شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۲۸۶۷۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۳
خط انتقال در دو تکه است که قسمت اول از محل آبگیری تا تونل صفا است و قطعه دوم شامل خط انتقال به طول 75 کیلومتر بوده که در این بخش از مسیر و تونل انتقال موجود سد صفا بهره گرفته شده است.
 علیرضا رزم حسینی در نشست بررسی روند اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان به استان کرمان، افزود: با توجه به اوضاع استان کرمان که از نظر کم آبی در وضعیت قرمز قرار داریم، اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان دارای اهمیت ویژه ای است.
وی ادامه داد: طرح انتقال آب از دریای عمان در ابتدای به عنوان ایده بود و عده ای آن را باور نمی کردند اما این طرح هم اکنون اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: انتقال آب از دریای عمان در ابتدا برای تامین آب شرب جنوب استان کرمان بود اما در حال حاضر حوزه صنایع را نیز شامل می شود.
وی با اشاره به اینکه دولت خطوط ترانزیت آبی ملی را در دست پیگیری دارد، تاکید کرد: با توجه به موقعیت تونل و سد و نیاز آب صنایع آینده استان کرمان و با توجه به توجیه اقصادی این آب برای صنایع، آب انتقالی از دریای عمان در استان کرمان خریدار خواهد داشت و سرمایه گذار نباید در این زمینه دغدغه ای داشته باشد.
وی تصریح کرد: مرحله بعدی تکمیل مطالعات فاز دوم است و ظرف یکماه آینده صنایع استان کرمان باید  آب مورد نیاز آینده خود را کتبا به پیمانکار این طرح اعلام کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان کرمان نیز گفت: مجوز انتقال 440 میلیون مترمکعب آب برای شرب جنوب استان و تامین آب مورد نیاز صنایع وابسته به بخش کشاورزی و معدنی در شمال استان دریافت شده است.
محمدرضا بختیاری افزود: انتقال آب از دریای عمان برای شرب در جنوب استان کرمان را به طور کامل مطالعه کرده ایم و در این رابطه امکان خرید تضمینی از سوی دولت نیز وجود دارد.
وی تاکید کرد: صنایع فعلی استان کرمان 122 میلیون مترمکعب آب را نیاز دارند که باید آن را تامین کنیم.
وی اظهار کرد: در این طرح آب مورد نیاز روستاها پیش بینی شده است و صنایع نیز می توانند این آب را خریداری کنند که این موارد ریسک سرمایه گذاری در این حوزه را از بین می برد.
نماینده شرکت خدمات مهندسی برق (مشانیر) نیز گفت: کنسرسیومی به منظور اجرای طرح آبرسانی از دریای عمان  به استان کرمان با هدف رفع مشکلات آب در این استان تشکیل شده است.
یونسی افزود: هدف از اجرای طرح آبرسانی به استان کرمان از دریای عمان، انتقال آب پس از نمک زدایی به این استان است.
وی ادامه داد: در فاز اول این طرح 100 میلیون مترمکعب آب در سال پس از نمک زدایی  در محل، به استان کرمان منتقل می شود.
وی اظهار کرد: در  فاز دوم این طرح نیز در صورت نیاز استان کرمان،  100 میلیون مترمکعب آب پس از نمک زدایی به استان کرمان منتقل می شود.
وی با بیان این مطلب که در ابتدا به روش طبیعی آب را نمک زدایی می کنیم، گفت: سایت آب شیرین کن مورد استفاده در این طرح از نمونه ای است که  60 درصد آب شیرین کن های جهان از این نوع هستند.
وی بیان کرد: آنچه در حوزه آبرسانی بسیار بااهمیت است موضوع تامین برق مورد نیاز این حوزه و نیز اجرای طرح انتقال برق است.
وی گفت: در مجموع 400 مگاوات برق برای اجرای طرح انتقال آب به استان کرمان مورد نیاز است.
وی اظهار داشت: خط انتقال در دو تکه است که قسمت اول از محل آبگیری تا تونل صفا  است و قطعه دوم شامل خط انتقال به طول 75 کیلومتر بوده که در این بخش از مسیر و تونل انتقال موجود سد صفا بهره گرفته شده است.
وی تصریح کرد: در مرحله اول اجرای این طرح، خرید سایت و المان های اصلی برای فازهای اول و دوم طرح اجرایی می شود اما خرید پمپ های مورد نیاز برای فاز اول انجام می شود.
وی بر ایجاد هماهنگی بین پیمانکار و مصرف کنندگان آب، ورود دولت به عرصه حفاظت و تضمین سرمایه گذاری، بازنگری در روش اجرای طرح، همکاری جهت دریافت وام و همکاری جهت تامین انرژی مطمئن مورد نیاز با حداقل قیمت تاکید کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار