امام علی (ع): كسى كه دانشى را زنده كند هرگز نميرد.
گزارش اختصاصی شوشان از نمایشگاه هوشمند سازی مدارس خوزستان
استان های سراسر کشور قصد دارند برای تجهیز کردن کلاس های درس مدارس از تکنولوژی روز و پیشرفته استفاده کنند تا دانش آموزان هم به فناوری های نوین ادامه تحصیل دهند.از این رو استان خوزستان شاهد برگزاری نمایشگاه هوشمند سازی مدارس بود و 38 غرفه در تالار المهدی اهواز جایی بود برای نمایش توانمندی تجهیزات هوشمند سازی در مدارس استان خوزستان.
در این زمینه مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در گفتگوی اختصاصی به خبر نگار شوشان گفت : هوشمند سازی مدارس به نوعی استفاده از فناوری های سریع و آسان در امر یاد دهی و یادگیری در محیط های آموزشی است و همچنین زمینه ایجاد یک محیط مشورتی و تعاملی برای دانش آموزان و معلمان را با استفاده از فناوری های نوین فراهم می کند.
رحمن فلاحی گفت : با آغاز برنامه 5 ساله توسعه قرار است که سالیانه 20 درصد از مدارس استان به سوی هوشمند سازی پیش بروند که هم اینک پیش بینی می شود حدود 850 مدرسه تا پایان سال تحصیلی هوشمند شوند. این تعداد به غیر از مدارس نمونه دولتی ،شاهد ،سمپاد،هیئت امنایی و غیر انتفاعی است چرا که برخی از این مدارس هم اینک هوشمند یا نیمه هوشمند هستند .
وی در ادامه افزود :علاوه بر این پیشنهاد شده است که در همه مدارس هر مدیری می تواند درحد یک تا 2 کلاس را هوشمند کند. هم اینک این طرح در برخی مدارس به صورت پایلوت شروع شده است و در اهواز نیز هر ناحیه ای یک مدرسه را انتخاب نموده است .هر شهرستان نیز باید یک مدرسه را به طور نمونه هوشمند کند.
فلاحی تعداد مدارس عشایری هوشمند را یکی عنوان کرد و افزود: 4 مدرسه عشایری دیگر نیز به سمت هوشمند سازی پیش می روند.
وی اولویت مدارس هوشمند را به مدارس ابتدائی داد و افزود: این امر یک نگاه تحولی در زمینه آموزش و پرورش است که کل مدارس استان باید یه این امر اینچنین نگاهی داشته باشند.
وی در پاسخ خبرنگار شوشان به این مساله که آیا مدارس ما به طور کامل تجهیز هستند که هم اینک به سوی هوشمند سازی پیش بروند گفت :نمی توان معطل بود که ابتدا همه امکانات فراهم شود سپس به سمت هوشمند سازی گام برداشت در این طرح هم مبحث سخت افزاری و هم نرم افزاری مهم است. وقتی مدرسه ای هوشمند می شود بعضی نیازها مثل آزمایشگاه و کتابخانه تامین می شود و خود هوشمند سازی مدارس جهت جبران و پر کردن خلا های موجود در سایر تجهیزات مدارس است. هدف در واقع ایجاد عدالت آموزشی است.
فلاحی در ادامه سخنان خود گفت: آنچه مسلم است ایران در مسیر ترقی و پیشرفت علم گام بر می دارد. این نهضت نرم افزاری که هم اینک مطرح است جهت ایجاد زمینه ای برای داشتن نوجوانان و جوانان در جامعه دانش محور و دانش بنیان است و کشوری که می خواهد از سایر کشور ها عقب نماند با توجه به توانایی های این جوانان و نوجوانان سرعت را افزایش خواهد داد و گام های موثری در این زمینه برمی دارد.
وی ادامه داد: جوانان کشور ما می توانند که در یک رقابت جهانی با توجه به آخرین تکنولوژی علمی قرار بگیرند و هم طراز و یا جلوتر از بعضی کشورها در این زمینه گام بردارند.
فلاحی سرعت تغییرات علم و فناوری را سریع دانست وگفت :علم و شیوه فناوری در هوشمند سازی تا جایگاه خود را بیابد می تواند خود را با تغییرات روزهماهنگ کند و در هوشمند سازی مدارس تلاش است تا از امکانات سخت افزاری استفاده شود که جوابگوی نیازهای روز نیز باشد.
وی داشتن غرفه های متعدد در نمایشگاه را که هر کدام فناوری متفاوت از بقیه را عرضه می کند نشانه ای از تغییرات سریع تکنولوژی دانست و گفت: این نگرانی وجود دارد که تکنولوزی سریع تغییر می کند ولی بهانه ای نمی شود تا در این عرصه گامی برنداریم.حتی تبدیل این سیستم ها به سیستم های نوین در آینده ارزش آغاز را دارد.
وی گفت : از سال 74 با برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش بحث اولیه هوشمند سازی که تحول بنیادی ر آموزش و پرورش بود آغاز شد در این زمینه اداره کل فناوری آموزش و پرورش چند مدرسه به صورت پایلوت شروع به مجهز سازی کردند و پس از 2 تا 3 سال اجرا کردن این طرح و رفع نواقص آن تمام وزارتخانه های دولت مصوب کردند که هر اداره دولتی موظب به تجهیز یک مدرسه است.
فلاحی در ادامه این موضوع گفت :با استاندار هماهنگ شده که ادارات جهت هماهنگی بیشتردر این رابطه وارد عمل بشوند و حتی با کمک فرمانداری شرکت های تابع ادارات نیز وارد کار بشوند.حتی اداراتی که نمی توانند یک مدرسه را هوشمند کنند یک کلاس را هوشمند کنند
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان افزود : اگر شرکت نفت ،ملی حفاری ،صنایع فولاد ،شرکت گاز ،صنایع آب وبرق وصنایع تولیدی به امر هوشمند سازی نگاه مثبتی داشته باشند این موضوع می تواند عامل پیشرفت مدارس استان نسبت به سایر استانها باشد.
وی آموزش و پرورش را یک نهاد مردمی دانست که بدون داشتن حمایت و مشارکت آنان سرعت رسیدن به نتایج به تعویق می افتد.
وی افزود: با مشارکت مردم تنگناها در زمینه هوشمند سازی برداشته می شود و خود اولیا به لحاظ دلسوزی و علاقه به فرزندان مدارس را خانه دوم آنان می دانند و پیشرفت علمی را از مدارس خواستار می شوند و مطمئنا در این تحول عظیم وتاثیر گذار مشارکتی جدی و فعال خواهند داشت.
خدادادی : رشد آموزش و پرورش به مشارکت مردم بستگی دارد
معاون مالی اداره کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: تاکنون 5 میلیارد و 500 میلیون ریال برای هوشمند سازی مدارس در نظر گرفته شده است که از این میان 3 میلیارد ریال آن توزیع شده است.
سیروس خدادادی گفت :مدرسه هوشمند یک مدرسه فیزیکی است که در آن یک محیط یاددهی و یادگیری متقابل به وجود می آید که بر اساس فناوری اطلاعات و زیر ساخت های سخت افزاری شکل می گیرد .در سال 91 نیزتمام مدارسی که آموزش و پرورش تحویل خواهد گرفت به صورت هوشمند خواهند بود .
وی افزود :در شیوه تعلیم و تربیت تاکنون یک معلم بود و تخته سیاه و گچ یا وجود کتاب های کمک آموزشی ،که بر سر این موضوع هم سخن بسیار است ولی در هوشمند سازی علاقه دانش آموز به یادگیری بیشتر می شود و میزان ماندگاری مطالب در حافظه آنان طولانی تر خواهدبود.
وی در ادامه خاطر نشان ساخت: ما این تکنولوژی را یک روز در مدارس عشایری بردیم دانش آموزان شب به خانه هایشان نرفتند. جذابیت این تجهیزات به حدی است که دانش آموزان و معلمین را به سمت خود می کشاند.
وی در ادامه گفت استان ما نیز مانند سایر استانها دراین زمینه قدم برمی دارد و در ابتدای راه باید آشنایی با تکنولوژی لازم برای معلمین و دانش آموزان فراهم شود.هوشمند سازی در 3 مرحله اتفاق می افتد مرحله اول تجهیز مدارس به حالت نیمه الکترونیک ،مرحله دوم الکترونیک شده و درنهایت مرحله سوم هوشمند خواهد بود که هم اینک مدارس صنایع فولاد و شرکت نفت و مدرسه مهر ولایت ناحیه 4 در حالت هوشمند می باشند.
خدادادی افزود: آموزش به معلمین و مدیران در سال آینده صورت خواهد گرفت که میزان آموزش بستگی به اعتبار در نظر گرفته شده برای آن دارد. مسلم است که هر معلمی که استخدام می شود نیاز به آموزش خواهد داشت ولی تاکنون اعتباری جهت آموزش نیروی انسانی از این بابت به ما ابلاغ نکرده اند.
وی تعداد غرفه های نمایشگاه را 39 تعداد دانست که از این میان 9 شرکت خوزستانی و مابقی خارج از استان هستند که معمولا در استان هم نمایندگی دارند.
خدادای نیاز ورود خیرین به این مساله را مهم دانست و گفت: آموزش و پرورش بدون مشارکت مردم به سر منزل مقصود نخواهد رسید. درست است که آموزش یک امر رایگان است ولی به مشارکت مردم نیاز دارد گاهی می بینیم پدر دانش آموزی نقاش یا روحانی و یا برق کار است که در مواقع لزوم اعلام همکاری با مدرسه می کند.
وی استفاده از نیروهای این چنینی در مدارس را هنر مدیران دانست و گفت: درایت و کاردانی مدیر در مشارکت والدین در امر بهبود مدارس مهم است و در صورتی که مدیر بتواند ابتدانیازهای مدرسه را بگوید مسلما والدین با اشتیاق کمک خواهند کرد مشارکت والدین شیوه ای نیست که با بخشنامه اجرا شود .
وی در ادامه سخنان خود تکمیل هوشمند سازی مدارس را پروسه 3 تا 5 ساله دانست و مشکل سخت افزاری ،نبود فضا ،نیروی انسانی و تجهیزات را از مشکلات هوشمندی سازی دانست.
وی هوشمند سازی را یکی از الزامات آموزشی دانست و مساله تامین اعتبار و آموزش در این امر را تسهیل کننده رسیدن به این مهم دانست.
محمدی : ایجاد محیط تعاملی بین معلم و دانش آموزان
کارشناس فروش شرکت ماشین های اداری خوزستان نیز گفت :ما با ارائه تخته های وایت برد هوشمند EBeam, وMiMiO تخته وایت برد معمولی را به یک تخته وایت برد هوشمند تبدیل می کنیم با وجود یک تبدیل گر می توان یک محیط تعاملی بین معلم و دانش آموزان ایجاد کرد.
علی رضا محمدی افزود:برای هوشمند سازی بهتر است که هر معلم دارای یک ماژیک مخصوص این دستگاه و یک کامپیوتر همراه باشد تا هرکلاسی که می رود با یک سیستم مدون و منسجم به تدریس بپردازد و نگهداری مستنداتی که ارائه کرده را همیشه به همراه خواهد داشت.
محمدی مزایای استفاده از طرح هوشمند سازی را دو مورد عنوان کرد :اول آن که با هوشمند سازی محیط کلاس از یک محیط بسته و بی روح خارج می شود و تبدیل به یک محیط با نشاط و چند رسانه ای مشود که امکان آموزش و آموزش پذیری هر دو بالا می رود .
دیگری مورد سرانه مصرف هر دانش آموز در سال قطع چند درخت است که در این حالت هزینه وارد شده به محیط نیز کمتر خواهد بود .
مدرسه نمونه دولتی امام جعفر صادق فاز 5 پادادشهر یکی از مدارسی است که 4 سال پیش با ابتکار و خواست خود قدم در راه هوشمند سازی گذاشت. یکی از دانش آموزان این مدرسه که دوران دبستان خود را با سیستم قدیمی و فاقد سیستم رایانه ای گذارانده بود این چنین گفت : با وجود سیستم رایانه در کلاس هم صرفه جویی در زمان و هم تنوع و خستگی کمتر اتفاق می افتد.در درسها چون می بایست اسلاید به همراه داشته باشیم باعث یاد گیری بیشتر ما می شود پارسال من درس تاریخ را از این بابت 20 شدم و الان هم بخش زیادی از درس را به خاطر دارم.کار با power point را که آموختیم نحوه اسلاید سازی را هم یاد گرفتیم .میانگین تمام بچه ها از این درس بالا بود کمترین نمره در کلاس17 بود.من فکر می کنم اگر همه معلمان از این روش استفاده کنند میانگین نمرات دانش آموزان بالا برود.
همراه با بازدیدکنندگان نمایشگاه
محمد حسین نوجوان 12 ساله یکی از بازدید کنندگان نمایشگاه بود. محمد حسین علاقه زیادی به ربات داشت و در کلاس های خصوصی رباتیک شرکت می کرد.
او که به همراه پدر و برادر خود به این نمایشگاه آمده بود گفت :مادرم معلم است و او به ما گفت که اینچنین نمایشگاهی برپاست من هم برای بازدید و یادگیری بیشتر ربات های مختلف به ایجا آمدم .
محمدحسین گفت :تا به حال نمایشگاه خوب بوده ولی هنوز فرصت نکرده ایم که به همه غرفه ها سربزنیم.