شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷
گفتگو با دکتر مهدی حیدری زاده رزیدنت جراحی فک و صورت بیمارستان امام خمینی(ره) و صاحب ایده ترمیم شکستگی کاسه چشم با تکنولوژی چاپگر سه بعدی
پس از اینکه جراحی ترمیم شکستگی کاسه چشم خانمی 54 ساله با استفاده از تکنولوژی چاپگر سه بعدی در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) اهواز با موفقیت انجام شد، گفتگویی با دکتر مهدی حیدری زاده رزیدنت جراحی فک و صورت و صاحب این ایده داشتیم که توجه شما را به آن جلب می کنیم.

استفاده از فناوری های جدید در بسیاری حوزه ها و بویژه پزشکی همواره وجود داشته است اما ایده استفاده از پرینتر سه بعدی در جراحی های فک و صورت چگونه به ذهنتان خطور کرد؟

در حوزه جراحی فک و صورت ما با مواردی روبرو هستیم که افراد بسیاری در اثر سوانح رانندگی یا حوادث دیگر دچار شکستگی هایی در نواحی صورت می شوند که بازسازی آنها در حوزه جراحی فک و صورت قرار دارد. ترمیم این شکستگی گاها بسیار مشکل است و در مورد بیمارانی که در یک طرف صورت دچار آسیب و شکستگی شدید می شوند حفظ قرینگی دو طرف صورت کاری بسیار حساس است و برقراری آن دقت بسیار بالایی می طلبد و با این وجود در نهایت با توجه به دقت بالای جراحان این حوزه باز هم قرینگی به دست آمده آنچنان که باید رضایت بخش نخواهد بود. لذا ایده انجام چنین جراحی هایی با استفاده از تکنولوژی چاپگر سه بعدی به ذهنم خطور کرد تا شاید بتوانم با استفاده از این روش گامی در جهت بهبود چنین جراحی هایی بردارم.

آیا به یاد می آورید چه زمانی جرقه این کار در ذهن شما زده شد؟

بله، در ابتدای کار با بررسی بیمارانی که تا آن زمان به روش های قدیمی بازسازی کاسه چشم می شدند امکان خطا و عدم داشتن معیار و مقیاس مناسب باعث شد به فکر باشیم که امکان خطا را تا حد امکان جهت بازسازی کاهش دهیم و برای عمل های جراحی بعدی معیار و مقیاس مناسبی برای این امر ایجاد کنیم. در واقع ایده اصلی این کار برای اولین بار در مهرماه سال 1393 به ذهنم خطور کرد تا در خصوص بیمارانی که در ناحیه صورت دچار شکستگی های وخیم می شوند با استفاده از تکنولوژی چاپگر سه بعدی بتوانیم ترمیم شکستگی ها را با دقت بسیار بالا و ضریب خطای پایین انجام دهیم. لذا پس از مشورت با تیم پزشکی به سرپرستی دکتر شاهرخ رئیسیان رئیس بخش جراحی فک و صورت مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) و همکاری دکتر فلاحی و تیم مهندسی به سرپرستی مهندس سلطانی طرح کلی آن پایه ریزی شد.

مطمئنا" جراحی های انجام شده به کمک تکنولوژی های روز دنیا، آن هم برای اولین بار، پیچیدگی های زیادی دارد. نحوه انجام جراحی در این روش را چگونه توضیح می دهید؟

با توجه به این که بیشتر شکستگی های کاسه چشم به صورت یکطرفه است بر آن شدیم تا به تصویر سه بعدی کاسه چشم سالم که به صورت مهندسی معکوس با تکنولوژی چاپگر سه بعدی و CT-SCAN صورت بیمار به دست آمده بود، استناد کرده و از آن برای ترمیم کاسه چشم شکسته شده استفاده کنیم. در ابتدا پرینت سه بعدی کاسه چشم وارد اتاق عمل شد تا پس از باز شدن کاسه چشم، مقایسه ای برای سنجش صحت این تصویر صورت بگیرد.
یکی از کارهای ویژه ای که در این روش انجام شده این است که به منظور ایجاد و برقراری حداکثر قرینه میان کاسه چشم چپ و راست بیمار، از کاسه چشم سالم وی پرینت سه بعدی آینه قرینه ای گرفته شد و مش تیتانیومی با ماکت ساخته شده تطبیق داده شده تا بتوانیم نهایت قرینه سازی را بدست آوریم.

اولین بار که بیماری را با این روش جراحی کردید چه زمانی بود؟

در تاریخ 25 مهرماه سال 1393 که برای اولین بار این ایده بر روی یکی از بیماران انجام شد تا میزان موفقیت و درصد خطاهای احتمالی بررسی شود و هدف از این کار در واقع این بود که بفهمیم این ایده تا چه میزان امکان اجرا دارد. لذا در اولین گام از قسمت شکسته صورت بیمار با استفاده از عکس های CT-SCAN پرینت سه بعدی تهیه شد. این پرینت را جهت تطبیق دادن با ناحیه شکسته شده و بررسی میزان راستی آزمایی آن به اتاق عمل بردیم و آنچه که در بررسی های اولیه مشاهده شد رضایت بخش بود و پرینت تهیه شده با ناحیه شکسته تطابق لازم را داشت.

در مرحله بعد و در تاریخ 20 اسفندماه سال 1393 در مورد بیماری که بر اثر سانحه برخورد دو موتورسیکلت با یکدیگر دچار شکستگی شدید در ناحیه کاسه چشم شده بود تصمیم به ترمیم شکستگی های کاسه چشم این فرد به کمک تکنولوژی چاپگر سه بعدی گرفتیم. در این تاریخ برای اولین بار با روش آینه قرینه کردن کاسه چشم سالم و تطابق مش تیتانیومی با آن موفق به ساخت مدل سه بعدی از کاسه چشم شکسته شده بیمار شدیم. بیمار که آقایی 44 ساله بود با استفاده از این روش در مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) تحت جراحی قرار گرفت که در پایان نتایج بدست آمده بسیار رضایت بخش بود و مستندات و پرونده این بیمار موجود می باشد.
برای دومین بار نیز در 8 آبان ماه امسال کاسه چشم خانمی 54 ساله که بر اثر زمین خوردگی دچار شکستگی شده بود، با استفاده از  این روش بازسازی شد که نتایج بسیار موفقیت آمیزی را به دنبال داشت و در واقع این بیمار دومین بیماری است که با این روش تحت عمل جراحی قرار گرفته است.

طبیعتا" هر کاری که برای اولین بار انجام می شود با مشکلات و سختی هایی همراه است؛ مشکلات و سختی هایی که در انجام این پروژه با آنها روبرو شدید چه بودند و چگونه آنها را حل کردید؟

در آغاز کار با مشکلات بسیار در حوزه مهندسی کامپیوتر مواجه شدیم و امکان تبدیل عکس سی تی اسکن کاسه چشم بیمار به فایل هایی که امکان استفاده در چاپگر سه بعدی را داشته باشد کمی دردسر ساز شد ولی سرانجام توانستیم با نرم افزارهای تخصصی عکس سی تی اسکن صورت بیمار را با چاپگر سه بعدی پرینت کنیم که در اینجا جا دارد از زحمات و همکاری بی چشم داشت و تمام و کمال مهندس سلطانی، سرپرست تیم مهندسی این طرح تشکر فراوان نمایم.

آیا قبلا از این روش استفاده شده است؟

در سطح کشور استفاده از پرینتر سه بعدی در ترمیم کاسه چشم برای اولین بار بود که انجام  میشد و تا پیش از این کسی از این روش استفاده نکرده بود.

در آینده با استفاده از این روش چه کارهای دیگری میتوان انجام داد؟

در حال حاضر با استفاده از این روش می توان جهت بازسازی دیگر شکستگی های صورت و یا سایر نقاط بدن که نیاز به قرینه کردن دارند استفاده نمود.











نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار