اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
نخبگان شهر از ضرورت برندسازی سخن گفتند:
ويژگي هايي که یک شهر را از ديگر شهرهای جهان متمايز و در قالب يک کلمه، يعني برند، خلاصه مي کند.
شوشان- علیرضا عبدالله نژاد

اشاره: تمام شهرهای دنيا به تناسب ظرفيت ها و امکانات خود، دارای شهرت و آوازه ای هستند؛ ويژگي هايي که آن شهر را از ديگر شهرهای دنيا متمايز و در قالب يک کلمه، يعني برند، خلاصه مي کند. در واقع برند شهری نگاه جامعه به ارزش ها، احساسات و تصويرهايي است که در يک شهر نهفته است و این مواردیست که به شهر ارزش مي دهد و نقش مهمي در تصميم گيری مردم در مورد آن شهر دارد.

در اين ميان همين ويژگي های منحصر به فرد است که سهم زيادی از گردشگری، کسب و کار، سرمايه گذاری، احترام و توجه دنيا را روانه آن شهر مي کند. اين درحالي است که برند شهری مانند اهواز با تمام ویژگی های مذهبی ، دفاع مقدس ، میراثی ، معماری ، اقتصادی و کشاورزی و موارد بسيار ديگر، همچنان در گيرودار و هیاهوی دیگر مسائل استان خوزستان مغفول مانده است. 


شهردار کلانشهر اهواز برای سومین بار اساتید دانشگاه و فعالان اجتماعی استان خود را گردهم آورده بود. سیدخلف موسوی این بار حول محور لزوم برند سازی برای کلانشهر اهواز با اساتید دانشگاه هم اندیشی کرد.

سیدخلف موسوی شهردار کلانشهر اهواز که دکتر رامی علاسوند رییس و سیدمحمدجواد رضوی رییس کمیسیون فرهنگی شورای این کلانشهر ، ابراهیم نوشادی معاون برنامه ریزی و توسعه ،  امیر آهن جان معاون فرهنگی ، مهدی مکارمی سرپرست سازمان فرهنگی و ورزشی ، فرزین حاتمی کاهکش مدیر روابط عمومی و امور بین الملل ، محمد مالی مشاور رسانه ای شهردار اهواز  او را در این نشست همراهی می کردند به ضرورت ایجاد برندفرهنگی برای کلانشهر اهواز اشاره کرد و از فرهیختگان و اساتید دانشگاه خواست که شهرداری اهواز را به عنوان یک نهاد مدنی در برندسازی و یا برندیابی یاری کنند.

شهردار کلانشهر اهواز ارتباط میان دستگاه خدمات رسانی شهرداری اهواز را با اساتید دانشگاه و نخبگان این شهر ضرورت اجتناب ناپذیر خواند و گفت: در کلانشهر اهواز ظرفیت ها و پتانسیل های زیادی وجود دارد تا این شهر نیز مانند سایر کلانشهرها صاحب برند شود.

موسوی بر این باور است که برندسازی باید از مراکز و محافل علمی آغازشود و سپس در صورت پذیرش از سوی مردم به سایر شهرهای کشور معرفی گردد.

وی نقش دانشگاه های بویژه دانشگاه شهید چمران اهواز که به تازگی متولی تدوین برنامه پنجساله توسعه کلانشهر اهواز را بر عهده گرفته است بی بدیل دانست و خواستار کمک این مرکز پرقدمت دانشگاهی در این عرصه تاریخی شد.

شهردار اهواز گفت: در خیلی از شهرها ، رجال مذهبی و علمی شهر تبدیل به برند می شوند. موسوی به ساخت فیلم شهر من که توسط معاونت فرهنگی شهرداری اهواز ساخته و در شبکه استانی صداوسیمای مرکز خوزستان پخش شد اشاره کرد وگفت: این فیلم مورد توجه صداوسیمای قرار گرفت و خواهان اجازه پخش آن در مناسبت های گوناگون را از ما داشتند. 

سیدخلف موسوی گفت: هر ساله در دهه اول ماه محرم در اهواز برنامه ای تحت عنوان بین الحرمین در جاده ساحلی اهواز برگزار می شد. در سال جاری علیرغم تعیین ردیف بودجه برای اجرای آن ، در شورای شهر مورد تصویب قرار نگرفت و عملا این برنامه در محرم امسال تعطیل شد. به عبارت دیگر این برند در یک فرآیند شبه دولتی حذف شد. پس برند را باید مردم بسازند. 

شهردار اهواز بیان داشت: در زمانی که فرماندار دزفول بودم همراه با دیگر مسئولان خواستیم مسیر عزاداری در آن شهر را که قدمت 200 ساله داشت تغییر دهیم که با مقاومت مردم مواجه شدیم.منظور این است که برند را باید مردم بپذیرند و با کمال رغبت به تلبیغ آن بپردازند. چنانچه در سال های اخیر پیاده روی برای شرکت در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی به یک برند و سنت تبدیل شده است.  

موسوی گفت: باید انگیزه های را در میان شهروندان برای جست و جو و معرفی برند فرهنگی برای کلانشهر اهواز فراهم کرد. اتهام زنی به دیگران را متوقف کرد و با تاسی از علمای شهرمان در این زمینه برنامه ریزی مدونی را پی گرفت. 

شهردار اهواز مدیریت در استان را پرهزینه دانست و گفت: چرا از میان همه استانداران خوزستان پس از پیروزی انقلاب  تنها دکتر حجازی و دکتر مقتدایی زندگی در استان را با وجود ترک صندلی استانداری ادامه دادند و سایر استانداران و بسیاری از نمایندگان مجلس خوزستانی این استان را ترک کردند؟ چون مدیران بعد از دوران مسئولیت خود نمی توانند به زندگی معمول خود ادامه دهند و فصای را برایشان تنگ و یا حاشیه درست می کنند. اما همین مساله در شهری مانند اصفهان حل شده است و استانداران گذشته خود در مناصب دیگر و یا حتی به عنوان استاد دانشگاه و یا مسئولیت های دیگر به فعالیت خود ادامه می دهند.

دکتر رامی علاسوند مقدم رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز با تقدیر از اساتید دانشگاه و نخبگان فرهنگی کلانشهر اهواز که دعوت شهرداری اهواز را پذیرفتند و در این مبحث مهم نظرات و دیدگاه های خود را برای رسیدن به تصمیم کارشناسی و علمی بیان می کنند گفت: برند یک هویت گمشده برای کلانشهر اهواز است. 

این یادگار هشت سال دفاع مقدس با اشاره به مناطق عملیاتی جنوب استان خوزستان گفت: وقتی از استان خوزستان خارج می شویم مشاهده می کنیم که بسیاری از هموطنان خوزستان را با نام شلمچه ، چزابه و دهلاویه و دوکوهه می شناسند و سراغ مناطق جنگی را از ما می گیرند.

رییس شورای اسلامی کلانشهر اهواز گفت: در مبحث برندسازی نباید نگاه سیاسی را اولویت قرار داد. بلکه باید در این زمینه کار کارشناسی ، پژوهشی و تحقیقاتی کرد. باید با ایجاد برند برای کلانشهر اهواز هویتی مقبول ایجاد کرد.

محمد مالی مشاور رسانه ای شهردار اهواز نیز مقوله برند را یک مبحث چندین هزارساله دانست و گفت: همواره در طول تاریخ شهر بستر تحولات در همه تمدن ها بوده است. وی در ادامه به تعریف خود از برند پرداخت. به باور این روزنامه نگار کارکشته ، برند به مجموعه مولفه های که یک فرد را متقاعد به بازدید از آن ترغیب می کند گفته می شود. 

مالی از رودخانه کارون ، بقعه علی بن مهزیار اهوازی ، تکثر قومیت ها و... را به عنوان شاخص هایی که قابلیت برند را دارند نام برد و گفت: یکی از دغدغه ها و دلمشغولی ها شهروندان این است که علیرغم که از اهواز هماره به عنوان پشتیبان هشت سال دفاع مقدس نام می برند اما می ببینیم که اهواز به عنوان یک گذرگاه عبور برای رسیدن به خط مقدم تعبیر می شود.

رییس انجمن نمایش استان خوزستان همچنین شهر را یک موجود زنده توصیف کرد و گفت: شهر به مجموعه هایی از لایه های اجتماعی و سیاسی و اقتصادی در هم تنیده گفته می شود که باید به آن هویت بخشید. 

مالی گفت: در دُِبی هویت مدرن تجاری سازی ، ساختمان های شیک و رفاه و امنیت اقتصادی ، در فنلاند برند نوکیا و در سوئد ولوو  به یک برند تبدیل شده است. در کشورمان نیز می توان به شهرهای مانند شیراز ، اصفهان  ، تبریز و زنجان اشاره کرد. آنها از اهواز در برندسازی بسیار جلوتر هستند. 

وی خواستار مشارکت سازمان های مردم نهاد و مقامات و دستگاه های دولتی در زمینه ایجاد برند برای کلانشهر اهواز شد.

مديرمسول نشريه  جنوب وطن گفت: مفهوم شهر از ابن خلدون به اين سو بستر و آبستن تحولات تاريخي و مبدا تغييرات سترگ بشري بوده است، بنابراين تاثير ارگانيك شهر بر تمدن انساني را نمي توان ناديده انگاشت و با قبول اين پيش زمينه نبايد نسبت به مناسبات، تحولات و روند حركتي شهر به مثابه كلي تجزيه پذير بي تفاوت ماند.

محمد مالي بر لزوم گفتمان سازي در بستر شهر تاكيد كرد و تصريح نمود: برندهاي فرهنگي هستند كه ساخت و ريخت اجتماعي شهر 
را سامان مي دهند و اگر شهر را ديگ تحولات بشري بپنداريم اين برندهاي فرهنگي شهري هستند كه لايه هاي مختلف و متنوع را درهم تنيده و همبسته مي نمايد.

مالي با اشاره به اين مطلب كه مراد از برندهاي شهري تنها سازه هاي تاريخي و مدرن نيست اظهار داشت:جريان سيال نخبگي و فرزانگي مي تواند به شكل تيپيك ؛ مهم ترين و بارزترين وجه برندينگ شهري باشد، به تعبير ديگر اين دانشمندان، اديبان و فرهيختگان هر شهر هستند كه در درازاي تاريخ، يك شهر را در ويترين كشوري، منطقه اي و بين المللي قرار مي دهد.

اين فعال فرهنگي سياسي در پایان گفت: برآيند فرآيندها، مولفه ها و نشانه هايي كه يك موقعيت مكاني را به مقصد تبديل مي كنند، برند گفته مي شود كه البته نبايد برندينگ را بازاريابي تلقي كرد و اين مانند تقليل فرهنگ به تبليغ است.


در ادامه دکتر حسن دادخواه عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز به عنصر آموزش عالی در کشف برند برای کلانشهر اهواز اشاره کرد و گفت: اساتید حوزه و دانشگاه در این مبحق نقش اساسی و تاثیرگذاری را برعهده دارند. مراکز علمی و آموزشی می تواند زیرساخت ها را در این زمینه فراهم کند. 

این مدرس دانشگاه شهید چمران اهواز به سالگرد شصت سالگی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: این مساله نیز می تواند به عنوان یک برند برای کلانشهر اهواز خود را نشان دهد. 

دکتر دادخواه به سابقه تاسیس حوزه های علمیه در اهواز نیز اشاره کرد وگفت: دور ساختن مراکز علمی از سیاسی کاری و عدم دخالت در امورات داحلی انها می تواند ما را در ایجاد برند توسط دانشگاهیان یاری کند. 

وی همچنین از کاراکتر جناب خان به عنوان تصویری از شهروندان جنوبی انتقاد کرد و گفت: صداوسیمای مرکز خوزستان در ایجاد برند سازی برای کلانشهر اهواز بسیار ضعیف عمل کرده است و در این راستا هیچ حرکت مثبتی از خود نشان نداده است.

دکتر زراسوندی رییس بنیادنخبگان استان خوزستان نیز در این نشست هم اندیشی گفت: برند تلفیقی از مدرنیته و سنت است. در این زمینه باید زیرساخت های آموزش در جامعه را تقویت کنیم. باید انسان های برندپذیر تربیت کنیم. در سوئیس لباس اساتید یکی از دانشگاه های آن کشور به یک برند تبدیل شده است. 

این استاد دانشگاه با تقدیر از شهرداری اهواز به دلیل ورود به این مبحث گفت: باید روی هویت اهوازی بودن کار شود تا فرزندان ما به اهوازی بودن خود مباهات کنند. 

دکتر زراسوندی به مباحثی همچون گردشگری مذهبی و تکریم مشاهیر استان خوزستان اشاره کردوگفت: چندی پیش در یزد بزرگداشت آذر یزدی را با حضور شاگردان نسل اندر نسلش برگزار شد. در این زمینه باید سازمان های مردم نهاد را در تصمیم سازی و تصمیم گیری دخیل کرد. 

وی به پایه گذاری برخی از حرکت های و اقدامات مثبت اجتماعی در شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: حرکت های خوبی در ماه های اخیر در شبکه های اجتماعی در اهواز شاهد ان بودیم که می تواند آغازگر اتفاقات خوبی در شهر باشد. وی بازدید و کمک به مراکز کودکان بی سرپرست ، خانه سالمندان و عیادت از بیماران صعب العلاج در این زمینه را مثال زد.

رییس بنیاد نخبگان استان خوزستان همچنین خواستار ترویج گفتمان اقتصاد دانش بنیان و دانایی محور در مقابل اقتصاد سراسر دولتی استان شد و گفت: باید در این زمینه در استان موج مثبتی شروع شود. در مبحث اهواز پایتخت کتاب قدم های خوبی برداشته شد اما به صورت ضعیف و بی هدف . انتظار می رفت در این زمینه نهادهای مسئول هم افزایی بهتری از خود نشان می دادند.

دکتر زراسوندی با طرح شعار خوزستان زیبا با اقتصاد دانش بنیان خواستار شکستن انحصار اقتصاد دولتی در استان شد. 

فرید ممبینی از دیگر فعالان اجتماعی نیز در این نشست گفت: آنقدر ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای ایجاد برند در اهواز وجود دارد که در این خصوص نیازی به برندهای مصنوعی نداریم. فقط باید مشخص شود می بایست در چه حوزه های کار شود. 

ممبینی به تنوع موسیقی محلی در اهواز اشارد کرد و گفت: به جرات می توان گفت اهواز تنها کلانشهری است که موسیقی محلی مختلفی در آن وجود دارد. از موسیقی بهبهانی ، شوشتری  و دزفولی گرفته تا موسیقی بختیاری و عربی در اهواز دیده و اجرا می شود.

وی همچنین رودخانه کارون را به عنوان تنها رودخانه ای که بیش از 9 پل روی آن احداث شده است را منحصر به فرد دانست و گفت: باید در زمینه انتخاب رنگ برای برند شهر اهواز و همچنین انتخاب رنگ برای تاکسی ها و وسایل حمل و نقل عمومی و کیوسک های مطبوعاتی نیز تدبیری اندیشید.

دکتر آل غفور  از اساتید دانشگاه نیز در این نشست گفت: دانشگاه جندی شاپور اهواز یکی از تاریخی ترین مراکز دانشگاهی کشور است. وی به مقوبه مذهب تشیع اشاره کرد وگفت: اهواز دروازه ورود تشیع به کشورمان بوده است. وی به سلسه مشعشعیان اشاره کرد و گفت: چرا نسل جوان نباید با سلسه مشعشعیان که مذهب شیعه را در این شهر پایه گذاری کرد آشنا باشند؟ 

دکتر آل غفور گفت : باید از نمادها و برندهای شهرهای مختلف استان برای اهواز استفاده کنیم.

دکتر حق منش از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی اهواز نیز در این نشست گفت: شاخص ترین مقوله برای برند سازی ، رودخانه کارون است. رودخانه کارون که زمانی قابل کشتیرانی بوده است و حول محور این رودخامه همگرایی ایجاد شده است. 

دکتر حق منش از اهواز به عنوان پایتخت مقاومت مردم ایران یادکرد و گفت: اهواز با اینکه پشتیبان هشت سال جنگ تحمیلی بوده است ما رنگ و بوی از جنگ در آن وجود ندارد. تنها نامگذاری پل ها و خیابان ها بنام شهدای هشت سال دفاع مقدس برای ایجاد صبغه معنوی در شهر کفایت نمی کند. 

به گفته این استاد دانشگاه مهم ترین ابزار برای ایجاد موزاییک اجتماعی و جلوگیری از واگرایی ف مذهب و ایدئولوژی است. این مذهب است که  پیوند قومیت های مخالف در استان را ناگسستنی کرده است. 

حق منش گفت: همانطوری که بیان شد اهواز دروازه ورود تشیع به کشورمان بوده است. قبل از آغاز سلسه صفوی و رسمی شدن مذهب شیعی در کشور ، اهواز از معدود شهرهای شیعی در کشور لقب گرفته بود. سلسه سادات مشعشعی (مولا) اولیت سلسه شیعی در جهان اسلام است.

وی به تغییر چهره شهر اهواز در دهه اخیر اشاره کرد و گفت: شهر اهواز در سال های اخیر چهره عوض کرده است و در این مسیر سبک زندگی شهروندان دچار تغییرات اساسی شده است. به نظر می رسد شهر اهواز باید آثار سنتی خود را حفظ کند. در بسیاری از شهرهای مدرن دنیا اجازه تغییر به برخی از بافت های سنتی و تاریخی شهر را نمی دهند اما در اهواز به این مقوله کم توجهی صورت گرفته است.

حق منش اضافه کرد: در جوار رودخانه کارون در سال های نه چندان دور تجارتخانه هایی دایر بود که آثار آنها نباید مخدوش و یا تغییر کاربری داده شود. وی همچنین ترویج ورزش همگانی در سال های اخیر را ستود و گفت: وزرش همگانی می تواند به عنوان یک برند در جهت همگرایی مورد توجه قرار گیرد.

لفته منصوری از فعالان فرهنگی و اجتماعی  در این جلسه، شهر را به مثابه یک موجود زنده نه صرف فضای کالبدی بی روح و معنا معرفی کرد و گفت: شهر دارای شخصیت و هویت است و درطول تاریخ و عرض جغرافیا تجربه­ زیست دارد. و به این جهت شهر، مملو از برندها تاریخی وطبیعی است. و با اجازه سعدی علیه الرحمه: تا شهر سخن نگفته باشد.عیب و هنرش نهفته باشد.

منصوری بیان داشت:شهرها هم مثل آدمها با همدیگر سخن می­ گویند و رقابت میکنند و حسد می­ ورزند و از سر و کول هم بالا می روند و غیره! و برای برند سازی باید DNA شهر را که همان  تاریخ و جغرافیای آن است، شناخت و بر مبنای آن برند سازی کرد. البته شکی نیست که برند سازی برای جذب منابع و سرمایه گذاری و جذب توریست و رونق کسب و کار واقتصاد و شأن و منزلت و احترام و در نهایت بهبود کیفیت زندگی شهروندان به ­کار می ­آید.

وی مدل 8 مرحله ای را  برای اجراء و نهادینه کردن برندد کلان شهر اهواز پیشنهاد داد.منصوری گفت: باید با مقاومت های سنتی در این راستا مقابله کرد. برند یک ابزار استراتژیک برای همسوسازی اهداف در راستای توسعه شهری و ارائه تصویری متفاوت از شهر به گردشگران و شهروندان است.

این مولف چندین کتاب فرهنگی بیان داشت: در این زمینه تشکیل بنیاد برند سازی را پیشنهاد می دهم. باید نقش گروه های مختلف جامعه در این بنیاد مشخص و  تعیین شود. همچنین باید به چند مولفه در این زمینه توجه کرد. 
1. کسانی که اسناد بالادستی در این زمینه عرضه می کنند
2. شورای شهر و شهرداری اهواز که می خواهند این برند را اجرایی کنند
3. ذینفعان در برند سازی 
4. ارزیابی استراتژیک برند شهری 
5. استمرا و انعطاف پذیری برند
6. بلوغ فرآیند برندسازی
7. نهادینه کردن برند
8. ارائه تصویری ماندگار و خوشایند از برند

اکبر ظریفی از اساتید دانشگاه نیز در این نشست گفت:یک اثر تاریخی به تنهایی نمی تواند برند شود. زمانی که ارتباط ماهیتی و اقتصادی بین یک پدیده و مردم برقرار شد آن پدیده تبدیل به برند می شود. برند باید اعتماد مشتری را جلب کند. برند ارتباط مستقیم با عرضه و تقاضا دارد. حتی برندهای فرهنگی با اقتصاد مفهوم پیدا می کند.

طریفی بیان داشت: طراحی و برنامه ریزی نقطه آغازین برند سازی است. برند فرهنگی و اجتماعی نیازمند طراحی و برنامه رریزی است. فرهنگ زیربنای برندسازی است. این مهم تنها وظیفه شهرداری نیست. در ساخت برند فرهنگی باید همه دستگاه های ذیربط فرهنگی مشارکت فعالانه داشته باشند. تا به امروز در این زمینه کاهلی و تنبلی صورت گرفته است. مشارکت  دادن مردم به ساختار تصمیم گیری در قانون اساسی کشورمان دیده شده است. 

این استاد دانشگاه افزود: سخن از برند بدون دخالت دادن مردم بی معناست. برند را نمی تواند دولت بسازد.شهرداری اهواز می تواند در این زمینه نقش هماهنگ کننده را داشته باشد.

ظریفی ادامه داد: دانشگاه ها ، حوزه های علمیه ، نیروی انتظامی همه باید یک بخش از این کار را بر عهده بگیرند. وقتی اعتماد مردم را حاصل کردیم برند شکل می گیرد. تنها برانگیختن احساسات مردم برای برند سازی کافی نیست. برندهای فرهنگی با گزارشات سالانه و توزیع رایگان کتاب درست نمی شود. با پاسخگو بودن درست می شود. برند فرهنگی در یک رقابت سالم شکل می گیرد نه رفاقت.باید نهادهای مردمی در تصمیم گیری سهیم شوند.

همچنین دکتر کیوان لطفی استاد ارتباطات دانشگاه نیز در این نشست گفت: باید روی آموزش مردم کار بیشتری صورت گیرد. کاراکتر جناب خان برآیند رفتار خودمان است و نباید از آن دلگیر شد. شهر یک موجود زنده نیستد. شهر محل فرود جریان ها و گره هاست و نه موجود زنده.

این استاد دانشگاه بیان داشت: کاستلز در مورد الگوی رابطه ی فرهنگ و طبیعت می نویسد: «اولین الگوی رابطه ی طبیعت و فرهنگ در طول یک قرن، با برتری طبیعت بر فرهنگ مشخص می شد. الگوی دوم که در آغاز عصر جدید شروع شد و با انقلاب صنعتی و غلبه خردورزی در ارتباط بود، مبتنی بر غلبه فرهنگ بر طبیعت بود. اکنون وارد مرحله ای شده ایم که فرهنگ به اندازه ای بر طبیعت تسلط یافته که طبیعت مجدداً، به طور مصنوعی احیاء گردیده است و به عنوان یکی از صورت های فرهنگی محافظت می شود.

لطفی اضافه کرد: منظور کاستلز را می توان در این نکته دانست که همگام با گسترش فن آوری اطلاعات و ارتباطات و تکامل تاریخی عصر حاضر است که اطلاعات، جزء اساسی سازمان اجتماعی، خاصه در ساختار شهری به شمار می رود و با آغاز عصر جدید در چهارچوب جامعه ای شبکه ای به خود مختاری فرهنگ در مقابل پایه های مادی وجود ما، منتهی می شود.کاستلز بر خلاف اکثر نظریه های اجتماعی کلاسیک که فرض را بر تسلط زمان بر مکان می گذارند، این فرضیه را مطرح می کند که مکان، زمان را در جامعه ی شبکه ای سازمان می دهد. 

وی ادامه داد: برندسازی تنها وظیفه شهرداری اهواز نیست. رضایت ذی نفعان شرط است. رضایت ذی نفعان مهم ترین شاخصه برندسازی است. باید شهروندان از اینکه یک شهروند اهوازی هستند رضایت داشته باشند. 

مهدی مکارمی سرپرست سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری اهواز نیز در این نشست گفت: برندسازی شهری یک پدیده بین رشته ای است. اهواز نیز به مانند سایر شهرها در زمینه برندسازی در طول تاریخ فعال بوده است. 

مکارمی از بقعه علی بن مهزیار اهوازی ، رودخانه کارون به عنوان برند سازی ارگانیک نام برد و گفت: باید در این زمینه دانشگاه ها وارد فاز عملیاتی شوند. حال که تدوین برنامه پنجساله شهر اهواز بر عهده دانشگاه شهید چمران اهواز نهاده شده است باید در این زمینه نیز این دانشگاه تعیین تکلیف کند. باید مشخص شود در چه حوزه ای باید در این خصوص کار کارشناسی و تحقیقاتی صورت گیرد. در این زمینه باید جهت گیری ها مشخص شود. 

دکتر بختیار پور مشاور استاندار خوزستان نیز در این زمینه گفت: در برند سازی باید نگاه مان معطوف به بیرون از استان باشد. برند را برای مردم اهواز نمی سازیم. برای جذب گردشگران دیگر نقاط کشور و جهان است. 

این استاد دانشگاه به مبحث مردم شناسی مردم اهواز اشاره کرد و گفت: مردم استان و به خصوص مردم اهواز مردم اهل انعطاف ، ساده ، خونگرم و متواضعی هستند. 

بختیارپور ادامه داد: امروز نسل جوان با موسیقی الفت تنگاتنگی دارند. باید موسیقی متناسب با ذائقه جوانان ساخته شود. با تی شرت سازی و بلیلوردسازی برند درست نمی شود.

وی همچنین به خیابان انوشه (فلافل فروشان ) هواز اشاره کرد و گفت: مشتری مداری و احترام به مشتری در این خیابان مشهود است. باید در این زمینه نیز کار شود. 

مشاور استاندار خوزستان به تیم های فوتبال اهواز حاضر در لیگ برتر اشاره کرد و گفت: چرا باید کلیپ شهید تقوی فر در عراق تولید و منتشر شود. باید فیلم رشادت های این شهید اهوازی در تلویزون های شهری به خصوص در خیابان انوشه اهواز پخش شود. روی اخلاقیات مردم اهواز باید بیش از پیش کار شود.

بختیارپور تصریح کرد: باید اهواز را به مسقط الراس استان تبدیل کنیم. هر شهروند خوزستانی باید نماد و برند شهر خود را در میادین اهواز مشاهده کند. چه اشکالی دارد نماد میدان مقاومت دزفول ، نماد  نخستین چاه نفت خاورمیانه در مسجدسلیمان ، نماد اشکفت های ایذه در اهواز طراحی و در میادین اهواز به نمایش گذاشته شود.

وی به وجود گاومیش های در اهواز اشاره کرد و گفت: این حیوان قدمت 5 هزارساله در اهواز دارد. خوزستان و شهر اهواز با کشور عراق همسایه است و پس کرانه اهواز بیرون از مرزهاست. عراقی ها هر چه از سمت جنوب به سمت شمال کشور خود می روند به ناامنی نزدیک می شوند و بالعکس هر چه از جنوب به شرق می آیند امنیت و رفاه را مشاهده می کنند. 

بختیار پور گفت: باید در حوزه توریسم درمانی هم کار شود. لازمه این اقدام لزوما ساخت بیمارستان نیست. باید مراکز درمانی سامان داده شوند. 

علوی شوشتری از فعالان رسانه ای نیز در این نشست گفت: شهرهای موفق در برندسازی معمولا تک محصولی نیستند. چرا باید از اهواز یک چهره منفی برای سایر هموطن مان بسازیم؟ رسانه های استان از اهواز به عنوان شهری که مدام با پدیده ریزگردها دست به گریبان است چهره منفی ساخته اند. باید برای معرفی استان به سایر نقاط کشور از نقاط مثبت استان سخن به میان آوریم.

این فعال رسانه ای ادامه داد: باید به مانند شهرهای مانند جزیره کیش هرساله جشنواره و فیستوال های بزرگ در کلانشهر اهواز برگزار شود. وب سایت های دستگاه های اجرایی استان باید بروز باشند. 

در ادامه سیدمحمدجواد رضوی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اهواز نیز در این نشست گفت: مباحثی مانند ورود تشیع از اهواز ، مشاهیر اسلامی و علمی ، دفاع مقدس ، آثارتاریخی از جمله شاخص هایی که قابلیت برندسازی را برای کلانشهر اهواز دارند.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر اهواز گفت: برند سازی تنها وظیفه شهرداری اهواز نیست.سازمان های مردم نهاد و دستگاه های دولتی و حاکمیتی باید دست به دست هم دهند و برند شهر اهواز را معرفی کنند. در برندسازی نباید تنها ارزش گذاری مادی را مدنظر قرار داد. در استان خوزستان متفاوت از برخی از شهرها که در یک میدان عزاداری ماه محرم انجام میشود در محلات و مساجد مختلف مردم به سوگواری شهادت اباعبدالله الحسین (ع) می پردازند. اتفاقا این خود یک برند است. همین تفاوت هاست که برند را تشکیل می دهد.

دکتر جهانمیر پیش بین از اساتید اقتصاد دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در این نشست گفت: اهواز یک ویژگی های منحصر به فردی دارد که باید از آنها استفاده بهینه کرد. مقوله برندسازی جاد از مسائل اقتصادی نیست.

این استاد دانشگاه بیان داشت: برندسازی فرهنگی بدون درنظرگرفتن ملاحظات اقتصادی معنا و مفهومی ندارد. باید در اهواز خانه اقوام ساخته شود. در این زمینه باید با شهروندان وارد تعامل دوسویه شد. باید خدمات طبی و پزشکی در اهواز کار شود. 

دکتر پیش بین گفت: مگر می شود جغازنبیل را معرفی کرد اما امکانات رفاهی و هتلینگ را در آن ندید. 

در ادامه دکتر حسین پور از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: برند فی ذاته در خودش کیفیت و ارزش اقتصادی دارد. برند باید جاذبه عمومی داشته باشد. برند باید شهرمحور باشد. در این زمینه صداوسیما و رسانه های گروهی و حتی شبکه های اجتماعی نقش اقناع مردم را بر عهده دارند. به نظر می رسذد برند باید شناسایی ، تبلیغ و معرفی شود.

فرزین کوراوند رییس انجمن قصه استان خوزستان نیز در این نشست گفت: برند را باید جست و جو کرد . ابنیه و سازه های تاریخی به ضرورت ساخته می شوند. وی به تکریم شخصیت های ارزشمند اهوازی نیز سردار علی هاشمی و شهید جمالپور اشاره کرد و گفت: باید برای این گرامیان جشنواره های هنری با گستره ملی و بین المللی برگزار کرد.

این ادیب و شاعر معاصر گفت: نباید به معاونت فرهنگی شهرداری اهواز به عنوان یک نهادی که تنها هزینه می کند نگریست. اگر این دیدگاه و معیار عمل ما باشد پس طرح واکسیناسیون فلج اطفال نیز برای کشور فقط هزینه داشت. وی خواستار تشکیل کارگروه  برای برندیابی برای کلانشهر اهواز شد. 

ندا شفیعی مدرس دانشگاه و مدیر روابط عمومی دانشگاه شهید چمران اهواز نیز گفت: رسانه ای شدن این جلسه کمک خوبی به طرح آن در جامعه می کند. 

وی با اشاره به بخش خبری بیست و سی که از شبکه دو سیما روی آنتن می رود گفت: در روز ملی سینما خود شاهد بودم که از این بخش خبری سه خبر منفی از استان مان در آن روز  پخش شد. وی به شصتمین سالگرد دانشگاه شهید چمران اهواز اشاره کرد وگفت: دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهر اهواز  در میدان سه گوش (مولوی) اهواز نیز می تواند به عنوان یک برندفرهنگی و دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار