اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۱۶۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰
سیدزین العابدین موسوی
از طرفی دیگر نگاه سیاسی و جناحی خاص سیاست ورزان یک گروه که دنبال تزریق آرمانهای خود به مردم هستند نیز در این وادی به دور از خردگرایی و عقلانیت و عدالت است و عادلانه نیست.
سیدزین العابدین موسوی ؛ مدرس دانشگاههای شهیدچمران وآزاداسلامی استان

طرح شعارهای قوم گرایانه در فصول انتخاباتی بیش از پیش رو به تزاید است تحریک تعصبات قومی، تصمیم گیری صحیح در انتخاب الیتها را به مخاطره می اندازد نفع این تعصبات را با استفاده از احساسات صرف قومیتها کسانی می برند که شایسته ورود به مجلس نیستند، ودر صورت انتخاب و پس از گذشت مدت کمی از تثبیت وکالت، یا مجبور به پاسخگویی موکلان خاصشان در قومی خاص هستند ویا در این مسیر وقتی برای پاسخگویی آنان به مشکلات کلان شهر و کلان شهروندان باقی نمی ماندودر اینجاست که منتخب وکیل یک کلان شهر در مجلس نمی تواند باشد.انتخابات این بار باید با حساسیت بیشتر همراه با عقلانیت دنبال شود.

درکلان شهر اهواز اقوام زیادی زندگی میکنند عرب، بختیاری و سایر قوم لر، شوشتری، دزفولی، بهبهانی، ترک،کرد و اقلیتهای دیگر همه شهروند کلان شهری هستند که عدالت اقتضا دارد با حقوق مساوی و به نسبت فراوانی جمعیت دیده شوند.

از طرفی باید پذیرفت منبع رای در توده های مردم است این بخش از مردم ممکن است به قوم ویا اقوام خاصی منتسب باشند که با انسجام کامل بتوانندهر سه نماینده را به مجلس بفرستند این رویه آنجایی پذیرفتنی است که نماینده خودرا نماینده آن قوم خاص نداند ،همچنانکه موکلان قومی هم نماینده را فقط به نفع خود مصادره ننمایند عقل گرایی اقتضا دارد که نماینده باید نماینده شهروندان باشد نه اقوام در این صورت اقلیتهای قومی دیگر هم به خواست خود می رسند و احساس تبعیض قومیتی نمی نمایند.

شایسته سالاری هم با قوم گرایی وهم با جناح گرایی همخوانی ندارد شایسته کسی است که قریب به اتفاق شهروندان اورا پناهگاه خود بدانند و مقبولیت شهروندی داشته باشد نه مقبولیت قومیتفکر سنتی قوم گرایی در دنیا، تقریبا رو به پایان است جوامع مختلف،لحظه به لحظه به جهانی شدن بیشتر می اندیشند تفکر دموکراتیک و مردم سالارانه ،اقتضاء می نماید از تعلقات قومی بکاهیم و جزئی نگر نباشیم اگر شهروندیدر انتخاب، نگاه قومی خاص داشته باشد حقوق بقیه شهروندان را در نظر نگرفته است همچنانکه اگر منتخبی خودرا نماینده قومی خاص بداند توانایی پاسخگویی به مطالبات همه شهروندان را ندارد.
باید بدانیم دروازه ورود به دموکراسی و مردم سالاری برگزاری انتخابات مبتنی بر رای همه مردم است فارغ از هرگونه تبعیض قومی زبانی و...

از طرفی دیگر نگاه سیاسی و جناحی خاص سیاست ورزان یک گروه که دنبال تزریق آرمانهای خود به مردم هستند نیز در این وادی به دور از خردگرایی و عقلانیت و عدالت است و عادلانه نیست.

کسب اعتماد وباور عمومی مردم را گروهها در انتخابات عادلانه که نفعش باید عاید همه اقشار گردد با استفاده از ابزارهای قدرت به نفع خود مصادره نمایند باید به انتخابات،نگاهی فرا جناحی داشت. البته اشتباه نشود منظور این نیست که گروههای سیاسی مختلف دست از فعالیت بر مبنای آرمانهایشان بردارند بلکه به انتخاب اصلح بیندیشند تا به شعارهای ملی و اسلامی خود جامه عمل بپوشانند و به جای مجلسی سیاست زده و قشری نگر، مجلسی پویا و منتخبینی متخصص در قانون گذاری و نظارت عادلانه تعیین نمایند.

باید از این تفکر که عده ای اصلاح طلبان را به عنوان فساد در زمین و مروج آزادی ازهم گسیخته و عده ای اصولگراین را متحجر و واپس گرا به جامعه معرفی میکنند تا نامزد مد نظر خود را بر کرسی بنشینند پرهیز کرد شاید اصلاح طلبی شایسته، بهتر از اصول گرایی ناشایست باشد و بالعکس. البته رشد احزاب هم از نظر کمی و هم کیفی ومعرفی برنامه های حزبی به مردم و انتخاب آگاهانه مردم بر اساس آرمانهای حزبی در دنیا رو به تکامل است ولی در حال حاضر این مهم در نگاههای قومی و شعارهای پوپولیستی خودنمایی میکند.

نمی توان وحدت و خلق حماسه و انتخاب اصلح را فدای عقده های جناحی محض کرد و آنوقت از منتخب انتظار همگرایی داشت.

حماسه انتخاباتی هوشمندانه و انتخاب فرد اصلح برخواسته ازعقلانیت و خردمندی به دور از هرگونه تعصب افراطی جناحی و قومی به بار می نشیند چون مجلس متعلق به همه مردم است همچنانکه محیط زیست ،اموزش و پرورش و نهادهای خدمت رسان استان، خاص یک قوم یا جناح سیاسی نیستند.

آنچه مهم است تفکر و ایده های نامزد است توانایی او بر حل مشکلات همه موکلین مهم است، برنامه های قابل قبول، سلامت نفس، امانتداری و سعه صدر نامزد مهم است و الا در این عصر نگاه قومیتی و جناحی صرف بدون در نظر داشتن آحاد شهروندان به پشیزی هم نمی ارزد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۰
comment
0
2
comment انتخابی بر اساس معیارهای عقلی ، علمی ، شرعی

محمدصالح سواریان

خرمشهر

من یک پیشگام هستم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار