شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹
مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران خبر داد:
مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: کشور ما در برابر تحریم‌ها از نظر ابعاد تولیدی و اقتصادی به زانو در نیامد و بخش‌هایی از اقتصاد کشور جان گرفت و این شبیه معجزه بود و امروز داریم به دروازه‌های گشایش نزدیک می‌شویم.


شو شان- مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت:. با ۱۰ کشور عمده پیرامونی که عراق با ۱۷ درصد سهم صادرات در راس آن قرار دارد و این امر اهمیت وافر خوزستان را به رخ می‌کشد.

به گزارش خبرنگار شوشان همایون ربانی فر ظهر امروز در نوزدهمین همایش روز ملی صادرات و تجلیل از صادرکنندگان نمونه خوزستان در تالار اجتماعات صنعت، معدن، تجارت خوزستان اظهار کرد: تاثیرات منفی اجرای طرح هدفمند سازی یارانه‌ها که هنوز گریبان دولت را گرفته است در حالی که قرار بود از محل آزادسازی منابع حاصل از هدفمند سازی و نقدینگی آن به صادرات و تولید تعلق گیرد.

وی افزود: تحمیل تحریم‌ها اقتصاد کشور را تحت فشار زیادی قرار داد و در تاریخ جهان بی‌سابقه بود که با صرف هزینه و وقت وافر در تمامی ابعاد اقتصادی و مالی تحریم شدیم.

مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: کشور ما در برابر تحریم‌ها از نظر ابعاد تولیدی و اقتصادی به زانو در نیامد و بخش‌هایی از اقتصاد کشور جان گرفت و این شبیه معجزه بود و امروز داریم به دروازه‌های گشایش نزدیک می‌شویم.

ربانی فر ادامه داد: روز ملی صادرات به عنوان تغییر استراتژی در مملکت معرفی شد چون از ابتدای انقلاب اسلامی تا پایان جنگ سیاست دولت جایگزینی واردات بود اما از آن زمان تاکنون توسعه صادرات جایگزین آن شد.

وی عنوان کرد: کاهش بی‌سابقه قیمت نفت بر مشکلات قبلی اضافه شد و توان دولت و اقتصاد را تضعیف کرد. فرصت‌های طلایی هم وجود دارد و این فرصت اعتماد به نفس و شور و نشاط پس از انتخابات ۹۲ بود در حالیکه از سال ۹۰ مرتبا کاهش صادرات داشتیم.

مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اما همین نشاط باعث جهش صادراتی در سال ۹۳ شد و بهبود وجه بین المللی به ترمیم مشکلات گذشته و ایجاد ثبات کمک کرد. ربانی فر با بیان اینکه حضور بی‌سابقه هیئت‌ها و شرکت‌های خارجی باید به فال نیک بگیریم و فعالیت مضاعف در این عرصه، فرصت را به امتیاز روز افزون تبدیل کند اضافه کرد:. پایه صادرات غیر نفتی تولیدات غیر نفتی است و از وجود تولیدات قابل رقابت برای استفاده در بازار بین المللی محروم هستیم و تولید را به عنوان راه نجات اقتصاد بدانیم.

وی روز ملی صادرات محل را فرصت و بهانه‌ای برای صادرات غیر نفتی برشمرد و اذعان کرد: صادرات غیر نفتی زمانی مذموم شناخته می‌شد اما در سال‌های اخیر با تلاش‌هایی که شد به امری ممدوح بدل شده.

مدیر کل دبیرخانه شورای عالی صادرات غیر نفتی سازمان توسعه تجارت ایران عنوان کرد: زیرساخت‌های مورد نیاز برای صادرات با هنوز به وجود نیامده یا ضعف دارد و طرح‌های متعددی در سازمان توسعه تجارت در دست تدوین است که اصلاح ساختارهای نهادهای دخیل در صادرات یکی از این طرح‌ها است که از خودمان این کار را شروع کردیم.

ربانی فر گفت: توسعه تجارت الکترونیک و استمرار و توسعه مقررات زدایی و حذف قوانین دست و پا گیر و مزاحم در سازمان توسعه تجارت در حال انجام است ضمن اینکه هزینه تولید بالا و قدرت رقابت پایین است و تحریم‌های مالی کشورهای بزرگ ریسک تجارت با ایران را بالا برد.

وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه در جمع سفرای ایران در خصوص رایزنان بازرگانی کشور بیان کرد: دکتر ظریف گفتند که تمایل اساسی من آن است که سفارت‌های به جای اینکه مرکز مبادلات امنیتی و سیاسی باشند مرکز اقتصادی باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار