شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۳۹۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۹
قائم مقام وزیر بهداشت گفت:
قائم مقام وزارت بهداشت به کمبود پزشکان و پرسنل و تخت های بیمارستانی در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور حداقل 100 هزار تخت بیمارستانی کم داریم که در خوزستان و مناطقی که در زمان جنگ آسیب های زیادی را تحمل کردند، این کسری ها بیشتر است.


قائم مقام وزارت بهداشت در خصوص کمبودهای موجود در سیستم بهداشت و درمان که موجبات نارضایتی مراجعین و بعضا رفتارهای نادرست با پرسنل را موجب می شود گفت: واقعیت این است که خدمت رسانی باید با گذشته مقایسه شود. ما ادعا نداریم در سطح ایده آل خدمات ارائه می شود. کمبودها و مشکلات زیادی وجود دارد و به زودی بیمارستان جدیدی جایگزین بیمارستان کنونی خواهد شد.

به گزارش شوشان حریرچی که در جمع خبرنگاران سخن می گفت اظهار داشت: بیمارستان جدید سوسنگرد در حال حاضر در دست احداث است و 45 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و تا 15 ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

قائم مقام وزارت بهداشت به کمبود پزشکان و پرسنل و تخت های بیمارستانی در کشور اشاره کرد و گفت: در کشور حداقل 100 هزار تخت بیمارستانی کم داریم که در خوزستان و مناطقی که در زمان جنگ آسیب های زیادی را تحمل کردند، این کسری ها بیشتر است.

او ادامه داد: در حال حاضر درصدد جایگزینی تخت های جدید هستیم در حالی که پیش از این، سرعت جایگزینی و احداث تخت جدید در کشور حدود 2000 تخت بود اما اکنون وضعیت بهتری پیدا کرده است.

وی گفت: در خوزستان به دلیل عقب افتادگی هایی که در استان بوده و شرمنده هستیم، سرعت چایگزینی تخت و امکانات درمانی نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر است. در اهواز، خرمشهر و آبادان ظرفیت تخت بیمارستان ها در حال افزایش است و در مسجد سلیمان به تازگی بیمارستان جدیدی مورد بهره برداری قرا گرفته است و در شهرستان های دیگر نیز جایگزینی تخت به همین شکل صورت خواهد گرفت.

حریرچی تصریح کرد: در شرایط موجود در کشور بر خلاف تصور، کمبود شدید پزشک و پرستار وجود دارد ضمن این که با کمبود تخت های بیمارستانی مواجه هستیم و به ازای هر 1000 نفر جمعیت کشور 5/1 تخت داریم که استاندارد حداقلی، 5/2 تخت و استاندارد نسبتا مطلوب 5/3 تخت به ازای این تعداد است.

وی افزود: هم اکنون در کشور به ازای هر 1000 نفر 2/1 نفر پزشک داریم که در مقایسه با کشورهای اروپایی و حتا اکثر کشورهای همسایه رقم بسیار پایینی است و تعداد پرستاران به ازای هر تخت 0.9 است که حداقل مطلوب آن 5/2 نفر به ازای هر تخت است.

اولویت خوزستان در بحث بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی

معاون کل وزارت بهداشت مشکلات در حوزه بهداشت و درمان را عمیق توصیف کرد و گفت: با منابعی که دولت و مجلس در اختیار این وزارت خانه قرار داده، اقدامات عاجلی انجام شد کما این که در سال گذشته در بسیاری از شهرهای حتا متوسط استان کمبود پزشک عمومی و متخصص داشتیم که خوشبختانه در حال حاضر به حداقل مقبول فراهم شده و امیدواریم با بومی گزینی و شرایطی که تعیین شده بتوان کسری ها را برطرف کرد.

وی یادآور شد: شرایط اقتصادی کشور، تحریم های ناجوانمردانه و قیمت نفت، همگی دست کسانی که می خواهند اصلاحات مهم انجام دهند را می بندد که امیدواریم با حل شدن این مشکلات، شرایط در حوزه ی بهداشت و درمان بهبود یابد.

حریرچی در خصوص برنامه ها برای افزایش تعداد بیمارستان ها بیان کرد: نسبت به سایر استان ها، استان خوزستان جزو استان هایی است که بحث بهداشت و درمان در آن اولویت دارد.

او افزود: بیشترین برنامه را برای افزایش تخت داریم و با سطح بندی برای انتهای سال 95 تعداد تخت ها در هر شهر مطابق با سطوح ارجاع مشخص شده، با توجه به شرایط استان ها و بر اساس معیارهای علمی پیش بینی شده است.

با توجه به ظرفیت های کشور از توریسم درمانی استقبال می شود

دکتر حریرچی در پاسخ به بحث توریسم درمانی در استان گفت: اولویت اصلی ما در کشور تامین درمان برای مردم ایران است و تنها در مواردی که ظرفیت مازاد در بخش خصوصی یا دولتی وجود داشته باشد، توریسم درمانی اجازه فعالیت دارد.

وی خاطر نشان کرد: گاهی در بخش درمان دولتی یا شبه دولتی استفاده از ظرفیت های توریسم درمانی با توجه به منابعی که ایجاد می کند و بعضا در خدمت بیماران است، مورد توجه قرار می گیرد.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: خط قرمز ما بیماران ما هستند و تا موقعی که بیماران ایرانی درمان نشده اند، هیچ بیمار دیگری را قبول نمی کنیم.

او درباره ی پذیرش بیماران خارجی در برخی بیمارستان های اهواز عنوان کرد: بیمارستان ها انواع مختلف دارند و بنا بر سیاست کاری شان عمل می کنند. سیاست بیمارستان های دولتی پاسخ مطلق با اولویت بیماران ایرانی است ضمن این که بیمارستان های خصوصی و اولویت های مخصوص خودشان را دارند.

وی افزود: برخی بیمارستان های مربوط به بخش عمومیِ غیر دولتی نیز سیاست های خاصی مستقل از سازمان بهداشت و درمان دارند که البته در این زمینه توصیه های لازم را به ایشان یادآوری می کنیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار