شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۶۱۳
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۷
یادداشتی از دکتر برات قبادیان:
توسعه پايدار و آمايش سرزمين خوزستان علاوه بر اينكه نيازمند دارا بودن برنامه و سرمايه هاي مختلف است، به عزم همگاني، اتحاد و همدلي نياز دارد تا فارغ از مباحث قوميتي همه از آن منتفع شوند.
تنوع قومی؛ نعمتی در خوزستان
شوشان : نزديك به ١١٠ سال از اكتشاف و استخراج نفت  در  ايران مي گذرد. بدون شك از آن پس تنها منبع غالب توسعه ايران اين منبع عظيم خدادادي بوده است. به عبارت ديگر، توسعه ايران مرهون خوزستان است.

 بعيد مي دانم هيچ انسان منصفي منكر اين  امر باشد. خوزستان هم تنوع اقليمي دارد، هم از نظر توپوگرافي جغرافيايي متنوع است و هم از نظر قومي متكثر است. همانگونه كه تنوع توپوگرافي جغرافيايي خوزستان آن را زيبا كرده است، تنوع قومي آن نيز نعمت بزرگي است. در خوزستان اقوام مختلف (عرب، بختياري، بهميي، شوشتري، دزفولي، بهبهاني و ....)

سالهاست برادروار در كنار هم زندگي  مسالمت آميزي دارند. هيچگاه سالهاي دوران دبيرستان در دهه ٥٠ را فراموش نمي كنم كه در آن دوران در يك مكان آموزشي، اين تنوع قومي وجود داشت و نه تنها هيچگونه مانعي براي دوستي ميان ما ايجاد نمي كرد بلكه پيوندي ناگسستني ميانمان ايجاد كرده بود كه بيش از ٤٠ سال است اين دوستي و برادري ادامه دارد.

خالق ما نيز چنين تنوع و تكثري را در قرآن كريم به زيبايي براي " شناخت" بيان كرده است و آن را برتري قومي بر قوم ديگر و طايفه اي بر طايفه ديگر ذكر نكرده است بلكه " تقوا" را مايع وجه تمايز و برتري بيان داشته است. خوزستان و بويژه شهر اهواز را بايد ايران كوچك نام نهاد زيرا بدون اغراق هر آنچه تنوع قومي در ايران است و در شهرهاي مختلف خوزستان نيز وجود دارد، در اهواز به چشم مي خورد. همانگونه كه تنوع رنگها طبيعت را زيبا كرده است، تنوع قوميت نيز اهواز را بسيار زيبا نموده است. 

خوشبختانه عناصر تشكيل دهنده وحدت در كثرت  در اين شهر فراوانند. همه ابراني هستيم، بنابراين همه جاي ايران سراي من است. همه مسلمان هستيم پس همه برادران  و خواهران ايماني هستيم. قانون اساسي  ميثاق ملي ماست، پس ما را به هم پيوند مي دهد. رهبري معظم نظام ستون اين خيمه است و وحدت بخش و وحدت آفرين براي همه ايرانيان و همه اقوام ايراني است. 

پس با وجود چنين اشتراكات مهمي كه ما را به هم وصل كرده است، صحبت از انفكاك و جدايي، جايي ندارد. بدون شك اگر كسي صحبت از جدايي و تفرقه بنمايد و بخواهد ميانمان فاصله ايجاد كند نبايد او را دوست خود بدانيم. ساختن  و توسعه همه جانبه خوزستان نيازمند وحدت همه ماست. از آنجا كه شهر اهواز نه يك خوزستان بلكه بلحاظ تنوع قومي يك ايران كوچك به حساب مي آيد، لذا: دست در دست هم دهيم به مهر ميهن خويش را كنيم آباد. 

از اين رو، توسعه پايدار و آمايش سرزمين خوزستان علاوه بر اينكه نيازمند دارا بودن  برنامه و سرمايه هاي مختلف است، به عزم همگاني، اتحاد و همدلي نياز دارد تا فارغ از مباحث قوميتي همه از آن منتفع شوند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۷
comment
comment
ايذه اي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
comment
2
0
comment تا حالا كجا بودي اقاي پرفسور
comment
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
comment
0
1
comment درود بر پرچمدار توسعه پایدار پروفسور برات قبادیان
comment
یا حق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۹
comment
0
1
comment ایشون هرجا بود الان این افتخار به استانش داده و امده
ایشون دهه 80 هم در ایذه و باغملک نامزد شد
اما اونجا بدلیل وجود قومیت گرایی بجای عقلانیت رای نیاورد
اینجا هم متاسفانه قومیت دوباره پیروز خواهد شد
سندش نمایندگان تکراری که هیچ کاری نکردن ودوباره به جلس می روند
comment
اهوازي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment بابا دست برداريد اهواز قحط الرجال كه ايشون اومده اگه خيلي دلش ميسوخت تا حالا كجا بوده فقط اومد ثه با احساسات مردم بازي كنه اطرافيانش سود كنن
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment لطفا در خصوص دکتر قبادیانی زندگی نامه و قابلیتهای ایشان از نظر علمی مدیرتی و دیدگاهی در این سایت خوی و اطلاع رسان شوشان درج بفرمائید. ما در خوزستان از سرمایه های فکری اینچنینی کم نداریم ولی گمنام و ناشناخته هستند. لطفا اطلاع رسانی کنید.متشکرم
comment
اهوازي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۰
comment
0
0
comment مردم عاقل هستند وبه يك كانديد پايتخت نشين راي نميدن ايشون اول و اخرش تهرانيه
comment
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
comment
0
0
comment با این تفکری که شما دارید باید خوزستان عقب افتاده باشد. چرا باید از قابلیت های خوزستانی های تهران نشین به قول شما دیگران استفاده بکنند ولی بچه های همین آب و خاک خوزستان از وجود این افراد بی بهره باشند؟.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار