شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۶۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۶
قبادیان:
ما درست است که از سیستم های مدرن استفاده می کنیم ولی عرصه را برای زندگی خود و نسل های آینده سخت و تنگ کرده ایم، زیرا امروز ۵۰ درصد بیشتر از آنچه که سهم ما برای الوده کردن است دنیا را آلوده می کنیم که این در آینده نزدیک مشکل ساز خواهد شد.
پژوهشگر برتر سال ۹۴ بر لزوم استفاده از نتایج پژوهش کشورهای دیگر برای داشتن شهری سبز تاکید کرد.

برات قبادیان در گفت و گوی اختصاصی با سازه نیوز اظهار کرد: بحث شهرسازی و مدرنیته ابتدا در کل کشور مطرح است و در مرحله دوم باید سراغ خوزستان بیاییم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه با پیشرفت جوامع و پیچیده شدن امور زندگی شاهد تحولات روزانه در بخش تولید، خدمات، مسکن، شهر و شهرسازی هستیم، زیربنای این کار تحقیق، پژوهش و در نهایت آموزش و ترویج فرهنگ جدید زندگی است.

اداره سنتی امور زندگی نهادینه شده است

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه معتقدم ما از این بابت مشکل داریم و به صورت سنتی وبراساس عادت کارها را انجام می دهیم تصریح کرد: در اینجا ما با دو بخش مواجه هستیم یکی در ارتباط با مردم است که باید متحول شود و دیگری در ارتباط با آنچه که به صورت مدرن، تمدن جدید و استفاده از علم و فناوری است.

وی خاطر نشان کرد: امروزه کارها تخصصی شده است یعنی در هر بخشی ما باید به صورت تخصصی کارها را انجام دهیم و به پیش ببریم اما متاسفانه همچنان همان شیوه سنتی را در بخش ساخت و ساز، شهر، فرهنگ و به طور کلی در امور روزمره دنبال می کنیم که این نگرش خود را باید عوض کنیم.

قبادیان افزود: اگر این نگرش را عوض نکنیم و به صورت سنتی امور را دنبال کنیم دچار مشکل می شویم، مساله ای که هم اکنون وجود دارد، به عنوان مثال وضعیت ترافیک، آب و فاضلاب، خیابان کشی، ساختمان سازی، فضای سبز، امور مختلف بهداشت، آموزش و مسائل رفاهی و تفریحی متاسفانه از هیچ استانداردی پیروی نمی کنیم.

وی عنوان کرد: استاندارد زندگی امروز تابع قواعد، قوانین و مقرراتی است که بشر برای رفاه خود وضع می کند و مورد استفاده قرار می دهد، این نگاه را باید عوض کرده و امور را به صورت علمی اداره کنیم.

۵۰ درصد بیش از سهم دنیا را آلوده می کنیم

مشاورعالی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم اظهار کرد: ما درست است که از سیستم های مدرن استفاده می کنیم ولی عرصه را برای زندگی خود و نسل های آینده سخت و تنگ کرده ایم، زیرا امروز ۵۰ درصد بیشتر از آنچه که سهم ما برای الوده کردن است دنیا را آلوده می کنیم که این در آینده نزدیک مشکل ساز خواهد شد.

وی اضافه کرد: سازمان های مرتبط به محیط زیست به دنبال مقررات سخت گیرانه ای است که در نهایت منجر به جریمه کردن کشورهایی می شود که بیش از سهمشان محیط زیست را آلوده می کنند.

قبادیان با اشاره به اینکه شیو تولید ما اشکال دارد بیان کرد: شیوه تولید ما الگوی مصرف خاصی ندارد و فکر می کنیم که شهر را باید مثل روستا اداره کرد بنابراین با این نگاه و شیوه برای نسل امروز و آینده مشکل درست کرده ایم، زیرا امروز دیگر هر توسعه ای مطلوب نیست.

توسعه مطلوب، توسعه پایدار است
وی با تاکید بر اینکه امروزه توسعه پایدار مطلوب است اذعان کرد: در توسعه پایدار تعریف ساده این است که ما برای نسل امروز امور را به گونه ای مدیریت کنیم که در رفاه زندگی و منافع نسل های آینده را حفظ کنیم اما متاسفانه شما می بینید در شهر اهواز به دلیل اینکه الگوی خاصی برای شهرسازی نداشتیم شهر را بصورت سنتی ساختیم و آینده نگری نکردیم که در نتیجه با یک بارندگی خیابان ها پر از آب می شود و فاضلاب خیابان ها را می پوشاند.

پژوهشگر برتر کشور در سال ۹۴ با اشاره به اینکه امروزه در ارتباط با ساخت و ساز شهری نمی توان به صورت سنتی عمل کرد عنوان کرد: در حال حاضر مفهومی به نام ساختمان سبز در کشور ما وجود دارد که در این زمینه باید از منابع انرژی تجدیدپذیر و پاک مانند خورشید استفاده و برق از خورشید تولید کنیم، فاضلاب را به بیرون از شهر ببریم و آب را بازیافت کنیم، مواد جامد آن را برای امور دیگر مانند کودهای بیولوژیک در کشاورزی استفاده کنیم، اجازه ندهیم فاضلاب وارد رودخانه شود مانند کارون که متاسفانه الان نمی شود اسمش را آب گذاشت بلکه باید به آن آب و فاضلاب بگوییم.

وی به اداره شهر براساس سیستم های مدرن الکترونیک اشاره کرد و گفت: در صورت استفاده از سیستم های الکترونیک رفت و آمدها در شهر برای انجام اموری که با کاغذ انجام می شود کاهش یافته و به صورت الکترونیکی انجام می شود که در نتیجه رفت و آمدها وترافیک کاهش، آلاینده های زیست محیطی ناشی از اگزوز خودروهای خصوصی و عمومی کمتر و شهری پاک و هوایی سالم خواهیم داشت.

نگاه بخشی ادارت و سازمان ها به امور استانی

قبادیان با بیان اینکه این ها مسائلی است که نیاز به برنامه ریزی و استفاده از علوم و فنون جدید نظارت و آینده نگری دارد تصریح کرد: بخشی از این مسائل خاص کل کشور و بخشی دیگر مختص خوزستان است به عنوان نمونه بحث هایی مانند ریزگردها، خروج فاضلاب خاص خوزستان است.
وی با انتقاد به اینکه هر سازمان و اداره ای به صورت بخشی به امور نگاه می کند عنوان کرد: همه امور با هم مرتبط هستند بنابراین بخش ها باید با یکدیگر تعامل داشته باشند تا شهر به صورت مدرن، پیشرفته و با استفاده از ابزارهای به روز اداره شود و این مشکلات ادامه پیدا نکند.

سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان پتانسیل کمک به جامعه را دارد
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: نظام مهندسی به عنوان یک تشکل غیردولتی و تخصصی می تواند در ارتباط با مشکلات مربوط به ساختمان بسیار تاثیرگذار باشد.

وی خاطر نشان کرد: البته فکر می کنم که نظام مهندسی ساختمان باید برای خودش الگوهایی داشته باشد و یا از الگوهای پیشرفته کشورهای دیگر استفاده کند.

قبادیان به بحث ما جهانی فکر کنیم و بومی عمل کنیم اشاره کرد و گفت: دنیا بسیار سرمایه گذاری کرده برای اینکه ساختمان ها مدرن با استفاده از مصالح قابل بازیافت بسازد که این ها نیاز به سرمایه گذاری هایی دارد، امیدوارم نظام مهندسی برای داشتن جامعه ای سالم و پیشرفته وارد این سرمایه گذاری ها شود و البته پیش نیاز این امر پژوهش است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است و کمتر از نتایج پژوهش دیگران در ارتباط با بهسازی و سالم سازی و همینطور داشتن شهری سبز استفاده می کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: البته خوشبختانه شناختی که من از جامعه نظام مهندسی استان خوزستان در بخش ساختمان دارم معتقدم که می توانند بسیار کارایی داشته باشند و به دولت و جامعه کمک کنند.
comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
احمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۲
comment
0
0
comment رای ما دکتر محمد بن یاسین دانشجوی دکترای مدیریت بازرگانی و اقتصادی که از مهمترین رویه های ایشان رونق اقتصادی مجهول در استان خوزستان و شهر اهواز است
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار