شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۴۹۱
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
مدیر عامل کارخانه خمیر مایه و الکل رازی خبر داد
احتشامی در رابطه با استفاده از مالچ نیشکر برای جلوگیری از برخاستن ریزگردها خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات که می توان در تثبیت شن های روان و جلوگیری از برخاستن گرد و غبار در استان خوزستان انجام داد استفاده از روش مالچ پاشی است.
علی احتشامی مدیرعامل کارخانه خمیرمایه و الکل رازی گفت: این شرکت با اولویت حفظ و حمایت از محیط زیست با ایجاد خط مشی محیط زیستی، خود را ملزم به اجرای قوانین و تعهدات زیست محیطی می داند.

وی افزود: شرکت خمیر مایه و الکل رازی با اجرای طرح های مختلف زیست محیطی در صدد ایجاد ارزش افزوده در این بخش است و در این زمینه طرح های زیادی را در حال بررسی و همچنین در دست اقدام دارد، که از آن جمله؛ بررسی و انجام تصفیه فیزیکی پیوسته پساب صنعتی جهت جداسازی مواد جامد از مایع به روش نانوفیلتراسیون، تولید مالچ گیاهی و فوم آتش نشانی از پساب صنعتی، خشک کردن پساب و جداسازی مواد جامد و قابل استفاده کردن آب در بخش کشاورزی، خشک کردن پساب جهت استفاده در کارخانه خوراک دام به روش اسپیرو درایر، تصفیه بیولوژیکی پساب صنعتی و تبدیل آن به انرژی(برق و بخار) و همزمان تولید کمپوست و تصفیه پساب صنعتی با استفاده از روش ترمودینامیکی (ایواپریشن و کنداسوز) جهت تغلیظ پساب و تولید آب قابل استفاده در بخش های مختلف شرکت می توان اشاره کرد.

مدیر عامل کارخانه خمیرمایه و الکل رازی اظهار کرد: حوضچه های ویناس در ابتدای کار مطابق با نیازهای کارخانه طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفته بود که با توجه به طرح های در دست انجام امکان کاهش حجم این حوضچه ها به کمترین میزان ممکن و استفاده بهینه از ویناس نیز میسر خواهد بود.

احتشامی در رابطه با استفاده از مالچ نیشکر برای جلوگیری از برخاستن ریزگردها خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اقدامات که می توان در تثبیت شن های روان و جلوگیری از برخاستن گرد و غبار در استان خوزستان انجام داد استفاده از روش مالچ پاشی است.

وی گفت: مالچ هایی که در آنها از ویناس نیشکر استفاده می شود کيفيت خاک را با افزودن مواد معدني و مورد نياز گياهان افزايش مي‌دهند. همچنين مالچ نیشکر با ايجاد حفره هايي که در خاک ایجاد می کند باعث افزايش رشد گياهان مي‌شود. زماني که خاک حفره هاي زيادي داشته باشد، آب به راحتي وارد آن شده و به آساني داخل خاک گردش خواهد کرد. با وجود حفره هاي زياد در خاک، آب بيشتري توسط آن جذب شده و حفظ مي‌شود.

احتشامی در ادامه بیان کرد: نتیجه آزمایشات شرکت دانش بنیان در رابطه با استفاده از ویناس نیشکر جهت مالچ پاشی توسط سازمان محیط زیست تایید شده است اما با توجه به نامه نگاری ها با سازمان ها و نهادهای دولتی و تلاش شرکت خمیرمایه و الکل رازی این امر هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.

مدیر عامل شرکت خمیر مایه و الکل رازی هدف از اجرای تصفیه پساب صنعتی و جدا سازی مواد جامد قابل استفاده را، تصفیه بخشی از پساب صنعتی جهت استفاده از آب این پساب در بخش کشاورزی و همچنین استفاده از لجن تغلیظ شده به عنوان ماده اولیه خوراک دام و کودهای گیاهی دانست.

احتشامی در رابطه با تولید برق و بخار در این شرکت گفت: تصفیه بیولوژیک پساب صنعتی و تبدیل آن به برق و بخار با حمایت های وزارت خانه های کشاورزی و اقتصاد و اجرای تکنولوژیست خارجی نیز از برنامه های دیگر در دست اقدام است که در این طرح با استفاده از بیوراکتور، تولید بیوگاز از پساب صنعتی ممکن می شود و سپس با استفاده از یک توربین ژنراتور علاوه بر انرژی، الکتریسیته نیز جهت استفاده در کارخانه های این شرکت تولید خواهد شد.

علی احتشامی در پایان در خصوص فرآیند تولید خاطرنشان کرد: ویناس به عنوان مواد خام وارد خطوط تولید شده و پس از گذراندن مراحل مختلف تخمیر، تخلیص و جداسازی به الکل و خمیرمایه تبدیل و سپس مواد آلی و معدنی مازاد به عنوان ویناس و پساب کارخانه به لاگن های تبخیری انتقال و ذخیره سازی می شود که این ویناس ماده با ارزشی است که با برنامه های متعددی می کوشیم از آن به عنوان یک فرصت در استان خوزستان استفاده کنیم.

کارخانه الکل و خمیرمایه رازی وابسته به شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در 35 کیلومتری جاده اهواز- خرمشهر واقع شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار