شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۵۲

مسؤول انجمن دوستداران آبادان و خرمشهر گفت: حصیربافی به عنوان یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی بشر شناخته می‌شود چراكه نخستین زیراندازها از نی و گیاهان باتلاقی و همچنین برگ درخت خرما تولید می شده است.

سيد اميد نوری در گفت وگو با ايسنا بيان كرد: حصیربافی را با قاطعیت می‌توان اولین قدم در دستیابی انسان به شیوه‌های تولید فرش و قالی دانست. همچنین اولین سرپناه پس از غارنشینی انسان‌های نخستین به کمک حصیر و نی پدید آمده است.

او ادامه داد: امروزه در مناطق مختلف کشورمان و هر کجا که دسترسی به برگ درخت خرما امکان‌پذیر باشد می‌توان حصیربافی را یافت. این صنعت در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان از رونق بیش‌تری برخوردار است.

نوری خاطرنشان كرد: در استان خوزستان نیز شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به دلیل وجود نخلستان‌های فراوان و وجود مواد اولیه مورد نیاز حصیربافی از گذشته در این شهرها رونق داشته و حصیر از گذشته تا به امروز مصارف متنوع و گوناگونی چون زیرانداز، کیف، سبد نان، زنبیل (ساک خرید)، سبد میوه، کلاه، بادبزن و ... دارد.

اين دوستدار ميراث فرهنگي اضافه كرد: در حال حاضر در اغلب روستاهای آبادان و خرمشهر حصیربافی به شکل خانگی صورت می‌گیرد لیکن این صنعت نیازمند توجه بیش‌تر و حمایت مسؤولان است. همچنین می‌توان در غالب طرح مشاغل خانگی برای تعدادی از متقاضیان واجد شرايط اشتغال ایجاد كرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار