شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳
وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد:
شوشان: وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری مشاوران و پیمانکاذان توانستیم به رکورد بی نظیر 9700 هکتار در طول یک ماه کار در طرح 550 هزار هکتاری برسیم.

سپیده اسکندری- شوشان: وزیر جهاد کشاورزی گفت: با همکاری مشاوران و پیمانکاران توانستیم به رکورد بی نظیر 9700 هکتار در طول یک ماه کار در طرح 550 هزار هکتاری برسیم.

به گزارش خبرنگار شوشان محمود حجتی ظهر امروز در اولین کنفرانس تخصصی بررسی طرح 550 هزار هکتاری احیای دشت های خوزستان در تالار امام رضا(ع) اظهار کرد: ۳۲۰ هزار هکتار در خوزستان و ایلام تامین آب شده و امروز تمام این‌ها در جریان است و پیمان کاران به فعالیت مشغولند و خوشبختانه در مهرماه به رکورد بی‌سابقه‌ای در تاریخ کشور در موسسه جهاد نصر با کمک مشاورین و پیمانکاران دست یافتیم.

وی افزود: اگر حمایت استاندار و دست اندرکاران دستگاه‌ای سیاسی نبود این موفقیت کسب نمی‌شد؛ ضمن اینکه این طرح یک طرح اجتماعی است و همکاری موثر و حضور مردم را قبل از ورود همکاران ما و شروع عملیات و پیمان کاران و هم چنین همکاری پس از کار تکمیل و بهره می‌طلبد.

وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: این طرح منتسب است به مقام معظم رهبری که با توجه ویژه ایشان در سال ۷۵ آغاز شد اما به علت مشکلات موجود نتوانست مورد توجه قرار گیرد و لذا متوقف شد اما با عنایت رهبری در سال ۹۳ و تشکیل دولت یازدهم و حضور رییس جمهور محترم تولد دوباره‌ای یافت و پا به عرصه نهاد.

زهکشی مهمترین بخش کار در اراضی 550 هزار هکتاری

حجتی گفت: در حالی که طرح نیشکر که 7 مجتمع بود و تحت عنوان نیشکر و صنایع جانبی فعالیت می کرد، و در مجموع، سالیانه 10 تن می توانست تولید کند و سالیانه 7 تا 8 هزار هکتار آماده بهره برداری می شد و در کل 8 سال طول کشید تا این طرح به اتمام برسد؛ می بینم که ظرفیت کشور از نظر مهندسی و مدیریتی تا آن حد توسعه پیدا کرده که تنها در مهرماه به رقم بی سابقه ی ۹۷۰۰ هکتار می‌رسیم.

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرد: در این طرح 4 الی 5 هدف دنبال می‌شودکه نخستین قسمت آن که طرحی فرهنگی با کمک مردم است، طرح یکپارچه سازی اراضی است که تنها با کمک و مشارکت مردم میسر است.

وی اضافه کرد: چند عملیات همزمان انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها بخش زهکشی است. و بخش عمدهٔ زهکشی، زهکشی زیر زمینی است که با ابتکارات مهندسین داخلی در بحث مهندسی ارزش و فیلترگذای همراه بود؛ که هم با صرفه جویی در زمان و هم بالا رفتن کیفیت را موجب شد.

حجتی در ادامه با تقدر از تلاش متخصصین داخلی در طراحی و ساخت ماشین آلات داخلی در روند تکمیل طرح گفت: ماشین آلات ما برای اجرای طرح به شکل سنتی، اسکریپرهای کششی بودند که جوابگوی نیاز طرج نبودند لذا تولیدکنندگان داخلی آن ها را به صورت کششی و در کشور با قیمت پایین تر ایجاد کردند. ضمن این که اسکریپرهای لیزری هم به همت متخصصان داخلی طراحی و تولید شد.

او ادامه داد: با اجرای طرح و اتمام زه کشی، سال به سال افزایش کیفیت زمین و افزایش محصول و صرفه جویی در آب را خواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن اشاره به اثربخشی تغییر الگوی مصرف آب در ذخیره و صرفه جویی منابع آبی کشور بیان کرد: در بخش عمده‌ای از اراضی به خصوص شمال استان خوزستان و شمال ایلام انتقال آب به صورت تحت فشار و کم فشار انجام شد و تجدید نظرهایی در طرح های انتقال آب شد و توافق شد آب را از پایین سد‌ها با لوله منتقل کنیم.

وی افزود: از آن جا که در جهان نیز تامین آب به صورت کمتر فشار و پرفشار و به شکل by pass انجام می شود و اهمیت به این شکل آبیاری در جهان ثابت شده، لازم است که به سمت این گونه آبیاری ها برویم.

حجتی در خصوص عدم تامین آب به 230 هزار هکتار باقیمانده از اراضی طرح عنوان کرد: در ارتباط با عدم تخصیص آب به ۲۳۰ هزار هکتار از اراضی یک مشکلی که هست، این است که کم دقتی هایی در مرکز وجود دارد و بررسی های دقیق صورت نگرفته زیرا در بررسی‌های میدانی مشخص شد اغلب زمین های ۲۳۰ هزار هکتار با سازمان آب و برق خوزستان قرارداد آب دارد و کشت می‌شود اما به دلیل محدودنگری هایی که در مرکز هست، هنوز این تضمین انجام داده نشده است.

وی اضافه کرد: در خصوص تخصیص آب به این اراضی زمان را از دست دادیم و حتا اگر هیمن الان تضمین کنند که تخصیص آب این زمین ها انجام خواهد شد، تازه به دو سال قبل بر می گردیم.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در ارتباط با این 230 هزار هکتار دو سال را از دست داده‌ایم و امیدواریم با همکاری و کمک مسئولان بخشی از این زمان را بازیافت کنیم و در چارچوب فرمایش رئیس جمهور محترم بقیه کار را انجام دهیم.

حجتی در پایان با تاکید بر نتیجه مثبت طرح 550 هزار هکتاری خاطر نشان کرد: افزایش 9 میلیون تن شدنی است و مسیری را که در حال گذرا هستیم با همت جمعی و حمایت همه جانبه دست یافتنی است.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
comment
0
0
comment 9700 هکتار درمهر ماه عنوان شد نه در طول یک سال
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار