شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۷
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر اظهار کرد:
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: اجرای پروژه 550 هزار هکتاری مستلزم تامین آب و اجرای شبکه های اصلی آب از سوی وزارت نیرو است که تاکنون تنها برای 310 هزار هکتار از این اراضی آب تخصیص یافته است.

شوشان- «حسن علاقه بند » روز سه شنبه در نشست خبری که در محل سالن جلسات  این موسسه برگزار شد افزود: طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان و ایلام از سال 87 ، پس از سال ها تاخیر آغاز، و از سال 89 نیز این پروژه به دلیل حجم بالای کار به موسسه جهاد نصربه عنوان مجری طرح واگذار شد.

وی افزود: موسسه جهاد نصر یک نهاد غیر دولتی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی است که کار تسطیح و آماده سازی 550 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان های خوزستان و ایلام را عهده دار شده است.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: از پارسال و همزمان با سفر هیات دولت یازدهم به خوزستان،یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه اختصاص یافت که از خرداد امسال تاکنون مبلغ شش هزار و 340 میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

علاقه بند، اظهارکرد: از سال 87 تا پارسال، تنها 75 هزار هکتار از این اراضی تجهیز و احیا شده بود.

وی افزود: از خرداد امسال تاکنون نیز 21 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی انجام شده که با توجه به حجم کار باید این اقدامات با سرعت بیشتری ادامه داشته باشد.

وی گفت: برای اجرای این پروژه ،وزارت نیرو وظیفه اجرای شبکه اصلی را بر عهده دارد که هم اکنون یکی از مشکلات اجرای این طرح همزمان اجرا نشدن طرح های وزارت نیرو و موسسه جهاد نصر است.

علاقه بند در خصوص تامین آب مورد نیاز این طرح اظهارکرد:این وزارتخانه باید برای ادامه کار در مرحله نخست مجوز لازم برای تخصیص آب و ایجاد شبکه اصلی را انجام دهد تا بتوان شبکه های فرعی و زه کشی اراضی را انجام داد.

وی بیان کرد: وزارت نیرو تاکنون برای اجرای این پروژه صدها هزار میلیارد ریال هزینه کرده، و در صورت تخصیص ندادن آب، تمامی سرمایه گذاری از بین می رود.

وی افزود: برخی ها اظهار نظر کرده اند که با توجه به کمبود آب در خوزستان، اجرای این طرح توجیه پذیر نیست، در حالی که 550 هزار هکتار تنها برای تسطیح و آماده سازی زمین های کشاورزی مستعد خوزستان انجام می شود و مسوولان قصد توسعه کشاورزی ندارند.

معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: هم اکنون این طرح با حضور 56 تیم عملیاتی در دواستان خوزستان و ایلام در حال اجرا است و تاکنون برای شش هزار و 500 نفر اشتغال ایجاد شده است. 

از مجموع 550 هزار هکتار طرح احیاء دشت های خوزستان و ایلام 500 هزار هکتار در اراضی خوزرستان و در شهرستان های آبادان ،اهواز ،اندیمشک، امیدیه، بهبهان، شوش ،شوشتر،دزفول، دشت آزادگان، رامشیر ، رامهرمز،خرمشهر ،حمیدیه ،هویزه ، هندیجان و شادگان اجرا می شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار