اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۰۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان:
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره زه‌آب‌های کشت نیشکر در این استان گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه زه‌آبی از نیشکر به رودخانه‌ها ریخته نمی‌شود.
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره زه‌آب‌های کشت نیشکر در این استان گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه زه‌آبی از نیشکر به رودخانه‌ها ریخته نمی‌شود.

کیخسرو چنگلوایی با بیان اینکه خاستگاه نیشکر، خوزستان است، اظهار کرد: اگر نیشکر در خوزستان کشت نمی‌شد، آب‌های زیادی به خلیج فارس می‌ریخت و بدون استفاده هدر می‌رفت. از سوی دیگر اراضی با EC بالای 70 میکروموس که غیرقابل استفاده مانده بودند و به دلیل نامطلوب بودن کشت در آن‌ها انجام نمی‌شد، با کشت نیشکر احیا شدند. زه‌آب‌های واحدهای کشت و صنعت غرب کارون نیز به سمت مرزها هدایت شده و زه‌آب‌های واحدهای شرق نیز به تالاب می‌ریزد.

وی با اشاره به مزیت‌های کشت نیشکر برای خوزستان تصریح‌کرد: تاثیراتی که کشت این محصول در تولید ملی، اقتصاد و اشتغال منطقه داشته، غیرقابل انکار بوده است و اگر این صنعت را نداشتیم، قطعا امروز باید 500 هزار تن شکر وارد می‌کردیم و از طرفی 18 هزار نفر نیروی بیکاری داشتیم.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که می‌توانیم چغندر قند را در کنار نیشکر توسعه دهیم، عنوان کرد: کشور ما نیازمند واردات شکر است و می‌توانیم با توسعه کشت چغندر قندر در کنار نیشکر به واردات بی‌نیاز شویم. کشت چغندر پس از 12 سال صورت گرفته و از سال 92 با 2000 هکتار شروع و امسال به 7000 هکتار رسیده است؛ اگر کارخانه‌های تولید قند در استان راه‌اندازی شود، قطعا می‌توانیم کشت این محصول را تا 45 هزار هکتار توسعه دهیم.

چنگلوایی با اشاره به مضرات کشت و صنعت نیشکر به خوزستان خاطرنشان‌کرد: نیشکر گیاهی است که آب فراوانی مصرف می‌کند و پساب‌های آن نیز مشکل‌ساز می‌شوند. در ارتباط با مصرف آب واحدهای نیشکر اخیرا فعالیت‌های خوبی انجام شده، به طوری که در بیشتر مزارع نیشکر برای آبیاری از سیستم هیدوفولوم استفاده می‌شود. این لوله‌ها در زمین به جای کانال‌کش استفاده می‌شوند تا میزان تبخیر را به حداقل برسانند.

وی بیان کرد: نیشکر گیاهی پر مصرف از نظر مصرف آب است اما می‌توان با یکسری کارهای مدیریتی و بهبود روش‌های آبیاری مضرات آن را کاهش داد؛ در شرایط فعلی حذف نیشکر یعنی واردات و خروج بی‌رویه ارز.

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: نیشکر صنعت مفید و مثبت است و در کنار کاهش واردات شکر، اشتغال زیادی را ایجاد کرده است؛ در بخش سوزاندن زمین‌های نیشکر پس از برداشت نیز این صنعت به سمتی رفته که با دستگاه برداشت انجام می‌شود و دیگر هیچ‌گونه آلودگی زیست‌محیطی برای استان ندارد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۵
comment
0
0
comment کشت نیشکر برای مردم خوزستان به جز دود و خاکستر هنگام برداشت سود دیگری ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار