شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۴۳۶
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۶
یک کارشناس:
یک دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی معتقد است: منابع سنتی مزیت رقابتی مثل منابع مالی، ظرفیت تولید، منابع تحقیقاتی، عوامل ممانعت برای ورود به بازار و غیره در بازار امروز فعالیت‌های گردشگری و هتل‌داری لازم هستند.
یک دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی معتقد است: منابع سنتی مزیت رقابتی مثل منابع مالی، ظرفیت تولید، منابع تحقیقاتی، عوامل ممانعت برای ورود به بازار و غیره در بازار امروز فعالیت‌های گردشگری و هتل‌داری لازم هستند.

ساناز وطن‌خواه در عین حال خاطرنشان کرد: ولی این‌ها برای حفظ جایگاه رقابتی و یا به عبارتی ایجاد مزیت رقابتی نسبت به سایر رقبا در بازار کافی نیستند. بر اساس تحقیقات انجام شده، محققان به این نتیجه رسیدند که انسان‌ها و یا نیروی انسانی اساسی‌ترین سرمایه هر سازمان هستند و سایر سرمایه‌ها چیزی جز کالا نیستند که به راحتی در بازار خرید و فروش می‌شوند.

وی بیان کرد: با توجه به این که در عصری زندگی می‌کنیم که دانش نسبت به سرمایه‌های فیزیکی از اهمیت بالاتری برخوردار است به افراد باهوشی که قادر به انجام کارهای خارق‌العاده هستند احتیاج داریم. اگر از جنبه دیگر به این موضوع نگاه کنیم درخواهیم یافت تمام سیاست‌ها، برنامه‌ها و دستورالعمل‌های هر سازمانی از طریق افراد اجرا و پیاده‌سازی می‌شوند.

وطن‌خواه ادامه داد: حال اگر این افراد از میان نیروی انسانی حرفه‌ای، باانگیزه و باهوش انتخاب شوند می‌توانند ضامن موفقیت و بهبود سطح بهره‌وری سازمان شوند. این موضوع زمانی از اهمیت بیشتر برخوردار است که از دید مدیریت برنامه‌ریزی گردشگری به این موضوع نگاه کنیم.

این کارشناس ارشد گردشگری و هتل‌داری تاکید کرد: کیفیت کار در صنعت گردشگری به دلیل حجم بالای تعاملات بین فردی میان کارکنان و گردشگران به شکل قابل توجهی به کیفیت نیروی انسانی بستگی دارد. به عبارت دیگر تخصص و مهارت افراد شاغل در بخش‌های مختلف صنعت گردشگری اعم از اماکن اقامتی، غذا و نوشیدنی، آژانس‌های مسافرتی و راهنمایان تور، صنعت حمل و نقل و غیره به شکل قابل توجهی بر میزان رضایت گردشگر و یا افرادی که از خدمات گردشگری به نحوی بهره‌برداری می‌کنند اثرگذار است.

او گفت: هدف اصلی در این رویکرد بالا بردن کیفیت زیر‌ساخت‌های گردشگری در بخش آموزش و پرورش نیروی کاری متخصص است. سازمان‌های گردشگری رهبر در بازار جهانی اذعان داشته‌اند نیروی انسانی در این صنعت به بزرگترین نگرانی‌های فعالان صنعت در دهه‌های جاری تبدیل خواهد شد.

وطن‌خواه با بیان این که در استان خوزستان متاسفانه کمبود نیروی متخصص و آموزش دیده فعال در صنعت گردشگری و هتل‌داری به وضوح احساس می‌شود تصریح کرد: این کمبود نه تنها در سطح کارکنان بلکه در سطح مدیران نیز به خوبی مشهود است. نکته مهم‌تر این است که تصمیم‌گیران و مدیران ارشد از وجود این کمبود بحرانی مطلع نیستند و یا حداقل بدون توجه از کنار آن می‌گذرند.

وی با یادآوری این مطلب که مدیریت منابع انسانی فعالیتی چند جانبه است توضیح داد: به طور خلاصه می‌توان گفت در صنعت گردشگری  انتخاب و استخدام نیروی انسانی، آموزش، ارزیابی عملکرد، حقوق و مزایا، پاداش مبتنی بر عملکرد، امنیت شغلی و فرصت‌های ارتقای شغل از مهم‌ترین جنبه‌های مدیریت منابع انسانی در نظر گرفته می‌شوند.

این کارشناس گردشگری اظهار داشت: مدیران ارشد و تصمیم‌گیران گردشگری و هتل‌داری با دریافت مشاوره از متخصصان مجرب و تحصیل‌کرده رشته‌های مدیریت گردشگری و هتل‌داری می‌توانند با بسیاری از چالش‌های پیش روی این صنعت مقابله کنند.

وطن‌خواه افزود: به عنوان مثال در نظر بگیرید بهترین و عظیم‌ترین پروژه هتل‌سازی در اهواز راه‌اندازی و بهره‌برداری شود. نیروی انسانی مهم‌ترین عوامل اجرا و ارایه خدمات در هتل هستند و مشتریان مهم‌ترین و اثرگذارترین تاثیرات خدماتی را از جانب نیروی انسانی دریافت می‌کنند. حال تصور کنید اگر همان نیروی انسانی قادر به ارایه خدمات با کیفیت نباشد و یا به طور کل درک صحیحی از تفاوت میان خدمات خوب و ضعیف نداشته باشد تصویر کلی شکل گرفته در ذهن گردشگر یا مهمان بیشتر شبیه مجموعه به هم ریخته‌ای از فعالیت‌های بی‌کیفیت خدماتی خواهد بود.

او ادامه داد: آموزش و پرورش کارکنان فعال و بالقوه گردشگری و هتل‌داری، هدایت و راهنمایی آنان و در نهایت تلاش برای حفظ و ابقای نیروی انسانی کارآمد باید مقدمه‌ای بر تمام نگرانی‌ها و دغدغه‌های فعالان گردشگری و هتل‌داری باشد.

وی با بیان این که کیفیت و تخصص نیروی انسانی پیش‌درآمدی بر موفقیت کلیه دستگاه‌های خدمات رسان در بخش گردشگری و هتل‌داری خواهد بود گفت: با امید این که در زمینه تغییرات به وجود آمده در مدیریت کل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان شاهد بهبود و ارتقای سطح کیفی نیروی انسانی در بخش‌های گوناگون دستگاه‌های خدمات‌رسان گردشگری و در تمام سطوح اعم از مدیریت ارشد تا کارکنان جز باشیم.

منبع:ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار