شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه: 60 درصد مرگ‌ و میرهایی که در خوزستان اتفاق می‌افتد بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که رعایت نکردن میزان قند و شکر، چربی و نمک مصرفی از دلایل اصلی بروز این بیماری‌ها است
معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: 60 درصد مرگ‌ و میرهایی که در استان خوزستان اتفاق می‌افتد بر اثر بیماری‌های غیرواگیر است که رعایت نکردن میزان قند و شکر، چربی و نمک مصرفی از دلایل اصلی بروز این بیماری‌ها است.

دکتر ناصر ضیغمی در نشست خبری که روز دوشنبه 30 آذرماه به مناسبت آغاز اجرای برنامه بسیج ملی کاهش مصرف نمک، قند، روغن و چربی در محل سالن اجتماعات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، با اشاره به تمایل خانواده‌ها به مصرف فست‌فودها و در نتیجه ایجاد چاقی نامناسب در افراد، اظهار کرد: می‌توان به جای مصرف نمک و قند و شکر، جایگزین‌های مناسبی به کار برد و این جایگزین‌ها نیز باید به شیوه‌ای مناسب استفاده شوند. اگر خانواده‌ها از مصرف نمک در سفره‌های خود جلوگیری کنند، به تدریج نمک از وعده غذایی حذف خواهد شد.

وی ادامه داد: همچنین بهتر است از آب‌میوه‌های صنعتی و نوشابه‌ها استفاده نشده و به جای این نوشیدنی‌ها، از آب‌میوه طبیعی استفاده شود.

ضیغمی با اشاره به آثار زیان‌بار مصرف روغن‌ها در رژیم غذایی گفت: مصرف زیاد روغن و چربی در بروز سرطان پروستات و سرطان سینه موثر است و این در حالی است که روز به روز  بر تعداد فلافل‌فروشی‌ها و فست‌فود فروشی‌های سطح شهر به عنوان مراکز عرضه مواد خوراکی غیربهداشتی افزوده می‌شود.

معاون فنی مرکز بهداشت خوزستان تصریح کرد: مردم جامعه نسبت به بیماری‌های واگیردار حساسیت خاصی دارند، زیرا این بیماری‌ها زود علائم خود را نشان می‌دهند ولی از آنجا که علائم بیماری‌های غیرواگیر دیرتر بروز می‌یابند، مردم اهمیت خاصی به پیشگیری از این بیماری‌ها نمی‌دهند.

وی افزود: جمعیت کشور ما در حال پیر شدن است و از سوی دیگر مرگ‌ومیر بر اثر بیماری‌های غیرواگیر در کشور افزایش یافته است، به این دلیل است که توصیه می‌شود از 6 ماهگی در مصرف غذایی کودکان احتیاط کنیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار