شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱
دكتر سلمان زاده: افراد زیادی در این فصل درخواست تزریق واکسن دارند، اما از آنجا که آنفلوآنزا برای افراد معمولی هیچ خطری ندارد، تزریق واکسن به همه افراد پیشنهاد نمی شود و واکسن تنها برای گروه های پرخطر یاد شده مفید و ضروری است
دكتر شكرالله سلمان زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشكي جندي شاپور اهواز در خصوص شيوع آنفلوآنزا گفت: شیوع آنفلوآنزا در این فصل نه تنها پدیده ی عجیبی نیست بلکه خاص کشور ما نیز نیست و در همه جای دنیا در اين شرايط هوايي، اين بیماری شایع می شود.
 
وي اظهار داشت: درباره آمار موارد ابتلا نیز می توان گفت که نسبت به سال گذشته ما افزایش آمار نداشته ایم و خوشبختانه در هیچ کجای کشور گزارشی مبنی بر ابتلا و شیوع آنفلوآنزاي خوکی نيز نداشته ایم و موارد ابتلاي گزارش شده نیز به همان ویروس سال های گذشته که آنفلوآنزاي فصلی انسانی است مي باشد که شیوع آن در این فصل قابل پیش بینی است، در مورد موارد فوتی استان کرمان هم ویروس آنفلوآنزاي انسانی باعث فوت این هموطنان شده است.

معاون بهداشت دانشگاه در مورد آنفلوآنزاي شایع در حیوانات و پرندگان گفت: آنفلوآنزاي حیوانی برای انسان ها خطری ندارد، مگر اینکه از حیوان به انسان سرایت کند و پس از آن از انسان به انسان. به صورت معمول آنفلوآنزا در پرندگان و برخی حیوانات شایع است اما به انسان سرایت نمی کند و برای انسان خطرناک نیست.

سلمان زاده افزود: بیماری آنفلوآنزاي انسانی به صورت معمول یک بیماری تب دار است که خطرناک نیست و پس از سه تا چهار روز به صورت خود به خودی درمان می شود و تلفات انسانی را در پی ندارد، مگر اینگه فردی از گروه های پر خطر به آن مبتلا شود و مراقبت ها و درمان های لازم را دریافت نکند.
 
وي ادامه داد: عوارض این بیماری در گروه های پر خطر بیشتر و شدیدتر خواهد بود. این گروه ها شامل کودکان زیر 5 سال، افراد بالای 50 سال، زنان باردار، کسانی که نقص در سیستم ایمنی بدن دارند، کسانی که شیمی درمانی می شوند، افرادي كه پیوند عضو شده اند، کسانی که عفونت HIV دارند، کسانی که بیماری های مزمن داخلی همچون بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و بیماری های تنفسی دارند هستند.

سلمان زاده گفت: امکانات تشخیصی، آزمایشگاهی و درمانی خاص این بیماری در خوزستان فراهم است و تمام موارد بستری شده و مشکوک به این بیماری آزمایش و بررسی شده و مي شوند. از لحاظ دارویی نیز هیچگونه کمبودی در استان حس نمی شود و خوشبختانه در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي جندی شاپور اهواز تا كنون هیچ مورد فوتی و تلفات ناشی از آنفلوآنزا نداشته ایم.

وي افزود: درباره موارد فوتی شايع شده اخیر در بیمارستان رازی نیز باید گفت که بیمارستان رازی یک بیمارستان ریفرال است و تمام بیماران عفونی استان به این بیمارستان ارجاع می شوند. طبیعتأ در این میان برخی از بیماران تنفسي وضعیتی وخیم دارند كه ممكن است در اثر عفونت ریه منجر به فوت آنان شود اما موارد فوتی اخیر مورد آزمایش قرار گرفته اند و نتایج نشان داده است که علت فوت، بیماری آنفلوآنزا نبوده است.

معاون بهداشت دانشگاه در مورد راه های پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این بیماری، رعایت بهداشت فردی است. رعایت بهداشت دست بسیار مهم است، افراد باید به صورت مرتب دست های خود را با آب و صابون بصورت كامل شستشو دهند و هرگز با دست هاي آلوده، مخاط چشم و دهان و بینی را لمس نکنند و همچنين از دست دادن و نزدیک شدن مستقيم با افرادی که علائم آنفلوآنزا را دارند خودداری کنند.

وی افزود: تغذیه مناسب و به ویژه استفاده از مرکبات سرشار از ویتامین سی و استراحت کافی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از ابتلا به بیماری جلوگیری می کند. همچنین براي پیشگیری از بیماری باید هنگام عطسه از دستمال کاغذی در جلوي صورت استفاده کرد و سپس دستمال را بصورت مناسب دور انداخت.

سلمان زاده در پايان در مورد تزريق واکسن  بیماری آنفلوآنزا گفت: افراد زیادی در این فصل درخواست تزریق واکسن دارند اما از آنجا که آنفلوآنزا برای افراد معمولی هیچ خطری ندارد، تزریق واکسن به همه افراد تجویز و پیشنهاد نمی شود و واکسن تنها برای گروه های پر خطر یاد شده مفید و ضروری است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار