شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۳۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۵
دکتر حسن دادخواه

27 آذر ماه، روز شهادت حجت الاسلام دکتر محمد مفتح، از سوی امام راحل روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گرفته است. ضرورت و نیاز به برقراری وحدت میان این دو مرکز علمی و آموزشی به جدایی هایی بازمی گردد که در عصر جدید و همزمان با پیدایش دانشگاه به شکل امروزی، در محافل روشنفکری و حوزوی پدیدار گشت. منظور از جدایی ها، دسته بندی و صف بندی این دو مرکز در برابر دیگری است. به این معنا که یک سو، سوی دیگر را گذشته گرا و سنت گرا بداند و سویی دیگر، طرف مقابل را بریده از سنت ها و ارزش های معنوی و غرب زده قلمداد کند.نیک روشن است که در این تقابل، هر دو سو، به محاق می رود و مردم از ثمرات وجود هر یک، کم بهره می مانند.

برای پایان دادن به این جدایی تاریخی بود، که روز وحدت حوزه و دانشگاه از سوی امام راحل به عنوان سرچشمه ای برای نزدیکی و همکاری و همیاری میان این دو مرکز به تقویم تاریخ افزوده شد و هر دو مرکز کوشیدند تا مبانی تئوریک و راه حل های زدودن زنگار جدایی ها را دریابند.

دانشگاه شهید چمران اهواز به جهت پیشینه روشن و انقلابی و دارا بودن نیروهای متعهد و واقع شدن در خطوط مقدم جبهه در دفاع مقدس، پیش از دیگر دانشگاه ها، پرچم این وحدت را بر دوش گرفت و دیگر دانشگاه ها با حضور در مراسم و سمینارهای وحدت حوزه و دانشگاه که در این دانشگاه برگزار می گشت؛ کوشیدند تا راه حل های عملی این وحدت را واکاوی کنند.

از رهگذر برپایی سمینارهای وحدت که در نخستین سال های دهه هفتاد در این دانشگاه برگزار شد، قطعنامه های وزینی به تصویب رسید و مقدمات قانونی تاسیس دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، گنجاندن دروس معارف اسلامی در برنامه آموزشی همه رشته ها، تحقیق در مبانی علوم انسانی و راه اندازی سازمان تدوین و مطالعه کتب علوم انسانی فراهم آمد.

در ادامه برگزاری جلسات و گفت و گوهای علمی، مبانی و راه حل های عملی این وحدت و تعریف دقیقی از آن و راه های همکاری میان حوزه و دانشگاه ترسیم گردید.

امروز، پس از گذشت سه دهه از نخستین سمینارهای وحدت حوزه و دانشگاه که در این دانشگاه برگزار شد و در فضای جنگی و آمیخته با روحیه ایثارگری رزمندگان مستقر در این دانشگاه شکل گرفت؛ جا دارد باردیگر دستاوردهای مثبت و آسیب های همکاری میان این دو مرکز مورد بررسی قرار گیرد.

آنچه که در شصتمین سالگرد تاسیس دانشگاه شهید چمران اهواز قابل یادآوری است ، پیشگامی این دانشگاه در تحقق این تحول است.امید آنکه نسل جدید حوزوی و دانشگاهی کوشش های سه دهه دانشگاهیان و حوزویان در این زمینه را پاس دارند و در تقویت این وحدت کمر همت بربندند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار