شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۰۴
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
رئیس اداره مشاوره ی آموزش و پرورش خوزستان عنوان کرد:
رئیس اداره ی مشاوره ی تحصیلی و تربیتی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان گفت:برای مبارزه با آسیب های اجتماعی باید مشاوره را از دبستان شروع کرد
شوشان/ سارا ممبینی  

رئیس اداره ی مشاوره ی تحصیلی و تربیتی اداره ی کل آموزش و پرورش خوزستان گفت: در حال حاضر به دلیل ایجاد بلوغ زودرس در بچه ها، باید آموزش های مشاوره ای از دوره ی دبستان آغاز شوند.
 
پروین کاوه با اشاره به لزوم توجه به آسیب های اجتماعی در دانش آموزان گفت: در جامعه ی هدف که دانش آموزان هستند با مسائل و مشکلات عدیده ای در خصوص آسیب های اجتماعی روبه رو هستیم و خانواده ها در حوزه ی مسائل تربیتی با بچه ها مشکل دارند و این یک آسیب است .چرا یک خانواده که مرکز انس ، الفت ، تربیت ، نشاط و آرامش یک زندگی است، باید در خصوص مسائل تربیتی دچار مشکل باشد ودرک متقابلی بین دانش آموز و خانواده وجود نداشته باشد.

 وی افزود : اعتقاد من این است که باید به صورت ریشه ای به این مسئله پرداخته شود . سالهایی که من مشاور مدرسه بودم حس می کردم دانش آموزان می خواهند دیده شوند و مورد توجه قرار بگیرند از این رو سعی کردم شرایطی را فراهم آورم تا آنها احساس کنند که حرفشان شنیده می شود.

کاوه گفت: اگر برای دانش آموزان گفتمان های آزاد برگزار شود و دانش آموز مسائل درونی خود را بازگو کند و ما هم شنونده ی خوبی برایش باشیم از این طریق می توانیم مهارت هایی مانند همدلی را به آنها آموزش دهیم که به دنبال آن، آموزش مهارت های خودآگاهی ، کنترل خشم و گفتگو کردن نیز به صورت عملی اتفاق می افتد .

کاوه با اظهار اینکه عدم توجه به دوران نوجوانی سبب ایجاد آسیب های اجتماعی در بزرگسالی می شود ، گفت:به دلیل اینکه در دوران نوجوانی بحران مسائل بلوغ ایجاد می شود ، در صورت عدم رسیدگی به این دوران فرد دچار روان پریشی ، افسردگی ،وسواس و اضطراب می شود و در مراکز مشاوره برجسته ترین معضل، اختلالات وسواس فکری و عملی مربوط به نوجوانان و جوانان است .

وی گفت : برای جلوگیری از ایجاد آسیب های اجتماعی در دانش آموزان ، باید آنها را توانمند کرد و مهارت های اجتماعی را به آنها آموزش داد که لازمه ی این کار برگزاری کلاس های کارگاهی متعدد است .چون آموزشی که از طریق بصری دریافت شوند در مقایسه با آموزش هایی که از طریق سمعی دریافت شوند ،ماندگاری بیشتری دارند.

رئیس اداره ی مشاوره ی تحصیلی و تربیتی آموزش و پرورش خوزستان ، افزود: مابرنامه های آموزش دانش آموزان در بحث توانمند سازی را باید به صورت کارگاهی اجرا کنیم و کارگاه های متفاوت در رابطه با آموزش مهارت های خودآگاهی ، خود کنترلی ، کنترل خشم ، حل مسئله ، مهارت های تعاملی و همدلی کردن را برگزار کنیم وهر فردی که ادعا می کند از سلامت روان برخوردار است، باید این مهارت ها را داشته باشد .

کاوه با اظهار اینکه کسی که این آموزش ها را دیده باشد در مقابل آسیب ها مصون می ماند ، گفت: تغییر دوره ها، تغییر قرن ها و پیشرفت کشورها خودبه خود آسیب هایی را به دنبال دارد. به عنوان مثال فضای مجازی در نوع خودش بسیار مفید است ولی در حال حاضر به یک آسیب تبدیل شده است. به دلیل اینکه آن مهارت هایی که لازم است ما به دانش آموز بدهیم تا بتواند در مقابل فضای مجازی قوی باشد ، آگاهی های لازم را پیدا کند وبا آسیب های آن مقابله کند را نداده ایم. از این رو نتیجه این می شود که بچه ی ما شب تا صبح بیدار می ماند و وقت خود را در این شبکه ها هدر می دهد.

وی عقب بودن خانواده ها در این مسائل نسبت به فرزندان را یکی از آسیب های جدی در این خصوص دانست و اظهار کرد: یک بچه ی دوساله به راحتی از بازیهای موبایل استفاده می کند و وقتی من این اطلاعات را نداشته باشم .در مقابل مسائل پیشگیرانه دچار ضعف می شوم و در این صورت بچه نسبت به حرفای ما نافرمانی می کند .لذا باید آموزش های کارگاهی لازم در این خصوص به خانواده ها داده شود .

وی با اشاره به اینکه اعتماد به نفس ضعیف ضربه های زیادی به دانش آموزان می زند، گفت:کمبود اعتماد به نفس و عزت نفس سبب ایجاد آسیب های اجتماعی در دانش آموزان می شود که در بحث توانمند سازی باید به آن توجه کرد.

کاوه با تاکید بر اینکه آموزش های مشاوره ای را باید از دوره ی دبستان شروع کرد ، گفت: در حال حاضر به دلیل ایجاد بلوغ زودرس در بچه ها، باید آموزش های مشاوره ای از دوره ی دبستان آغاز شوند و لزوم به کار گیری نیروهای مشاور در دبستان ها به چشم می خورد . از سوی دیگر پایه ی اعتماد به نفس ، همچنین اختلالات رفتاری و درگیر شدن با آسیب ها در این دوره است و برای کنترل ریشه ی آسیب های اجتماعی و جلوگیری از ورود این آسیب ها به اجتماع باید از نیروهای مشاور در دبستان استفاده کرد.
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار