اجتماعی بهره برد .

ویکتور فرانکل در کتاب " انسان در جستجوی معنا" با اشاره به اینکه زندگی تمامی انسانها دارای معنا و مفهوم می باشد، اظهار می دارد که انسان باید معانی را در یابد، بیاموزد و از آنها در جهت رسیدن به پیشرفت و تعالی استفاده کند . از این رو لزوم ارتباط معنایی با قیام عاشورایی در جهت رسیدن به آزادگی ، آزاد اندیشی ، انسانیت ، بزرگ منشی ، شکیبایی ، عزت نفس احساس می شود و هر انسانی بسته به میزان تلاش و درک خویش می تواند از روح بلند آزادگی امام حسین (ع) در زندگی بهره ببرد .

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار