شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۵۹۵
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۶
معاون خدمات شهری با رد ادعای آلودگی هوا توسط کانوکارپوس:
شهرداری به تنوع گیاهی اهمیت ویژه ای میدهد و این مهم باعث شده که در سال گذشته در ساحل غربی رودخانه باغ بوستان و 120 گونه گیاهی که با شرایط آب و هوایی اهواز سازگاری دارند را در معرض تکثیر قرار داده ایم
عظیم شمخانی در گفت و گوی اختصاصی با شوشان گفت: در شهر اهواز کانوکارپوس چندین سال است که کشت می شود و باعث تغییر چشمگیر و قابل ملاحظه ای در زمینه فضای سبز شده است و طبیعتا فضای سبز اهواز مدیون این گیاه سریع الرشد می باشد.

وی ادامه داد: این گیاه در شرایط بحرانی آب و هوایی و همچنین مشکلات اقتصادی و بسیار از مسائل ریزگردها و گرمای شدید هوا توانسته با کمترین خواسته ها از جمله آب و نگهداری های خاص سایه سار خوبی را به اهوازی ها هدیه دهد، اما می پذیریم که باید مدیریت شود در غیر این صورت به یک شهر تک گیاهی تبدیل می شویم و فکر نمی کنم منظره خوبی داشته باشد.

 شمخانی اضافه کرد: یکی از مهم ترین مشکلاتی که تک گونه بودن گیاه کانوکارپوس می تواند برای شهر اهواز رقم بزند احتمال وجود آفت برای این گیاه است و در این صورت شاهد از بین رفتن فضای سبز اهواز در وسعت بالایی خواهیم بود و به این دلیل سعی کردیم گونه های مختلف گیاهی را در اهواز بکاریم و به فکر تهیه گونه های مختلف سازگار با شرایط اقلیمی اهواز که بتواند در تمام فصول سبز باشد و آب کمی نیاز داشته باشد هستیم.

 وی گفت: اظهار نظر محیط زیست در رابطه با گیاه کانوکارپوس بعد از بارندگی ها و اینکه آلودگی شهر اهواز برگرفته از این نوع گیاه است را هنوز کسی تایید نکرده است و در اندازه حدس و گمان باقی مانده است و از طرفی در برخی دانشگاه ها این فرضیه رد شده است، اما در خصوص اینکه گرده افشانی این گونه در چه فصلی است و هنگامی که این گرده افشانی با آب ادغام می شود تبدیل به یک آلرژی می شود، عقیده من بر این است که وقتی هرس کانوکارپوس سنگین و بعضا 90 درصدی صورت می گیرد این گیاه به گل نمی رسد که بخواهد به گرده افشانی برسد و آن 10 تا 20 درصد باقی مانده چطور میتواند این میزان آدم را آن هم در اهواز راهی بیمارستانها کند.

وی اضافه کرد: متاسفانه شهرداری اهواز در حال حاضر با مشکل بزرگی به نام عدم پرداخت حق الایندگی ها از سوی شرکت‌های صنعتی و بزرگ روبه رو شده است و البته لازم می دانم یگویم  که گویا کسی قرار نیست آلودگی واحدهای صنعتی را ببیند در غیر این صورت کانوکارپوس را منشاء آلودگی اعلام نمی کردند و نمی گفتند شهرداری به این دلیل کانوکارپوس را ممنوع الکاشت کرده است، این در حالی است که همانگونه که اعلام شد علت ممنوع کردن کشت این گیاه تهدیدی به نام تک گونه شدن فضای سبز اهواز است و تمام اظهارنظرها در خصوص آلودگی هوا توسط کانوکارپوس را به شدت رد می کنم.

شمخانی بیان کرد: اگر کانوکارپوس علت آلودگی های پس از باران است پس چرا در بارندگی های اول تا سوم و به بعد میزان مراجعه کنندگان به بیمارستان ها از سری قبل کمتر می شود و یا اینکه مگر کانوکارپوس گیاه 3 ساله اهواز است که تنها در این مدت با چنین مشکلی روبه رو شده ایم و علت را کانوکارپوس معرفی کنیم، از این رو من فکر میکنم مشکل آلودگی را باید در مکان دیگری جستجو کرد و ما هم به عنوان متولی امر توسعه فضای سبز از این موضوع ناراحت و نگرانیم که چرا نباید بدلیل عدم دریافت حق الایندگی ها نتوانیم به توسعه فضای سبز در تمام ابعاد برسیم و طبیعی است وقتی توان مالی شهرداری کاهش یابد توسعه فضای سبز هم کاهش می یابد.

 وی گفت: ما در شهرداری این آمادگی را داریم که در صورت اثبات آلودگی ها توسط کانوکارپوس به فکر جایگزین نمودن گیاه دیگری باشیم و هرس را به نحوی انجام دهیم که مورد تایید محیط زیست باشد، اما تا زمانی که این موضوع تایید نشده ما نمی توانیم مهم ترین گیاهی را که عامل توسعه فضای سبز اهواز شده است را قلع و قمع کنیم و من فکر میکنم که دلیل اظهار نظرها نمود فعالیت های شهرداری در زمینه فضای سبز است.

شمخانی گفت: شهرداری به تنوع گیاهی اهمیت ویژه ای می دهد و این مهم باعث شده که در سال گذشته در ساحل غربی رودخانه باغ بوستان و 120 گونه گیاهی که با شرایط آب و هوایی اهواز سازگاری دارند را در معرض تکثیر قرار داده ایم و به تمام.مناطق ابلاغ کرده ایم که برای کشت جدید روی به گونه های جدید گیاهی بیاورند.

وی در پاسخ به این سوال ما که چرا شهرداری روی به تولید و تکثیر و در نهایت کشت گونه های گیاهی ثمرده نمی آورد گفت: این زنجیره در اهواز هنوز تکمیل نشده است، زیرا گیاه ثمرده نیاز به آب فراوان دارد و مراقبت بالایی میخواهد و شبکه آب خام ما هم هنوز تکمیل نشده است و به همین دلیل مجبور هستیم از کانوکارپوس برای فضای سبز اهواز استفاده ببریم چون آب کمی را میخواهد و حساسیت کمتری نسبت به گیاهان مثمر دارند.

 شمخانی گفت: اما برای کاشت گیاهان مثمر قطعا نیاز به مشارکت بخش خصوصی است و باید به این سمت برویم، از این رو تامین زمین و آب خام را به عهده می گیریم، اما هزینه ها باید به عهده سرمایه گذار باشد و محصولی هم که گیاه میدهد میتواند به درآمدهای بخش خصوصی کمک کند.

 وی در پایان گفت: اقدامات ما در توسعه فضای سبز قطعا با اولویت بهره مند شدن مردم صورت می‌گیرد و تمام تلاش خود را در این راستا انجام می دهیم و انشاءالله در این راستا از هیچ تلاشی کوتاهی نخواهیم کرد، اما اظهارنظرهای واهی در خصوص آلودگی گیاه کانوکارپوس مانع از عملکرد بهینه ما می شود و ای کاش اظهارنظرها به صورت کار کارشناسی شده به این وسعت انتشا پیدا نمی کرد.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱۲
comment
comment
سید عماد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
6
2
comment با سلام شهرداری اهواز عملکرد بسیار خوبی داشته و پروژه های مختلف شهری چه در حوزه خدمات شهری چه عمرانی منحصر به فرد بوده است
comment
سید عماد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
6
3
comment با سلام شهرداری اهواز عملکرد بسیار خوبی داشته و پروژه های مختلف شهری چه در حوزه خدمات شهری چه عمرانی منحصر به فرد بوده است
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
6
3
comment برای اولین بار شاهد عملکرد خوبی از شهرداری در زمان بارندگی بودیم ، این همت و تلاش ادامه دار باشد
comment
سعید احمد زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
6
2
comment عکس نشان دهنده میزان خستگی و حجم کار شهرداری و معاونت خدمات شهری هست ،خسته نباشید خدا قوت
comment
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
6
1
comment جناب آقای شمخانی و تمام مدیران زحمت کش شهرداری لطفا به تمام تلاش خود برای خدمت رسانی به مردم و جلب رضایت مردم ادامه دهید واقعا مردم تشنه خدمت هستند مخصوصا در حوزه شهری ، مطمن باشید مردم قدر شناس هستن و تمام فعالیت های و زحمات شما دیده میشود .
comment
رحمانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
6
1
comment دولت تدبیر و امید بذر امید رو تو مردم در تمامی حوزه ها کاشته است ، خدا قوت به شما و تمام مدیران همراستا با دولت
comment
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
1
5
comment براي اولين بار طَي ٢سال گذشته حجم وانت ميوه فروش ودستفروشان ١٠٠برابر در اهواز رسيده كلانشهر اهواز رؤيه مشاغل كاذب روي أورده است اين موضوع شخصا به معاون خدمات شهري مربوط مي شود
comment
شهروند اهوازی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۱
comment
0
5
comment جناب ... کاملاً مشخصه که تمام این کامنت ها توسط یک نفر نوشته شده این روند غیر اخلاقی تعریف و تمجید دوستان شما از جمله ...و ...با اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری کاملاً در تضاد می باشد استدعا داریم اصول اخلاقی را رعایت فرمایید
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
comment
3
6
comment 1- مدیر مربوطه گزارش تخصصی از فضای سبز شهر میدهد انوقت کامنتها یکدست تعریف و تمجید است از شهرداری و ایشان. یکی نیست بگه چه ربطی داره این تعریف وتمجیدهای بی موقع با این گونه خاص گیاهی الا.....!!!؟؟؟
2-معلوم نیست سازمان پارکها و فضای سبز باید گزارش سرانه فضای سبز و گونه های گیاهی کاشته شده یا در حال کاشت در سطح شهر را بدهد یا سرپرست محترم خدمات شهری؟ البته میدانیم ایشان رییس و عضو هئیت مدیره چندین سازمان و از جمله سازمان پارکهاست.
3-سازمان پارکها و فضای سبز مناطق کماکان و با قدرت و قوت
در حال کاشت این گونه گیاهی غیر بومی بوده و تغییری در سیاست یکدست سازی فضای شهر از خود نشان نمیدهند
4-جناب سرپرست خدمات شهری بهتر بود بجای دفاع. کلی و توصیفی از این گونه گیاهی' نسبت به ارایه شناسنامه گیاهی و کارهای ازمایشگاهی و پژوهشی انجام شده قبلی که منجر به کاشت بلامنازع و وسیع این گونه گیاهی. در سطح شهر شده است توضیحاتی ارایه مینمود.
comment
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۲
comment
2
6
comment براي اولين بار طَي ٢سال گذشته حجم وانت ميوه فروش ودستفروشان ١٠٠برابر در اهواز رسيده كلانشهر اهواز رؤيه مشاغل كاذب روي أورده است اين موضوع شخصا به معاون خدمات شهري مربوط مي شود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۳
comment
1
3
comment خدمت جناب آقای برادر (واکنش عظیم)
عرض سلام و ادب
ماشاءالله شما با این قد و وزنت متوجه نشدی که این درختان کانوکارپوس هوای آلوده تولید می کنند،آنوقت گنجشک زبون بسته با 100 گرم وزن فهمیده و روی این درخت لونه نمی سازه؟!!!!!

بابا (درخشش عملکرد)!
بابا (تغییر چشمگیر)!
بابا (تاج گل حداقل 150 هزارتومانی بالاسر)!
حاشیه زاینده رود توی بی آبی مثل بهشت می مونه اونوقت حاشیه کارون ما با این همه آب فقط پارکینگ عمومی داره.
برادر ناراحت!
آیا اینم اظهار نظر واهیه؟!!!!!!

صد رحمت به برون.
شوشان!
جان مادرت از همون(برون)مطلب بزن.مو ...ی خردم.
comment
بابایی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
comment
0
2
comment جمع کنین این سایت دکون بازارو شدید مداحان بی کفایتی انگار هیشکی تو استان کار نمی کنه جز این
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار