شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۸
درویش امیری:
معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی گفت: کم‌هزینه‌ترین و پرسرعت‌ترین راه برای کاهش نرخ بیکاری در خوزستان استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان است.
معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی گفت: کم‌هزینه‌ترین و پرسرعت‌ترین راه برای کاهش نرخ بیکاری در خوزستان استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان است.

 اسدالله درویش امیری پیش از ظهر امروز دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، پنج برنامه توسعه برای سازمان گردشگری تدوین شد که برنامه اول در دوران دفاع مقدس آغاز و هم‌اکنون نیز در انتهای برنامه پنجم به سر می‌بریم.

وی افزود: اخیراً نیز لایحه‌ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده که در این لایحه به دائمی شدن برخی احکام در برنامه پنجم و در حوزه میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی اشاره‌شده است. همچنین در چندین تبصره از این لایحه نیز به این سه بخش که تا حدود زیادی مغفول مانده‌اند توجه ای نشده است.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اعتراض سازمان میراث فرهنگی به تبصره‌های این لایحه عنوان کرد: خوشبختانه در این زمان با ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و در پرتوی حمایت‌های بی‌دریغ مقام معظم رهبری به سه حوزه مهم گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی، خبرهای بسیار خوبی از این حوزه‌ها به گوش مردم خواهیم رساند.

تکلیف دولت در حوزه جهانگردی

درویش امیری تصریح کرد: در این برنامه دولت موظف شده که میزان ورود گردشگران و جهانگردان را پنج برابر افزایش دهد. این مسئله نهایت اهتمام و توجه به حوزه گردشگری را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه مردم توانستند مجلس را به صیانت از میراث فرهنگی وا‌دارند، اظهار کرد: همچنین در برنامه ششم توسعه به افزایش صادرات صنایع‌دستی کشور نیز توجه فراوانی شده است. خوشبختانه در این مقطع زمانی در حوزه حاکمیتی که محور برنامه‌ریزی است به اهمیت سه حوزه مهم میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی توجه ویژه‌ای صورت گرفته است.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه بهره‌گیری اقتصادی از این سه حوزه در همه جهان صورت می‌گیرد اما متأسفانه در کشور ما توجه زیادی به آن نمی‌شود، اظهار کرد: میراث فرهنگی هویت تاریخ و تمدن هر کشوری است.

وی افزود: کشور ما از یک پیشینه تاریخی طولانی برخوردار است و این مسئله می‌تواند به‌عنوان چراغ راهی برای پیشرفت و راهی که در پیش گرفته‌ایم باشد.

درویش امیری با بیان اینکه شناسنامه ایران، شناسنامه فرهنگی است، گفت: یکی از مؤلفه‌های اساسی برای شناخت ایران در سایر کشورها، پیشینه تاریخی آن است که باید این میراث به جا مانده به‌عنوان یک گنجینه مهم محافظت کرد.

تکیه به اقتصاد فرهنگی به‌جای نفت

وی تصریح کرد: ایران اسلامی با تکیه‌بر اقتصاد فرهنگی، می‌تواند وابستگی به اقتصاد نفتی را کاهش دهد. ما با دارا بودن بیش از ۳۲ هزار سایت به ثبت رسیده در حوزه میراث معنوی و ناملموس، می‌توانیم از منظر اقتصادی بسیار توانا شویم.

وی با بیان اینکه هر کدام از این سایت‌ها به‌عنوان یک ذخیره اقتصادی برای کشور محسوب می‌شوند، عنوان کرد: امروزه باید از پتانسیل‌های بالقوه کشور به‌خوبی استفاده کنیم به‌طور مثال کویر لوت که در مرکز کشور واقع‌شده، محیط مناسبی برای سرمایه‌گذاری و سودآوری اقتصادی است.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه مرتفع‌ترین تپه‌های ماسه‌ای جهان در کشور ما وجود دارند، گفت: برخی از این تپه‌ها دارای بیش از ۵۰۰ مترمکعب ارتفاع هستند. همچنین می‌توان از گرمای موجود در آن منطقه به‌منظور تولید انرژی‌های متفاوت استفاده کرد.

وی عنوان کرد: درصورتی‌که تنها یک درصد بودجه دولتی کشور در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار بگیرد، تحول عظیمی در زمینه حفاظت و صیانت از این آثار شکل می‌گیرد.

لزوم استفاده از ظرفیت‌های گردشگری خوزستان

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به ثبت سه اثر از خوزستان در فهرست آثار جهانی یونسکو گفت: ظرفیت‌های فراوان‌تری در زمینه گردشگری در این استان وجود دارد که باید از آنها نهایت استفاده را برد. دفاع مقدس میراثی معنوی برای این سرزمین است.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت توریسم درمانی در خوزستان گفت: این منطقه به دلیل هم‌جواری با کشورهای عربی از پتانسیل‌های فراوانی در این زمینه برخوردار است.

درویش امیری افزود: ثبت گل نرگس بهبهان نیز یکی از فعالیت‌های صورت گرفته بسیار موفق در زمینه گردشگری و میراث فرهنگی محسوب می‌شود که باید قدر آن را بدانیم.

معاون امور حقوقی و مجلس سازمان میراث فرهنگی گفت: کم‌هزینه و پرسرعت‌ترین راه برای کاهش نرخ بیکاری در خوزستان استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در زمینه گردشگری است که باید مسئولان مربوطه به آن توجه فراوانی داشته باشند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار