شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۵۱۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۶
دکتر فریدون فرهی خبر داد: افزایش مراجعین بخش چشم بیمارستان امام خمینی(ره) اهواز بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت

پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت، بیماران دارو و تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز خود را از خارج بیمارستان تهیه می کردند و  جهت انجام آزمایشات همراه یا خود بیمار می بایست بیمار را برای انجام این منظور جا به جا نمایند، ولی در حال حاضر و پس از اجرای طرح بیمارستان ها ملزم شده اند دارو و تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیماران را تهیه کرده و در صورت نیاز به انجام آزمایش بیمارا را همراهی کنند.

دکتر فریدون فرهی، مدیر گروه چشم دانشگاه و رئیس بخش چشم بیمارستان امام خمینی(ره) گفت: این امر از یک سو بسیاری مشکلات را از دوش بیماران و همراهان بیمار برداشته است ولی از سوی دیگر با توجه به اینکه در برخی بخش ها همچون چشم هزینه اقلام مصرفی بسیار بالاست، این موضوع فشار زیادی را به سیستم مالی بیمارستان ها وارد کرده است و باعث بروز برخی مشکلات شده است.

وی ادامه داد: البته باید گفت در این زمینه تلاش بسیار زیادی از سوی مسئولین بیمارستان ها در حال انجام است تا وقفه ای در تهیه اقلام و تجهیزات به وجود نیاید.

فرهی افزود: بطور قطع تا زمانی که این روند بتواند به شکل خودکار و مستمر انجام شود به گذشت زمان نیاز است و با توجه به پیچیدگی های بخش های مختلف و تنوع تجهیزات مصرفی در آنها این احتمال وجود دارد تا بازه زمانی مورد نظر قدری طولانی تر شود تا این روند به شکل مطلوب استقرار یابد.

وی ادامه داد: پیش از اجرای طرح هزینه تجهیزات پزشکی که بیماران برای استفاده در اعمال جراحی تهیه می نمودند، گاهاً دو تا سه برابر هزینه جراحی مزبور بود که با اجرای طرح، بیماران هم از مشقت جستجو جهت تهیه تجهیزات و هم از پرداخت هزینه های گزاف آسوده شده اند.

وی در خصوص تاثیر اجرای طرح تحول بر میزان مراجعین به بخش چشم بیمارستان امام خمینی (ره) گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت تعداد مراجعین به بخش چشم بیمارستان امام خمینی (ره) تا حدودی افزایش داشته است ولی باید گفت در مقایسه با سایر بخش ها این افزایش خیلی چشمگیر نبوده است و دلیل این امر نیز این است که پیش از اجرای طرح، بخش با بیماران بسیار زیادی مواجه بوده است و روزانه تعداد زیادی از از بیماران در این بخش مورد ارائه خدمت قرار می گرفتند.

وی با اشاره به افزایش جراحی های چشم بعد از جرای طرح تحول نظام سلامت گفت: پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت تعداد اعمال جراحی کاتاراکت که اصلی ترین جراحی چشم می باشد بسیار زیاد شده است و این امر نشان می دهد بیماران با خیال آسوده پیگیر درمان خود هستند.

وی افزود: طرح تحول سلامت، طرح بسیار بزرگی است و خدمات بسیار زیادی در قالب طرح تحت پوشش بیمه قرار گرفته است و طبیعتاً در مرحله اجرا ممکن است مشکلاتی بروز نماید ولی در صورتی که طرح ادامه یابد و مسئولین بتوانند اقدامات لازم را جهت پیشگیری و رفع مشکلات انجام دهند این طرح می تواند با موفقیت پیش رود.

وی در ادامه به برخی مشکلات طرح اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات طرح بحث تجهیزات و کمبود نیروی انسانی است و بطور مثال بخش چشم بیمارستان امام با تجهیزات و تعداد نیروی انسانی فعلی در حال ارائه خدمات بودند و در همان زمان نیز تعداد مراجعین بخش بسیار بالا بود ولی پس اجرای طرح و افزایش تعداد مراجعین پرسنل بیمارستان به یکباره با حجم انبوهی از بیماران مواجه شدند که طبیعتاً با توجه به اینکه تعداد پرسنل بخش ها افزایشی نداشته است، کند شدن حرکت و عملکرد کارکنان دور از انتظار نیست و انتظار می رود با ترتیباتی که توسط مسئولین اندیشیده می شود در این خصوص تدابیری اتخاذ شده و موجبات انگیزش بیشتر کارکنان فراهم آید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار