شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
با همکاری سازمان دانش آموزی و اداره کل منابع طبیعی خوزستان
رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان از تولید محتوای آموزشی برای پشتیبانی از طرح مدارس نهالستان خبر داد و گفت: برای دانش آموزان برشورها،کتابچه ها و بسته های فرهنگی تهیه کرده ایم که در آن آموزش های مرحله به مرحله، ضرورت حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبزجمع آوری شده است.
با همکاری سازمان دانش آموزی و اداره کل منابع طبیعی خوزستان دوره آموزشی تحت عنوان "هر مدرسه یک نهالستان وهر دانش آموز یک نهال" در محل علی بن مهزیار دانشگاه فرهنگیان اهواز برگزار شد.
مسروررئیس سازمان دانش آموزی: باید در مدارس برای دانش آموزان شرایطی فراهم شود جهت آموزش مراحل داشت،کاشت و برداشت نهال، تا دانش آموزان خودشان در روز درختکاری اقدام  به کاشت نهال کنند.


در این دوره تعداد 20 نفراز مدیران نواحی چهار گانه اهواز به نمایندگی از سایر مدیران استان، با نحوه کاشت داشت ومقاوم سازی نهال ها در مقابل عوامل طبیعی وانسانی آشنا شدند.
این دوره آموزشی با حضور علیرضا مسرور رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان، دکترمحمد کِلی و حسن اِرادی کارشناس اداره آموزش و ترویج اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان خوزستان در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد.
علیرضا مسرور رئیس سازمان دانش آموزی گفت: تفاهم نامه ای بین جهاد کشاورزی و اداره آموزش و پرورش استان خوزستان در جهت توسعه و پاسداشت منابع طبیعی صورت گرفته که سازمان دانش آموزی و منابع طبیعی مسئول عملیاتی کردن این تفاهم نامه شده است، در این رابطه نشست های مشترکی با منابع طبیعی صورت گرفته که در 4 زمینه تفاهماتی انجام شده است،که نمونه آن برگزاری دوره آموزشی برای مدیران و معلمان مدارس در سازمان دانش آموزی بوده است.
وی افزود:باید در مدارس برای دانش آموزان شرایطی فراهم شود جهت آموزش مراحل داشت،کاشت و برداشت نهال، تا دانش آموزان خودشان در روز درختکاری اقدام  به کاشت نهال کنند، این طرح با عنوان مدارس نهالستان در 4 ناحیه اهواز و انتخاب شدن 20 مدرسه و تحویل 200 نهال به مدارس کلید خورده است که با نظارت مدیر مدرسه یا معلمانی که آموزش دیده اند نهال ها بدست خود دانش آموزان  کاشته می شود و اگر با انجام این طرح به نتایج آموزشی و تربیتی مناسب برسیم  در سال های آینده هم این طرح ادامه خواهد داشت و در همین رابطه نهال هایی تهیه شده که در روز درختکاری در اختیار دانش آموزان قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: طبق تفاهم نامه ای که با منابع طبیعی صورت گرفته برای مدیران، معلمان و دانش آموزان بازدیدهای علمی از مجموعه طرح ها و اقدامات منابع طبیعی در خصوص حفظ و نگهداری محیط زیست صورت خواهد گرفت. 
رئیس سازمان دانش آموزی استان خوزستان از تولید محتوای آموزشی برای پشتیبانی از طرح مدارس نهالستان خبر داد و گفت: برای دانش آموزان برشورها،کتابچه ها و بسته های فرهنگی تهیه کرده ایم که در آن آموزش های مرحله به مرحله، ضرورت حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبزجمع آوری شده است.
مسرور در پایان از طرح همیاران طبیعت که به مانند همیاران پلیس می باشد اشاره کرد و گفت: به زودی این طرح در مدارس عملیاتی خواهد شد و به دانش آموزان و خانواده های آن ها آموزش های بیشتری در خصوص حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبز داده خواهد شد.
در ابتدای این دوره آموزشی محمد کِلی کارشناس اداره منابع طبیعی با اشاره به موضوع خشکسالی های اخیر در کشور وخصوصا در اهواز که با بحث ریزگردها وآلودگی هوا شده است گفت: هدف از اجرای این طرح ایجاد حساسیت دربین دانش آموزان نسبت به فضای سبز اطرافشان می باشد چرا که نهال به نام خود دانش آموز ثبت می شود.
 کِلی افزود: حفاظت از فضای سبز در شهرها، پارک ها،شهرک ها وجنگل ها که یک سوم سطح استان را شامل می شوند به عهده منابع طبیعی می باشد وطبق تفاهم نامه ای که بین جهاد کشاورزی و آموزش و پرورش صورت گرفته است و هدف اصلی سازمان جنگل ها و مراتع تولید،تکثیرو کاشت نهال توسط خود دانش آموزان است و اگر از کودکی به فرزندانمان یاد دهیم که از محیط زیست و منابع طبیعی محافظت و نگهداری کنند نسلی که جایگزین خواهد شد حافظ منابع طبیعی خواهد بود.
وی درخصوص صدور کارت همیار طبیعت گفت: کارت همیار طبیعت توسط اداره کل منابع طبیعی صادر خواهد شد و این طرح موجب می شود که هر نفر حافظ محیط زیست و منابع طبیعی خواهد بود و هدف اصلی این طرح درک کردن دانش آموز از مراحلی است که فضای سبز و نهال ها طی می کنند تا به ثمر و رشد برسند. 
ارادی دیگر کارشناس اداره آموزش وترویج منابع طبیعی نیز در این برنامه  به آموزش نحوه کاشت انواع نهال ها پرداخته ومراحل نگهداری وشناخت انواع بذرها وعوامل مؤثر برآن ها را توضیح داد.
در این کارگاه یک روزه تعداد 20 نفراز مدیران نواحی چهار گانه اهواز به نمایندگی از سایر مدیران استان، با نحوه کاشت داشت ومقاوم سازی نهال ها در مقابل عوامل طبیعی وانسانی آشنا شدند.
حاضران در این کارگاه، بلافاصله ضمن فراهم نمودن زمینه اجرای طرح هر مدرسه یک نهالستان،در مدارس به آموزش دانش آموزان پرداخته وطرح مذکور را با همکاری آن ها عملی خواهند ساخت.
لازم به توضیح است: اجرای این طرح منوط به همکاری تمامی مدارس و وجود فضای مناسب در هر مدرسه می باشد. البته در صورتی که چنین فضایی مهیا نباشد می توان در خارج ازمدرسه و از پتانسیل های موجود در احیای فضاهای سبز درسایر مناطق استان بهره گرفت.
 





 





نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار