اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۳۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۵
بهترین درمان در بیماری آنفولانزا استراحت کافی است و سپس استفاده زیاد از مایعات و سوپ های گرم و بخور آب است.


دکتر علی ولی منش در خصوص شایع شدن بیماری آنفولانزا در کشور بیان کرد: آنفولانزا بیماری ویروسی است که در فصول سرد سال پاییز و زمستان بروز می کند عامل آن ویروسی است تک رشته ای که براساس آنتی ژنهای سطحی به سه دسته C.B.A تقسیم می شوند.

نوع A در انسان، حیوانات و پرندگان ایجاد بیماری می کند، نوع B فقط در انسان است و نوع C در انسانها و خوک بیماری زاست.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) درخصوص بیماری آنفولانزا شایع در کشور ادامه داد: نوع A دو نوع آنتی ژن سطحی دارد بنام :

H یا ( هماگلوتینین) و N یا ( نورامینداز) که تاکنون 16 نوع H و 9 نوع N تشخیص داده شده است که ترکیب و توالی این آنتی ژنها باعث بوجود آمدن تعداد فراوانی ویروس می گردد مثلا H5N1 در پرندگان و H1N1 عامل بیماری آنفولانزا در انسان است  که همین نوع جدید که الان شایع است می باشد.
وی در موردعلائم این بیماری افزود: بیماری آنفولانزا معمولا به طور ناگهانی با علائمی مانند تب ( تا 38 درجه)، درد عضلانی، سردرد، سرفه های خشک، عطسه، احساس خستگی و ضعف شروع می شود. بیشترین علائم در دستگاه تنفسی است. بی اشتهایی و گاهی لرز هم دارند. فاز تب دار چند روز ولی سرفه ها ممکن است تا هفته ها ادامه داشته باشد. برخلاف آنفولانزا، سرماخوردگی ساده معمولا تدریجی شروع می شود، تب ضعیف دارد ولی گرفتگی بینی گلودرد، آب ریزش بدون بروز درد عضلانی و سردرد دیده می شود و بیمار لرز ندارد.

دکتر ولی منش اظهار داشت: بیشترین راه انتقال بیماری هوا و تنفس است و بیشتر در زمان سرفه ، عطسه و صحبت کردن است. دست زدن به دهان و بینی در زمان عطسه و سرفه است که باعث آلودگی دست می شود و در زمان دست دادن یا در آغوش گرفتن افراد منتقل می گردد ولی مواد غذایی راه انتقال نیست.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) ادامه داد: انتقال بیماری از طریق دهان و بینی صورت می گیرد، انتقال انسان به انسان اساساً رو در رو با سرفه کردن یا عطسه انسانهای آلوده اتفاق می کند، این ویروس در اماکن عمومی وجود دارد و تماس با سطوحی مانند دستگیره اتوبوس و صفحه کلید کامپیوتر به راحتی انسان را آلوده می کند. لذا اگر دست خود را به دستگیره اتوبوس یا ... زده اید نباید آن را به بینی و دهان خود بزنید. این ویروس می تواند از طریق مسافران به دیگر کشورها نیز منتقل گردد. 

 رئیس بیمارستان امیرالمومنین (ع) در خصوص راه های پیشگیری را بیان کرد: استفاده از دستمال حین سرفه و عطسه کردن،  شستن دست ها با آب و صابون حداقل 30- 20 ثانیه ،  استفاده از ماسک هنگام حضور در مکان های شلوغ و عمومی و بویژه در مورد کودکان عدم حضور در مدرسه و مهدکودک ها و باید حداقل 2 متر با فرد آلوده فاصله داشته باشید و همچنین هیچگونه پیشگیری دارویی وجود ندارد.

دکتر ولی منش در پایان گفت: بهترین درمان در بیماری آنفولانزا استراحت کافی است و سپس استفاده زیاد از مایعات و سوپ های گرم و بخور آب است. در شرایطی که بیمار از دردهای شدید بدنی رنج می برد می تواند از مسکن های معمولی استفاده کر ولی در بچه ها هیچگاه نباید از آسپرین استفاده نمود. 


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار