شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۷۷۹۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۰
توسط مهندس مطیعی قرائت شد؛
این طرح سال 1375 و در پی سفر مقام معظم رهبری به خوزستان تهیه و تصویب شد و طرحی در خصوص توان توسعه کشاورزی در 7 زیر بخش آموزشی، تحقیقات و مطالعات، سازماندهی نظام بهره برداری و اجرایی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزم خدمات کشاورزی و نهاده ها، احیای منابع طبیعی و آبخیز داری، دامداری و دامپروری و آبزیان، خدمات مهندسی و زیر بنایی و آماده کردن اراضی آغاز گردید.

 آیین اختتامیه نخستین همایش ملی بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام  پیش از ظهر امروز چهارشنبه 27 آبان ماه در سالن امام رضا(ع) ی شهرک نفت برگزار شد.

شوشان-سپیده اسکندری: احمد مطیعی مدیر اجرایی موسسه جهاد نصر و مجری طرح 550 هزار هکتاری خوزستان و ایلام رد پایان این همایش به قرائت قطعنامه پایانی پرداخت.

متن قطعنامه پایانی از این قرار است:

به نام خدا
به منظور بررسی ابعاد فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی طرح احیای 550 هزار هکتاری اراضی خوزستان و ایلام که بزرگترین طرح آبی خاک تاریخ کشور است، نخستین همایش ملی با حضور دکتر نوبخت معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی، دکتر مقتدایی استاندار خوزستان، موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان، دانشگاهیان، مدیران، کارشناسان و محققین در روزهای 26 و 27 آبان ماه سال 1394 در اهواز مجموعه شرکت نفت برگزار گردید.

 این طرح  سال 1375 و در پی سفر مقام معظم رهبری به خوزستان تهیه و تصویب شد و طرحی در خصوص توان توسعه کشاورزی در 7 زیر بخش آموزشی، تحقیقات و مطالعات، سازماندهی نظام بهره برداری و اجرایی، صنایع تبدیلی و تکمیلی، مکانیزم خدمات کشاورزی و نهاده ها، احیای منابع طبیعی و آبخیز داری، دامداری و دامپروری و آبزیان، خدمات مهندسی و زیر بنایی و آماده کردن اراضی آغاز گردید.

در این همایش که توسط موسسه جهاد نصر و استانداری خوزستان برگزار شد، 168 مقاله پوستری و شفاهی، 3 کارگاه آموزشی و یک نشست تخصصی ارائه گردید. مسئولین کشوری، استانی، محققان و کارشناسان ضمن تشکر از توجه خاص و عنایت مقام معظم رهبری و رییس جمهور دولت تدبیر و امید به این طرح، موارد زیر را تاکید و خواستار شدند.

 1- اجرای سریع دستور ریاست جمهور مبنی بر حمایت همه جانبه به اجرای این طرح اعم از تخصیص آب کلیه ی اراضی و تامین اعتبار برای اجرای مابقی شبکه های اصلی و فرعی.

2-  ضرورت افزایش مشارکت کشاورزان به عنوان ضامن موفقیت بلند مدت در کلیه ی مراحل طراحی، اجراف بهره برداری و نظارت.  

3- با توجه به هم پیوستگی و ضمانت موفقیت آمیز هر یک از زیر بخش ها، توجه جدی به بازاریابی محصولات کشاورزی با رویکرد صادراتی،اعمال سیاست های حمایتی و خدماتی از صنایع تبدیلی و تکمیلی. 

4- بازنگری قانون و تدوین آیین نامه های مرتبط برای تقویت حقوق و ساختار تشکل ها و نظام بهره برداری، مدیریت یکپارچه به منظور حفظ و بهره برداری مناسب از شبکه های اصلی و فرعی و ارتقای راندمان آبیاری و سپردن امور به تشکل ها، توسط وزارت های نیرو و جهاد کشاورزی، ایجاد ساختار و سازمان بهره برداری در سازمان های جهاد کشاورزی و تقویت ردیف های اعتباری برای توانمند سازی و حمایت از تشکل ها از موارد مورد تاکید بود. 

5- اعمال سیاست های ارتقای راندمان آبیاری مانند تقلیل حجمی آب، یکپارچه سازی و مهندسی نمودن اراضی. 

6-توسعه استفاده از روش های نوین آبیاری با بازنگری و طراحی اجرای شبکه های اصلی اجرا شده. 

7- تامین انرژی لازم برای روش های نوین آبیاری

8- توجه بیش از پیش به مسائل فرهنگی، اجتماعی و ارتقای سطح دانش عمومی بهره برداران و تامین تشکل های صنفی و توسعه امور تعاونی در مراحل مختلف تولید، تقویت جایگاه رسانه در بخش کشاورزی، همچنین بهبود تامل سیاست گذاران و تصمیم سازان با کشاورزان مورد تایید واقع گردید.
 9- توجه جدی به آموزش کشاورزان جهت رعایت الگوی کشت و افزایش ارتقا راندمان آبیاری در مزارع.

 10- ضرورت ارزیابی زیست محیطی مدیریت زه آب ها، بازچرخانی استفاده از زه آب ها و برنامه ریزی، مدیریت پسماندهای کشاورزان و تبدیل بقایا و ضایعات به کود عالی و دیگر مصارف سازگار با محیط زیست و تولید محصولات ارگانیک کشاورزی مورد تاکید قرار گرفت.

 11- ایجاد سیستم پایش آب و خاک و گیاه به صورت کمی و کیفی، ایجاد سامانه های اطلاع رسانی و خدمات دهی تکنولوژی و مکانیزه توسط گروه های مردم نهاد و تخصصی. 

در پایان به منظور رصد نتایج قسمت های اجرا شده ی طرح و رفع نواقص احتمالی و ثبت تجربیات این طرح عظیم و همچنین به کارگیری تکنیک های بروز و علمی در این طرح پیشنهاد می شود این همایش به صورت ادواری ادامه یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار