شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خوزستان عنوان کرد:
امسال 95 درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی از گاز بهره‌مند می‌شوند.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان گفت: در حال حاضر حدود 550 واحد صنعتی در زمینه ساخت تجیهزات نفتی داریم که عمدتا در شهرک‌های اهواز مشغول به فعالیت هستند.

اخلاق محمدیان در خصوص فعالیت‌های این شرکت اظهار کرد: در خوزستان 71 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب داریم که 7 هزار هکتار زمین صنعتی را به خود اختصاص داده‌اند؛ در حال حاضر در 60 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب زمین در اختیار بوده و در 50 شهرک و ناحیه صنعتی امکان واگذاری زمین در استان وجود دارد. تاکنون تعداد 2244 فقره قرارداد زمین در شهرک‌های صنعتی منعقد شده که از این تعداد 1173 واحد آن به بهره برداری رسیده و حدود 71 درصد واحدهای به بهره برداری رسیده، فعال هستند.

رشد قابل توجه تولید تجهیزات نفتی در خوزستان

وی افزود: این وضعیت، نرم خوبی را نشان می‌دهد و بیشترین حوزه فعالیت واحدهای صنعتی ما به واسطه وجود صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، سد، نیروگاه‌ها و حفاری در زمینه ساخت و ساز تجهیزات نفتی است که در زمینه تولید تجهیزات نفتی رشد قابل توجهی داشتیم.

محمدیان تاکید کرد: جهت تسهیل استقرار صنایع در شهرک‌های صنعتی زیرساخت‌های لازم از مرحله مکان‌یابی تا تملک، تغییر کاربری و استعلام‌های مختلف برای استقرار واحدهای صنعتی به صورت یکجا در شهرک‌ها انجام شده و واگذاری زمین به متقاضی در شهرک‌ها، کمتر از یک هفته انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان افزود: در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی در شهرک‌های صنعتی به منظور تهیه امکانات لازم برای واحدهای صنعتی انجام شد و تاکنون گزارشی مبنی بر کمبود یا مشکلی در این شهرک‌ها نداشتیم و تلاش شده است در زمان استقرار واحد صنعتی در شهرک، تمام امکانات لازم از جمله آب، برق، گاز و سایر نیازها به موقع تامین شود.

وی با اشاره به کیفی سازی شهرک‌های صنعتی استان، تصریح کرد: امسال 95 درصد از واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی از گاز بهره‌مند می‌شوند و سال گذشته به 7 شهرک صنعتی گازرسانی شد و امسال 5 شهرک دیگر نیز گازرسانی می‌شوند و اولویت تامین گاز در شهرک‌هایی است که واحد صنعتی در آنجا مستقر باشد.

تلاش برای ارتقای زیرساخت‌ها در شهرک‌ها

محمدیان بیان کرد: سال گذشته 123 پروژه عمرانی داشتیم و امسال این پروژه‌ها به 183 پروژه خواهد رسید تا از این طریق زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی استان را ارتقا دهیم. علاوه بر این عملیات به‌سازی، نوسازی و بهبود امکانات در شهرک‌ها نیز انجام شده است؛ به طور نمونه سال گذشته 50 کیلومتر شبکه روشنایی در شهرک‌ها ایجاد و یا نوسازی شد تا تمام شهرک‌ها و نواحی از نعمت روشنایی بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به ارتقای ایمنی شهرک‌ها تصریح کرد: سال گذشته 2 ماشین آتش نشانی خریداری و در شهرک‌های اهواز 2 و شوشتر یک مستقر شد؛ هم‌چنین امسال 4 ماشین دیگر نیز خریداری کرده‌ایم که به شهرک‌های رامهرمز، اهواز 2، دزفول یک و شوش تحویل داده می‌شوند.

تاثیر مثبت نمایشگاه‌ها در توانمندسازی صنایع/لزوم توانمندسازی واحدهای صنعتی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان با اشاره به نقش نمایشگاه‌ها در توانمندسازی واحدهای صنعتی خاطرنشان کرد: نمایشگاه‌ها ظرفیت خیلی خوبی هستند که به واحدهای صنعتی در عرضه محصولات خود کمک زیادی می‌کند و در آذرماه امسال نیز نمایشگاه توانمندی‌های استان برگزار می‌شود و امسال نیز سعی شده تا تمام واحدها در نمایشگاه حضور یابند.

محمدیان با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی ما توانمندسازی واحدهای صنعتی است، گفت: تلاش می‌کنیم با پیگیری لازم، واحدهایی که به دلایل مختلف از چرخه تولید خارج شدند را به چرخه تولید باز گردانیم.

وی با اشاره به اجرای بخشنامه خرید کالا و خدمات داخلی گفت: در راستای این بخشنامه بیشتر واحدهای ما کالاها و خدمات مورد نیاز خود را از استان تامین کردند و از سال گذشته تاکنون بیش از 60 واحد به چرخه تولید برگشتند و از این طریق آمار واحدهای صنعتی فعال ما افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان ادامه‌ داد: در 6 ماه نخست امسال تاکنون 25 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی به بهره‌برداری رسیده‌اند.

پیگیری راه‌اندازی کلینیک صنعت سیار

محمدیان درباره طرح کلینیک صنعتی اظهار کرد: اکنون به دنبال اجرای طرح کلینیک صنعت سیار هستیم؛ در قالب این طرح برای توانمندسازی واحدهای صنعتی، از حضور مشاورانی مرتبط با حوزه صنعت استفاده می‌کنیم تا به صورت تیمی و هفتگی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی حضور یافته و از نزدیک به بررسی مسائل و مشکلات واحدهای صنعتی بپردازند.

وی با بیان این‌که خوزستان دارای ظرفیت و پتانسیل‌ بالا به منظور سرمایه‌گذاری است، خاطرنشان کرد: وجود این ظرفیت‌ها در بخش‌های مختلف هر کدام می‌تواند یک مزیت و محور توسعه باشد و در خوزستان به صورت خدادادی همه استعدادها وجود دارد که ظرفیت قابل توجهی برای سرمایه گذاری است و امیدواریم با برداشتن تحریم، شاهد سرمایه‌گذاری زیادی در استان باشیم و مشکلات و کمبودها را برطرف و با جذب سرمایه گذار شرایط اقتصادی و اشتغال را بهبود ببخشیم.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان در خصوص مسائل زیست محیطی شهرک‌ها و تصفیه‌خانه‌های فاضلاب صنعتی گفت: در حال حاضر 6 واحد تصفیه خانه صنعتی در حال ساخت داریم و سعی می‌کنیم که در تمام شهرک‌ها این کار انجام شود. این تصفیه خانه‌ها با وارد شدن به مدار بهره برداری، میزان آلایندگی پساب صنایع مستقر در شهرک‌ها را به حد مجاز می‌رسانند.

محمدیان تصریح کرد: پساب خروجی صنایع با توجه به مسایل کمبود آب جهت استفاده در آبیاری فضای سبز و آب خام در شهرک‌ها استفاده خواهد شد و این جزو اولویت‌های ماست که این آب را مجدد وارد چرخه صنعتی کنیم.

انجام اقدامات حمایتی از صنایع

وی با اشاره به حمایت از واحدهای صنعتی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: سالانه حدود یک میلیارد تومان در راستای حمایت از واحدهای صنعتی، در قالب برنامه‌های مختلف حمایتی صنایع کوچک اختصاص داده می‌شود که هدف از آن توانمندسازی آن‌هاست. از جمله این برنامه‌های حمایتی می‌توان به آموزش‌های مهارتی، مدیریتی، کارآفرینی برای مدیران واحدهای صنعتی، برگزاری تورهای صنعتی، حضور در نمایشگاه‌ها، توسعه خوشه‌های صنعتی و شناسایی شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد.

محمدیان گفت: برخی واحدهای صنعتی که تسهیلات گرفته و قادر به پرداخت آن نبوده‏‌اند، بانک‌ها اقدام به تملک واحدهای آن‌ها کرده‌اند و تلاش ما این است این واحدهای تملک شده را با هماهنگی بانک‌های مربوطه به متقاضیان جدید جهت راه اندازی و فعال سازی مجدد واگذار کنیم؛ تاکنون 5 واحد را به این شکل وارد چرخه تولید کردیم.

وی افزود: از دیگر اقدامات این شرکت در راستای بهبود و زیباسازی فضای شهرک‌ها کاشت فضای سبز درون شهرک‌هاست که با اقدامات انجام شده از ابتدای سال 93 تاکنون حدود 55 هزار هکتار گونه‌های مختلف فضای سبز درون شهرک‌ها کاشته شده است که تمام این فضاها از طریق آبیاری قطره‌ای آبیاری می‌شوند و در این راستا حدود 90 کیلومتر شبکه آبیاری قطره‌ای ایجاد شد.

رییس هیئت مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی خوزستان بیان کرد: به منظور یکسان سازی ورودی شهرک‌ها، 22 سردرب تیپ ورودی شهرک‌ها احداث و مورد بهره برداری قرار گرفت.

استقرار در شهرک‌ها به نفع صنایع و سرمایه گذاران است

وی با اشاره به سرمایه گذاری صنایع در شهرک‌های صنعتی خاطرنشان کرد: به نفع سرمایه‌گذاران است که واحدهای خود را در شهرک‌های صنعتی احداث کنند، زیرا این شهرک‌ها مجموعه کاملی از خدمات را دارند و هزینه‌های آن را بین واحدها سرشکن می‌کنند و این کار هزینه‌های تمام شده تولید را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

منبع:ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار