شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۸
مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان:
رسانه‌ها به موازات این که باید نگاه انتقادی به موضوعات داشته باشند باید نگاه‌های امیدوار کننده نیز داشته باشند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اظهار کرد: باید نگاه‌مان را به استان خوزستان تصحیح کنیم تا تصویری خوب از استان خوزستان به نمایش درآید. 

به گزارش ایسنا خسرو نشان که به مناسبت 16 آذر (روز دانشجو و سالگرد تاسیس ایسنا) در ایسنا سخن می‌گفت، اظهار کرد: جهاددانشگاهی از گذشته یکی از فعال‌ترین نهادهای فرهنگی درون دانشگاهی بود و کاملا بعد فرهنگی داشت. شکل‌گیری خبرگزاری ایسنا در دل این نهاد فرهنگی نشان دهنده توجه به این حوزه بود. بدون تعارف یکی از بهترین ابتکاراتی که در جهاد دانشگاهی اتفاق افتاد راه‌اندازی ایسنا بود. 

او با اشاره به پویایی فضای دانشجویی گفت: تکیه بر نیروی دانشجویی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. برای همین به معاونان و همکاران خودم یادآوری می‌کنم که شما می‌توانید در زمینه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی ارتباط ارزنده و کارایی را با دانشجویان برقرار کنید. 

نشان اظهار داشت: اعلام آمادگی می‌کنیم که ما می‌توانیم با نهادهای دانشجویی و به ویژه با کانون‌هایی که در این زمینه شکل می‌گیرد همکاری متقابل و خوبی داشته باشیم. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان ادامه داد: از نیروی دانشجویی و امکانات دانشگاهی می‌توان به خوبی استفاده کرد چراکه همیشه امکانات دانشگاه از سطح عمومی جامعه بالاتر است. یکی از ابتکاراتی که موجب بهربرداری بهتر از این امکانات شده خبرگزاری ایسنا است که با یک تجربه 16 ساله گام‌های محکم‌تری می‌تواند بردارد. 

او همچنین خاطرنشان کرد: میراث فرهنگی همچنان که از اسمش پیدا است میراث یک منطقه، یک کشور و یک بشر است و تعلق و محدودیت به زمان خاصی ندارد. یعنی می‌توانیم بگوییم میراث تاریخی بشر است و کلمات میراث، تاریخ و بشر مفهوم و طنین بسیار عمیقی دارد که سازمانی با این عنوان آن هم در استان خوزستان که از حیث میراث، قدمت، تاریخ و ماندگاری و آثار به جای مانده استان بی‌نظیر است شکل گرفته است. 

نشان اضافه کرد: در همین مدت کوتاهی که به مجموعه میراث فرهنگی استان خوزستان پیوسته‌ام به نظر من که سال‌ها در حوزه فرهنگ و هنر جامعه کار کرده‌ام این ابعاد استان خوزستان برای من بسیار شگفت‌انگیز بوده است. به عقیده من همه باید پاسدار این میراث باشیم و سعی کنیم خوزستان را با این چهره و با این نام به جامعه بیشتر بشناسیم. 

او با تاکید بر این رسانه‌ها رسالت بسیار مهمی بر عهده دارند گفت: گاهی اوقات جامعه واقعیتی دارد که ممکن است در برابر این واقعیت آینه‌ای کدر و تیره‌ قرار دهیم که تصویر واقعی از آن جامعه نمایانده نشود اما ممکن است که یک آینه صاف را که واقعیت آن مساله در آن ایجاد شده به وضوح و به خوبی نشان بدهد. رسانه در واقع چنین نقشی دارد. 

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان یادآوری کرد: در چند دهه اخیر اتفاقاتی در استان خوزستان افتاده که گاهی اوقات به حق هم انعکاس پیدا کرده اما باعث شده که در برابر عدم انعکاس دیگر وجهه‌های چهره‌ استان تصویری از استان ارایه بدهد که چندان خوشایند نیست. بنابراین استانی که این همه منابع، تاریخ و میراث دارد و در حوزه‌هایی مانند صنایع‌ دستی مقام ممتازی در کشور و در حوزه گردشگری تنوع بالایی دارد از جایگاه خاصی برخوردار است. 

وی بیان کرد: استان خوزستان استانی دیدنی و غنی است. اگر از جنبه‌های مادی آن بگذریم مردم استان خوزستان مردمی هستند که شایسته ستایش‌اند و حق این است که ما چهره واضح‌تر، روشن‌تر و زیباتری را از استان خودمان نشان دهیم. 

او گفت: امیدوارم که هم حوادث طبیعی و هم مدیریت جامعه و مدیریت خبری به جامعه و استان کمک کند تا به جای این که گاهی اوقات اخبار ناخوشایندی مانند پدیده‌های طبیعی مثل ریزگردها و مسایل طبیعی که زندگی مردم را تحت شعاع قرار می‌دهند را بشنویم و تصویری که از استان ارایه می‌دهد تصویر جذابی نیست بر جنبه‌های مثبت استان هم بیشتر تأکید شود تا خوزستان آن چهره‌ای را که باید به معنای واقعی در ذهن ایرانی داشته باشد. 

نشان با بیان این که زمانی وقتی اسم خوزستان می‌آمد هر ایرانی آرزویش این بود که پایش به خوزستان برسد و آن را ببیند اظهار کرد: همه دنیا سعی می‌کنند ویترین زیبایی از خودش نشان دهند اما در گذشته ما سعی می‌کردیم برای گرفتن حداقل امکانات و امتیازات اعلام کنیم که استانی محروم هستیم به طوری که این محروم بودن به ادبیات شایع ما تبدیل شد و خود ما هم باور کردیم. سپس آن دیدگاه باشکوهی که نسبت به خوزستان وجود داشت رفته‌رفته تحقیر‌آمیز شد که به نظرم رسانه‌ها باید این نگاه را اصلاح کنند. 

او تصریح کرد: بیشترین وظیفه‌ای که اکنون باید به آن عمل کنیم این است که تصویری خوشایند از استان به نمایش بگذاریم. البته منظور ما این نیست که امید واهی بدهیم و از مدیریت استان تعریف نابه‌جا کنیم بلکه به گونه‌ای عمل کنیم تا شش ماه بعد تعداد جهانگردها، گردشگران و مهمانان نوروزی افزایش پیدا کند. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین منابع استان که در کنار ذخایر دیگر وجود دارد خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها هستند. رسانه‌ها به موازات این که باید نگاه انتقادی به موضوعات داشته باشند باید نگاه‌های امیدوار کننده که در ذهن مخاطب تأثیرگذار باشد نیز داشته باشند. 

او خاطرنشان کرد: امروزه بسیاری از کشورها سعی می‌کنند در قالب اقلام تبلیغاتی به ویژه تبلیغات تصویری چهره‌ای موجه، خوب و مدرن از خودشان نشان دهند. ما نیز باید نگاه‌مان به استان‌ خوزستان تصحیح شود. اول باید نگاه خودمان را تصحیح کنیم و فقط بدی‌ها و کاستی‌ها را نبینیم. وقتی نگاه ما تصحیح شد کمک می‌کند تا تصویر خوبی از استان خودمان ارایه دهیم.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
زنبورک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۱۸
comment
0
0
comment مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان : باید نگاه‌مان را به استان خوزستان تصحیح کنیم

پاسخنامه ویزویزی

زنبورک: میخوام نگامو تصحیح کنم ولی وقتی می افتم توی چاله آسفالت خیابونا دوباره نگام خراب میشه.
وقتی از کنار کارون رد میشم و بوی گند فاضلاب خفم میکنه،دوباره نگام بو میگیره.
میخوام نگامو تصحیح کنم ولی وقتی میبینم خوزستان با این همه نعمت و امکانات و سرمایه فقط بخاطر نداشتن مسئولان دلسوز از محرومیت رنج می بره،دوباره نگام آتیش میگیره.
وقتی میبینم عده ایی بیشتر بوق می زنند تا کار کنند،نگام کور میشه.
ومیخوام نگامو تصحیح کنم ولی وقتی میبینم دود غلیظ سیاست بازی و باند بازی خوزستانمو سالهاست گرفته،چشام می سوزه.
وقتی برخی آقایان واقعیت های تلخ استانمو نمی بینند و گرفتار گزارش عملکردهای آنچنانی خودشونند،عسل دونم خشک میشه و نگام سوسو می زنه.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار